Saab 9000 2.3 turbo med lysande TCS lampa???

smurfo
5 februari 2007 · 26 Inlägg

Tja!

har haft en tråd innnan då jag berättade att min TCS lampa lyste på min Saab 9000 2.3 turbo -92:a.

då jag fick ett antal tips om vad det kunde vara, Nu jag har haft bilen inne på verkstad  där dom har bytt till ett nytt spjällhus för dom sa att det gamla var slut.

dom programmerade spjällhuset och så gick den skit bra i ca 5 minuter sedan tändes den förbannade lampan igen.

Det blev dyra fem minuter för mig.

Har du nå tips om hur jag ska gå till väga för att hitta vad som är fel eller någon bra bilmeck/kunnig saab person som kan veta vad det är så är jag tacksam för all hjälp.


Dålig tomgång
trög gaspedal


// en tröttnande Saab ägare!

Satsa på dig själv, gå och runka i motvind!
ascona-tic
5 februari 2007 · 1 497 Inlägg

Där är många trådar på stcs.nu angående dessa strulande spjällhus.

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
scholander
5 februari 2007 · 24 Inlägg

exakt samma fenomen på min :S , vetefan va de kan vara asså ?

jonTe
5 februari 2007 · 5 710 Inlägg

Kollat STCS forum?
Gjorde en sökning och det dök upp 417 träffar på ordet TCS bara på motorforumet:
http://forum.saabturboclub.com/search.php
Rekommenderar verkligen att läsa igenom dessa trådar, det är sällan man hittar så mycket duktigt folk på samma ställe som på STCS.

Har ni lite att göra oxo wink

MVH Jonas
..............
__JoCCe__
5 februari 2007 · 357 Inlägg

Hade samma sympton på min..taskig tomgång,trög gaspedal och både abslampan och TSC CTRLlampan lyste. Ja bytte abs-givare eftersom TCSen går på samma givare..pröva de.

Heter de Lövena eller Löven??
jonTe
5 februari 2007 · 5 710 Inlägg

...eller mät upp de först.
Lite billigare så wink

MVH Jonas
..............
Lurken_85
22 maj 2008 · 832 Inlägg

smurfo skrev:
Tja!

har haft en tråd innnan då jag berättade att min TCS lampa lyste på min Saab 9000 2.3 turbo -92:a.

då jag fick ett antal tips om vad det kunde vara, Nu jag har haft bilen inne på verkstad  där dom har bytt till ett nytt spjällhus för dom sa att det gamla var slut.

dom programmerade spjällhuset och så gick den skit bra i ca 5 minuter sedan tändes den förbannade lampan igen.

Det blev dyra fem minuter för mig.

Har du nå tips om hur jag ska gå till väga för att hitta vad som är fel eller någon bra bilmeck/kunnig saab person som kan veta vad det är så är jag tacksam för all hjälp.


Dålig tomgång
trög gaspedal


// en tröttnande Saab ägare!

TCS CTRL lampan lyser när bilen går på nödprogrammet så kallat limp home och eftersom den gör det så slutar mkt i bilen att fungera som det elektroniska spjällhuset tex det är däför som din gaspedal är trög.

Mitt förslag är att radera felkoderna och se om det är lika fortfarande. Här är en länk med info om hur du ska gå till väga inte riktigt komplett felkodslista men jag kan fixa fram vad det är för fel om du tar fram felkoden.

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80314

Lycka Till!!!

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang