Golf mk1 -82 något mysko hände idag!

mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
28 januari 2012 · 2 322 Inlägg

Något hände under dagen idag..

idag så startade jag upp bilen och körde 50 meter till garaget.. pallade upp den bytte bär arm på min golf mk1 -82

när allt var klart så vred jag om nyckeln, klick klick inget hände.. trodde först batteriet var slut så upp laddade upp de.
inget hände samma klick klick.. har inte rört motorn eller något alls.. startmotorn har aldrig varit något fel på heller..


vad är det som har hänt ???????????? det går att bogsera igång bilen utan problem.

snälla hjälp!

Blondie1
28 januari 2012 · 333 Inlägg

låter som jord fel eller start tänd kontakten som siter bakom tändnings låset. wink kolla jord punkten på växellådan till chassi och från chassi till batteri.tongue

mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
28 januari 2012 · 2 322 Inlägg

Blondie1 skrev:
låter som jord fel eller start tänd kontakten som siter bakom tändnings låset. wink kolla jord punkten på växellådan till chassi och från chassi till batteri.tongue

start tänd kontakten  bakom rattlåset, menar du då att den har hoppat loss eller något ? ska kika på det imorgon, såg inte så mkt  ute idag  därav frågar jag  smile

"kolla jord punkten på växellådan till chassi och från chassi till batteri" var exakt sitter kablarna ? växellåda till chassi dvs

Senast redigerat av mingan77 (28 januari 2012)

Blondie1
28 januari 2012 · 333 Inlägg

start tänd kontakten brukar kunna bli sliten o bli glapp.
kablarna sitter från minus på batteriet ner till chassit bakom batteriet och sen från den chassi punkten ner till växellådan inte så svårt o se när man väl har tittat lite noga tongue

mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
28 januari 2012 · 2 322 Inlägg

Blondie1 skrev:
start tänd kontakten brukar kunna bli sliten o bli glapp.
kablarna sitter från minus på batteriet ner till chassit bakom batteriet och sen från den chassi punkten ner till växellådan inte så svårt o se när man väl har tittat lite noga tongue

"start tänd kontakten brukar kunna bli sliten o bli glapp."  är det själva  "handsken som bör bytas ut då ? har aldrig behövt plocka med det förrän nu så  lika bra o fråga så pass mkt som möjligt innan jag börjar, för då  går det mkt smidigare sen när man vet vad man ska göra tongue

Blondie1
28 januari 2012 · 333 Inlägg

svårt o förklara men är i själva kontakten där dom rörliga delarna sitter som blir slitet smile  men kolla jordkablarna först brukar oftast vara dom smile

mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
28 januari 2012 · 2 322 Inlägg

Blondie1 skrev:
svårt o förklara men är i själva kontakten där dom rörliga delarna sitter som blir slitet smile  men kolla jordkablarna först brukar oftast vara dom smile

ah ska kika på de där  big_smile tackar så hemskt mkt för hjälpen.. man kan ju tro att det är startmotorn man  tänker först ju tongue
har ett litet problem till , se om du kan svara på de tongue
ännu ett problem.. fan dom bara kommer en efter en, men iaf.. ojämn tomgång vid tomgång,, sen går den ojämnt vanligt med tomgång, först  ligger den högt sen går den ner sen upp o bland  efter de så dör den, går perfekt när jag kör , men släpper jag gasen när jag kör och har växel i så hugger den sig fram.Vad kan de beror på av dessa 2 saker ?

Herman80
28 januari 2012 · 35 Inlägg

testa en start kabel mellan minus på batteri och motorblock för ute sluta jordfläta, mät även ev till slag till start från tändningslås se så du har ström ut.

mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
28 januari 2012 · 2 322 Inlägg

Herman80 skrev:
testa en start kabel mellan minus på batteri och motorblock för ute sluta jordfläta, mät även ev till slag till start från tändningslås se så du har ström ut.

ska kika på de med big_smile tack tobbe smile

Fr3dd3OlSSoN
28 januari 2012 · 356 Inlägg

Fick samma junk på min A3a ett tag, fick rulla igång den. Farsan misstänkte startmotorbyte eller att jordflätan va dålig. Men räckte med att motionera startmotorn. Alltså bara vrida på nyckeln tills den gick. Helskumt smile
Men kolla upp jordningen till startmotorn först smile

mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
28 januari 2012 · 2 322 Inlägg

nu när jag var ute med hunden så  testade jag o starta igen..  när jag vred om tändningen så klickade bara i start motorn.. men de kan ju vara som ni säger dock ska prova imorgon och se o skruva loss sakerna

gnytt
29 januari 2012 · 265 Inlägg

Bränt en cell i batteriet kanske? Provat med ett annat batteri?

Mvh

Enya och Milo Johansson, pappas hjärtan.
mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
29 januari 2012 · 2 322 Inlägg

gnytt skrev:
Bränt en cell i batteriet kanske? Provat med ett annat batteri?

Mvh

är det så pass så det inte ska kunna gå runt när jag vrider på nyckeln?  fast jag har laddat det ?

Putteliten
29 januari 2012 · 9 086 Inlägg

Tändplattan är det som Blondie1 är ute efter tror ja. Man får plocka bort ratten, kåpan runt rattstången och sen tändningslåset som sitter med plombering fast det går att skruva bort dom ändå med en stockholmare.
Kan ge väldigt konstiga fel på en VW den där....

mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
29 januari 2012 · 2 322 Inlägg

Putteliten skrev:
Tändplattan är det som Blondie1 är ute efter tror ja. Man får plocka bort ratten, kåpan runt rattstången och sen tändningslåset som sitter med plombering fast det går att skruva bort dom ändå med en stockholmare.
Kan ge väldigt konstiga fel på en VW den där....

aj fan är det så pass.... kanske bättre jag fixar en annan från en mk1a men om den e kass så går det väl inte o fixa ?

Putteliten
29 januari 2012 · 9 086 Inlägg

mingan77 skrev:

Putteliten skrev:
Tändplattan är det som Blondie1 är ute efter tror ja. Man får plocka bort ratten, kåpan runt rattstången och sen tändningslåset som sitter med plombering fast det går att skruva bort dom ändå med en stockholmare.
Kan ge väldigt konstiga fel på en VW den där....

aj fan är det så pass.... kanske bättre jag fixar en annan från en mk1a men om den e kass så går det väl inte o fixa ?

Vet inte hur det är till MK1, men till MK3 kostade den 250:- på V.A.G.  Det är ju inga jättepengar det handlar om....

bybban Livsnjutare (ibland å på helgerna)
29 januari 2012 · 228 Inlägg

provat å knacka på startmotorn med hammare lr dyl, fått gjort det på div fordon..

4x4 is tha shit!
Nissan King Cab "Brutus" (1987)
gnytt
29 januari 2012 · 265 Inlägg

James skrev:
gnytt skrev:

    Bränt en cell i batteriet kanske? Provat med ett annat batteri?

    Mvh

är det så pass så det inte ska kunna gå runt när jag vrider på nyckeln?  fast jag har laddat det ?

Jo om en cell är bränd, kvittar det hur mycket du laddar det, prova och sätta startkablar till en annan bil, kan du starta den på nyckeln som vanligt är det batteriet annars kan du utesluta det problemet smile

Enya och Milo Johansson, pappas hjärtan.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 januari 2012 · 13 790 Inlägg

eftersom det klickar i startmotor kan man utesluta startrosen iallfall

nog startmotorn som segar på en så gammal bil brukar startmotorn försöka dra hur dåligt batteriet än är
bara moderna bilar som inte ens drar runt startmotorn när spänningen är för låg

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mingan77 Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
29 januari 2012 · 2 322 Inlägg

jag ska ta o kika idag på alla sakerna smile börja med de lätta tongue
tack för all hjälp

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang