2756
Sök

Atava har löst in min bil, vad gör man nu?

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
http://forumbilder.se/images/fd1200851618P12a4.jpg

http://forumbilder.se/images/7f1200851653Pc5c0.jpg

http://forumbilder.se/images/2a1200851727Pa565.jpg

http://forumbilder.se/images/721200851804P84c7.jpg

För snart en månad sen så fick jag problem med min golf 2:a påväg hem till mig efter att ha hälsat på en kamrat sent på kvällen, lämnade bilen efter vägen (dolt på en skogsväg), på morgonen när vi skulle hämta den så var den helt sönderslagen (se bilder), allting var stulet: Bilstereo, baslåda, högtalare, verktygslåda, skivor, kläder (wtf!).
Pratade med polisen och försäkringsbolaget, och jag fick tillåtelse att flytta bilen till bilmetro om jag fotograferade platsen (Inte för att polisen behövde dom bilderna eftersom dom inte har begärt ut dom).
Väl där säger verkstadskillen att det kommer kosta mycket mycket pengar att fixa bilen (tror jag det...) och att det antagligen blir tal om inlösning.
Det går ett par dagar och jag får hem polisrapporten, fyller i Atavas skadeanmälan och skickar in. Sen blir det tyst, hör ingenting, köper mig en ny bil så att jag tar mig till jobbet och väntar på att höra ifrån försäkringsbolaget.

Nu 30 dagar senare så ringde jag först till Atava igår och frågade vad som händer med bilen, killen som svarar är väldigt kort och otrevlig (vilket jag tycker alla utom en har varit) och säger att dom har inte fått in något ifrån verkstaden och ingen polisanmälan ifrån mig, jag frågar vad jag ska göra och han svara väldigt vresigt att jag får väl ringa upp verkstaden och be dom skynda sig om jag vill att det ska gå fortare.

Ringde upp bilmetro idag och frågade om statusen på min bil, dom svarar att den är inlöst! Och väntar praktiskt taget på nästa biltransport till skroten, han nämner också vilket datum det är den blev inlöst och det är i augusti.
Jaha tänker jag, där ser man, ringer upp Atava och dom vet fortfarande inte om att den är inlöst, killen på bilmetro kunde dock tala om vem det var som hade mailat om inlösen så jag tror verkligen på dom,
killen på atava hänvisar att det kommer att ringa upp en kille ifrån inlösen snart och diskutera igenom det här med mig, men faktum kvarstår varför är den inlöst i verkstadens ögon om dom inte har pratat med mig?
Det finns lite grejor på bilen som har suttit där i max en månad som jag gärna skulle använda till andra projekt osv.

Vad gör man nu?
Hur lång är rimlig väntetid på ett försäkringsärende?
Vad kan jag göra?

Mvh O

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 september 2008
discokapten skrev:
***MASSA TEXT OM ATAVA***

Mvh O

Det funkar såhär:  Atava är ollon, deras filosofi bygger på att du skall ringa 50kr-nummret varje gång du undrar något. Deras hemsida har buggar som jag tror är programerade för att försvåra tex uppsägning av försäkring = du måste ringa samtalet för 50kr.

Min bil brann upp, jag ringde bärgare som tog den till lokala verkstan, anmälde även skadan hos atava på deras hemsida med bild och all info. Ringde den på skadenummret (som är gratis) och förklarade hur det låg till.  Jepp säger dem, vi måste först få verkstaden att bedömma vad som händer...

Jag väntade en vecka och inget hände,  atava sitter då och lurar och väntar på att man skall ringa 50kr-nummret, vilket jag aldrig gjorde utan jag tog alltid skadejouren och härjade med dem en gång om dagen tills problemet var löst.  Dem var trevliga mot mig, men långsamma som tusan. Jag ringde själv bilverkstaden dagligen tills de lämnat uppgifter till atava, sedan som sagt atava en gång om dagen.

Det tog mig 6 veckor att få ut ersättning som blev 30% lägre än det jag begärde (tog ett pris i överkant på snittet på blocket.se)   Visste att de skulle komma med lägre bud, så justerade naturligtvis mitt mot överkant.

I precis alla moment så felar något = du "måste" ringa 50kr nummret.  dels skadeanmälan, dels deras kontakt med verkstaden, dels deras värdering av bilen, dels utbetalning till bankkonto, dels avanmälan av försäkring på nätet mm mm.  Räkning från bärgning kom till mig och inte atava mm.

Sammanfattat så gjorde jag detta:

1: Ring alltid skadejouren (gratis)
2: Ring varje dag till alla inblandade (men var trevlig)
3: Sätt ett högt men fortfarande rimmligt pris på bilen
4: Tog 6veckor innan jag hade pengar

Jag är fortfarande nöjd med Atava,  jag visste om att dem var ollon redan från början från massa forumtrådar och förväntade mig faktiskt betydligt mer strul än det blev. Jag fick trots allt ut en summa jag var nöjd med efter en rimmlig tidsperiod.
Senast redigerat av torpis (10 september 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
Dom har faktiskt tagit bort 50:- numret, istället har dom bara öppet till 11 på dagarna, lätt att vara efterklok, man får ju vad man betalar för, dock så har jag deras fetaste försäkring, den med hyrbilsersättning så just nu får jag 200kr om dagen för att dom är så sega, så det känns ju bra iaf, det jag stör mig mest på är att jag ska behöva ringa runt till verkstäder, kommer aldrig att försäkra min bil hos dom efter det här, spelar ingen roll om den är 100% dyrare hos någon annan, det är fan inte värt det.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Forummoderator
10 576 Inlägg
10 september 2008
discokapten skrev:
Dom har faktiskt tagit bort 50:- numret, istället har dom bara öppet till 11 på dagarna, lätt att vara efterklok, man får ju vad man betalar för, dock så har jag deras fetaste försäkring, den med hyrbilsersättning så just nu får jag 200kr om dagen för att dom är så sega, så det känns ju bra iaf, det jag stör mig mest på är att jag ska behöva ringa runt till verkstäder, kommer aldrig att försäkra min bil hos dom efter det här, spelar ingen roll om den är 100% dyrare hos någon annan, det är fan inte värt det.

Jag tror inte andra bolag är direkt snabba heller...  får dem lösa in något för dig så är du i deras ögon alltid en förlustaffär.  De kniper ju på pengarna till sista sekund naturligtvis.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök