Vindrutetorkarspaken har gått av, vad göra?

Kim_91
4 april 2018 · 22 Inlägg

Hej! Hoppas jag skriver i rätt forumdel nu.

Jag har en Seat Cordoba 98 och råkade här om dagen bryta av vindrutetorkarspaken.

Bifogar några bilder så får ni se hur det ser ut.

http://www.bilddump.se/bilder/201804041 … 94.203.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/201804041 … 94.203.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/201804041 … 94.203.jpg

Vad kan jag göra åt detta? Limma på något sätt eller måste man byta hela spaken? Är det isf något man kan göra själv eller med hjälp av en halvkunnig polare eller måste bilen in på verkstad?

Tack på förhand!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 april 2018 · 4 917 Inlägg

Ja, det fixar en halvkunnig polare att byta.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Putteliten
4 april 2018 · 9 086 Inlägg

Om du tar loss ratten så står artikelnumret på spakcentralen. Sen kan du söka på det numret på Laga.se eller bildelsbasen.se

uhlin
4 april 2018 · 2 834 Inlägg

Putteliten skrev:
Om du tar loss ratten så står artikelnumret på spakcentralen. Sen kan du söka på det numret på Laga.se eller bildelsbasen.se

Ska du ta loss ratten så tänk på air-bagen så du inte utlöser den.

Meaganeowner
4 april 2018 · 2 250 Inlägg

På min Passat, kopplade jag ordentligt nog bort minuspolen först.
Lossade ratten och bytte det som var trasigt. Satte på minuspolen och testade utan att sätta på ratt med krockkudde.

Så var lampan tänd, fast jag gjorde om proceduren, nu med inkopplad kudde.

Det krävdes radering av kod, med OBD.

Kim_91
5 april 2018 · 22 Inlägg

Det finns ingen steg för steg-guide där man kan se hur man ska gå tillväga? Finns beggade spakar för ca 200 kr på nätet så är ju sugen på att försöka lösa det billigt.

Pratade med en verkstad som ville ha 1000-1500 i personalkostnad + materialkostnad. Känns sådär. Men det kanske är vad det kostar?

Kim_91
5 april 2018 · 22 Inlägg

Hur gör jag för att ta loss ratten utan att airbagen aktiveras? Om jag vill få reda på artikelnumret till spaken?

Meaganeowner
5 april 2018 · 2 250 Inlägg

Vet inte hur det ser ut på just din bil.

Men måste ratten lossas?


Så här gjorde jag på min Passat, när jag bytte tändningslåsets kontakt.

- Kopplade bort batteriets minuspol
- Lossade muttern mitt i ratten
- Kopplade ur kontakten till krockkudden
- Så låste jag krokkuddens fjäder, ledning. 
   Alltså den som lindar upp kontaktfolien till krockkudden, beroende på hur ratten står. Fixerade ratt o fjäderrulle i mittläge då jag  låste.
Om man river isär utan att tänka på detta, så behöver du lura ut hur allt ska stå innan du sätter ihop igen.


- Ev har du fler funktioner i ratten, t ex för radio o s v. Samtliga har någon slags signalväg till resten av bilen. Gissar på liknande som för krockkudden.
Sker väl via någon databuss.

- Till Passaten behövdes även ett verktyg för att lossa en kona på rattstångens ände, som ratten sitter montrad på. Tillverkade ett sådant själv av en styrledsavdragare.

Blir det fel vid monteringen av nämnda fjäder och ledningfolie, så rycks dessa sönder vid första sväng. Då blir det strax dyrt!

Så jag tror att du behöver ta hjälp, googla eller leta rätt på en servicebok, kanske Haynes på bibblan?

Först när allt är korrekt monterat, så kan du ansluta batteriets minuspol.

Som sagt, detta gällde en äldre Passat.
Kanske är än mer invecklat på din bil.
Har den t ex lägesgivare, som läser av rattens läge o s v.

Alltså... du behöver formodligen göra allt två gånger.

Men kanske är det simplare än det var på min gamla häck.

Senast redigerat av Meaganeowner (5 april 2018)

torsen
5 april 2018 · 7 297 Inlägg

För att du inte ska orsaka fler/mer oönskade problem råder jag dig att anlita en märkesverkstad.
Vet att det kan komma att svida ordentligt i plånboken.
För många många år sedan bröt min då lille son av blinkerspaken på min dåvarande BMW 2002.
Har förträngt kostnaden.
Men inte lyckats förtränga kostnaden för högra spaken i en Defender för ett par år sedan.
Omkring 4.500:-, och då bjöd PIK AB, Västberga, på arbetskostnaden.
En trevlig kille ville provsitta Deffen under en bilträff.
Efter en lång stund, och killen inte var kvar, upptäcktes att spaken hängde som en.........

Blixnabb
5 april 2018 · 247 Inlägg

Det ser ut som att man får ta loss ratten enligt bilder här https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Seat/ … tral/Alla/
Personligen skulle jag aldrig röra airbagen, gör du fel får du den i nyllet vilket du förhoppningsvis överlever men gör du fel så den inte funkar så fundera på vad som händer vid en krock om den inte löser ut.
Men det är min syn på det hela.

jaka54
5 april 2018 · 5 831 Inlägg

Hej!
Först skulle jag höra med SEAT hur man går tillväga för att ta  bort ratten utan att utlösa krockkudden. Att sedan lossa ratten och byta spakcentralen är ju inte svårt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 april 2018 · 13 790 Inlägg

ähh airbagen smäller inte så lätt som folk verkar tro.. bort med skiten bara och byt spaken..

själva speken sitter bara med några skruvar men kontanterna är lite pilliga att få ur..  har haft ur mina spakar på min Arosa  (samma grejer)  inte skitroligt jobb men inte skitsvårt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Meaganeowner
5 april 2018 · 2 250 Inlägg

Men ett rimligt råd är ändå att lossa batteriets minuspol först. Och sätta dit den när allt är hopmonterat igen.

Annars har du en lysande lampa och felkod  på krockkudde.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang