Vad kan en servopump leverera i tryck och flöde?

saabmosare
25 maj 2008 · 60 Inlägg

Skulle behöva lite hjälp av några snälla människor.

Letar en servopump som kan leverera ett tryck på 3-6bar och som har ett flöde på ca 4,2l/min. Skall ha pumpen till ett projekt och undrar om någon har lust att kolla på sin pump eller kanske vet vart man kan hitta lite siffror? Volvobilar är mest intressant att veta för sånna pumpar är lättast att få tag på inbillar jag mej.

Obs inte 150l/min, 4,2l/min eller 250l/h är rätt siffror, ursäktar mina skrivfel.

Senast redigerat av saabmosare (28 maj 2008)

isakare
26 maj 2008 · 272 Inlägg

Styrservopumpar ligger på 70 bar i tryck, mängd vet jag inte, men det är långt ifrån 150 L/min, kanske 10 L/min.

Åker helst på is =)
saabmosare
28 maj 2008 · 60 Inlägg

Tack för svaret. Precis skruvat lös en servopump ifrån en mercedes 190 som gav 85bar. På tok för mycket. Kan man påverka trycker och flödet genom tt använda rör med olika diemesioner tro?

Vet någon av en hydralpump som ger 3-6bar och 4,2l/min får ni gärna höra av er. Eller om ni vet vart man kna hitta en.

Obs. Jag var tydligen inte helt klar i skallen när jag skrev mitt första inlägg. 4,2l/min eller 250l/h är det flöde jag är ute efter. Ber om ursäkt för slarvet.

Senast redigerat av saabmosare (28 maj 2008)

henke_99 Offroad Racing
28 maj 2008 · 3 122 Inlägg

flödet kan aldrig bli mer än max vad pumpen ger, ett klenare rör ger bara ökad flödeshastighet. man kan även få lägre tryck mha ett klent rör men är inte att rekommendera av flera anledningar, dels är det ingen variabel pump o den kommer då gå sönder pga att den inte klarar trycket som blir när den inte kan göra sig av med oljan, dels att trycket varierar med flödet i röret. (lägre flöde=högre tryck)

blir nog svårt för dig o hitta en hydraulpump med så lågt tryck. lättaste är att köpa en ställbar överströmningsventil så kan du få precis det tryck du vill ha.

edit: vad ska du göra för nåt när du vill ha ett hydraulsystem med så lågt tryck? är ju ganska enormt långt från vad normala hydraulsystem ligger på..

Senast redigerat av henke_99 (28 maj 2008)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang