i valet o kvalet mellan s/v40

da_Rayman Fattig drömmare
28 maj 2008 · 123 Inlägg

ok då va de dags o köpa bil nu när man fått in tillräckligt med pengar. det väger mellan en v40 och en s40, men undrar lite angående ljudet. hatthyllan, är den tillräckligt stor för o få in några 6x9" element? hur är de o ha basen i bagaget? dämpas inte ljudet när baksätet är i vägen?

sen har jag hört lite om att tidiga årsmodeller av de bilarna har barnsjukdomar... stämmer det? vad är det då isf?

va är era åsikter om s/v40 vad gäller köra, sköta, meka osv osv?

Volvo V40 (1997)
jocke_gronberg
28 maj 2008 · 4 586 Inlägg

vid köp av en tidig s40/v40 så har den inte rostat då kommer den göra det. ifall du ska köpa en så satsa på en ifrån 2001 eller köp något annat ifall inte ekonomin tillåter det

da_Rayman Fattig drömmare
28 maj 2008 · 123 Inlägg

ok fast så ny tillåter inte ekonomin, och s/v40 är de enda som jag fastnat för.

Volvo V40 (1997)
ronne
28 maj 2008 · 796 Inlägg

är den inte -00 orna som är förbättrade från rost m.m.

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.
da_Rayman Fattig drömmare
28 maj 2008 · 123 Inlägg

ok men strunta i rosten nu. jag har ändå planer på o lacka om den typ nästa sommar eller så, o då e de skit samma.

Volvo V40 (1997)
s40kungen
29 maj 2008 · 180 Inlägg

jag köpte en s40 för 2 år sen när jag var 17år och jag är jävligt nöjd med den, angående det med högtalarna på hatthyllan så kommer in 6*9 passa direkt på, jag fick skruva mina underifrån genom bakluckan och rätt upp genom plåten å hatthyllan.

Mortalis VW-nörd?
29 maj 2008 · 4 332 Inlägg

Yep 6x9or går finfint. Har fader på sin.
För att komma runt rostprobleme kan du faktiskt importera en, hans e från Italien, tog hit den (billigt som fan) och rostskyddsbehandla den direkt. Haft den nu i 3 år eller så, e en 98a, inte nån rost alls smile Ett tips kanske...fortfarande en volvo liksom...

Elsystemet på de här S40/V40 tycker jag/vi verkar vara av jävligt dålig kvalitet...verkligen påtända holländare som dragit elen, kan skapa lite problem faktiskt..sen finns det diverse konstruktionslösningar som e sådär, t.ex. samlas vatten/smuts/löv mellan bagageluckan och karossen, typ. Det är iaf nåt man ser när man öppnar luckan... detta e på S40..
Sen är det inte speciellt snyggt gjort hur kofångaren skall gå ihop med karossen, under bakluckan, när den e öppen ser man konstiga nödlösningar hur de skarvat. Ser inte proffsigt ut iaf..
Gångjärnen i bagaget är jävligt i vägen för att lasta stora sake rockså (s40), om du tänkt de..egentligen är de bagageutrymmet i princip omöjligt att använda till nåt.

Att trycka in en baslåda å ändå få ut bra ljud ska ju inte vara några problem. Aldrigt ja hört talas om iaf.
Kommer inte på mer o skriva just nu, men V40 är en fulare bil, men mkt bättre lastutrymme, så e de bara. S40n e om du tänkt köra platta paket som inte e för breda, eller inget alls, typ.

da_Rayman Fattig drömmare
29 maj 2008 · 123 Inlägg

ok de e ju bra o veta. de lutar ju mer åt s40 då, men skulle ändå vilja ha fler kommentarer om den.

Volvo V40 (1997)
Padock
30 maj 2008 · 19 Inlägg

Hadde en V40 innan jag bytte till mazdan, vill hävda att bagaget var pricis värdelöst i volvon barnvagnen får plats tom bättre i mazdan!(matpåsarna fick åka baksäte om man hadde barnvagn med sig)
rost rost överallt men om du ska lacka om så visst! men märks att bilen inte e byggd i sverige!
jag gillade inte v40'n skulle satsa på en 940 elr 850!

Mvh, å lycka till!

da_Rayman Fattig drömmare
30 maj 2008 · 123 Inlägg

ok. dock gillar jag inte utseendet på de modeller så... men jag e säker på att jag kommer sköta om bilen väl så de kommer inte komma ngn ny rost under min eldpost smile vad kan de kosta att fixa till en liten rostfläck som kanske är några mm stor? o va kan de kosta med en lite större fläck på några cm? jag vet att de e väldigt stor skillnad från verkstad till verkastad, men en gissning?

Volvo V40 (1997)
dj_padde
30 maj 2008 · 1 813 Inlägg

har haft 2 st s40 och har inte haft några stora problem med rost lr dylikt.. ända rosten jag hade var på enna dörren i kanten för att någon hade öppnat dörren mot någon kant så det blev skador pga rosta det men det hade det gjort på vilken bil som helst..
om du köper en volvo så brukar dom rosta mest vid grillen fram runt där.. men som sagt kolla på bilen e där ingen rost så e där inte.. e helt hur du kommer sköta bilen och hur den e skött smile

annars e det roliga bilar..

valet mellan s/v e ju upp te dej om du behöver kombi ta det om inte så ta en s40 dom e nog lite roligare oxå men bygga ljud e det ju kanske roligare i en kombi då du får in ljudet lite extra=)

och s/v 40 fälgar styling trim ja alla finns ju te dessa bilar..

98an vet jag iaf har haft stora problem med sin databox den fick jag byta på min ena s40 till en 99ans datorbox för det var nått konstigt med 98ans datorbox.. men det kan du ju få tag på överallt det med om det krånglar=)

fin bil i övrigt smile

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
BioToxic
30 maj 2008 · 42 Inlägg

Det där om data boxen känner jag igen.. Fick samma fel på morsans bil.. fick bytas ut. kosta multum.
Rostar gör i alla fall v40 runt bak hjulen och i nedrekant av dörrarna/lister. Gillar v40 mer än s40 dock mer skuff å mer plats för bygge smile Köper du en Fas 1:a 2.0 lätt trycks turbo så är motorn i den starkare byggd än Fas 2:ans T5a det är bara en 1.9 liters motor i den med klenare kolvar å lite sånt där smile

Finns massa med info å läsa om dessa bilar smile går å få bra klös i dom smile en är alla bilar fula/vackra på sitt sätt men lite kjolar å mods så ska du se det blir en pärla big_smile

da_Rayman Fattig drömmare
30 maj 2008 · 123 Inlägg

hur betedde sig bilen när databoxen gick sönder? kan man få tag på en sån på skroten?
jag har inte tillräckligt för o köpa mig ngn nyare än en typ 98a, o me turbo kan jag inte ens hitta några. de lär visserligen kosta för mkt för mig så..

Volvo V40 (1997)
Mortalis VW-nörd?
30 maj 2008 · 4 332 Inlägg

Du bör nog ha turbo i en s40..farsan har en 1.8a, utan turbo alltså. Det är väldigt trötta bilar då. 2.0t rullar riktigt bra och roligt.
Bränslekostnaderna för 2.0t är lägre än 1.8, eller likvärdiga, så där drar den inte mer. 2.0 bör du kunna hitta om du är lite tålmodig om inte annat. Kostar inte mkt mer vad ja sett.

Angående rostig grill, vet att Volvo bytte ut de kromade historierna, som var i stål (?) mot plastgrillar. Farsans har dock klarat sig från de, 98a alltså.

Se upp med 1.6 om du nu ändå ska ta en utan turbo, skitmotor som sotar igen hela tiden.

TOYTHEBEST
30 maj 2008 · 49 Inlägg

klart du ska köpa en s40....har själv en t4 -99 o har inte haft ett enda problem me den o ingen rost....
angående högtalare i hatt hyllan så har ja tatt väck mina (gallret sitter kvar) o byggt en egen baslåda i skuffen me 6*9" ovanpå så dom e i dom gamla hålen..hehe blev lite kladdigt men svårt att förklara d...
sen d me barnsjukdomar, står ju i bilsports köpguide att tex 98:ans t4 inte gav fullt men att d blev ändrat d 99:ans modell men som sagt har inte haft nårra problem me min....
mvh

R_fused There is no replacement for displacement
30 maj 2008 · 630 Inlägg

angående igensotande motorer så är det 1,8 gdi, dvs mitsubishi motorn som sitter i vissa som gör det, inte 1,6an.. dock är den ruskigt slö. Annars är det trevliga bilar, men om de är de lite äldre så finns ju som sagt risken för rost.

da_Rayman Fattig drömmare
31 maj 2008 · 123 Inlägg

ok. turbo blir det ingen. jag måste hosta upp rätt mkt mer pengar isf o de vill jag inte. de e ändå bara skoj o montera en själv smile jag har sett ut några bilar som jag ska dra o kolla på i morgon, o alla e med 2.0 motorer o årsmodell 98, så får hoppas de inte e mkt problem med dom smile


men ngn som har annat o säga som va man måste tänka på när man äger/kör/mekar/servar den?

Volvo V40 (1997)
djerk
31 maj 2008 · 55 Inlägg

2.0T med chip = skoj! Tills du tröttnar och vill ha 250HK eller mer. big_smile
2.0T är inte speciellt mycket dyrare än en 2.0 eller 1.8, helt klart värt att lägga till lite extra för T:et... Lovar dig. smile

TOYTHEBEST
31 maj 2008 · 49 Inlägg

soim sagt köp me en turbo du kommer ångra daj annars.....2.0t ok men t4:an e ju helt klart roligast..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang