Kopplat in en bas men funkar inte :(

aaronp
27 augusti 2006 · 95 Inlägg

Är inte ngt vidare på att koppla ljud o såna grejer, men gjorde ett förök idag. Har nämligen skaffat en baslåda med inbyggt slutsteg (en GAS A112BP) som jag försökte få igång i afton. Har satt alla sladdar rätt så vitt jag vet, men det enda som händer när jag sätter igång grejerna o drar på musiken är att basen klickar till (ett dunkande ljud), sen står den bara o susar lite halvtyst. Har inga instruktioner till själva baslådan då jag köpte den sista, alltså skyltexemplaret. Det enda jag gick efter var kopplingsschemat som följde med sladdpaketet jag köpte.

Såhär har jag kopplat i baslådan/slutsteget: http://myspace-928.vo.llnwd.net/01094/82/90/1094800928_l.jpg
Från vänster till höger ovan sitter line input, o nedan den där REM AMP-sladden, jordsladden och sist strömsladden.

...och såhär i spelaren:
http://myspace-508.vo.llnwd.net/01094/80/52/1094802508_l.jpg
(REM AMP går från sladdhärvan med ett gult rör sittandes på sladden)

Spelaren jag har är en Sony CDX-GT200 (http://www.netonnet.se/item.asp?iid=699 … onRow3Left)

Har även dubbelkollat att alla sladdar har bra kontakt, inga glapp eller liknande.
Har jag gjort ngt annat alldeles galet? Vad isåfall? Är väldigt tacksam för hjälp!!

TT-Avant
27 augusti 2006 · 6 851 Inlägg

Förmodar att du har kollat säkringen på baslådan?
Det är inte så att du måste in i menyn på din ca och akivera lågnivån? det kan annars vara felet.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
aaronp
27 augusti 2006 · 95 Inlägg

Tiaz skrev:
Förmodar att du har kollat säkringen på baslådan?
Det är inte så att du måste in i menyn på din ca och akivera lågnivån? det kan annars vara felet.

Har inte kollat den, förmodade att den är hel eftersom basen liksom klickar igång varje gång men borde kanske kolla den med trots det?

Jo, har försökt leta runt bland menyerna men vet isåfall inte riktigt vad jag ska ställa in. Instruktionsboken var inte mkt till hjälp. Finns två lägen som kanske har med det att göra: Sub Out och Rear Out. Har dock testat båda utan resultat.

aaronp
27 augusti 2006 · 95 Inlägg

Blir inte klok på det här.... Nu har jag testat att byta säkring, och först funkade det. Aha, tänkte jag o trodde problemet var löst. Sen dog den. Bytte säkring igen. Funkade, sen dog den. Tänkte att den kanske äter säkringarna, fast alla såg hela ut vilket gjorde mig förbryllad, så jag testade samma säkringar på andra ställen i bilen. Jupp, de funkade fortfarande. Förstod ingenting. Tänkte att jag kanske jordat dåligt o bytte plats på jordsladden, men det hjälpte föga. Så baslådan har alltså funkat två ggr. Ingen av gångerna gav den särskilt hög effekt dock, och dog efter kanske 10-20 sekunder. Kan det vara glapp nånstans INNE i själva baslådan? Förbannat skit vad frustrerande... Finns det ngt sätt man kan testa baslådan på annat sätt för att se om den fungerar, så jag vet om felet ligger där eller någon annanstans.

TT-Avant
27 augusti 2006 · 6 851 Inlägg

Testa att matas baslådan med direkt + på både remoten och till plus. Har du ditt batteri framtill i bilen? isf. ta ur lådan och sätt både + och - på batteriet, ta även rem från batteriet. använd självklart lågnivå kabel så ljudet kommer in. ta den kortase vägen och pröva med en annan lågnivå kabel.funkar inte det så kanske du får lämna tillbaka lådan eller iaf. be dem kolla upp den, förmodar att du fick någon garanti på den?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Kornz Solfilmsmontör
27 augusti 2006 · 947 Inlägg

Antar att det är en aktiv baslåda, jag hade också problem med min förra aktiva baslåda, men allt jag gjorde för att få igång den vara att trycka in "loudness" (så basen börjar pumpa) och skruva upp lite på stereon så slog den igång, sen var det bara till att stänga av loudness så höll den sig fortfarande i liv.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
aaronp
27 augusti 2006 · 95 Inlägg

Tiaz skrev:
Testa att matas baslådan med direkt + på både remoten och till plus. Har du ditt batteri framtill i bilen? isf. ta ur lådan och sätt både + och - på batteriet, ta även rem från batteriet. använd självklart lågnivå kabel så ljudet kommer in. ta den kortase vägen och pröva med en annan lågnivå kabel.funkar inte det så kanske du får lämna tillbaka lådan eller iaf. be dem kolla upp den, förmodar att du fick någon garanti på den?

ok, ska testa det nu...

Testade först att koppla in min mp3-spelare direkt i baslådan, och då funkar det. MEN, när jag vrider på lite styrka så börjar den röda lampan i lådan flimra och effekten försvinner (den blir helt stum tills jag sänker). Är det ngn sorts inbyggd skyddsfunktion eller är det fel att det blir så?

Sen kopplade jag in mp3:n i auxuttaget på min stereo, kopplade in lågnivåkablarna som vanligt (stereo-baslåda) men då är basen helt död. Däremot viner det som tusan i de vanliga högtalarna. Kan det vara ngt fel på lågnivåkablarna? Blir bara mer o mer frustrerad tongue

Kornz: Jo de e aktiv. Vet dock inte vad du menar med loudness. Finns inget sådant på baslådan iaf. Enda knappen jag har är PHASE som går att växla mellan 0 och 180.

Herr_Talladega V.I.P
27 augusti 2006 · 286 Inlägg

aaronp skrev:

Tiaz skrev:
Testa att matas baslådan med direkt + på både remoten och till plus. Har du ditt batteri framtill i bilen? isf. ta ur lådan och sätt både + och - på batteriet, ta även rem från batteriet. använd självklart lågnivå kabel så ljudet kommer in. ta den kortase vägen och pröva med en annan lågnivå kabel.funkar inte det så kanske du får lämna tillbaka lådan eller iaf. be dem kolla upp den, förmodar att du fick någon garanti på den?

ok, ska testa det nu...

Testade först att koppla in min mp3-spelare direkt i baslådan, och då funkar det. MEN, när jag vrider på lite styrka så börjar den röda lampan i lådan flimra och effekten försvinner (den blir helt stum tills jag sänker). Är det ngn sorts inbyggd skyddsfunktion eller är det fel att det blir så?

Sen kopplade jag in mp3:n i auxuttaget på min stereo, kopplade in lågnivåkablarna som vanligt (stereo-baslåda) men då är basen helt död. Däremot viner det som tusan i de vanliga högtalarna. Kan det vara ngt fel på lågnivåkablarna? Blir bara mer o mer frustrerad tongue

Kornz: Jo de e aktiv. Vet dock inte vad du menar med loudness. Finns inget sådant på baslådan iaf. Enda knappen jag har är PHASE som går att växla mellan 0 och 180.

Loudness brukar det finnas på HU:n.

andreas_gbg_
27 augusti 2006 · 1 634 Inlägg

Enligt första bilden ser det ur som kardelerna i jordkabeln spretar åt alla håll, det är inte nån som nuddar remoten eller 12+ då? Låter som det blir kortis eftersom du säger att säkringarna går en efter en. Loudness är en fusk-funktion som man inte skall använda. den förstärker ljudet bara, och då även störningar.

Det där viinande ljudet får du antagligen för att lågnivåkabeln ligger emot/för nära någon strömkabel.

Numera Saab 9-5 Aero -00
aaronp
27 augusti 2006 · 95 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Enligt första bilden ser det ur som kardelerna i jordkabeln spretar åt alla håll, det är inte nån som nuddar remoten eller 12+ då? Låter som det blir kortis eftersom du säger att säkringarna går en efter en. Loudness är en fusk-funktion som man inte skall använda. den förstärker ljudet bara, och då även störningar.

Det där viinande ljudet får du antagligen för att lågnivåkabeln ligger emot/för nära någon strömkabel.

Jo, det ser lite slarvigt ut, men kollade noga att inga sladdar nuddade varandra o har nu dessutom fixat till sladdarna lite snyggare. Kan alltså inte vara det som är på sniskan. Som jag skrev förut går inte säkringarna sönder, ingen kortslutning alltså.

Var nere o testade lådan igen. Funkade när jag satte igång grejerna. Den röda powerlampan lyste o basen dunkade på, men vips så dog den o lampan slocknade. Tryckte lite på lågnivåsladdarna o då började det låta igen, men inte länge. Upptäckte också att varje gång jag efter det tryckte in lågnivåsladdarna slocknade powerlampan. Lät då sladdarna nudda utsidan av kontakterna o då fungerade basen lite dovt. Men så fort jag proppade in dem i sina hålor dog basen eller fungerade endast korta perioder. Sladden är det inget fel på. Bytte sladd o kopplade den till min mp3. Samma problem då. Fungerar korta perioder eller inte alls.

Tycker det verkar som att någonting inuti baslådan inte sitter som det skall. En sladd eller två som glappar/snuddar varandra. Ibland när jag trycker in lågnivåkablarna börjar den susa som en fläkt. Kanske det är på insidan lågnivåkontakterna nuddar ngt de inte borde nudda. Lådan jag köpte var som sagt skyltexemplaret, så den kanske har fått vara med om lite mer omild behandling? Inhandlade den i förrgår på bilradiolagret i Örebro, men hade inte tid att koppla grejerna förrän sent igår kväll. Öppna den vågar jag väl inte göra själv för då får jag väl ingen ny på garanti i guess...

Senast redigerat av aaronp (27 augusti 2006)

Drönirettab
27 augusti 2006 · 21 761 Inlägg

Det verkar som glapp i kontakterna. Jag tycker att du borde snacka med Bilradiolagret, även om det är ett skyltexemplar så ska grejerna fungera utan problem. Det här ska de fixa till på studs utan protester.

Senast redigerat av Drönirettab (27 augusti 2006)

aaronp
27 augusti 2006 · 95 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det verkar som glapp i kontakterna. Jag tycker att du borde snacka med Bilradiolagret, även om det är ett skyltexemplar så ska grejerna fungera utan problem. Det här ska de fixa till på studs utan protester.

Jo, det är precis vad jag ska göra. Åker in imorgon o snackar lite med dem. Tack för alla inlägg o tips smile

Ronnie.L
27 augusti 2006 · 914 Inlägg

lite dum konstruktion på den terminalen..  JAg anser väll det inte vara så smart att ha jorden mellan remote och power smile Men men inte mycket man kan göra åt det

aaronp
28 augusti 2006 · 95 Inlägg

Var inne på BRL idag. Basen va trasig visade det sig o jag fick en sprillans ny på studs som funkar suveränt smile

Drönirettab
28 augusti 2006 · 21 761 Inlägg

Skönt att höra, då är det precis den service som det bör vara.

Jonve Livsnjutare
28 augusti 2006 · 342 Inlägg

Brl brukar oftast ha bra service har jag hört och det är enbart positivt!

Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!
andreas_gbg_
28 augusti 2006 · 1 634 Inlägg

Kanon, så ska det låta. Vilken Brl-butik var det?

Numera Saab 9-5 Aero -00
aaronp
28 augusti 2006 · 95 Inlägg

Jo, var inga problem alls att byta. Inget gnäll eller så över huvud taget, utan ett byte rakt av när det visat sig att det var lådan det var fel på o inte mina kopplingar. Mkt bra service!

andreas_gbg_ skrev:
Kanon, så ska det låta. Vilken Brl-butik var det?

Det var BRL i Örebro.

bihfocus
18 maj 2008 ·

Jag har erfarenhet av BRL. Köpte ett 10" Baspaket med ink slutsteg och kopplade in men var inte nöjd fick inte det trycket jag ville ha så jag ringde dem och undrade om jag kunde byta mot en låda med dubbla 10"or och de undrade om jag hade använt grejerna och det hade jag såklart. De funderare liten stund men de sa att jag kan komma in och byta paket lägger till 400 på det nya paketet. Skitbra service. De ställer även in ljudet på slutsteget och allt gratis. Trevliga killar det..

Detta var BRL i Borlänge

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang