chipa tillbaka till orginal chip - volvo c70

bart_86
29 april 2008 · 2 Inlägg

Jag har nu en Motornord chippning i min Volvo c70 -98 T5a som ger ca 310hk men det börjar svida lite i plånboken med gällade soppapriser (drar ca 1,3l/mil i blandad körning)
Enligt tidigare ägaren ska motornord han lött in en hållare så man lätt kan byta chip utan lödning och jag har kvar orginalchipet, är det bara byta rakt av utan att koppla in datorer i gå in och mixtra? eller kan det gå åt helvete.
Och för det andra var sitter chippet på c70n?

tacksam för svar!

Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
29 april 2008 · 148 Inlägg

http://i293.photobucket.com/albums/mm47/emilj90/Skrmklipp11.jpg

där sitter styrboxen. ( vid den röda pricken på bilden)

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
Christian S
29 april 2008 · 4 816 Inlägg

du får väll köra lungnare för den kommer inte dra mindre för att du byter till orginalchip snarare tvärt om så drar den mindre med trimchip OM man kör lungt.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
torpis Forummoderator
29 april 2008 · 10 576 Inlägg

Dra ur el-kontakten till magnetventilen, eller bygg en boostcontroller (ett effektmotstånd och en 3läges-switch är altl osm behövs) smile   men framför allt kör lugnare.

chippet ändrar absolut ingenting på låglast, möjligtvis neråt vad gäller soppaförbrukningen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
29 april 2008 · 148 Inlägg

chippet borde som sagt inte göra så att bilen drar mer, isåfall tvärtom, du borde läsa ut felkoder på din bil. det kan vara något annat som gör att bilen går för fett.

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
bumpe Lastbilsmekaniker
29 april 2008 · 3 878 Inlägg

Emilj90 skrev:
chippet borde som sagt inte göra så att bilen drar mer, isåfall tvärtom, du borde läsa ut felkoder på din bil. det kan vara något annat som gör att bilen går för fett.

Den kan mkt väl gå för magert med... Verkningsgraden sjunker massor om det går magert = gasa mer för att utföra samma arbete...

Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
29 april 2008 · 148 Inlägg

yes. så länge den inte går på optimat lambda värde så sjunker verkningsgraden ganska snabbt. hur som haver, kan vara ett givar fel, elr magnet ventil osv. försöka läsa ut felkoder på den.

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
bart_86
30 april 2008 · 2 Inlägg

Tackar för svaren jag får prova och koppla in datorn och läsa lite felkoder först

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang