Bilen hostar

Empan01
3 maj · 1 Inlägg

Hej! Jag har en äldre volvo s40 som nu har börjat att skapa lite problem för mig. Ibland när jag kör, händer mest efter jag växlat men kan hända utan att jag har växlat, så hostar bilen till. Känns som att den rycker till, hände en gång att även om jag har foten på gasen så saktar bilen ner som om man har släppt pedalen, vad kan det vara som är fel med bilen?? Jag vill helst ha kvar bilen om det är ett lätt fel man kan fixa själv

Mossan1
4 maj · 2 869 Inlägg

Den misständer.  Om så bara en tändning missas känner man det i bilen. Flera i rad blir en större "host".

Orsakerna kan vara åtskilliga.
Så felkoder krävs.

En koll på tändkablar tex, brustna slangar osv är lätt och gratis.

Är det tveksamt servad kanske tändstiften, men, felkoder först.

Hemmamek
6 maj · 190 Inlägg

Brorsan hade liknande problem. Var en tändspole för han.

Empan012
11 maj · 2 Inlägg

Mossan1 skrev:
Den misständer.  Om så bara en tändning missas känner man det i bilen. Flera i rad blir en större "host".

Orsakerna kan vara åtskilliga.
Så felkoder krävs.

En koll på tändkablar tex, brustna slangar osv är lätt och gratis.

Är det tveksamt servad kanske tändstiften, men, felkoder först.

Tack så mycket, jag ska definitivt kolla up det, motor lampan poppar upp till å från, ska kolla med pappa om han kan använda dator å se vad det e som e fel med bilen

//jag var tvungen att göra ett nytt konto till denna sida. Kom inte ihåg mitt lösenord å länken funkar inte

Empan012
11 maj · 2 Inlägg

Hemmamek skrev:
Brorsan hade liknande problem. Var en tändspole för han.

Yess, ska kolla upp det med pappa så fort han har tid

//var tvungen att göra ett nytt konto, länken funkar inte å jag kom inte ihåg mitt lösenord

Ahonen
måndag 09:01 · 354 Inlägg

Väldigt vanligt på första generationen av S40 att tändspolarna spricker i "skaftet". Kan vara väldigt svåra att se, kan hjälpa att ta av gummihatten och kika.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang