broms ok problem

Moser .-ϻΘϨƎЯ
16 maj 2008 · 1 313 Inlägg

bytte klossar fram på bilen, klossarna va riktigt slut så jag va tvungen att tycka tillbaka kolven! för kolven satt liksom lite snett, när ja gjorde det så kom det ut bromsvätska. tyckte det inte verkade normalt, jag monterade ihop allt igen och nu är bromsen riktigt svampig, får inget tryck i systemet,


Har jag sabbat oket, eller har det kommit in luft i systemet?? eller kan de va huvudbromscylindern som pajjat? känner på mig att jag måste köpa ett nytt ok mad

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
CC72
16 maj 2008 · 1 661 Inlägg

hur kan kolven sitta snett? :S   Men svampig pedal betyder luft i systemet.  Med lite otur så blir det ett nytt ok.

Rojje12
16 maj 2008 · 14 Inlägg

Tjaba.
Om det kommer ut olja när du trycker in kolven, har olja gått ut i mella packningarna.
Byt oket.
Annars får du bekymmer.
Tänk dej panik inbromsning o pedalen går i "botten" inte bra...
Billig livförsäkring med bra bromsar..
Hepp

Moser .-ϻΘϨƎЯ
16 maj 2008 · 1 313 Inlägg

Sexyicecube skrev:
hur kan kolven sitta snett? :S   Men svampig pedal betyder luft i systemet.  Med lite otur så blir det ett nytt ok.

ja kolven åkte ut riktigt långt när jag tog väck klossarna.. fast jag kanske bara fick för mig att de var snett, de va trögt å trycka in den igen iaf...

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
Moser .-ϻΘϨƎЯ
16 maj 2008 · 1 313 Inlägg

Rojje12 skrev:
Tjaba.
Om det kommer ut olja när du trycker in kolven, har olja gått ut i mella packningarna.
Byt oket.
Annars får du bekymmer.
Tänk dej panik inbromsning o pedalen går i "botten" inte bra...
Billig livförsäkring med bra bromsar..
Hepp

jahopp de va det jag kände på mig att jag skulle få göra.... skit också..

när jag provkörde bilen förut så testade jag å "panikbromsa" bilen gick som en orm på vägen, så bilen får stå still nu,,, sad bäst å plocka fram cykeln mad





Men går de inte renovera oket eller är de en krånligt historia??

Senast redigerat av Moser (16 maj 2008)

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
blacken
16 maj 2008 ·

Det går att renovera ett ok, men är ganska krångligt om man inte har "rätta" grejorna. Det är bättre att skaffa ett renoverat utbytes ok. OBS! byt bägge..

Go_Patrik
16 maj 2008 · 252 Inlägg

Köp inte ett nytt ok. Det är inga problem med att laga det du har. Åk bara till mekonomen eller liknande och köp en rep. sats. Tryck ut kolven och tvätta den med svinto. Samt gör rent i kolvens lopp.

Sen är det "bara" dit med en ny packning. Kolven kan dock vara lite jävlig att få tillbaka. Men se till att få "över" packningen på kolven innan du trycker tillbaka den in i loppet.

Föresten, det behövs inga specialverktyg. Såvida du inte har skruvkolv på din bil. Annars så klarar du dig med ett parskruvmejslar!

Mvh Andrée

Senast redigerat av Kickboxer (16 maj 2008)

Xuri One Man Clan
16 maj 2008 · 4 287 Inlägg

testa lufta bromssystemet så blir de nog bra sen!

Om du ska göra som vissa säger å renovera oket...om du har en skruvtving när du ska tebax med kolven i oket så får du den inte "snett" då går den lätt å få in och man behöver inte ta i mycke...blir en jävla kraft med skruvtvingen.....

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
volvo_Tobias
17 maj 2008 · 687 Inlägg

kolven hade nog bara kommit för långt ut. prova o lufta o se om det räcker.

_soren
17 maj 2008 · 52 Inlägg

pröva med att lufta bromsarna om inte det hjälper så ska du nog kolla packningarna eller byta ok

Das Auto
Moser .-ϻΘϨƎЯ
18 maj 2008 · 1 313 Inlägg

tack för all hjälp!!! nu är problemet löst och det kostade under hundra lappen att fixxa!!

bytte ut packningarna i oket, det gick smidigt och var inte alls svårt! det ända verktyg jag använde var en vanlig mejsel, nu äre tätt och bromsarna tar bra igen big_smile

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang