Volvo 740 -88 Automat med B230F tjuvstannar och jäklas

gaddan
30 april 2008 · 8 Inlägg

Hej!

Har då en Volvo -88 Automat med B230F 2,3 Elektrisk bränsleinsprut

Började en dag för några veckor sedan med att den bara dog på garage uppfarten efter en lång runda, startade upp den o körde 10 meter sen död igen, hände ytterliggare 3 ggr direkt efter. Dagarna efter rullar den på bra ett par smårundor sen stannar den igen, startar upp o kör igen. sen lät jag bilen stå en vecka. Tar ut den igen för och prova den blir gnällig direkt och vill dö men klarar sig några gånger men sen lägger den av, startar upp igen o kör konstigt nog några kilometer och den börjar gnälla o dör, där blir jag ståendes 5 min innan han vill starta igen o rulla någon mil till med 2-3 nära gånger att lägga av men lyckas hitta hem o ställa den.

Den kan alltså rulla problemfri flertal mil, sen vara skitkass o gnälla flertal gånger på bara någon kilometer o dö precis när den vill. Nu står den i garaget och jag har provat o starta upp och låta gå på tomgång, kan klara sig 5 sekunder till 5 minuter innan den dör.

Rycker ingenting, inga varninglampor eller sånt som lyser. inget märkligt vad jag kan höra utom nere vid bränslefilter o pump där det hörs ett surrande ljud sekunderna efter den dör, men det kanske är normalt.

Läste lite här om en massa fel det kan ha vara, bränslerelä, bränslefilter, bränslepump, luftmassemätare, hallgivare o lite till, har dock ej byt ut något än men tog en titt på bränslereläet men vet inte om man kan se om en sådan är sönder, titta på luftmassemätaren men vetefan om den går att se om den är kass.
har ingen anning om när något av dessa är utbyta men jag såg ett datum på bränslereläet 29-09-2000 iallafall om det är till nån hjälp.

Tänkt och köpa lite delar imorrn men vet inte vilket som är värt o lägga pengarna på först. Sen vet jag ju inte äns om något av dessa är felen. Kanske någon här känner igen mitt problem på bilen som har intressanta svar eller lösningar?

bmx
30 april 2008 · 7 100 Inlägg

på luftmassemätarn kan du ju se om tråden har gått av!
kan vara bränslepumpen som jävlas

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Volvo Knugen The one and only
30 april 2008 · 1 091 Inlägg

Skulle satsa på att det är hallgivare eller tändmodul som krånglar.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
gaddan
30 april 2008 · 8 Inlägg

bmx skrev:
på luftmassemätarn kan du ju se om tråden har gått av!
kan vara bränslepumpen som jävlas

vilken tråd skulle det vara?

gaddan
30 april 2008 · 8 Inlägg

Volvo Knugen skrev:
Skulle satsa på att det är hallgivare eller tändmodul som krånglar.

Hallgivaren vart finner jag den i min motor? i fördelar locket eller?

är det något avancerat byte eller bara in o ut med skiten enkelt?

Senast redigerat av gaddan (14 maj 2008)

gaddan
14 maj 2008 · 8 Inlägg

Ska köpa in delar om nån dag inga fler tips på vad som kan var fel?

tejpolle
14 maj 2008 · 10 Inlägg

Hallgivaren sitter i fördelaren, bytte nyss på min för den krånglade men bilen tjuvstannade aldrig för mej utan den var bara helt omöjlig att starta ibland. Skulle hellre tippa på att de är tändmodulen eller bränslepumpsreläet! det är då enkelt att kolla, knäpp till de med fingret när du vrider på tändningen och lyssna om de klickar i det eller bygla!

Kesler
14 maj 2008 · 3 650 Inlägg

hade samma prob som du..köpte ny vartalsgivare/svänghjulsgivare från mekonomen ca 300 kr kostade den och bilen gick klockrent efter det! givare sitter på svänghjulet mellan motor och låda, en svart ca 40 cm lång sladd

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang