Montering hos bilstereohandaren,,rimliga priser?

TZ
28 april 2008 · 58 Inlägg

OK. Att köra framsystemet på steget kör jag på Då behövs ett litet monoblock till bden ev basen..
Skall man köra dom små 4" på cd´n kanske eller skall dom kopplas ut helt?

Grejen med inställningar är inte min grej helt.
Jag får det inte att låta bra i mina öron, och där jag varit med bilen har sagt att det låter bra.
Lite bas som fattas men övriga register låter bra.

I mitt tyckte låter det ganska kasst i hela botten och diskanten är det enda som jag är hyfsat nöjd med. Lätt lyssnad och väldigt detaljrik.

Att få bilen inställd korrekt verkar vara svårt då olika handlare har sina synpunkter.
Vet liksom inte vem mer jag skall vända mig till.

gurenius
28 april 2008 · 1 631 Inlägg

Du börjar med att koppla ur 4orna helt. Enbart framsystem med aktiv delning och tidskomp. När du gjort det så snackar du tex med andreas_gbg här så justerar ni in grunden. Jag tror Andreas har skaffat sig erfarenheten för att ställa en grundkurva nu. Och så tror jag fortfarande att ni hittar ett fasfel.

Sen är det dags att eventuellt komplettera med bas. Innan köp ska den provlyssnas i din bil!

Att handlarna inte klarar ställa ljud är inte överraskande. Det ÄR svårt.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
TZ
28 april 2008 · 58 Inlägg

OK.

Skall steget enbart bryggas eller kopplar man in varje element på vardera steg?

Då behövs ny kabel dragning gissar jag på, då blir det till att lämna in bilen då jag själv inte har en aning om hur kablarna går i bilen.
Tycker bara att det springer iväg utan resultat, redan gått på 14 000:- med cd´n i, och om jag ändå hade lämnat in bilen och satt in ny bas så kanske dom kunde kopplat framsystemet samtidigt liksom.

Att prov lyssna basen hade jag med önskat men då dom bygger en ny liten låda så kan den inte provlyssnas förens den är klar.

Andreas tittade ju på bilen förra sommaren  (Tack igen!) och om han har tid och möjlighet får han gärna ta en titt. Så kanske han även kan få imponera med sitt egna bygge igen wink

Senast redigerat av TZ (28 april 2008)

andreas_gbg_
28 april 2008 · 1 634 Inlägg

Hej igen wink Tja kommer du på utsatt tid och inte låter mig vänta 80% av tiden jag hade över hade vi kanske hunnit kika lite till, och utan stress wink

Jag tror fortfarande på att det är monteringen som spökar. Men kommer du då förbi nån dag när tid finns över så skulle man ju kunna skruva ur en midbas och kolla hur det ligger till. 4" bakom ryggstöden förstår jag inte hur någon med insyn i bilstereo över huvudtaget kunde med att montera. Minns att det var en firma som sa att du skulle lägga de pengarna på framsystemet och steget istället wink Så hellre att du delar framsystemet helaktivt på alla 4 kanaler, alt. använder passivt filter och få i en riktigt lättdriven bas.

En bas kan du ju alltid testa innan om du redan har steget inkopplat. så får man ett humm om steget fixar det. Bäst är ju då om du kan bygga en liten testlåda innan på den volymen som man räknar att få ut sen när man eventuellt plastar en låda, så blir testet mer korrekt.

Eventuellt kanske man kunde sätta en lite låda framme vid fötterna som sagt, men kanske köra den som midbas ner till typ 40-50Hz.

Problemet är ju att bilen är såå jääääkla liten.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
gurenius
28 april 2008 · 1 631 Inlägg

TZ skrev:
OK.

Skall steget enbart bryggas eller kopplar man in varje element på vardera steg?

Då behövs ny kabel dragning gissar jag på, då blir det till att lämna in bilen då jag själv inte har en aning om hur kablarna går i bilen.
Tycker bara att det springer iväg utan resultat, redan gått på 14 000:- med cd´n i, och om jag ändå hade lämnat in bilen och satt in ny bas så kanske dom kunde kopplat framsystemet samtidigt liksom.

Att prov lyssna basen hade jag med önskat men då dom bygger en ny liten låda så kan den inte provlyssnas förens den är klar.

Andreas tittade ju på bilen förra sommaren  (Tack igen!) och om han har tid och möjlighet får han gärna ta en titt. Så kanske han även kan få imponera med sitt egna bygge igen wink

Steget ska inte bryggas. Hela poängen med aktiv delning är att du kan justera varje element för sig. Det är nödvändigt för att kunna få till det när diskanten sitter så långt från mellanregistret. Flyttar du diskanten till kickpanelen är det en annan sak!

Det behövs troligtvis två nya högtalarkablar men det är också allt (förutsätter att det är draget dubbla lågnivå).

Visst är det så att 5.25or inte ger hur mycket bas som helst. Men ett bra kit ska poppa på rätt bra ändå. Gör det inte det så har man fasfel eller en kass montering.

Kom ner på lördag till Springbreak så sätter vi Team Ljudbyggaren i arbete efter tävlingen... roll


PS: Har för mig att Tonny på Ljudbyggaren har en favoritlåda till Z3:an med dubbla åttor mellan stolarna.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
TZ
28 april 2008 · 58 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Hej igen wink Tja kommer du på utsatt tid och inte låter mig vänta 80% av tiden jag hade över hade vi kanske hunnit kika lite till, och utan stress wink

Jag tror fortfarande på att det är monteringen som spökar. Men kommer du då förbi nån dag när tid finns över så skulle man ju kunna skruva ur en midbas och kolla hur det ligger till. 4" bakom ryggstöden förstår jag inte hur någon med insyn i bilstereo över huvudtaget kunde med att montera. Minns att det var en firma som sa att du skulle lägga de pengarna på framsystemet och steget istället wink Så hellre att du delar framsystemet helaktivt på alla 4 kanaler, alt. använder passivt filter och få i en riktigt lättdriven bas.

En bas kan du ju alltid testa innan om du redan har steget inkopplat. så får man ett humm om steget fixar det. Bäst är ju då om du kan bygga en liten testlåda innan på den volymen som man räknar att få ut sen när man eventuellt plastar en låda, så blir testet mer korrekt.

Eventuellt kanske man kunde sätta en lite låda framme vid fötterna som sagt, men kanske köra den som midbas ner till typ 40-50Hz.

Problemet är ju att bilen är såå jääääkla liten.

Mvh Andreas

Hehe,hade säkert någon dålig bra anledning om så var falet smile

Alltså egentligen vad kan gå fel vid en montering?
Man kan väl egentligen bara skruva fast elemnten på ett sätt?

Yäyä,..
Men så sa även samma firma att enda sättet att få bas i bilen var att sätta en låda i skuffen wink

Kommer gärna förbi nån kväll, säg bara till när du kan så skall jag försöka komma bort!

TZ
28 april 2008 · 58 Inlägg

gurenius skrev:

TZ skrev:
OK.

Skall steget enbart bryggas eller kopplar man in varje element på vardera steg?

Då behövs ny kabel dragning gissar jag på, då blir det till att lämna in bilen då jag själv inte har en aning om hur kablarna går i bilen.
Tycker bara att det springer iväg utan resultat, redan gått på 14 000:- med cd´n i, och om jag ändå hade lämnat in bilen och satt in ny bas så kanske dom kunde kopplat framsystemet samtidigt liksom.

Att prov lyssna basen hade jag med önskat men då dom bygger en ny liten låda så kan den inte provlyssnas förens den är klar.

Andreas tittade ju på bilen förra sommaren  (Tack igen!) och om han har tid och möjlighet får han gärna ta en titt. Så kanske han även kan få imponera med sitt egna bygge igen wink

Steget ska inte bryggas. Hela poängen med aktiv delning är att du kan justera varje element för sig. Det är nödvändigt för att kunna få till det när diskanten sitter så långt från mellanregistret. Flyttar du diskanten till kickpanelen är det en annan sak!

Det behövs troligtvis två nya högtalarkablar men det är också allt (förutsätter att det är draget dubbla lågnivå).

Visst är det så att 5.25or inte ger hur mycket bas som helst. Men ett bra kit ska poppa på rätt bra ändå. Gör det inte det så har man fasfel eller en kass montering.

Kom ner på lördag till Springbreak så sätter vi Team Ljudbyggaren i arbete efter tävlingen... roll


PS: Har för mig att Tonny på Ljudbyggaren har en favoritlåda till Z3:an med dubbla åttor mellan stolarna.

Jo, det är draget dubbla lågnivå!
Då gäller det att dra högtalarkabel.
Finns det någon instruktion vart man drar kablar i diverse bilar? Eller är det inget för den som är helt grön?

Eftersom jag är rätt kräsen vad gäller ljud  i övrigt så har jag faktiskt chockerats över hur mkt vällljud små 5,25 kan ge ( Ino piP) samt mina nuvarande högtalare (Dynabel Exact) med seas exel 6.5" basar, låter otroligt fint för att vara stativare!

Helsingborg är nog tyvärr inte riktigt åt mitt håll smile
Tackar för inbjudan, Tonnys låda verkar intressant, mer information hade vart spännande!

gurenius
29 april 2008 · 1 631 Inlägg

TZ skrev:
Alltså egentligen vad kan gå fel vid en montering?
Man kan väl egentligen bara skruva fast elemnten på ett sätt?

Jovisst, men det kan sitta mer eller mindre stabilt. Läcka luft. Vara dåligt dämpat. Etc etc.

Kopplar du kablaget fel (plus på minus) så får du fasfel. Lätt hänt!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
gurenius
29 april 2008 · 1 631 Inlägg

TZ skrev:
Finns det någon instruktion vart man drar kablar i diverse bilar? Eller är det inget för den som är helt grön?

Eftersom jag är rätt kräsen vad gäller ljud  i övrigt så har jag faktiskt chockerats över hur mkt vällljud små 5,25 kan ge ( Ino piP) samt mina nuvarande högtalare (Dynabel Exact) med seas exel 6.5" basar, låter otroligt fint för att vara stativare!

Helsingborg är nog tyvärr inte riktigt åt mitt håll smile
Tackar för inbjudan, Tonnys låda verkar intressant, mer information hade vart spännande!

Du har redan högtalarkablar dragna. Följ dem och lägg en till bredvid på varje sida. Du hittar ett filter nånstans på vägen, troligen i närheten av mellanregistret. Det är inte svårt, men panelerna kan vara besvärliga att få bort såklart.

Pip skulle jag gärna lyssnat på. Med rätt förutsättningar så räcker 5.25 långt...

Jag kollar lite om lådan på lördag.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
TZ
29 april 2008 · 58 Inlägg

Tror jag hittat den ultimata sub placeringen!!

Kolla in http://www.roadstersound.com/product_info/bmw_z3.htm

Att jag inte tänk eller sett detta tidigare!!

I mitt fall är det 8" som gäller.

Skulle ni tro att JL basen är bättre än den med följande isf?

Hittade dom båda JL basarna på Nardik.se

JL Audio 8W0 bashögtalare 8" 1190:-

JL Audio 8W3v3-D4 bashögtalare 8" 2090:-

Senast redigerat av TZ (29 april 2008)

gurenius
29 april 2008 · 1 631 Inlägg

Jag tror JL-basen är bättre. Verkar vara ett schysst alternativ! Rätt liten låda men JL-basarna är ju gjorda för det...  Ta den som passar bäst i volymen.

Tonnys låda har jag för mig är dubbla åttor som spelar framåt. Men som sagt, kommer ej ihåg detaljerna.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
1 maj 2008 · 2 853 Inlägg

rainbow högtalarna .är nog i rätt så mkt bättre kvalla än brl..grejjor..bara se på priserna..+dom görs i tyskland:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang