fälgen vobblar

S4ORCE_TURBO
23 mars 2006 · 86 Inlägg

är det någon som vet vad det kan bero på?

det är inget fel på fälgen har jag konstaterat.

det började med att fälgen "lossnade" (satt med en bult) för att bultarna var väldigt korta.
nu har jag köpt nya men det "vobblar" fortfarande. bilen, en audi s4 2,2t med ufo bromsar.
är det någon som kan ge mig tips på vad man kan göra? eller kanske vad som kan vara fel, snett, trasigt?

snälla behöver all hjälp jag kan få

Mvh Monne

Senast redigerat av S4ORCE_TURBO (23 mars 2006)

Audi S3 "HADRATI" (2007)
Audi Q5 (2010)
sierra_v6
23 mars 2006 · 32 Inlägg

har du kollat om du har några ojämnheter i däcket. nån liten bula eller nå. stålet i däcket kan ju ha gått.. brukar vobla då.. hur vet du att fälgen inte blev sne? det syns ju inte på fälgen e..
och i vilken hastighet börjar det kännas att de voblar..

blir man stoppad för fortkörning så körde man för sakta.
BMW 325 e36 (1991)
car_trader
23 mars 2006 · 24 Inlägg

Annars kan ju nån vikt ha lösnat när fälgen for av så det blir obalans pga att fälgen e obalanserad

Volvo 855 (1995)
S4ORCE_TURBO
23 mars 2006 · 86 Inlägg

nej det är inte däcket har endast rullat ca 5km smile (helt nytt) och det är inte fälgen då jag har bytt och prövat med den andra fälgen som satt bak.

tack för era svar tacksam om jag kunde få fler smile

Audi Q5 (2010)
Audi S3 "HADRATI" (2007)
carawelle
23 mars 2006 · 460 Inlägg

S4ORCE_TURBO skrev:
är det någon som vet vad det kan bero på?

det är inget fel på fälgen har jag konstaterat.

det började med att fälgen "lossnade" (satt med en bult) för att bultarna var väldigt korta.
nu har jag köpt nya men det "vobblar" fortfarande. bilen, en audi s4 2,2t med ufo bromsar.
är det någon som kan ge mig tips på vad man kan göra? eller kanske vad som kan vara fel, snett, trasigt?

snälla behöver all hjälp jag kan få

Mvh Monne

Om du är säker på att inga vikter saknas....

Du har troligtvis skadat bulthålen i fälgen så att den inte lägre centrerar.
Inte säkert att man ser skadorna men dom finns där.

Vi brukar andvända en maskin liknande bilprovningens för att kolla hjullager och snurra hjulet i hög fart så kunden får se obalansen.


A.E
bilverkstadsägare sen 25år

peternb84
23 mars 2006 · 199 Inlägg

Kasserade en fälg själv pga av att navet var skadat och inte runt längre. (Däckfirma som såg det i sin maskin)

S4ORCE_TURBO
23 mars 2006 · 86 Inlägg

kan man göra nåt åt det?

isåfall vart, och vad kan det kosta????

Senast redigerat av S4ORCE_TURBO (23 mars 2006)

Audi Q5 (2010)
Audi S3 "HADRATI" (2007)
S4ORCE_TURBO
23 mars 2006 · 86 Inlägg

carawelle skrev:

S4ORCE_TURBO skrev:
är det någon som vet vad det kan bero på?

det är inget fel på fälgen har jag konstaterat.

det började med att fälgen "lossnade" (satt med en bult) för att bultarna var väldigt korta.
nu har jag köpt nya men det "vobblar" fortfarande. bilen, en audi s4 2,2t med ufo bromsar.
är det någon som kan ge mig tips på vad man kan göra? eller kanske vad som kan vara fel, snett, trasigt?

snälla behöver all hjälp jag kan få

Mvh Monne

Om du är säker på att inga vikter saknas....

Du har troligtvis skadat bulthålen i fälgen så att den inte lägre centrerar.
Inte säkert att man ser skadorna men dom finns där.

Vi brukar andvända en maskin liknande bilprovningens för att kolla hjullager och snurra hjulet i hög fart så kunden får se obalansen.


A.E
bilverkstadsägare sen 25år

kan ni åtgärda felet då också eller?
hur då isåfall????

Audi S3 "HADRATI" (2007)
Audi Q5 (2010)
Sharky
23 mars 2006 · 10 287 Inlägg

www.falgfixarna.se
www.intera-sverige.se

Detta är inget som en vanlig bilverkstad har möjlighet att åtgärda.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
S4ORCE_TURBO
23 mars 2006 · 86 Inlägg

Ricaro skrev:
Om du inte är säker på att de är hjulet så kan du ju kolla om de vobblar i takt med att faten ökar eller om de går efter varvtalet på motorn. Alltså om de minskar när du växlar. Finn sju även en möjlighet att de kan vara skivorna som slagit sig ltie av värme å så att de känns som bilen vobblar.

jag känner inte att den vobblar men jag ser det när jag sticker ut huvet ur fönstret. har inte åkt fortare än 30 km/h sen dess heller så jag kan inte säga att jag har kännt vibrationerna ÄN?
den vobblade  1:an till 4:an har svårt att tro att den inte skulle vobbla 5:an & 6:an.

Audi Q5 (2010)
Audi S3 "HADRATI" (2007)
S4ORCE_TURBO
23 mars 2006 · 86 Inlägg

Sharky skrev:
www.falgfixarna.se
www.intera-sverige.se

Detta är inget som en vanlig bilverkstad har möjlighet att åtgärda.

/Göran

som sagt så tror jag inte att det är fälgen. utan snarare nåt från sj ufo bromsen eller nåt sånt. kan det inte vara så?

eller menar du att de fixar även det som inte direkt är fälgen?

Audi Q5 (2010)
Audi S3 "HADRATI" (2007)
Sharky
23 mars 2006 · 10 287 Inlägg

Sluta att gissa. Lämna in den till en däckfirma och låt dom köra den i balanseringsmaskinen eller som Carawelle skrev låt dom snurra den på bilen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
mr:speed
23 mars 2006 · 51 Inlägg

hmm ta en stålborste:P borsta bort rosten på skivan om d fins nogge, kan va så att fälgen kommit på fel pga ojämnheter på skivan

jag Gasar tills det rasar
S4ORCE_TURBO
23 mars 2006 · 86 Inlägg

Sharky skrev:
Sluta att gissa. Lämna in den till en däckfirma och låt dom köra den i balanseringsmaskinen eller som Carawelle skrev låt dom snurra den på bilen.

/Göran

men jag har bytt och prövat med andra fälgar. det vobblade inte i början med de korta bultarna så det är inte fälgen.

ringde a-däck i uppsala och de säger att det inte går att göra 4-hjulsinställning när det vobblar så.
precis som jag trodde så tror även han att det inte hjälper med en balansering då det inte är fel på fälgen.

tack för alla tips och råd kom jättegärna med fler då jag fortfarande inte har en aning om vad det kan vara för fel.

tack än en gång

Senast redigerat av S4ORCE_TURBO (23 mars 2006)

Audi Q5 (2010)
Audi S3 "HADRATI" (2007)
Sharky
23 mars 2006 · 10 287 Inlägg

Vart bor du? Du kan inte åka förbi mina garagepolare och deras bilverkstad i Märsta och låta dom kolla.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
car_trader
23 mars 2006 · 24 Inlägg

du jag har samma problem sj att det inte är däcket har prövat att byta fälg jag med men det vibrerar endå men en mekaniker sa att det kan vara drivknuten

Volvo 855 (1995)
S4ORCE_TURBO
24 mars 2006 · 86 Inlägg

Sharky skrev:
Vart bor du? Du kan inte åka förbi mina garagepolare och deras bilverkstad i Märsta och låta dom kolla.

/Göran

det vore riktigt nice. men jag vet inte om jag vågar åka från uppsala till märsta med det däcket sen så är bilen avställd. men tack ska du ha

Audi S3 "HADRATI" (2007)
Audi Q5 (2010)
S4ORCE_TURBO
24 mars 2006 · 86 Inlägg

_Gtigolf_ skrev:
du jag har samma problem sj att det inte är däcket har prövat att byta fälg jag med men det vibrerar endå men en mekaniker sa att det kan vara drivknuten

hmm drivknuten. ska fråga en meck jag med kanske ska ta och byta den da sad
om du fixar din bil snälla hör av dig och säg vad du gjorde.

jag gör detsamma om jag hinner före smile

nån som har fler tips? alla ideer är guld värda
tusen tack

Audi Q5 (2010)
Audi S3 "HADRATI" (2007)
S4ORCE_TURBO
25 mars 2006 · 86 Inlägg

tack för all hjälp. det har löst sitg. däcket vobblar in te längre. det jag gjorde var att jag plockade bort och rengjorde skivan och spacers. och drog åt bultarna.tror att det var lite skit i "bult-hålet"
så bultarna gick inte helt igenom. ufo skyddet kan man rycka på fram och tillbaka men när man drar åt bultaran så är det stumt.

vobblar i allafall inte. tack för alla tips speciellt mr:speed. kan ha varit det som var avgörande smile
tack

Audi S3 "HADRATI" (2007)
Audi Q5 (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang