Har jag blivit blåst? Turboproblem.

Hmm.
3 juni 2008 ·

Makemehappy skrev:

Hmm. skrev:

Makemehappy skrev:
Jag har även bytt tändstift och den "rycker" fortfarande vid fullgas. Jag mistänker att det har nått med turbon och göra. Men vad är det som ska kollas? Det hörs att det pysas ut luft när den rycker.

Pyser det luft när den rycker när du gasar?

När det pyser luft så växlar den antagligen, men nu vet jag inte hur en automatlåda funkar riktigt. Men hos manuella bilar pyser det luft när den växlar. Om den rycker när den växlar, ja då kanske det inte är så bra med växellådan. . .

Den den pyser inte luft när den växlar utan när den ligger i sista växeln och ja gasar upp mot 120-150 så rycker bilen, inte kraftigt. men man hör luft som pyser ut samtidgt som bilen accar.

jaha, men då kanske det som de andra killen sa kan vara intressant, ang WG'n

Senast redigerat av Hmm. (3 juni 2008)

Makemehappy
3 juni 2008 · 256 Inlägg

Hmm. skrev:

Makemehappy skrev:

Hmm. skrev:

Pyser det luft när den rycker när du gasar?

När det pyser luft så växlar den antagligen, men nu vet jag inte hur en automatlåda funkar riktigt. Men hos manuella bilar pyser det luft när den växlar. Om den rycker när den växlar, ja då kanske det inte är så bra med växellådan. . .

Den den pyser inte luft när den växlar utan när den ligger i sista växeln och ja gasar upp mot 120-150 så rycker bilen, inte kraftigt. men man hör luft som pyser ut samtidgt som bilen accar.

jaha, men då kanske det som de andra killen sa kan vara intressant, ang WG'n

Jag vet inte ens vad en WG är eller vad den sitter, jo ja vet att den heter nått med west gate, men hur sen ut, och HUR ser den här magnetventilen ut som alla tjatar om, har nån bild på den?

racefan
3 juni 2008 · 1 059 Inlägg

wg sitter på turbon ..ser ut som en liten klocka med ett långt stag på,brukar va gulkromaterad. sitter en vaccumslang till den.
magnetventilen sitter oftast på 9000 brevis kylaren på högersida .har en stömkabel med 2 stift i samt 3 st vaccumslangar till. en går till dumpventilen,en till wastegaten o en till röret innan turbon..svart plast brukar dom va.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
wankelos
3 juni 2008 · 232 Inlägg

kolla så att den inte tjuvar luft om nån tryck slang /intercooler rör har nått hål eller liknande, angående motorbromsning med automat, om det finns ett manuellt läge så släng i det åk upp lite i fart o släng i en, två lägre växlar så varvet ökar upp och så släpper du bara gas o låter motorn bromsa in.


detta är wastegaten:

http://b.imagehost.org/0074/namnl_s23.jpg

förhoppningsvis ser det väll någorlunda likt ut på din bil tongue

Senast redigerat av galeen (3 juni 2008)

"Håller det inte så är det bara skit"
Makemehappy
3 juni 2008 · 256 Inlägg

galeen skrev:
kolla så att den inte tjuvar luft om nån tryck slang /intercooler rör har nått hål eller liknande, angående motorbromsning med automat, om det finns ett manuellt läge så släng i det åk upp lite i fart o släng i en, två lägre växlar så varvet ökar upp och så släpper du bara gas o låter motorn bromsa in.


detta är wastegaten:

http://www.saab9000.com/procedures/exha … egate2.jpg

förhoppningsvis ser det väll någorlunda likt ut på din bil tongue

och vad är det som ser ut som en klocka? :S eller vad för klocka menar ni? som man har på handen?

racefan
3 juni 2008 · 1 059 Inlägg

den som man ser på bilden e "klockan"  står wastegate actuator på bilden.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
Gizmojohan
3 juni 2008 · 3 295 Inlägg

är bilen trimmad? tror att det där rycket som du pratar om är att det laddtrycksvakten som aktiveras pga överladd....

frostyman
3 juni 2008 · 120 Inlägg

Om du hör att det "pyser ut luft" under högt turbotryck, samt ser att turbotrycksnålen stannar på det gula fältet när ingen gas ges så skulle då jag gissa på att det är ett luftläckage på trycksidan. När turbon inte laddar något så ska det ju vara undertryck = turbonålen ska vara en liten bit in i det gröna fältet.

Dock så kan ju såklart själva mätaren vara missvisande, men jag skulle först kolla alla tryckledningar, slangklämmor och vakuumslangar iaf.

Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
Saab 9-5 (1999)
torpis Forummoderator
3 juni 2008 · 10 572 Inlägg

Låter som om du inte har mycket koll på bilar..  Det enklaste och billigaste är att leta upp närmsta parkering på stan där det står killar med stylade bilar och fråga dem...  har man aldrig haft en turbobil så blir det nya ljud som säkert är helt normala.  Det kan mycket väl bli vinande och pysande ljud när man skottar massa luft genom smala rör...

samtidigt så kan det mycket väl börja spöka i en 12år gammal turbobil...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
roadii
3 juni 2008 · 80 Inlägg

Makemehappy skrev:
[2] Det andra problemet är när man gasar fullt ut med turbon så hackar bilen och gör ryck, detta händer EJ när ja gasar normalt utan turbo.

/Tack Emma

Hade precis samma problem .. Det var en tryckslang mellan intercoolern och insuget.
Hålet var lika stort som en 10:a ungefär.
Bilen gick klockrent tills turbon började ladda, då den började rycka och svartryka ..
Du kan ju kolla upp om nån tryckslang är defekt eller nått!

Volvo & Audi!
Hamilton
3 juni 2008 · 8 865 Inlägg

Låter mera som att du borde lämna in bilen till någon som vet, inte lönt att du "gissar" dig till vart grejerna sitter eller vad dom gör.

Ska du felsöka via forumet med så små kunskaper så lär du få bilen fixad framåt nyår...

Fotograf på tierpidag.se
Makemehappy
4 juni 2008 · 256 Inlägg

Hamilton skrev:
Låter mera som att du borde lämna in bilen till någon som vet, inte lönt att du "gissar" dig till vart grejerna sitter eller vad dom gör.

Ska du felsöka via forumet med så små kunskaper så lär du få bilen fixad framåt nyår...

Sant, men kunskaperna växer inte snabbare genom att ja lämnar bilen till verkstad.
Det kan inte ha nått med dumpventilen att göra?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang