Öka Bränsleförbrukning och få starkare bil utan trimm?

TurbOla Reservdansk
5 september 2008 · 6 271 Inlägg

ahmadgbg skrev:

TurbOla skrev:

ahmadgbg skrev:

Den kanske är trimmad det vet jag inte men han säger ju att den inte är....om man ändrar spridare ekker bränsletrycksregulator ger den sån effekt?

Ja, som när man körde moppe.
Bara för att man gav den mer bensin gick den inte bättre, snarare tvärtom.
Den drog mer bensin och gick sämre.
Luften var tvungen att stämma prick för att den skulle gå bra. smile

Så det du menar är alltså att den ska gå sämre istället för bättre?

Om den nu dricker allt mellan 1,5 - 2,5 liter milen så går den ju inte bra, eller hur? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Dirq
5 september 2008 · 305 Inlägg

ursäkta men du värkar inte så hemma på din bil. Så ända är väll at lämna in den till en verkstad så dom får kolla den för runt 2 liter milen på en 1,9(trots turbo) är inte bra.

Ledsen om jag låter elak men så är det bara.

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
Hamilton
5 september 2008 · 8 865 Inlägg

Måste nog hålla med Dirq.
2 sidor inlägg och jag har inte riktigt fått grepp om var problemet ligger.

Fotograf på tierpidag.se
ahmadgbg
6 september 2008 · 89 Inlägg

Dirq skrev:
ursäkta men du värkar inte så hemma på din bil. Så ända är väll at lämna in den till en verkstad så dom får kolla den för runt 2 liter milen på en 1,9(trots turbo) är inte bra.

Ledsen om jag låter elak men så är det bara.

jag har frågat runt och vissa säger att s40 t4an ska dra så mycket men det jag vill veta är att kan den vara trimmad eller inte? hur ser man om den är trimmad?

Karl-Bertil
6 september 2008 · 518 Inlägg

jag tycker det är för lite. runt 4 liter milen ska en standard s40 dra , det har jag läst. trimmad ser man om den är om du tar bort kolvarna å dom har ett jack uppsågat med bågfil i nederkant - så gör man när man trimmar.

nej det är tokfel på din bil. den ska dra max litern normal körning ( om ens det )

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
TurbOla Reservdansk
6 september 2008 · 6 271 Inlägg

ahmadgbg skrev:

Dirq skrev:
ursäkta men du värkar inte så hemma på din bil. Så ända är väll at lämna in den till en verkstad så dom får kolla den för runt 2 liter milen på en 1,9(trots turbo) är inte bra.

Ledsen om jag låter elak men så är det bara.

jag har frågat runt och vissa säger att s40 t4an ska dra så mycket men det jag vill veta är att kan den vara trimmad eller inte? hur ser man om den är trimmad?

En jänkare med en V8 på typ 4-6 liter ska dra så mycket, inte en liten T4a...

Det är nog bäst du låter en verkstad kolla på bilen, för det är något gravt fel på den, och eftersom du kan så lite själv om bilen, så blir det ännu svårare för oss att hjälpa dig eftersom vi bara kan spekulera i vad som är fel.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
HansN83 x40
6 september 2008 · 1 209 Inlägg

jag har en 2.0 turbo och chippat till 200 hk och den drar inte mer en 1 liter i milen, 0.9 för att vara exat, så jag tycker oxå att det e nåt som e jätte fel på din bil...

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
Losgard
6 september 2008 · 1 688 Inlägg

caromania skrev:
Jag hade en Passat som gick bättre (snabbare) när jag bytte bränslepump till en som pumpade för högt tryck. Men det var en förgasarbil från 70talet som inte var original vg kompression och fugg. Dessutom drog den då 1,6 liter per mil. Inte så kul ens då med soppapris på 7 spänn litern... På en modern bil med insprutning kommer bilen bara gå sämre om den i övrigt är orörd.

Ergo: Dålig idé.

Hur starkt din pump än är så får ju spridarna aldrig mer soppa än vad bränsletrycksregulatorn tillåter dom att få.
Möjligt kan varit att din gamla pump var i så dålig kondition så att din bil upplevdes piggare när den återfick alla originalhästarna. roll

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
HansN83 x40
6 september 2008 · 1 209 Inlägg

TurbOla skrev:

ahmadgbg skrev:

Dirq skrev:
ursäkta men du värkar inte så hemma på din bil. Så ända är väll at lämna in den till en verkstad så dom får kolla den för runt 2 liter milen på en 1,9(trots turbo) är inte bra.

Ledsen om jag låter elak men så är det bara.

jag har frågat runt och vissa säger att s40 t4an ska dra så mycket men det jag vill veta är att kan den vara trimmad eller inte? hur ser man om den är trimmad?

En jänkare med en V8 på typ 4-6 liter ska dra så mycket, inte en liten T4a...

Det är nog bäst du låter en verkstad kolla på bilen, för det är något gravt fel på den, och eftersom du kan så lite själv om bilen, så blir det ännu svårare för oss att hjälpa dig eftersom vi bara kan spekulera i vad som är fel.

det stämmer jätte bra d du säger en t4 original ska max dra 0.8 lr 0.9 max... så en verkstad hade vart bäst för han och hanses bil.

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
Germax
6 september 2008 · 12 086 Inlägg

Om du sätter motstånd på tex lufmassemätaren så drar bilen mer soppa och blir nästan jämt lite starkare, mer lr mindre.

Jag har läst om en som gjorde liknande på sin Maxima vid fullgas, vid fullgas kopplade han förbi vattentempmätaren till ett motstånd som motsvarade kall motor =mer sås, motståndet kopplades in via en mikrbrytare på spjället.

Så vid normal gas gick bilen som vanligt, vid full gas gick bilen lite bättre.
Det är absolut inget optimalt sätt att trimma men de funkar.

caromania Forummoderator
6 september 2008 · 9 296 Inlägg

Losgard skrev:

caromania skrev:
Jag hade en Passat som gick bättre (snabbare) när jag bytte bränslepump till en som pumpade för högt tryck. Men det var en förgasarbil från 70talet som inte var original vg kompression och fugg. Dessutom drog den då 1,6 liter per mil. Inte så kul ens då med soppapris på 7 spänn litern... På en modern bil med insprutning kommer bilen bara gå sämre om den i övrigt är orörd.

Ergo: Dålig idé.

Hur starkt din pump än är så får ju spridarna aldrig mer soppa än vad bränsletrycksregulatorntillåter dom att få.
Möjligt kan varit att din gamla pump var i så dålig kondition så att din bil upplevdes piggare när den återfick alla originalhästarna. roll

Eh... Det var en Passat med förgasare wink... Vad som händer om pumpen trycker på för hårt på en förgasarmotor är att flottörnivån blir för hög och det rinner igenom mer bränsle än vad som behövs.

-->Dåligt. Hög soppaförbrukning och inget bättre vad gäller effekt. (Utom  i vissa fall...)cool

På den tiden var den enda spridaren hushållet hade placerad på gräsmattan...  Bränsletrycksregulator var nåt man läste om i Bilsport och ibland såg man det på Sigma på TV. Ni som är gamla nog vet vad jag pratar om.

ps. Min Passat var inte original i övrigt ...roll

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Losgard
6 september 2008 · 1 688 Inlägg

caromania skrev:

Losgard skrev:

caromania skrev:
Jag hade en Passat som gick bättre (snabbare) när jag bytte bränslepump till en som pumpade för högt tryck. Men det var en förgasarbil från 70talet som inte var original vg kompression och fugg. Dessutom drog den då 1,6 liter per mil. Inte så kul ens då med soppapris på 7 spänn litern... På en modern bil med insprutning kommer bilen bara gå sämre om den i övrigt är orörd.

Ergo: Dålig idé.

Hur starkt din pump än är så får ju spridarna aldrig mer soppa än vad bränsletrycksregulatorntillåter dom att få.
Möjligt kan varit att din gamla pump var i så dålig kondition så att din bil upplevdes piggare när den återfick alla originalhästarna. roll

Eh... Det var en Passat med förgasare wink... Vad som händer om pumpen trycker på för hårt på en förgasarmotor är att flottörnivån blir för hög och det rinner igenom mer bränsle än vad som behövs.

-->Dåligt. Hög soppaförbrukning och inget bättre vad gäller effekt. (Utom  i vissa fall...)cool

På den tiden var den enda spridaren hushållet hade placerad på gräsmattan...  Bränsletrycksregulator var nåt man läste om i Bilsport och ibland såg man det på Sigma på TV. Ni som är gamla nog vet vad jag pratar om.

ps. Min Passat var inte original i övrigt ...roll

Får ursäkta, fick en bild i skallen av en ungdoms-körd passat 1.8t 99 typ. tongue

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
MST4
6 september 2008 · 224 Inlägg

ahmadgbg skrev:
Asså min s40 drar 2,5 liter per mil.. sjukt mycket

om den drar så mycket så är det fel på din bil den ska ligga på under litern.
till och med när jag körde runt med ca 300 kusar i min T4 så drog den inte mer än 0.8l

Och man ska abbsolut inte pilla med att öka bränslemängden din katt kommer inte må bra
om du kör på ett fetare lambda tal.

om du ska trimma sätt i ett chip det ä den enda vägen att gå.

De seriösa firmorna mappar på ett bränsle och fixar till lambdat och fetar på när det behövs så det ligger rätt och höjer turbo trycket och kan även se till så att tändmappen ligger optimalt därför kan du få ut mer hästar.

så sluta lyssna på någon kompis brors kompis som har hört dittan o dattan oftast stämmer det inte,
och om de nu har ökat soppan så finns det alltid en kommentar man ska ställa sig till personen i fråga.
Hur vet han att han fått mer hästar har han kollat med rotortest, har personen i fråga mätt med en bredbandslamda så den går optimalt, någon mätning på avgastemp mm??
innan allt detta är gjort så kan jag garantera att han inte har fått mer hästar.

//martin

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
torpis Forummoderator
6 september 2008 · 10 572 Inlägg

MST4 skrev:

ahmadgbg skrev:
Asså min s40 drar 2,5 liter per mil.. sjukt mycket

om den drar så mycket så är det fel på din bil den ska ligga på under litern.
till och med när jag körde runt med ca 300 kusar i min T4 så drog den inte mer än 0.8l

Och man ska abbsolut inte pilla med att öka bränslemängden din katt kommer inte må bra
om du kör på ett fetare lambda tal.

om du ska trimma sätt i ett chip det ä den enda vägen att gå.

De seriösa firmorna mappar på ett bränsle och fixar till lambdat och fetar på när det behövs så det ligger rätt och höjer turbo trycket och kan även se till så att tändmappen ligger optimalt därför kan du få ut mer hästar.

så sluta lyssna på någon kompis brors kompis som har hört dittan o dattan oftast stämmer det inte,
och om de nu har ökat soppan så finns det alltid en kommentar man ska ställa sig till personen i fråga.
Hur vet han att han fått mer hästar har han kollat med rotortest, har personen i fråga mätt med en bredbandslamda så den går optimalt, någon mätning på avgastemp mm??
innan allt detta är gjort så kan jag garantera att han inte har fått mer hästar.

//martin

+1


Dessa bilar går på lambda 0.82 vid WOT, mest effekt får man vid lambda 0.97, dvs en magrare blandning. De som säger något annat ang denna bil har tokfel.

lämna in bilen på service!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
FLindgren
6 september 2008 · 5 089 Inlägg

camaro67 skrev:

FLindgren skrev:
du vill nog inte öka bränsleförbrukningen väll?tongue

men skruva ner nålen lite på förgasaren smile

Hur får du ihop chip och förgasare?

En liten hint om att han måste skriva vilken bil det är wink

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Instabil Med lem
6 september 2008 · 164 Inlägg

Jag har en V8 på 7,4L den drar ca 2 liter milen, du har nått allvarligt fel på din . 

Jag är inte tok haj på just din biltyp men kolla så att Lamdasonden är ok . kolla även så att din katalysator har överlevt. Du behöver en verkstad för att koppla upp bilen och leta felkoder + att de kollar dina avgasvärden .


Men plockar du ut 5-700hk ur din maskin så är den nog ganska rimligt med den förbrukningen..

Assumtion is the mother of all fuckupps
Assume =ASS/U/ME = assume makes an ASS of U and ME.
Den enes Antagande blir lätt någon annans Sanning.
Plymouth Road runner "white shark" (1971)
torpis Forummoderator
6 september 2008 · 10 572 Inlägg

Instabil skrev:
Jag har en V8 på 7,4L den drar ca 2 liter milen, du har nått allvarligt fel på din . 

Jag är inte tok haj på just din biltyp men kolla så att Lamdasonden är ok . kolla även så att din katalysator har överlevt. Du behöver en verkstad för att koppla upp bilen och leta felkoder + att de kollar dina avgasvärden .


Men plockar du ut 5-700hk ur din maskin så är den nog ganska rimligt med den förbrukningen..

Mja, alltså det är fortfarande en liten fjuttmotor när man inte laddar på med turbon. Om man skulle vara knäpp nog att ha 500hk i en S40 så skulle man inte kunna gasa längre än ett tiotal sekunder i stöten.  Så förbrukningen sticker inte iväg ändå.   tror fortfarande på 0.8 landsväg samt 1.25 blandat... 

Men jag håller med dig om att det är verkstan nästa som gäller för honom.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
ahmadgbg
6 september 2008 · 89 Inlägg

Bilen gick inte igenom besiktningen för lambda värdet var för högt (1.14)....jag har läst allas inlägg och vissa säger att den ska dra mer och vissa säger att den ska dra mindre... och när man trycker lite på gasen så kör den normalt då tar den ungefär 1,5-1,8 liter per mil men om man trycker full gas så åker bilen skit snabbt men då börjar den ta 2,5 liter per mil...eller behöver inte ens vara full gas för att dra så mycket men man måste trycka lite.

gamlingen
6 september 2008 · 5 198 Inlägg

Sunt förnuft säjer.... 1,5-1,8 Är för mycket... 2,5 är på tok skit för mycket..sälj bilen och köp en cykel.

ahmadgbg
6 september 2008 · 89 Inlägg

gamlingen skrev:
Sunt förnuft säjer.... 1,5-1,8 Är för mycket... 2,5 är på tok skit för mycket..sälj bilen och köp en cykel.

jag ska inte sälja bilen.... skönaste bilen att köra men man kan fixa hur mycket den drar med ett chip eller hur?

Senast redigerat av ahmadgbg (6 september 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang