Projekt: Volvo 240 Turbo (R-Sport)*Ett beslut är fattat*

Skulle bli ersättaren av "Buken", men blev ett tråkigt kapitel som slutade i tingsrätten då vissa inte ville betala efter att de hade tagit emot den. Var en 83:as DL, omregistrerad med R-sportsats. Hade komplett turboinredning med mera, med mera. Mycket saknad.
  • 0 Följare
  • 181 613 Visningar
  • Projektet avslutat 9 maj 2012
Mack Forum- och sitemoderator
30 september 2008 · 26 174 Inlägg

Turbosnorren skrev:
jag kom på hur tråkigt det kan vara och sätta i en annan ratt i nån bil, när ratten hamnar snett och man orkar verkligen inte sätta den rakt, och ändå sitter man där och retar sig på det när man kör och gör ingenting åt de:D haha

Haha ja. Är likadant i båda mina bilar nu. Båda rattarna står snett. Men huvudsaken jag fick lös orginalratten. Sen kanske man kan ordna upp det där med egna verktyg, eller med hjälp av kompisars...OCH så ska jag ha med mig nyckeln om jag låser dörrarna framöver big_smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
whoiswho
1 oktober 2008 · 445 Inlägg

AirOne skrev:

Turbosnorren skrev:
jag kom på hur tråkigt det kan vara och sätta i en annan ratt i nån bil, när ratten hamnar snett och man orkar verkligen inte sätta den rakt, och ändå sitter man där och retar sig på det när man kör och gör ingenting åt de:D haha

Haha ja. Är likadant i båda mina bilar nu. Båda rattarna står snett. Men huvudsaken jag fick lös orginalratten. Sen kanske man kan ordna upp det där med egna verktyg, eller med hjälp av kompisars...OCH så ska jag ha med mig nyckeln om jag låser dörrarna framöver big_smile

Hahaha kan vara en fördel och ha med sig nyklarna med sig innan man slänger igen dörren när den är låst:) fan va retligt, först ratten och sedan bilnyklarna, det är en riktig skit dag som man kallar det, allt vill bara jävlas:)

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
Mack Forum- och sitemoderator
1 oktober 2008 · 26 174 Inlägg

Turbosnorren skrev:

AirOne skrev:

Turbosnorren skrev:
jag kom på hur tråkigt det kan vara och sätta i en annan ratt i nån bil, när ratten hamnar snett och man orkar verkligen inte sätta den rakt, och ändå sitter man där och retar sig på det när man kör och gör ingenting åt de:D haha

Haha ja. Är likadant i båda mina bilar nu. Båda rattarna står snett. Men huvudsaken jag fick lös orginalratten. Sen kanske man kan ordna upp det där med egna verktyg, eller med hjälp av kompisars...OCH så ska jag ha med mig nyckeln om jag låser dörrarna framöver big_smile

Hahaha kan vara en fördel och ha med sig nyklarna med sig innan man slänger igen dörren när den är låst:) fan va retligt, först ratten och sedan bilnyklarna, det är en riktig skit dag som man kallar det, allt vill bara jävlas:)

Jadu. Inte inte slutade det där.
Tankade ju efteråt. 32 mil eller liknande och 51 liter gick i. Fy sjutton sad

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mattsvart
1 oktober 2008 · 195 Inlägg

1.5liter milen låter gött! wink. men nu har du ju säkert inte snålkört osv när du testat upp den i 160osv :-P

Mack Forum- och sitemoderator
1 oktober 2008 · 26 174 Inlägg

Mattsvart skrev:
1.5liter milen låter gött! wink. men nu har du ju säkert inte snålkört osv när du testat upp den i 160osv :-P

Mjao nej. Det kan jag ju erkänna att det kanske inte var den snålaste körningen direkt..men.
Känns som att soppamätaren ändå rör sig lite väl snabbt på instrumenteringen redan efter några
mil. Men. Vi får se vad han har dragit efter "normal" körning big_smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
5 oktober 2008 · 26 174 Inlägg

Update 19

081004

Skriver detta dagen efter. Trotsade regnet - och snön som faktiskt föll - för att åtmindstone byta grenrörspackningarna. Men först var det styrservon på Glt:n som behövde åtgärd, så det drog ut lite på tiden då hela paketet var tvunget att plockas lös och monteras...på grund av en viss person inte förstod sig på första gången hur det skulle sitta..*hosthost*..
Hursomhelst.
Tiden gick och man blev allt otåligare. Inte nog med att det var kallt åt händerna så trillade det in sms titt som tätt så man ville bara bli klar. Höll därför på att skära av en av tändkablarna bara för att fingrarna till slut vägrade. Så. Plåtskyddet blev inte monterat. Och kanske det var lika bra, eftersom man sen hörde att man kan efterdra skruvarna då grenröret är varmt.
Tack Beemern för informationen smile

Hursomhaver.
Problemet är sen att jag fått höra att främre packboxen är ett alldeles för stort jobb för mig att klara av. Jovisst jag kan ju försöka..så sa jag ju om fjädrarna också. "Nej kommer inte gå" men efter *HOST* tre veckor så satt ju allt på plats..mer eller mindre.
Men. Det börjar bli bråttom nu. Bilen måste besiktas och då vill jag inte ha oljeläckage. Hade kanske kunnat ragga upp nån tjej som får köra in bilen...kortkort kjol och djupt urringat kanske funkar?
Mja.
Måste få bukt med detta. Återkommer med mer info snart..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
breesladd SKÅNING
5 oktober 2008 · 1 215 Inlägg

känner igen det där om sms eller så ringer folk när man håller på funderat många gånger på att stänga mobilen när man mekar, fan vad tråkigt att du har problem hela tiden, ja man har ju hört att det funkar me brudar som kör in bilen till SBP, hoppas på det bästa och lycka till i fortsättningen

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Mack Forum- och sitemoderator
5 oktober 2008 · 26 174 Inlägg

alexm- skrev:
känner igen det där om sms eller så ringer folk när man håller på funderat många gånger på att stänga mobilen när man mekar, fan vad tråkigt att du har problem hela tiden, ja man har ju hört att det funkar me brudar som kör in bilen till SBP, hoppas på det bästa och lycka till i fortsättningen

Tack så mycket. Nej det är ju inte direkt så man lackar ur bara för att man får sms men det blev rätt många där ett tag. Man ligger hopvikt över motorn och det knakar lagomt i ryggen..då vill man inte göra nåt annat än att bli klar med vad man än håller på med under huven smile

Lär ju bli dissad för det jag nu frågar men det råkar inte vara nån i närheten som har lust att ta åt sig lite skruvjobb? big_smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
breesladd SKÅNING
5 oktober 2008 · 1 215 Inlägg

Hade gjärna hjälp till om det inte hade varit så fasligt långt till dig ifrån mig

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Mack Forum- och sitemoderator
5 oktober 2008 · 26 174 Inlägg

alexm- skrev:
Hade gjärna hjälp till om det inte hade varit så fasligt långt till dig ifrån mig

Tack för omtanken dock. Det räknas det också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
7 oktober 2008 · 26 174 Inlägg

Update 20

081007

Då var det en deadline på det hela då. Denna månad måste bilen vara besiktad.

Besiktningstid:

Måndag 27 Oktober
Klockan 13:10


Har dessutom uppsatt tid hos verkstaden för följande:

Fredag den 17:e. Klockan 08:00
Packboxbyte fram (har köpt egen)
Kamremsbyte + spännrulle (femhundra..nånting)

Summa: 2100:- (ännu cirka. Kunde tydligen bli mindre)


Vet inte riktigt vart jag ska få pengarna ifrån men..säljer mig själv just nu till högstbjudande big_smile
Dock inte till manliga släktet skall sägas..

Senast redigerat av AirOne (7 oktober 2008)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Mattsvart
7 oktober 2008 · 195 Inlägg

Fan air numero uno! ja som tänkte du skulle plocka av toppen på min nya wink
får väl kitta det själv då haha smile

Mack Forum- och sitemoderator
7 oktober 2008 · 26 174 Inlägg

Mattsvart skrev:
Fan air numero uno! ja som tänkte du skulle plocka av toppen på min nya wink
får väl kitta det själv då haha smile

Nej fasen kan jag väl göra..om du inte vill att toppen ska vara hel efteråt och att
det kan ta uppemot ett halvår innan det är avplockat? smile
Tog ju bara 3 veckor att montera fjädrarna big_smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mattsvart
8 oktober 2008 · 195 Inlägg

hmmrm wink tror jag gör de själv tongue tar för lång tid ifall du ska göra det tongue. den ska provköras i helgen wink

breesladd SKÅNING
8 oktober 2008 · 1 215 Inlägg

Jaha då hoppas vi på det bästa nu då! det är alltid spännande med deadlines framförallt när det är ont om tid/pengar

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Mack Forum- och sitemoderator
8 oktober 2008 · 26 174 Inlägg

Mattsvart Jadu jag tror det är säkrast att du gör det själv. Men säg till om du vill ha nåt annat gjort..som inte är lika bråttom eller..viktigt att det är helt i slutänden smile

alexm- Mjo det är lagomt kul just nu. Som det ser ut nu ska skatten betalas. 900 spänn nånting. Sen har jag raggat tag i vinterdäck för 700 spänn. Sen blir det - högst - 2100 spänn för kamremsbytet och allt det där. Plånboken får andnöd snart...

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Mack Forum- och sitemoderator
14 oktober 2008 · 26 174 Inlägg

Update 21

081014

Förkyld och på vippen till snorig bar det idag in till stan. Har länge räknat i budgeten - även kallat min stackars plånbok - och hur man skall få ihop det pengamässigt. Surt som sjutton det här. Pengar flyger iväg lite hur som helst känns det som..underligt smile
Hursomhelst.
Fakta i materialet är i alla fall att bromsskivorna fram är vinda. Kommer man i säg cirkus 60-70km/h och bromsar in, så sliter sig nästan ratten ur händerna på en. Ännu värre om man kommer på tex uppfarten från E14. Kort sagt. En mindre angenäm känsla.
Jag kan säkert leva med det..men det vill nog inte de på bilprovningen.
Så. Idag blev det shoppat bromsskivor i alla fall.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/483659_3l8rtd.jpg
[Taget 081014]*2 st Bremboskivor köpta*

Glömde även uppdatera igår då jag - ännu jävligare i förkylningen - även var iväg till Torvalla och köpte mig nya..vad sjutton dom nu heter. De här plattorna bakom regplåten för att få dit light-on-bågen. De gamla plattorna blev dels massakrerade av en viss person *host* - undertecknad - som i början inte visste hur man fick dit hela paketet utan att svära minst fyra gånger..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/483665_4xn3jx.jpg
[Taget 081011]*gamla...vad dom nu heter..till light-on-bågen i alla fall*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/483666_uv1w12.jpg
[Taget 081014]*Nya...monterings..eh..ja..såna till light-on-bågen*

Till detta blir det hela kabeldragningen - som mer är som ett lite besvärligare "plug&play" - som jag planerar att göra lite snyggare dragning på. Inte bara koppla in och sen köra. Nehej..men. Mer om det senare..

Har dessutom plockat fram lite "gamla" grejer som man funderar på om man ska montera eller ej.  Har ju dels ett antal 52mm-mätare liggandes. Oljetemp och oljetryck, samt volt. Volt-mätaren känner jag att jag faktiskt vill ha, då det är lite känsligt på denna bil känns det som.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/483669_z1ql38.jpg
[Taget 081014]*Volt, oljetemp och oljetryck*

De jag redan har är "Turbotryck", "Oljetryck", "Oljetemp", "Utetempmätare" och såklart "Klocka". "Volt" kommer fylla upp ena hålet i a-stolpehållaren. Men. Det andra?

Kom med förslag, kära gorgare!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
17 oktober 2008 · 26 174 Inlägg

Update 22

081017

Då är äntligen filmen uppe. Så...gick den när den fick börja sträcka på benen.
Laddtrycket är dock nerställt nu så..han går någorlunda normalt.

http://www.garaget.org/video/7ib5e6l9oz39

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Mack Forum- och sitemoderator
17 oktober 2008 · 26 174 Inlägg

Update 23

081017

BILEN ÄR KLAR smile

Skall även meddela att protesten mot att åka buss var lyckad. Igår - efter ett plågsamt överlämnande till verkstaden - så gick man hela vägen från Odenskog och hem till lägenheten på Frösön/Valla. Detta är..ja jag vet egentligen inte hur långt det blev men tillräckligt för att man skulle bli lagomt trött i benen.
Och idag var det därför bara att knalla tillbaka och hämta bilen.
Äntligen.
Lustigt nog var det inte packboxen som läckte. Eller jo, litet läckage var det, men boven i dramat var oljetryckskontakten som tydligen satt alldeles intill. Så. Det blev en liten extrakostad på hela 41 spänn,
Plus att kamremmen och spännrullen blev bytt. Känns skitbra smile

Slutnota: 2311 spänn. Mjo man tackar.

I morgon skall en lång lista på grejer ordnas.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
18 oktober 2008 · 26 174 Inlägg

Update 24

081015

Blir en stor uppdatering det här. För den som lägger märke till det, så backar jag bandet en aning, och tar upp onsdagen där jag påbörjade "vinteruppdateringen".
Är man lite av en extraljusnörd så är det klart att man inte "bara" skruvar dit hela paketet och kör. Nehejdå. Jag ska såklart fundera. Grubbla. Hur ska det sitta? Kan det sitta här? Och vad ska det sitta på?
Letade - efter många funderingar - fram en plåtbit och började bygga.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/485721_ycfut7.jpg
[Taget 081015]*..så här ska det sitta..*

Vinkelslipen fick åter komma fram och gå bärsärk på omgivningen. Plåtbiten skalades ner till lagom storlek.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/485723_pb8p49.jpg
[Taget 081015]*...lagom storlek..*

Sen gick man över till bilen och mätte och...återigen funderade. Är inte helt hundra på exakt vart jag skall ha den lilla "hållaren", men det lär nog visa sig. Intill batteriet är i alla fall ett måste. Annars räcker nämligen inte kablarna..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/485728_tqzlmn.jpg
[Taget 081015]*..pysselpyssel..snart ska dom på..*

Bockade..eller vad det nu heter..sedan till plåtbiten till önskad form och gick sen med kapen och snyggade till den. Otroligt vad roligt instrument det är egentligen smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/485730_lf3qs9.jpg
[Taget 081015]*Det tar sig..*

Sen på med lite färg. Hade en burk med svartfärg fortfarande liggandes.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/485733_6gpg1a.jpg
[Taget 081015]*Klar för montering. Ska bara torka..*


Update 25

081018

Då var som sagt bilen tillbaka. Ny, fräsch kamrem med spännrulle. Nya muttrar - jodå verkstaden kostade faktiskt på nya sådana - till fläkten så dom inte längre är runddragna tongue
Och den nya packboxen och oljetrycksgivaren skadar ju inte heller. Men. Smakade det så kostade det.
Hursomhelst.
Idag lördag så var det dags att avverka lite punkter på en lista jag suttit och klurat på.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/485745_nnrhma.jpg
[Taget 081018]*Lite av grejerna..nya bromssköldar..nya dammskydd och nya bromsskivor. Brembo you know*

Det roliga med det hela är ju att man har redan gjort det en gång innan. Men då var det på Glt:n. Den här gången gick det snabbt. Upp med bilen på domkraften. Lös med hjulet. Lös med bromssokets båda bultar på baksidan..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/485754_tmzp7q.jpg
[Taget 081018]*..hade kunnat sett värre ut..*

Sen lös med skyddskåpan, bort med sprinten - som såklart skulle jävlas - vidare försiktigt plocka bort lagren..ja..och efter en stund kom man fram till slutmålet: dammskydden och skölden.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/485756_awmarz.jpg
[Taget 081018]*...nån skillnad..mja..? smile*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/485757_n6c773.jpg
[Taget 081018]*..dit med bromssköld och dammskydd..*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/485797_4hf67m.jpg
[Taget 081018]*..nogrann ska man vara med gummiringen runt navet. Upp på kanten ska den..*

Sen på med allt i stort sett omvänd ordning. (..bara jag som tycker detta helt plötsligt påminner om texterna hur Haynes handböcker..?)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/485801_gbrae6.jpg
[Taget 081018]*..för att göra en lång historia kort; allt monterat smile*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/485802_jjiu69.jpg
[Taget 081018]*Hammarlack duger gott. Funkade bra till Glt:n så varför inte till denna..?*

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/485803_9m3ih7.jpg
[Taget 081018]*KLAR*

Jahapp. Bara att släppa ner bilen..och ta andra sidan. Men. Det får ni banne mig räkna ut hur det såg ut. Men. Utifall ni inte orkar, så kan jag tipsa om att det blev exakt likadant - fast spegelvänt smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/485804_9enfvb.jpg
[Taget 081018]*Extrabild...min exeptionella bortförklaring till varför jag inte hann mer på listan av vad som skulle göras idag, var att min bror och brorson var på besök. På bilden, morsan och Milliam smile*

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang