konstigt ljud i högtalarna

SwIng
13 februari 2006 · 100 Inlägg

varför ger de bakre högtalarna och baslådan ifrån sig skrapande och gnisslande ljud var gång då man byter låt eller skiva på stereon?? finns det något filter som tar bort det ljudet och vad beror det på? :S

Sharky
13 februari 2006 · 10 287 Inlägg

En fråga: Kör du framhögtalarna på stereon´s inbyggda slutsteg?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
SwIng
13 februari 2006 · 100 Inlägg

jo jag kör de främre högtalarna direkt kopplade till stereons slutsteg.

Sharky
13 februari 2006 · 10 287 Inlägg

OK.
Eftersom du inte har några problem med framhögtalarna och dessa är kopplade till stereons interna slutsteg så är alltså problemet isolerat till att ligga i lågnivå mot bassteget och detta låter som ett fall av brunnen signaljord i lågnivåutgången pga dålig jord, eller glapp, till slutsteget.

Det finns en bunt med trådar om detta problem då det är många som har torskat på samma problem som du.

Inte för att strö salt i såret, men för alla som läser detta så repeterar jag för tusende gången:

- Det viktigaste i installationen av ett slutsteg är jordanslutningen!
- Det sista som skall kopplas in när man installerar är huvudsäkringen vid batteriet!

Tyvärr börjar många instruktioner med orden " dra en fet plus från batteri till slutsteget, säkra av max 40cm från batteriet", när egentligen alla instruktioner skall börja med " dra en fet jord från slutsteget till en väl rengjord jordpunkt i chassiet".

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
SwIng
13 februari 2006 · 100 Inlägg

ok, fast jorden var faktiskt det första jag drog, den sitter kopplat till jordflätan under huven. så jag tror inte att det är problemet, och jag har skiljt på ström och högtalarkablar på varsin sida om bilen.

Sharky
13 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Du kan kolla om det är avbrunnen signaljord genom att tillfälligt lägga en tunn jordkabel mellan din headunits chassie (metall, ej elox) och ena phonoutgångens jord.
Försvinner problemen då så är det där felet ligger.
Dina symptom låter nämligen precis som brunnen signaljord.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
SwIng
13 februari 2006 · 100 Inlägg

ok tack för tipset, ska kolla det i eftermiddag! wink

Ena Colaberoende
13 februari 2006 · 1 219 Inlägg

Hade liknande fel innan. Det var så enkelt som dom andra skriver med jorden. Fast mitt problem låg i en taskig jordning på bilens antenn. Du får ju en "extra" jord där.

Lycka till.

/Ena

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang