Hur mycke ska hylsan för att ställa in laddet på 940 röra sig?

Zip Med-Lem.
16 maj 2008 · 94 Inlägg

RaLsO skrev:

Zip skrev:
har kollat av felkoderna nu igen o de visar 1-1-1 på båda.

du har 2 boxar att sätta stiftet i, en A och en B, B är för turbo systemet
i A har du 2 hål som du kan söka i, i B har du bara 1 (så är det på min motor iaf)

utag 2 på A boxen är till bränslesystemet
utag 6 på A boxen är till tändningssytemet
utag 5 på B boxen är till tubo systemet

vart sitter B boxen?

Zip Med-Lem.
18 maj 2008 · 94 Inlägg

bumpar upp tråden!

Någon som vet?

RaLsO från bun!
18 maj 2008 · 89 Inlägg

har du bara en box? knepigt, jag har 2...
den ska sitta brevid den andra

Teori och praktik är inte samma sak, glöm inte det!
Zip Med-Lem.
18 maj 2008 · 94 Inlägg

RaLsO skrev:
har du bara en box? knepigt, jag har 2...
den ska sitta brevid den andra

har bara en ja hmm

Undrar som f*n va i he**ette de kan vara !

940turboplus Rapidoz
18 maj 2008 · 688 Inlägg

Zip skrev:

RaLsO skrev:
har du bara en box? knepigt, jag har 2...
den ska sitta brevid den andra

har bara en ja hmm

Undrar som f*n va i he**ette de kan vara !

Hade jag varit du hade jag gått ut kollat vilket nummer din lmm har
och försökt fixa en till..kostar ju inte mycket begagnat.

men har du inte btw 2 trådar upplagda om ett annat problem också?
öppen dumpventil eller något sådant?
för volvo är ganska kända för att inte fungera så bra med sådanna.

nu kommer jag inte ihåg din andra tråd men kandet inte vara så att  inte dom här problemen är sammanhängande?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Zip Med-Lem.
18 maj 2008 · 94 Inlägg

940turboplus skrev:

Zip skrev:

RaLsO skrev:
har du bara en box? knepigt, jag har 2...
den ska sitta brevid den andra

har bara en ja hmm

Undrar som f*n va i he**ette de kan vara !

Hade jag varit du hade jag gått ut kollat vilket nummer din lmm har
och försökt fixa en till..kostar ju inte mycket begagnat.

men har du inte btw 2 trådar upplagda om ett annat problem också?
öppen dumpventil eller något sådant?
för volvo är ganska kända för att inte fungera så bra med sådanna.

nu kommer jag inte ihåg din andra tråd men kandet inte vara så att  inte dom här problemen är sammanhängande?

i den andra tråden undrade jag om magnetventilen... men 940 har ingen. tänkte att de kunde vara den som ställer till problemet.

tog bort dumpen tidigare idag. o de kommer bra mycke luft från turbon ut från hålet. vet dock inte hur jag riktigt ska kolla att de är tryck i  systemet.

De med dumpen oxå... Sånna problem brukar väl inte komma efter nåra 100 mil? dom bnorde la komma ganska så direkt?

940turboplus Rapidoz
18 maj 2008 · 688 Inlägg

ah juste så var det.
vänta har jag fått det här rätt nu, du tog bort dumpventilen och har bara ett hål rakt ut i luften nu på tryckröret?!

ja asså bilen kan ju komma i felsäkertläge och det behöver inte uppstå på direkten.


i den andra tråden undrade jag om magnetventilen... men 940 har ingen. tänkte att de kunde vara den som ställer till problemet.

tog bort dumpen tidigare idag. o de kommer bra mycke luft från turbon ut från hålet. vet dock inte hur jag riktigt ska kolla att de är tryck i  systemet.

De med dumpen oxå... Sånna problem brukar väl inte komma efter nåra 100 mil? dom bnorde la komma ganska så direkt?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Zip Med-Lem.
18 maj 2008 · 94 Inlägg

940turboplus skrev:
ah juste så var det.
vänta har jag fått det här rätt nu, du tog bort dumpventilen och har bara ett hål rakt ut i luften nu på tryckröret?!

ja asså bilen kan ju komma i felsäkertläge och det behöver inte uppstå på direkten.


i den andra tråden undrade jag om magnetventilen... men 940 har ingen. tänkte att de kunde vara den som ställer till problemet.

tog bort dumpen tidigare idag. o de kommer bra mycke luft från turbon ut från hålet. vet dock inte hur jag riktigt ska kolla att de är tryck i  systemet.

De med dumpen oxå... Sånna problem brukar väl inte komma efter nåra 100 mil? dom bnorde la komma ganska så direkt?

skulle kolla om de va stop någonstans, så jag tog bort dumpen. men nu är den på igen.

Men de borde ju komma tidigare än efter flera 100 mil?

940turboplus Rapidoz
18 maj 2008 · 688 Inlägg

Zip skrev:
skulle kolla om de va stop någonstans, så jag tog bort dumpen. men nu är den på igen.

Men de borde ju komma tidigare än efter flera 100 mil?

jo det borde det.

men kolla numret och försök få tag på en likadan lmm.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Zip Med-Lem.
19 maj 2008 · 94 Inlägg

vet vad felet sitter nu!

gummit i klockan är schletet, så de blir till att köpa ny

Någon som vet någon bra sida där man kan köpa begangnade eller nya till bra pris?

940turboplus Rapidoz
19 maj 2008 · 688 Inlägg

Zip skrev:
vet vad felet sitter nu!

gummit i klockan är schletet, så de blir till att köpa ny

Någon som vet någon bra sida där man kan köpa begangnade eller nya till bra pris?

härligt, ere bara att köpa ny nu alltså wink
http://sv.bsr.se/products/list/turboparts/
dom har en del smile

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Zip Med-Lem.
19 maj 2008 · 94 Inlägg

940turboplus skrev:

Zip skrev:
vet vad felet sitter nu!

gummit i klockan är schletet, så de blir till att köpa ny

Någon som vet någon bra sida där man kan köpa begangnade eller nya till bra pris?

härligt, ere bara att köpa ny nu alltså wink
http://sv.bsr.se/products/list/turboparts/
dom har en del smile

Ja de va jävligt gött att hitta felet.

En fråga till tongue är tryckklocka och wastegate samma sak? det e de la?
sen finns de ju sånna separata wastegate, kan jag köpa en sån, istället för klockan ?
Känner mig lite amatör, men vill vara säker big_smile

Micke754 Diktator
19 maj 2008 · 433 Inlägg

Tryckklocka till turbon och wastegate är samma sak ja. Ska du skaffa en extern wastegate (separat) så behöver du ett grenrör med ansslutning för en extern, och så behöver du en anslutning på downpipen där avgaserna som wastegaten släpper vidare när den öppnar kan ta vägen. Och så måste du spärra turbons interna wastegate så den står stngd hela tiden. (Spärra "armen" i stängt läge. alltså mot klockan så att säga.)

Varför köra sakta när man kan köra fort?
940turboplus Rapidoz
19 maj 2008 · 688 Inlägg

Zip skrev:
Ja de va jävligt gött att hitta felet.

En fråga till tongue är tryckklocka och wastegate samma sak? det e de la?
sen finns de ju sånna separata wastegate, kan jag köpa en sån, istället för klockan ?
Känner mig lite amatör, men vill vara säker big_smile

hehe tryckklockan är den som öppnar wastegaten...
staget som du frågade i början om drar upp en lucka inne i turbon som gör så att avgaser släpps förbi turbienen för att förhindra överbelastningar..
Om du nu skulle vilja ha en extern wastegate..alltså en separat behövs en annan turbo..
eller eventuellt (har ju aldrig testat själv) att ta bort tryckklockan ifrån orginal så att den interna wastegaten inte öppnas..

när en extern wastegate monteras på måste hål göras vid grenröret (så nära mitten där alla avgasrören möts) och tyligare ett hål i avgasröret så att den liksom orginalwastegaten kan släppa förbi avgaserna runt turbon och ut i avgasröret..
Nu finns det många som bara gör ett hål i tex grenröret men inte gör hål i avgasröret så att avgaserna bara sticker ut i luften med detta är inte lagligt då avgaserna inte blir renade.

http://www.z31.com/mods/turbo/wastegate/rickgate.jpg
så kan det se ut.

jag hade rekommenderat att du bara bytte tryckklocka då det är lättare och extern wastegate används nästan bara på bilar med högre effekter..

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Zip Med-Lem.
19 maj 2008 · 94 Inlägg

Micke754 skrev:
Tryckklocka till turbon och wastegate är samma sak ja. Ska du skaffa en extern wastegate (separat) så behöver du ett grenrör med ansslutning för en extern, och så behöver du en anslutning på downpipen där avgaserna som wastegaten släpper vidare när den öppnar kan ta vägen. Och så måste du spärra turbons interna wastegate så den står stngd hela tiden. (Spärra "armen" i stängt läge. alltså mot klockan så att säga.)

okej! bra tack.

Då blir det att köpa en intregrerad tryckklocka då.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang