Saab 9000 turbo, förslag på ny turbo????

smurfo
1 mars 2007 · 26 Inlägg

Tja!

nu skar original turbon ihop och det är dags för ett byte!

Jag har en Saab 9000 2.3 turbo av 92 års modell.

Den är steg 3 chippad hos speedparts och laddar 1.0 bar

nu är frågan om jag ska sätta i en till original turbo eller om jag ska ta en bättre turbo som pallar mera?

jag kommer hursomhelst inte ladda mera utan fortsätta på 1 bar

Förslag på turbo och tankar om detta välkomnas då jag själv inte vet om det är nån bra ide??

// Jonas

Satsa på dig själv, gå och runka i motvind!
Javelin_V8 V8 Power
1 mars 2007 · 27 Inlägg

Gå in på gikturbo.se där finns både orginal turbos och uppgraderings turbo!

hedley Saaboholic
1 mars 2007 · 3 129 Inlägg

smurfo skrev:
Tja!

nu skar original turbon ihop och det är dags för ett byte!

Jag har en Saab 9000 2.3 turbo av 92 års modell.

Den är steg 3 chippad hos speedparts och laddar 1.0 bar

nu är frågan om jag ska sätta i en till original turbo eller om jag ska ta en bättre turbo som pallar mera?

jag kommer hursomhelst inte ladda mera utan fortsätta på 1 bar

Förslag på turbo och tankar om detta välkomnas då jag själv inte vet om det är nån bra ide??

// Jonas

Om du kollar på speedparts så ser du ju vad de har för olika erbjudanden bla eftersom du köpt chip/chippning där kan det ju vara en god idè att även byta till en biffigare turbo.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
smurfo
1 mars 2007 · 26 Inlägg

hedley skrev:

smurfo skrev:
Tja!

nu skar original turbon ihop och det är dags för ett byte!

Jag har en Saab 9000 2.3 turbo av 92 års modell.

Den är steg 3 chippad hos speedparts och laddar 1.0 bar

nu är frågan om jag ska sätta i en till original turbo eller om jag ska ta en bättre turbo som pallar mera?

jag kommer hursomhelst inte ladda mera utan fortsätta på 1 bar

Förslag på turbo och tankar om detta välkomnas då jag själv inte vet om det är nån bra ide??

// Jonas

Om du kollar på speedparts så ser du ju vad de har för olika erbjudanden bla eftersom du köpt chip/chippning där kan det ju vara en god idè att även byta till en biffigare turbo.

Har kollat på speedparts.se men frågan är om det lönar sig i längden att skaffa en uppgraderings turbo när jag ändå bara ska ladda 1 bar, det man borde vinna är kanske livslängden på den jämfört med original turbon?

eller kan man få ytterligare lite mera knuff även fast man laddar  samma?

Satsa på dig själv, gå och runka i motvind!
Garfield
1 mars 2007 · 1 019 Inlägg

Enklast och billigast och smidigast blir förmodligen att köpa en likadan turbo.

De var ett rätt kasst steg 3 med tanke på att din bil laddar 1,0 bar original. =/

smurfo
1 mars 2007 · 26 Inlägg

Garfield skrev:
Enklast och billigast och smidigast blir förmodligen att köpa en likadan turbo.

De var ett rätt kasst steg 3 med tanke på att din bil laddar 1,0 bar original. =/

inte laddar den 1 bar original iallefall?

Jag  har köpt bilen för ett par månader sedan bara och då har den laddat 1.7 bar så inte konstigt att turbon har gett upp....

därför jag funderar på att ställa ner till 1 bar satt inte hela motorn pajar!

Satsa på dig själv, gå och runka i motvind!
whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker
1 mars 2007 · 285 Inlägg

Lägg märke till en sak bara, om en liten turbo laddar 1 bar eller en stor turbo laddar 1 bar så blir det inte samma luftflöde. Du får mer effekt med den stora fast den laddar mindre eller lika mycket.

smurfo
1 mars 2007 · 26 Inlägg

whitesnake skrev:
Lägg märke till en sak bara, om en liten turbo laddar 1 bar eller en stor turbo laddar 1 bar så blir det inte samma luftflöde. Du får mer effekt med den stora fast den laddar mindre eller lika mycket.

Det var nått sånt här svar jag ville komma fram till.

eftersom den stora turbon behöver ju inte jobba lika hårt som originalturbon bland annat oxå


tack ska du ha!

Satsa på dig själv, gå och runka i motvind!
__JoCCe__
1 mars 2007 · 357 Inlägg

Kolla på aerons orginalturbo den har jag + steg3 från speedparts och de tycker jag funkar bra..Laddar också 1bar.

Heter de Lövena eller Löven??
hedley Saaboholic
2 mars 2007 · 3 129 Inlägg

Svar: Ja du får mer effekt med större turbo och samma ladd som en här innan påpekade.

DOCK om han innan kört orginal turbo med det höga laddet så får man ju räkna med att grejerna flyger åt helvete förr eller senare.

Skaffa en större turbo så vet du att det håller för att ställe upp det lite om du någon gång vill det.

Testa du ställa på 1.3-1.5 den kommer klara det utan problem med en fin turbo från speedparts. OCH det kommer att hålla bara man gör grejerna riktigt och seriöst. Ska man ladda mycket får man kosta på sig att byta sådana grejer som han innan tydligen inte intresserat sig för.

Lycka till, och ha så kul om du bestämmer dig för att byta upp dig.
Kan nästa lova dig att du kommer känna skillnad direkt.. smile

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
jonTe
2 mars 2007 · 5 710 Inlägg

1. Laddtrycket original på en B234l som både "smurfo" och __JoCCe__  har i sina bilar ÄR 1.0bar.
Laddar de inte mer med ett steg 3 är det något fel....
2. Bilar av den här typen "skruvar" man inte upp/ned laddtrycket på......detta sköts elektroniskt via DI/APC boxen och det chippet som sitter i.
3. Byter man turbo till något större måste man ta hänsyn till detta i programvaran.


I mina öron låter det som att en originalturbo skulle duga bra OM den gamla är kass.

MVH Jonas
..............
Ramneborg Allt i allo
17 maj 2008 · 358 Inlägg

jonTe skrev:
1. Laddtrycket original på en B234l som både "smurfo" och __JoCCe__  har i sina bilar ÄR 1.0bar.
Laddar de inte mer med ett steg 3 är det något fel....
2. Bilar av den här typen "skruvar" man inte upp/ned laddtrycket på......detta sköts elektroniskt via DI/APC boxen och det chippet som sitter i.
3. Byter man turbo till något större måste man ta hänsyn till detta i programvaran.


I mina öron låter det som att en originalturbo skulle duga bra OM den gamla är kass.

du kan skruva ner trycket om du känner för det bara å skruva på wgn.
sen skall saab 9000 aero ladda 1.1bar peak och sedan landa på ca 0.8-0.9 ofc +-0.05bar
med steg 3 chip kommer laddet hamna runt 1.7bar PEAK sedan sjunka ner till ca 1.4-1.5bar.
men saken är den att till steg 3 chippet så ska man hälst byta turbo då orginal turbon inte är anpassad för detta ladd. det är ju okey om man sköter turbon som man ska och inte kör som satan och sedan bara stänger av bilen. men men i fallet här skulle jag satsa på en utbytesturbo. om du går in på www.gikturbo.se och letar på SAAB 9000    T28BB kullagrad    art.466541-XS2

så har du en bra turbo. den körde jag med i min 9000("aero") sport -92 och den kunde man ställa på bra utan att det hände något. fast om du ska köra med högre ladd en det du får på steg 3 så är det dax att byta vxl lådan samt stakar. borra ur förbränningsrum och byta sprut. men det är en annan histora.

De é nice !
jonTe
17 maj 2008 · 5 710 Inlägg

Ramneborg skrev:
du kan skruva ner trycket om du känner för det bara å skruva på wgn.

Visst kan man skruva WG.....men det är idiotiskt.

Ramneborg skrev:
sen skall saab 9000 aero ladda 1.1bar peak och sedan landa på ca 0.8-0.9 ofc +-0.05bar

Pratar vi Aero? nej...vi pratar 2.3T.

Ramneborg skrev:
med steg 3 chip kommer laddet hamna runt 1.7bar PEAK sedan sjunka ner till ca 1.4-1.5bar.

Beror helt på författaren av programmet.

Ramneborg skrev:
men saken är den att till steg 3 chippet så ska man hälst byta turbo då orginal turbon inte är anpassad för detta ladd.

Ett vanligt "steg 3 chipp" är anpassat för originalturbon, skall man byta snurra måste man ta hänsyn till det i programvaran.

Ramneborg skrev:
fast om du ska köra med högre ladd en det du får på steg 3 så är det dax att byta vxl lådan samt stakar. borra ur förbränningsrum och byta sprut. men det är en annan histora.

Har ett par högre steg i min gamle och några omgjorda förbränningsrum eller nya stakar behövs inte.

MVH Jonas
..............
zero2000
17 maj 2008 · 227 Inlägg

jag laddar 2,2 bar med orginal sprutet som visserligen e mappat! och du behöver ine byta stakar o grejer heller det håller!!

Fredrik-79
17 maj 2008 · 2 164 Inlägg

smurfo skrev:
Tja!

nu skar original turbon ihop och det är dags för ett byte!

Jag har en Saab 9000 2.3 turbo av 92 års modell.

Den är steg 3 chippad hos speedparts och laddar 1.0 bar

nu är frågan om jag ska sätta i en till original turbo eller om jag ska ta en bättre turbo som pallar mera?

jag kommer hursomhelst inte ladda mera utan fortsätta på 1 bar

Förslag på turbo och tankar om detta välkomnas då jag själv inte vet om det är nån bra ide??

// Jonas

Mitt tips är att hålla dig till vad du har.
De funkar som de är och ska du göra nått så byt till styr systemet Trionic 5,2 och en kort topp med annan turbo om du vill göra nått senare.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang