Gammal Volvo 240, eller? (Tyck till tack) Nu med liten update...

BrajjAxx 040 RedLine
3 september 2008 · 1 219 Inlägg

Hej, jag är så ny som man kan bli här på garaget. Så bara säg till om jag gör nått fel eller så!
Ja i alla fall så är jag 16 år och vill köpa bil. På lördag så skall jag åka och kolla på en gammal Volvo 240 från 87.
Nu undrar jag vad ni tycker om att köpa en 240? Har ni möjligen några tips på vad jag skall kolla på innan jag köper den?
Har ni några bra hemsidor med delar till 240, både orginaldelar och styling?
Här är bilen, vad tycker ni om den?
http://www.blocket.se/vi/17233478.htm?ca=23_11_s

Jag är extremt tacksam för svar!big_smile
Mvh BrajjAxx
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Liten update!
Hej igen:) Ja jag har funderat på vad jag skall göra med bilen. Nu undrar jag om ni tycker den skulle bli snygg såhär eller om ni har några andra förslag.

Här är lista på grejjer som antagligen skall fixas/köpas:
-Rödvita Bakljus 244, helvit övre rad
-Vita blinkers 240 81-
-Skärmblinkers, Krom & klarglas
-Aluminium flägar, volvo Turbinfälgar eller Turbofälgar. (Nya däck)
-Kromat ändrör
-Någon sänkningssats? (Kom med förslag)
-Något sportluftsfilter? (Kom med förslag)

Som sagt så är jag extremt tacksam för svar!big_smile
Mvh BrajjAxx

Senast redigerat av BrajjAxx (4 september 2008)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Karl-Bertil
3 september 2008 · 518 Inlägg

JB skroten i Jönköping har allt man behöver till en Volvo beg.

det där med drar 0.8 / mil ska du nog ta med en nypa salt. bara gamla gubbar som kan få en 240 att ta under litern.

sen är det ju klassiskt med rost i "reservhjulsbaljorna"

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
nonamer
3 september 2008 · 307 Inlägg

Kan väl börja med att säga välkommen till Garaget.

Lycka till med förstabilen, kul att se en fräsch 240 och inte dom tyvärr vanligare pilsnerhäckarna.

Två länkar som kan vara till hands:
http://www.teknikjouren.nu/svis
http://www.radicast.se

BrajjAxx 040 RedLine
3 september 2008 · 1 219 Inlägg

:)Tack för alla fina svar:)
Jo kamremen viste han inte när den var bytt... Men skall nog endå byta den!
Skall kolla effter rost!wink
//BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Karl-Bertil
3 september 2008 · 518 Inlägg

det är väl bara på 16V som det pajar ventilerna när kamremen går . 8v klarar sej

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
Pettzon
3 september 2008 · 224 Inlägg

Karl-Bertil skrev:
det är väl bara på 16V som det pajar ventilerna när kamremen går . 8v klarar sej

stämmer

Senast redigerat av Pettzon (3 september 2008)

"det är ju inte lätt att förklara för någon som inte begriper"
vullen Mr White
3 september 2008 · 1 072 Inlägg

Karl-Bertil skrev:
det är väl bara på 16V som det pajar ventilerna när kamremen går . 8v klarar sej

Precis de är inget som händer om den går av.Men visst de är ju inte kul å bli stående efter vägen smile

De är som dom andra säjer rost i baljer mm..Sen är de som på de flesta andra bilar att man kan höra hur bussningarna mm låter..Lycka till!

Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
BrajjAxx 040 RedLine
3 september 2008 · 1 219 Inlägg

Robban 245 skrev:

Karl-Bertil skrev:
det är väl bara på 16V som det pajar ventilerna när kamremen går . 8v klarar sej

Precis de är inget som händer om den går av.Men visst de är ju inte kul å bli stående efter vägen smile

De är som dom andra säjer rost i baljer mm..Sen är de som på de flesta andra bilar att man kan höra hur bussningarna mm låter..Lycka till!

Ok skitbrajj:D
Tack så mycket för alla svar!
//BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
BrajjAxx 040 RedLine
3 september 2008 · 1 219 Inlägg

C-son skrev:
Såg ut å va helt rätt pris på den smile .. kolla i skuffen vid hjulhusen, där har dom en förmåga att vilja ha hål på en del.. kolla även i golvet precis där hjulhusen slutar fram (balken under där å runt den).. men den såg ju riktigt riktigt bra ut för de priset smile

Fan vad bra att du tycker de! Jo rost verkar vara det stora problemet med gammla bilar?
Men motorn, vad skall jag lyssna effter?tongue
//BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Zwudda Refined
3 september 2008 · 1 770 Inlägg

kamremen är inte så farligt om den går av på volvos 8v motorer. bilen dör bara, det är det som händer. Men inte roligt iaf, men du skrotar ju inte toppen för det

BrajjAxx 040 RedLine
3 september 2008 · 1 219 Inlägg

Smedhult skrev:
missljud. klonkningar, rassel alltså missljud överhuvudtaget. antar att du har med dej någon som vet hur en motor ska låta om den är helt okej?

Aa ok... Nja pappa är med, men igentligen kan jag mycket om motorer. Har hållt på med mopeder, svetsat avstämda rör osv!
Men kan typ inget om gammla bilar:( Aja det kommer väll:P
//BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
ronne
3 september 2008 · 796 Inlägg

BrajjAxx skrev:

Smedhult skrev:
missljud. klonkningar, rassel alltså missljud överhuvudtaget. antar att du har med dej någon som vet hur en motor ska låta om den är helt okej?

Aa ok... Nja pappa är med, men igentligen kan jag mycket om motorer. Har hållt på med mopeder, svetsat avstämda rör osv!
Men kan typ inget om gammla bilar:( Aja det kommer väll:P
//BrajjAxx

Då har du ju en rätt bra grund att stå på när du pysslat med motorer innan. Angående 240 n så såg den ovanligt fräsch ut för att vara en 87a och priset låg bra det med så säger bara lycka till med köpet!

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.
BrajjAxx 040 RedLine
3 september 2008 · 1 219 Inlägg

C-son skrev:
Nej men du hör att om de låter fel.. de vanligaste på en sån ä väl ventiltick.. de e ett ljust pickande som följer varvet på motorn.. är de lagren ä de ett mörkare mer som ett knackande.. kolla även urtrampningslagret när du står på tomgång.. tryck ner kopplingen å släpp upp.. kommer de ett skrapljud eller va man ska säga som ä konstant när du släpper upp å blir tyst när du trampar ner så ä lagret dåligt

Aha ok skitbra med fina tips:) Man tackar så mycket!
//BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
BrajjAxx 040 RedLine
3 september 2008 · 1 219 Inlägg

ronne skrev:

BrajjAxx skrev:

Smedhult skrev:
missljud. klonkningar, rassel alltså missljud överhuvudtaget. antar att du har med dej någon som vet hur en motor ska låta om den är helt okej?

Aa ok... Nja pappa är med, men igentligen kan jag mycket om motorer. Har hållt på med mopeder, svetsat avstämda rör osv!
Men kan typ inget om gammla bilar:( Aja det kommer väll:P
//BrajjAxx

Då har du ju en rätt bra grund att stå på när du pysslat med motorer innan. Angående 240 n så såg den ovanligt fräsch ut för att vara en 87a och priset låg bra det med så säger bara lycka till med köpet!

Jodå... Mopeder kan jag! Jag kör Yamaha DT 50 MX men fin setup! haha
Bra att priset verkat vara rätt!
//BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
BrajjAxx 040 RedLine
4 september 2008 · 1 219 Inlägg

Som sagt liten update!yikes
//BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
snackcalahan
4 september 2008 · 482 Inlägg

tycker du ska satts på antingen en äldre lr lite nyare 240 den där har det mekaniska spurtet om ja inte minns helt fel , det ska krångla en del och dra onödigt mycket soppa, motorkuddarna bruka vilja ge sig på dom, inte svår o inte dyrt, sen kan ska du känna läggena i växellådan M47 bruka stag gå av i å då blir de lite sladriga inte så roligt att köpa en som det är av på. M47 är alltså den 5 växlade, M46  4vxl + od , ska va bättre o tåla mer stryk. reservdelar hittar du hos din lokala skrot ,lr hos mekonomen, feltema och ica tongue

just real power
no turbo shit
BrajjAxx 040 RedLine
4 september 2008 · 1 219 Inlägg

snackcalahan skrev:
tycker du ska satts på antingen en äldre lr lite nyare 240 den där har det mekaniska spurtet om ja inte minns helt fel , det ska krångla en del och dra onödigt mycket soppa, motorkuddarna bruka vilja ge sig på dom, inte svår o inte dyrt, sen kan ska du känna läggena i växellådan M47 bruka stag gå av i å då blir de lite sladriga inte så roligt att köpa en som det är av på. M47 är alltså den 5 växlade, M46  4vxl + od , ska va bättre o tåla mer stryk. reservdelar hittar du hos din lokala skrot ,lr hos mekonomen, feltema och ica tongue

Aha ok jo jag får se om det blir den eller inte!
Aja tack för svaret i alla fall:)
//BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
snackcalahan
4 september 2008 · 482 Inlägg

har lite mer tips till dig, plana toppen,skaffa dig en K-kam, dubbla förgasare och fettare avgassytem, så låter den mye goare  o går som ett skollat troll tongue   ett par sidor som är bra har ja med http://www.rallydelar.se/
http://www.kgtrimning.com/

just real power
no turbo shit
Henka_ Slav
4 september 2008 · 1 454 Inlägg

snackcalahan skrev:
har lite mer tips till dig, plana toppen,skaffa dig en K-kam, dubbla förgasare och fettare avgassytem, så låter den mye goare  o går som ett skollat troll tongue   ett par sidor som är bra har ja med http://www.rallydelar.se/
http://www.kgtrimning.com/

hahaha men varför förgasarkonvertera en insprutare?! jösses.


Verkade som en sjukt fin bil för övrigt..

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
ryttersson
4 september 2008 · 454 Inlägg

Tycker inte styling behövs. en vanlig 240 original är asfräck .. en stylad 240 är inte fräckt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang