Scooter på köpet. Elgiganten. Någon?

Martin 9-3 Fisketokig
12 september 2008 · 2 997 Inlägg

Skulle ringa till skatteverket idag men som nr 72 i kö kändes det inte värt att vänta på...

Om man som företagare ska byta mobil och köper på elgiganten som erbjuder eu-moppe/scooter på köpet, hur blir det då om man säljer den?

Telefonen och abbonemanget skrivs på företaget och görs avdrag på det. Är scootern en present till företaget eller mig? Egentligen har ju moppen "bakats in" i priset men officiellt är det ju en present på köpet.

Ska jag verkligen ta upp scootern som inkomst om jag säljer den. Att sälja moppar är ju inte företagets inriktning precis.

Hållt på räknat på detta och i slutändan på mobilen det gäller så kommer jag betala ca 2800:- av "egna" pengar. Säljer jag scootern för 4000:- så innebär det att jag kommer få ny mobil och tjärna 1200:- i rena cash.

De kan ju inte hindra mig att köpa en mobil för att jag får en moppe på köpet och det känns ju idiotiskt om jag måste kunna visa att jag har moppen kvar i företaget. iofs kan man sälja den som defekt 500:- på pappret, ta upp 500:- om inkomst och skatta för det för att slippa skiten men hur tolkar ni frågan?

Hur står det på kvittot? Står det uttryckligen att det är något annat än mobiltelefon + abbonemang? Någon som köpt där?

tack.

Senast redigerat av Martin 9-3 (12 september 2008)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
MrKerm Avstängd
12 september 2008 · 1 557 Inlägg

Tänk om alla va så ärliga som du hmm

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
Ashra
12 september 2008 · 346 Inlägg

Kan inte tala för elgiganten men på Expert hade vi en drive med  liknande. Då Stog det på kvittot. De görs av flera skäl då den ska dras bort så de får rätt tb etc.  Antar att det e med telenor du tecknar abbonemang?  I sånt fall grattis till säljaren han drar in feta TB pengar på dig =P Men summa sumarum det kommer stå med på kvittot för att allt ska stämma för dem.

AeroMalm BMW fantast
12 september 2008 · 1 172 Inlägg

står inte moppen på kvittot så behöver du väl inte vara så ärlig och räkna den som företagets? inte ens våra rötna poliker hade gjort det.. plocka ut den som din egen och gör en vinst... vi vanliga dödliga ska väl kunna fiffla iaf när det e sånna petitesser big_smile

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
bmx
12 september 2008 · 7 100 Inlägg

varför krångla så,köp scootern från ÖB ist,kostar 6000 tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
smiler
12 september 2008 · 672 Inlägg

Se till att få moppen på sett separat kvitto smile

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.
Martin 9-3 Fisketokig
12 september 2008 · 2 997 Inlägg

bmx skrev:
varför krångla så,köp scootern från ÖB ist,kostar 6000 tongue

Hahah, det skulle vara något. Nej tack. Med en cross och CBR i garaget samt en annan eu-Scooter som gått några kilometer så känns det inte aktuellt då nuvarande scootern stått orörd i flera år.

Det är bara intressant om man kan sälja den efteråt utan problem.

Senast redigerat av Martin 9-3 (12 september 2008)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Martin 9-3 Fisketokig
12 september 2008 · 2 997 Inlägg

smiler skrev:
Se till att få moppen på sett separat kvitto smile

Där sa du något.

Hade vart fint med kvitto på moppen = 0:-

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang