Pioneer 8102 spl . Bygg tips

absolute_teddan
6 september 2008 · 247 Inlägg

som rubriken lyder skulle jag vilja ha tips på hur en låda ska vara för att nå bästa resultat.

Basen:
http://www.pioneer.se/se/products/25/13 … index.html

tack på förhand

Decibel
7 september 2008 · 2 911 Inlägg

Du kan ju börja med att läsa här och bemöda dig med att svara på frågorna.

När du gjort det vet jag flera här, inklusive mig själv som gärna drar fram ett eller ett par exempel.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=75928

absolute_teddan
7 september 2008 · 247 Inlägg

Decibel skrev:
Du kan ju börja med att läsa här och bemöda dig med att svara på frågorna.

När du gjort det vet jag flera här, inklusive mig själv som gärna drar fram ett eller ett par exempel.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=75928

Fråga om baslåderitningar/lådförslag
- Vad har du för bil
volvo 960
- Vad lyssnar du mest på för musik
Tecno eller sånt som dunkar mer djup bas
- Vilka/vilken bas/basar tänkte du använda, infoga parametrar också eller länk till parametrar.

Pioneer 8102SPL
Revc ( ohm ) 1.5 each
Levc (mH9) 4ohm
Fs (Hz) 23.2
Qms 5.72
Qes 0.33
Qts 0.31
vas (liters) 70.14 (cu.ft) 2.478
Rms (N*S/m) 20.367
Mms (g) 800.11
Cms (m/n) 6.0 * 10 upphöjt i minus 5
Diam (mm) 342
BL (T*m) 4ohm 33.64
Xmas (mm) 15.4

- Vad består övriga bilens ljudsystem av för komponenter (bassteg, framsystem, hu etc.)
audiowox dvd mp3 spelare, magnat framsystem som drivs av magnat rx 22 steg, inget slutsteg till basen ännu.
- Vad vill du få ut av baslådan, maximalt tryck, finljud, rappt eller slappt.
splea högt men oxå fint.

vad ska jag ha MDF eller spånplatta? liter? basportar? diverse tips.

TT-Avant
7 september 2008 · 6 851 Inlägg

absolute_teddan skrev:
som rubriken lyder skulle jag vilja ha tips på hur en låda ska vara för att nå bästa resultat.

Basen:
http://www.pioneer.se/se/products/25/13 … index.html

tack på förhand

Vad har du tänkt lägga för pengar på slutsteg?
Har du tänkt tävla med basen?
Vilken av dina bilar ska du ha den i?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
absolute_teddan
7 september 2008 · 247 Inlägg

TT-Avant skrev:

absolute_teddan skrev:
som rubriken lyder skulle jag vilja ha tips på hur en låda ska vara för att nå bästa resultat.

Basen:
http://www.pioneer.se/se/products/25/13 … index.html

tack på förhand

Vad har du tänkt lägga för pengar på slutsteg?
Har du tänkt tävla med basen?
Vilken av dina bilar ska du ha den i?

jag hade tänk att börja med att spela med den i min 960 och då ha den i bagaget. men senare ska jag bygga in den i 740in och då kommer det att vara bur i den så basen kommer att ersätta bak sätet, jag ska kanske tävla i db drag men det ska gå att lysna på musik med den me. slutsteget kommer kosta runt 10 000 till 15 000....

TT-Avant
7 september 2008 · 6 851 Inlägg

Har du byggt dB bil innan eller blir detta första bygget?
Har du tävlat nått innan i dB tävlingar?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
absolute_teddan
7 september 2008 · 247 Inlägg

TT-Avant skrev:
Har du byggt dB bil innan eller blir detta första bygget?
Har du tävlat nått innan i dB tävlingar?

jag har byggt mycket ljud innan men jag har bara mätt upp två anlägningar, dubbla magnat ad 12 or i portad låda    135.5 i db sen testade jag bara att slänga ihop en låda till min pioneer spl bas, men lådan blev nog inte så bra, och inte avstämningen heller. spelade bara 134 db, men då med ett magnat rx mono steg som bara leverarar 2000 watt vid 1 ohm det blev bara djup bas.  jag hade inte heller någon bra musik, bara en låt med rihanna.

TT-Avant
7 september 2008 · 6 851 Inlägg

Ok..skulle nog råda dej, inte för att vara elak eller liknande, att försöka komma över 140dB med de saker du har.
Att slänga ut runt 25-35000 innan man klarat det vore lite onödigt.
Den basen kommer antagligen inte spela bra om du inte bygger bra lådor från början.
sedan "bara 2000W"..Med den effekten ska man kunna spela bra mycke högre med 2x12" om man bygger rätt.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
absolute_teddan
7 september 2008 · 247 Inlägg

TT-Avant skrev:
Ok..skulle nog råda dej, inte för att vara elak eller liknande, att försöka komma över 140dB med de saker du har.
Att slänga ut runt 25-35000 innan man klarat det vore lite onödigt.
Den basen kommer antagligen inte spela bra om du inte bygger bra lådor från början.
sedan "bara 2000W"..Med den effekten ska man kunna spela bra mycke högre med 2x12" om man bygger rätt.

för att bara svara på din fråga, dom dubbla dubbla 12orna jag hade byggde jag för att dom skulle spela i en 740 sedan. och i den bilen spelade dom mycket bra och ricktigt fint, men sedan hade jag inbrott i bilen och inbrotttjuvarna snodde allt förutom lådan, så en komis till mig köpte lådan och satte i lika danna basar och lika dant steg. men han monterade dom i en 745. Och sen igår på biltema parkeringen testade jag bara att bygga en låda till spl basen för att testa om det spelade och jag beställde skivor i torsdagskväll fick dom på fredagen. hmm jag hade beställt 22mm spån med front planka på 25mm men fick allt i 19mm så fredag kväll byggde jag ihop lådan snabbt ovh testade att spela lite, och det staget jag hade va bara på 2000watt. 2000watt är igentligen inte lite, men gämfört med basen är det lite ( rms 3000 watt och max 8000watt)

men det va inte det jag frågade jag vill bara veta hur många liter jag skulle ha till basen och vad jag skulle ha för matrial, andra tips va välkomna.

TT-Avant
8 september 2008 · 6 851 Inlägg

absolute_teddan skrev:
[ 2000watt är igentligen inte lite, men gämfört med basen är det lite ( rms 3000 watt och max 8000watt)

Bara intresserad av vad magnat har för bas på 3000Wrms och 8000W max..?
Lika med vad för steg som ger 2000W rms av magnat?

Senast redigerat av TT-Avant (8 september 2008)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
payamo Team The Voice
8 september 2008 · 294 Inlägg

absolute_teddan skrev:

TT-Avant skrev:
Ok..skulle nog råda dej, inte för att vara elak eller liknande, att försöka komma över 140dB med de saker du har.
Att slänga ut runt 25-35000 innan man klarat det vore lite onödigt.
Den basen kommer antagligen inte spela bra om du inte bygger bra lådor från början.
sedan "bara 2000W"..Med den effekten ska man kunna spela bra mycke högre med 2x12" om man bygger rätt.

för att bara svara på din fråga, dom dubbla dubbla 12orna jag hade byggde jag för att dom skulle spela i en 740 sedan. och i den bilen spelade dom mycket bra och ricktigt fint, men sedan hade jag inbrott i bilen och inbrotttjuvarna snodde allt förutom lådan, så en komis till mig köpte lådan och satte i lika danna basar och lika dant steg. men han monterade dom i en 745. Och sen igår på biltema parkeringen testade jag bara att bygga en låda till spl basen för att testa om det spelade och jag beställde skivor i torsdagskväll fick dom på fredagen. hmm jag hade beställt 22mm spån med front planka på 25mm men fick allt i 19mm så fredag kväll byggde jag ihop lådan snabbt ovh testade att spela lite, och det staget jag hade va bara på 2000watt. 2000watt är igentligen inte lite, men gämfört med basen är det lite ( rms 3000 watt och max 8000watt)

men det va inte det jag frågade jag vill bara veta hur många liter jag skulle ha till basen och vad jag skulle ha för matrial, andra tips va välkomna.

va med i jönköping i lördags när TT-Avant spelade 141.3 db men en tolva ! det är inte lätt kan ja lova dig !
ta hans goa råd... då får riktigt bra tryck !

Drjohndeere
9 september 2008 · 127 Inlägg

TT-Avant skrev:

absolute_teddan skrev:
[ 2000watt är igentligen inte lite, men gämfört med basen är det lite ( rms 3000 watt och max 8000watt)

Bara intresserad av vad magnat har för bas på 3000Wrms och 8000W max..?
Lika med vad för steg som ger 2000W rms av magnat?

han menar  nog att pioneer basen är på 3000wrms sen sutsteget har ja ingen aning om vad han menar:P

TT-Avant
9 september 2008 · 6 851 Inlägg

Drjohndeere skrev:

TT-Avant skrev:

absolute_teddan skrev:
[ 2000watt är igentligen inte lite, men gämfört med basen är det lite ( rms 3000 watt och max 8000watt)

Bara intresserad av vad magnat har för bas på 3000Wrms och 8000W max..?
Lika med vad för steg som ger 2000W rms av magnat?

han menar  nog att pioneer basen är på 3000wrms sen sutsteget har ja ingen aning om vad han menar:P

Då hänger jag med..Ja den basen, Pioneer, den är ganska så kraftig,det vet jag.
Men Magnats "största" steg ger ju runt 800W rms, vid 14.4 Volt..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
absolute_teddan
10 september 2008 · 247 Inlägg

TT-Avant skrev:

Drjohndeere skrev:

TT-Avant skrev:

Bara intresserad av vad magnat har för bas på 3000Wrms och 8000W max..?
Lika med vad för steg som ger 2000W rms av magnat?

han menar  nog att pioneer basen är på 3000wrms sen sutsteget har ja ingen aning om vad han menar:P

Då hänger jag med..Ja den basen, Pioneer, den är ganska så kraftig,det vet jag.
Men Magnats "största" steg ger ju runt 800W rms, vid 14.4 Volt..

jag skrev aldrig att det va 2000 watt rms, rx mono, 1000 watt rms 2000 watt max vid 1ohm 14,4v

absolute_teddan
10 september 2008 · 247 Inlägg

payamo skrev:

absolute_teddan skrev:

TT-Avant skrev:
Ok..skulle nog råda dej, inte för att vara elak eller liknande, att försöka komma över 140dB med de saker du har.
Att slänga ut runt 25-35000 innan man klarat det vore lite onödigt.
Den basen kommer antagligen inte spela bra om du inte bygger bra lådor från början.
sedan "bara 2000W"..Med den effekten ska man kunna spela bra mycke högre med 2x12" om man bygger rätt.

för att bara svara på din fråga, dom dubbla dubbla 12orna jag hade byggde jag för att dom skulle spela i en 740 sedan. och i den bilen spelade dom mycket bra och ricktigt fint, men sedan hade jag inbrott i bilen och inbrotttjuvarna snodde allt förutom lådan, så en komis till mig köpte lådan och satte i lika danna basar och lika dant steg. men han monterade dom i en 745. Och sen igår på biltema parkeringen testade jag bara att bygga en låda till spl basen för att testa om det spelade och jag beställde skivor i torsdagskväll fick dom på fredagen. hmm jag hade beställt 22mm spån med front planka på 25mm men fick allt i 19mm så fredag kväll byggde jag ihop lådan snabbt ovh testade att spela lite, och det staget jag hade va bara på 2000watt. 2000watt är igentligen inte lite, men gämfört med basen är det lite ( rms 3000 watt och max 8000watt)

men det va inte det jag frågade jag vill bara veta hur många liter jag skulle ha till basen och vad jag skulle ha för matrial, andra tips va välkomna.

va med i jönköping i lördags när TT-Avant spelade 141.3 db men en tolva ! det är inte lätt kan ja lova dig !
ta hans goa råd... då får riktigt bra tryck !

jo visst han kan nog spela högt, men han har ju byggt lådan för att spela högt. inte ricktigt det jag är ute efter.

TT-Avant
10 september 2008 · 6 851 Inlägg

Nja..den är just nu inte gjord för att spela högt. Just nu är det en musiklåda fortfarande.
Den funkar väldigt bra till musik OCH att spela högt med.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
TT-Avant
10 september 2008 · 6 851 Inlägg

absolute_teddan skrev:

TT-Avant skrev:

Drjohndeere skrev:

han menar  nog att pioneer basen är på 3000wrms sen sutsteget har ja ingen aning om vad han menar:P

Då hänger jag med..Ja den basen, Pioneer, den är ganska så kraftig,det vet jag.
Men Magnats "största" steg ger ju runt 800W rms, vid 14.4 Volt..

jag skrev aldrig att det va 2000 watt rms, rx mono, 1000 watt rms 2000 watt max vid 1ohm 14,4v

Stämmer inte heller..Magnat ger 800w rms vid 14.4V, som jag skrev. Inte 1000W rms

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
absolute_teddan
10 september 2008 · 247 Inlägg

TT-Avant skrev:
Nja..den är just nu inte gjord för att spela högt. Just nu är det en musiklåda fortfarande.
Den funkar väldigt bra till musik OCH att spela högt med.

okej, har hört lite olika om dig nu. men säger du så denna gången får det väll vara så big_smile

absolute_teddan
10 september 2008 · 247 Inlägg

TT-Avant skrev:

absolute_teddan skrev:

TT-Avant skrev:

Då hänger jag med..Ja den basen, Pioneer, den är ganska så kraftig,det vet jag.
Men Magnats "största" steg ger ju runt 800W rms, vid 14.4 Volt..

jag skrev aldrig att det va 2000 watt rms, rx mono, 1000 watt rms 2000 watt max vid 1ohm 14,4v

Stämmer inte heller..Magnat ger 800w rms vid 14.4V, som jag skrev. Inte 1000W rms

ojj förlåt då, mindes fel...

TT-Avant
10 september 2008 · 6 851 Inlägg

absolute_teddan skrev:

TT-Avant skrev:
Nja..den är just nu inte gjord för att spela högt. Just nu är det en musiklåda fortfarande.
Den funkar väldigt bra till musik OCH att spela högt med.

okej, har hört lite olika om dig nu. men säger du så denna gången får det väll vara så big_smile

Hehe..jag har gjort om lådan precis innan Biltema träffen va. Det va därför den just nu fortf. är en musiklåda.
Avstämningen är för djupt nu för att vara en SPL låda för min bil. Det är däför du kanske hört lite olika.
Jag har haft den "rätt" avstämd för min bil, men va inte nöjd så testade lite annat och detta funkar bättre, både till SPL och musik.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang