Trimma Calibra

Jepa Braindamaged
10 september 2008 · 208 Inlägg

Hejsan!  Jag har en Calibra 2.0 16V med 136 hk, skulle bra gärna få mer hästar under huven, hur trimmar jag billigt men ändå effektivt? 
Om jag skulle turbokonvertera den hur mkt jobb o problem har jag då o färvänta mig? O vad behäver jag om jag ska sätta in en turbo oc vart köper man alla dessa delar? 

Länka gärna sidor där det finns trim/styling o dylikt till Calibra

//Jesper

Saab 9-3 "Aero" (2005)
Mazda Rx7 "Rx7" (1993)
bmw_525_i
10 september 2008 · 37 Inlägg

tjena. att turbokonvertera en bil e rätt så jobbigt måste kompsänka nya grenrör  kanske bygga om insug vid bättre effekt. det finns turbokit för ca 4000-5000kr på ebay helt nya, där får du med turbo, intercooler wastgate, dumpventil, rör osv.
lycka till o hoppas du hittar vad du söker

Jepa Braindamaged
10 september 2008 · 208 Inlägg

bmw_525_i skrev:
tjena. att turbokonvertera en bil e rätt så jobbigt måste kompsänka nya grenrör  kanske bygga om insug vid bättre effekt. det finns turbokit för ca 4000-5000kr på ebay helt nya, där får du med turbo, intercooler wastgate, dumpventil, rör osv.
lycka till o hoppas du hittar vad du söker

Tackar, kompsänka?

Mazda Rx7 "Rx7" (1993)
Saab 9-3 "Aero" (2005)
Moparboy440
11 september 2008 · 4 682 Inlägg

Jepa skrev:

bmw_525_i skrev:
tjena. att turbokonvertera en bil e rätt så jobbigt måste kompsänka nya grenrör  kanske bygga om insug vid bättre effekt. det finns turbokit för ca 4000-5000kr på ebay helt nya, där får du med turbo, intercooler wastgate, dumpventil, rör osv.
lycka till o hoppas du hittar vad du söker

Tackar, kompsänka?

svarva original kolvarna ca. 2mm(eller byt till lågkompskolvar), bättre än att köra me dubbla topplockspackningar.
e dock onödigt att slösa pengar på ett turbo kit från ebay,finns ju calibra/vectra me turbo original.
köp ett begagnat turbogrenrör m.m från en sån(om du inte gör själv), å ta en turbo från en gammal volvo/saab.
sen beroende på hur mycke du ska ladda så måste du ju byta upp dig till bättre spridare,bränslepump m.m.
sen kan du ju sparade dig lite besvär å köpa en komplett begagnad C20LET turbo motor från en vectra/calibra å installera i din bil.
sen krävs ju olika modifikationer beroende på hur mycke effekt du e ute efter.
btw :tror de finns några trådar om ämnet redan,prova sök funktionen

Rspeter Audi A5 quattro driver.
11 september 2008 · 2 203 Inlägg

Tänk på att du inte kommer att kunna besiktiga bilen med turbo på. Så du har med det i beräkningarna.  Om du ska höjja effekten så glöm inte att uppgradera bromsarna oxå.

Jepa Braindamaged
11 september 2008 · 208 Inlägg

Rspeter skrev:
Tänk på att du inte kommer att kunna besiktiga bilen med turbo på. Så du har med det i beräkningarna.  Om du ska höjja effekten så glöm inte att uppgradera bromsarna oxå.

Bromsarna visste jag, o det går o besiktiga om den, enligt vad jag läst mig till.

Mazda Rx7 "Rx7" (1993)
Saab 9-3 "Aero" (2005)
azid Det som inte dödar gör ont
11 september 2008 · 2 668 Inlägg

går inte att bessa den med konverterad motor nej

2slow
rough_boy
11 september 2008 · 811 Inlägg

vrf går inte det?

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.
kenny_crx
11 september 2008 · 836 Inlägg

azid skrev:
går inte att bessa den med konverterad motor nej

Klart det går om bilen finns i turbo version orginal! det e just såna bilar man kan besikta efter man satt på turbo..har man en 740 utan turbo och slänger på turbo o skit så går den att besikta om utan några större moddar!..däremot om bilen inte finns me turbo från fabrik dååå blir det en MASSA som ska göras om för då ska det räknas som ombyggt fordon eller nåt sånt!

Honda CRX "Sparkles" (1988)
rough_boy
11 september 2008 · 811 Inlägg

kenny_crx skrev:

azid skrev:
går inte att bessa den med konverterad motor nej

Klart det går om bilen finns i turbo version orginal! det e just såna bilar man kan besikta efter man satt på turbo..har man en 740 utan turbo och slänger på turbo o skit så går den att besikta om utan några större moddar!..däremot om bilen inte finns me turbo från fabrik dååå blir det en MASSA som ska göras om för då ska det räknas som ombyggt fordon eller nåt sånt!

Vet du om man kan bessa en seat cordoba då?

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.
kenny_crx
11 september 2008 · 836 Inlägg

rough_boy skrev:

kenny_crx skrev:

azid skrev:
går inte att bessa den med konverterad motor nej

Klart det går om bilen finns i turbo version orginal! det e just såna bilar man kan besikta efter man satt på turbo..har man en 740 utan turbo och slänger på turbo o skit så går den att besikta om utan några större moddar!..däremot om bilen inte finns me turbo från fabrik dååå blir det en MASSA som ska göras om för då ska det räknas som ombyggt fordon eller nåt sånt!

Vet du om man kan bessa en seat cordoba då?

Asså alla bilar går meeeeeeen som sagt en seat cordoba som inte finns me turbo vad jag vet? blir det en heeelvetes massa som ska bytas ut för att klassas som ombyggt fordon...så inte det lättaste men allt går tongue

Honda CRX "Sparkles" (1988)
CC72
11 september 2008 · 1 661 Inlägg

Både lättare och billigare att köpa en Calibra turbo på en gång.

kenny_crx
11 september 2008 · 836 Inlägg

Sexyicecube skrev:
Både lättare och billigare att köpa en Calibra turbo på en gång.

känns inte riktigt som att det blir billigare dock roligare för du får 4*4 smile

Honda CRX "Sparkles" (1988)
CC72
11 september 2008 · 1 661 Inlägg

http://www.blocket.se/vi/17903808.htm?ca=2_s

Inte så farligt dyrt enligt mig, då har han en FÄRDIG turbobil, att köpa alla delar, kompsänka motorn, kanske ett motorras pga av lekandes med laddtryck, renovera m.m m.m... Ja, då är han nog uppe i dom slängarna ändå.

kenny_crx
11 september 2008 · 836 Inlägg

Sexyicecube skrev:
http://www.blocket.se/vi/17903808.htm?ca=2_s

Inte så farligt dyrt enligt mig, då har han en FÄRDIG turbobil, att köpa alla delar, kompsänka motorn, kanske ett motorras pga av lekandes med laddtryck, renovera m.m m.m... Ja, då är han nog uppe i dom slängarna ändå.

men utan motor ras och begagnade delar från nån calibra turbo så kostar kanske själva bygget 5 tusen typ, om han nu sänker kompet genom dubbla packningar smile men sen e det lite beroende vad han får ut för sin egen om han hade sålt den smile får han en bra peng så ska han satsa på en riktig calibra turbo! smile

Honda CRX "Sparkles" (1988)
CC72
11 september 2008 · 1 661 Inlägg

För 5 tusen blire ett riktigt snikbygge med bara dom billigaste delarna..men ja, allting går ju. det ska ju helst hålla också smile

kenny_crx
11 september 2008 · 836 Inlägg

hehe jo men sagt delar från skroten och liknande så blir det inga problem...behöver inte smacka på ett nytt turbo kitt på en bil som har rullat en bit och riskerar motor ras om saker inte görs rätt big_smilebig_smile

Honda CRX "Sparkles" (1988)
Jepa Braindamaged
11 september 2008 · 208 Inlägg

va behöver köpas för att å turbon till o gå fint i calibran då?

Saab 9-3 "Aero" (2005)
Mazda Rx7 "Rx7" (1993)
kenny_crx
11 september 2008 · 836 Inlägg

asså det första som måste fastställas måste jy vara skicket på motorn som sitter i just nu...för påfrestningar blir jy liiiiiiiiiiiiiiiite annorlunda hehe smile men sen e det jy IC och grenrör och grejer..finns nog exakta recept här på forumet nånstans skulle jag tro smile men hade nog nästan satsat på att köpa en calibra turbo ändå...e värt det just för att du får fyrhjulsdriften liksom!

Honda CRX "Sparkles" (1988)
Lizzardo
11 september 2008 · 130 Inlägg

Jepa:

Jag kan starkt rekommendera forumet på www.opelsportclub.com , där finns mycket kunskap om både Calibra och vad delar kostar........

Opel Astra GSI "Saab B204" (1993)
Opel Astra OPC "Borg Warner EFR" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang