Lägger ni i ettans växel i fart?

torpis Forummoderator
7 september 2008 · 10 572 Inlägg

KimVsWorld skrev:
Jag kanske är efter men varför skulle man lägga i ettan innan man stannar?

Finns många olika anledningar till varför man har bråttom, antingen bankörning eller helt enkelt att man vill kunna ha bra tryck ut ur kurvan.  Lite vassare motorer har inte mycket att hämta på lägre varv, i synnerhet turbobilar.   Säg att man ligger efter en Gallardo eller nått och vill kunna åka ikapp han... då är 1:an toppen när man rundar gathörn smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
ZonaX Svetsare
7 september 2008 · 3 150 Inlägg

Brukar lägga i 1:an vid tex korsningar där det är rött vid ca 0-5km/h då det ej går att göra tidigare  smile  (säkerhetsspärr?)   Dock skrapar det när man lägger i backen när bilen stått någon dag.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
_Wallis_
7 september 2008 · 4 506 Inlägg

Har sync på alla v utom R så det är inga som helst problem.
Bara man inte slänger i en låg växel i aldeles för hög fart.
Då låser man hjulen o ivärsta fall så övervarvars motor lr
v låda smile hehe inte lika bra.

Kan du andas kan du dö.
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
7 september 2008 · 3 404 Inlägg

Burkar lägga i 1an i lagom låg fart eller när hon står stilla, rullar bilen så är det självklart 2an som gäller.

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Martin 9-3 Fisketokig
7 september 2008 · 2 997 Inlägg

Brukar undvika det.

Ibland om man "måste" göra en 180*vändning så är man tvungen att kasta i 1an medan bilen vänder, de gångerna går det bra. kanske för man har bra varv på motorn efter fullgas bakåt.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
azid Det som inte dödar gör ont
7 september 2008 · 2 668 Inlägg

ähhh är bilen i rörelse behövs inte 1an... inte i trafiken alltså

2slow
torpis Forummoderator
7 september 2008 · 10 572 Inlägg

Sammanfattar man denna tråden så använder 80% av garagets medlemmar i princip aldrig 1:an   hehe.

går ju att starta på 2:an också så spar ni ännu mer på 1:ans växel... bra argument vid försäljning att 1:an gått 5000mil mindre än resten av bilen.   hihi

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Thorssa
7 september 2008 ·

Medans jag saktar ner för jag växelspaken mot ettans läge, då glider ettan i av sig själv till slut. Tvingar aldrig i ettan.

Coffe
7 september 2008 · 124 Inlägg

Menar ni att man lägger i ettan och sen släpper upp kopplingen kör någon meter till och sen stannar?
Eller menar ni att man kopplar och lägger i ettan samtidigt som man bromsar ner till stillastående, alltså att man har kvar kopplingen i tills man ska köra igen, tillexempel vid en stopplikt där man ändå ska iväg direkt igen (om de inte kommer några korsande bilar vill säga) ?

Seth
7 september 2008 · 3 354 Inlägg

brukar ärligt talat lägga i 1an vid Låååga hastigheter och tycker det e onödigt och jobbigt att ligga på 2an och gasa iväg från nästan stillastående.
Ps farsan och hans tjej slirar iväg på 2 vid nästan stillastående. stör mig kraftigt på det och det känns i kopplingen när man lånat bilen de senaste gångerna. väntar på när de kommer behöva byta koppling i bilarna. kommer nog att läxa upp dem då tongue

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
RiNka
7 september 2008 · 252 Inlägg

Kanske inte är relevant men på vintern kastar man ju i 1an i 60~ för att låsa bakdäcken och inte fan rasar volvo lådorna för det wink

Senast redigerat av RiNka (7 september 2008)

Volkswagen Vento "der Chef" (1995)
Chrill27
7 september 2008 · 553 Inlägg

RiNka skrev:
Kanske inte är relevant men på vintern kastar man ju i 1an i 60~ för att låsa bakdäcken och inte fan rasar volvo lådorna för det wink

hehe, ska mycket till för att en volvolåda ska rasa big_smile dom kan misshandlas flitigt

Kolm
7 september 2008 ·

Felax skrev:
Tycker det här är ganska intressant, lägger ni i ettans växel (exempelvis vid stopp-plikter, väjningsplikter, rödljus osv) i fart? Eller väntar ni till bilen står helt still?
Jag vet inte mycke om olika bilar men vet att man absolut inte skall lägga i ettan när bilen rullar i Civic Type-R(?) Har något att göra med att lådan inte är synkad på ettan eller nåt. Skrapar bara man ligger i 5km/h typ!
Såg på femmans växel en dag så provade han en bmw z4 på bana och han slängde i ettan i säkert 30km/h i en sväng, fyy tänkte jag. (hatar de programmet, inget går upp mot en kväll med top gear wink

Vad ja vill komma fram till med denna?
Ja du, hur gör ni?
Är de farligt att lägga i ettan när man rullar?
Ja är paranoid angående detta HAHA!

MVh

Alltså... Kommer du in i 5ans växel inför en stopplikt ska du rulla med samma växel, därefter koppla, sen när du står still byter du till 1an. Du ska INTE växla innan du står still, du sköter växlingen medan du står still och kollar sikten. Taget ur regelboken.

te_wik Forummoderator
7 september 2008 · 12 813 Inlägg

Kolm skrev:

Felax skrev:
Tycker det här är ganska intressant, lägger ni i ettans växel (exempelvis vid stopp-plikter, väjningsplikter, rödljus osv) i fart? Eller väntar ni till bilen står helt still?
Jag vet inte mycke om olika bilar men vet att man absolut inte skall lägga i ettan när bilen rullar i Civic Type-R(?) Har något att göra med att lådan inte är synkad på ettan eller nåt. Skrapar bara man ligger i 5km/h typ!
Såg på femmans växel en dag så provade han en bmw z4 på bana och han slängde i ettan i säkert 30km/h i en sväng, fyy tänkte jag. (hatar de programmet, inget går upp mot en kväll med top gear wink

Vad ja vill komma fram till med denna?
Ja du, hur gör ni?
Är de farligt att lägga i ettan när man rullar?
Ja är paranoid angående detta HAHA!

MVh

Alltså... Kommer du in i 5ans växel inför en stopplikt ska du rulla med samma växel, därefter koppla, sen när du står still byter du till 1an. Du ska INTE växla innan du står still, du sköter växlingen medan du står still och kollar sikten. Taget ur regelboken.

Om man nu inte vill motorbromsa, alltså 5-4-3 osv...

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Gronwalls
7 september 2008 · 1 808 Inlägg

va äre för hitta på att man ska stanna å sen slänga i 1:an tongue
ja plågar m46  som fan,  inte rasar den tongue men ja förstår om ni som har nya bilar väntar, de är inte så billigt å byta låda på ny bil hmm

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
twin_cam Smålänning
7 september 2008 · 7 877 Inlägg

Va e de nu dom har hittat på?

Klar jag lägger i 1:an i fart... Backen också... Och jag lägger i 1:an när jag rullar bakåt och backen när jag rullar framåt...

Om lådan tar skada av det så borde den redan vara död, eller var inte saabs lådor kassa? roll

Men när man kör behövs inte 1:an... Om man inte ska krypa förbi nått hinder...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Frippe1
8 september 2008 · 116 Inlägg

nae du så dödligt tror jag inte det e du. hur fort backar du när du lägger i ettan då;)hehe

te_wik skrev:
lägger i ettan när bilen står still...!
Det dummaste man kan göra är att slänga i ettan när man har backat och bilen ännu rullar bakåt.. det är dödligt för de flesta lådor.

Mvh Tommy

Frippe
Volvo 855R (1997)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
8 september 2008 · 1 874 Inlägg

Kör en automatare, så det sköter sig rätt bra självt. wink

TMW-Performance Avstängd
8 september 2008 · 914 Inlägg

Lägger aldrig i ettan när jag rullar.. Finns ingen anledning.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Grodan74
8 september 2008 · 206 Inlägg

jag lägger ibland i ettan när jag rullar och vill kunna komma iväg snabbt, men då tvingar jag aldrig i den, utan låter den komma i läge "av sig själv", precis som någon tidigare här förklarade.

Jag menar när man bara rullar i några km/h då alltså

Senast redigerat av Grodan74 (8 september 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang