Motor olja till type-R????

Ellertz Norrlänning
2 maj 2008 · 1 453 Inlägg

E-30 skrev:

Zoltrix skrev:

E-30 skrev:

Tjena..

Det är inte jag som presenterar fakta ang Magnatech oljan, det jag refererar till är ett tidigare inlägg från Autopower, trådskaparen är en tiostjärnig olje-guru. Han vet ALLT om samtliga oljor.

Jag kan även hänvisa till ett annat kul inlägg från samma olje-guru. där han meddelar att samtliga BILTEMAS motoroljor är f,d "SPILLOLJA" som är renad. Detta kom som en chock för många på forumet, så därför kontaktades Biltema så de skulle få tillfälle att förklara om det fanns någon sanningshalt i detta påstående. Biltemas svar: ALLA VÅRA MOTOROLJOR ÄR F,D SPILLOLJA. Jag ringde tom upp Biltema för att verkligen få detta verifierat och det stämde. Så det BILTEMA har i sina oljedunkar är f.d använd återvunnen spillolja.

Hej!

Vet inte vem du har ringt, men biltema har använd sig av mobils oljor innan men nu har dom statoil i sina dunkar, inside info...

Vet ej hur de håller reda på om det är Statoil eller Mobil? då det enbart handlar om återvunnen SPILLOLJA.

Hahahaha.. detta var veckans fredagsskämt smile Biltemas olja är helt ny som alla andra oljor. Vad får du allt ifrån ? snackade med en bekant som jobbat på en rigg i norge och som nu jobbar åt ett svenskt oljeföretag.. Enda skillnaden är att biltemas är lite mindre påkostad.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
E-30
2 maj 2008 · 1 050 Inlägg

Ellertz skrev:

E-30 skrev:

Zoltrix skrev:

Hej!

Vet inte vem du har ringt, men biltema har använd sig av mobils oljor innan men nu har dom statoil i sina dunkar, inside info...

Vet ej hur de håller reda på om det är Statoil eller Mobil? då det enbart handlar om återvunnen SPILLOLJA.

Hahahaha.. detta var veckans fredagsskämt smile Biltemas olja är helt ny som alla andra oljor. Vad får du allt ifrån ? snackade med en bekant som jobbat på en rigg i norge och som nu jobbar åt ett svenskt oljeföretag.. Enda skillnaden är att biltemas är lite mindre påkostad.

Sätt inte groggen i halsen nu...big_smile

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=55114

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
E-30
2 maj 2008 · 1 050 Inlägg

Ytterligare ett kopierat inlägg ang Biltemas Spillolja.

Tänkte återknyta till den här gamla tråden - kan vara läge nu inför upptagningen när många står inför oljebyte m.m. När det gäller motoroljor är det så att om beteckningen stämmer överens, t.ex. API SE/CD, så spelar det ingen som helst roll om det står Biltema, Statoil, Shell eller Volvo Penta på förpackningen (Volvo Penta:s olja kommer förresten från samma raffinaderi som Statoil). Smörjegenskaperna är precis desamma. Inte bara nästan utan precis exakt desamma. Skillnaden är att Biltemas oljor är så kallade regenererade oljor. Det innebär att det är "spillolja som återvinns" Först avskiljs alla partiklar genom centrifugering. Därefter avskiljs alla föroreningar, främmande tillsatser m.m. genom en värmeseparation i flera led. Vad som återstår efter detta är den rena, oförstörbara mineraloljan som är identisk med den ursprungliga. Därefter förses oljan med nya tillsatser och när den säljs är den precis lika bra som en helt ny olja. Detta förfarande har tillkommit bla för att effektivt kunna utnyttja och tillvarata våra resurser. Det internationella program för petroleumprodukter som nu håller på att genomföras kommer att leda fram till att senast år 2011 kommer samtliga oljor som säljs över disk vara regenererade oljor, vad det än står för fabrikat på dunken. Så det är med andra ord fullständigt riskfritt och helt problemfritt att använda en billig olja, t.ex. Biltemas, så länge kvalitetsbeteckningen är lika med eller högre än den som motortillverkaren rekommenderar. Detta gäller alltså mineraloljor, vilket ju är det man använder i fritidsbåtar. Syntetoljor är ju endast intressanta att använda i en motor som används under vinterförhållanden där man behöver en olja som fortfarande är pumbar i många minusgrader, vilket ju knappast är aktuellt för de flesta fritidsbåtägare.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Ellertz Norrlänning
2 maj 2008 · 1 453 Inlägg

E-30 skrev:

Ellertz skrev:

E-30 skrev:

Vet ej hur de håller reda på om det är Statoil eller Mobil? då det enbart handlar om återvunnen SPILLOLJA.

Hahahaha.. detta var veckans fredagsskämt smile Biltemas olja är helt ny som alla andra oljor. Vad får du allt ifrån ? snackade med en bekant som jobbat på en rigg i norge och som nu jobbar åt ett svenskt oljeföretag.. Enda skillnaden är att biltemas är lite mindre påkostad.

Sätt inte groggen i halsen nu...big_smile

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=55114

Detta var ett forum där vem som helst kan skriva vad som helst, men visst de kan nog stämma, men då är de sjuka hur bra spillolja egentligen är, om biltema kan göra om spillolja till olja som håller samma klassificering som castrol och mobil 1 så är de en stor eloge till biltema !!!

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
R-line_chrille Distributionselektriker
2 maj 2008 · 222 Inlägg

okej... kör på castrol olja i min kärra för att volvo har denna olja i sitt sortiment och att det e den oljan man får vid service.. antar att det inte kan vara skitoljor om volvo har det i sitt sortiment..

Volkswagen Tiguan R-Line "R-line" (2017)
ZZZADA T5 beroende
2 maj 2008 · 345 Inlägg

S60R_Chrille skrev:
okej... kör på castrol olja i min kärra för att volvo har denna olja i sitt sortiment och att det e den oljan man får vid service.. antar att det inte kan vara skitoljor om volvo har det i sitt sortiment..

Som vanligt är det mycket snack på dessa forum, om vad som är bra och inte.

Det gäller att vara skeptisk till allt på internet wink

Om volvo har det i sitt sortiment och dem säger att du ska köra med den oljan i din motor så är det så.

Senast redigerat av ZZZADA (2 maj 2008)

Volvo 850 T-5R "Sv.Såld Manuell" (1995)
Seat Leon CUPRA R ST "300 4Drive" (2020)
t0bias
3 maj 2008 · 134 Inlägg

Ska du få rätt olja till din bil så gör de lättaste ring nummer upplysningen fråga efter nummer till en Honda verkstad/återförsäljare och sen är det bara att fråga på.


/t0bias

/t0bias
BMW 118d "Tjejens" (2008)
blacken
3 maj 2008 ·

Glutta på oljepåfyllnings locket där brukar det stå vad man ska ha för olja i spisen..

Senast redigerat av blacken (3 maj 2008)

CTR-Jante
3 maj 2008 · 301 Inlägg

Vad är det fär olja du har i nu??
Hade min inne på servis å fick jag 5w40..
Kommer inte ihåg vilket märke.

Volkswagen Passat "Sportscombi" (2020)
ctr_ungh
19 juni 2008 · 15 Inlägg

kör INTE på magnateck om du åker ctr eller nån bil med liknande motor.. fan vad det låter illa då. Köpte Castrols EDGE olja.. den var bra.

nilo4ever
24 juni 2008 · 4 Inlägg

Det står garanterat vad för typ av olja som krävs i bilmanualen.wink
Dom honda jag haft så har det alltid varit krav på Valvolin helsyntet.
Brukar köra med 10w40 eller 10w50. Har även kört med 5w40 men då har motorn rasslat
på dom äldre motorerna pga för blaskig olja.

sik
24 juni 2008 · 1 072 Inlägg

Eftersom inte en jäkel har lyckats stava MAGNATEC rätt så antar jag att ni inte har en jäkla aning av vad ni pratar om. Till att börja med så finns Magnatec i 5w-30/5w-40 OCH 10w-40 dvs 3 utföranden för den som inte fattar och alla har olika egenskaper.  Så frågan är vilken ni har i eran motor......

cleo355
24 juni 2008 · 244 Inlägg

enligt castrol skall han ha Edge Sport 0W/40 i denna bil..

sypher_44
26 juni 2008 · 164 Inlägg

tja... jag körde på redline 5-20 när jag hade en ctr 04.. när jag bytte så känndes bilen piggare och rappare och köra.... jag mailade redline å fick svar att man skulle köra på denna olja vid lite hårdare körning..
PS... den ska endast användas på sommaren.. jag har 6 liter liggandes om nån är intresserad....

Nissan Skyline "r34 gtt-r" (1999)
JUSTer
26 juni 2008 · 451 Inlägg

Varför snåla och köpa skitolja, ta reda på vad för olja som ska användas och köp den bara!

Eller så frågar du om alternativa oljor som är bättre än den dom rekommenderar och köper den smile

Har du en bil för några tusen och den verkligen är din pärla, varför mata den med skit?
Tänk om bilen skulle börja mata dig med ärtsoppa istället för en härlig oxfile?

Heha smile

Gullideckel
26 juni 2008 · 70 Inlägg

Från Micros hemsida:

"Castrol Magnatec 5W-40 innehåller en speciell additivblandning med polariserade molekyler som fäster på metallytorna i motorn och verkar aktivit så snart motorn startas."

Står de nånstans om Castrol Magnatec är syntetiskolja eller mineralolja?

Känns som dom försöker vilseleda en lite faktiskt...

Volkswagen Polo 9N "Niklas" (2004)
fonzeka
26 juni 2008 · 62 Inlägg

Castrol Magnatec i viskositeten 5W-40 är helsyntetisk och inget annat, den uppfyller dessutom högsta kvalitetsklassningen.
Jag har själv kört denna olja i min CTR och den funkar hur bra som helst.

För de som undrar vilken olja de ska köra med så är detta vad Honda själva rekommenderar till Civic Type-R 01-05:
Year-round API: SJ-EC SAE 0W-20
Year-round API: SJ-EC SAE 0W-30
Year-round API: SJ-EC SAE 0W-40
Year-round API: SJ-EC SAE 5W-30
Year-round API: SJ-EC SAE 5W-40

Honda S2000 (2003)
Gullideckel
26 juni 2008 · 70 Inlägg

fonzeka skrev:
Castrol Magnatec i viskositeten 5W-40 är helsyntetisk och inget annat, den uppfyller dessutom högsta kvalitetsklassningen.
Jag har själv kört denna olja i min CTR och den funkar hur bra som helst.

För de som undrar vilken olja de ska köra med så är detta vad Honda själva rekommenderar till Civic Type-R 01-05:
Year-round API: SJ-EC SAE 0W-20
Year-round API: SJ-EC SAE 0W-30
Year-round API: SJ-EC SAE 0W-40
Year-round API: SJ-EC SAE 5W-30
Year-round API: SJ-EC SAE 5W-40

Här står de mer om Castrol Magnatec:

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=98380

Verkar inte som att den är en "riktig helsyntetisk olja" läs mer på tråden.

Volkswagen Polo 9N "Niklas" (2004)
Mekaren
26 juni 2008 · 89 Inlägg

Vet ej vilken du ska ha. men kolla i manualen. man ska inte ha andra oljor än dom som e angivna. lager och packningar e anpassade efter den oljan när du har haft i den ett tag vilket du säkert har nu. de e inte säkert att en viss olja går ihop med en annan. om den inte gör de så finns de risk att den kommer att ta bort oljelagringar och sabba packningarna.

Volvo 740 GLT 16V "MEKARN" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang