Skulle backa ner för en ramp till lastkajen (smalt, så öppnade skåpet och hissade ner rampen innan) och tänkte inte på att underkörningsskyddet kunde ta i. Började backa, glad i hågen, sen tog det stopp. Hoppade ut och kollade och bilfan stod mer eller mindre på balken... Bilen klarade sig ganska bra ändå, bara nåt fäste som fick sig en känga (plus bortslitna reflexer).
Annars har jag klarat mig bra, förutom vissa tabbar man lyckats med på terrängkörningen. Men lerhål är jävligt roliga! Och vinsch är för mesar! Terränglastbil 40 for life
Jag har lyckats parkera en hel plogbil på sidan av vägen en gång, men jag lyckades få upp den helt själv efter 2 timmar, har man en spade och snökedjor klarar man sig långt Det är nog det enda klantiga som jag lyckats med på mina sju år med lastbilskort faktiskt!
Jag har själv inte gjort någon stor tabbe men har sett en del under mina fem år i yrket. Ta för vana att kontrollera att släpets luftfjädring står i körläge när du tar ett parkerat släp, på vissa ställen kan man även vara tvungen att sänka släpet innan man kör ifrån kajen för att det inte ska ta emot taket (väldigt udda ställen men det var en som slet loss hela bakstammen på ett av våra släp på det sättet).
En del släp saknar automatisk parkeringsbroms (även kallad katastrofbroms) och har istället en röd ventil som ska dras ut för att anlägga bromsen. Även släp med automatisk parkeringsbroms kan ha såna venitler men ta för vana att alltid dra ut dessa om de finns.
När du backar mot en kaj kan du använda de öppna dörrarnas nedre kant som riktmärke för att se släpets/skåpets golvhöjd i förhållande till lastkajen.
En till chaffis här. Tabbe och tabbe, det var inte mitt fel, men fick en för närgången bil in i underkörningskyddet. Annars har det inte hänt så mycket, men har inte haft lappen så länge.