värme problem bmw e34

ff1984
16 september 2008 · 49 Inlägg

bmw 525 90 e34 12v motorn jag skulle byta vatten i kylet tog dän kylet spola rent de på me nytt vatten o glykol startar bilen o ska börja lufta ja efter ett tag så kokar den samt att ja inte får nån värme i bilen.

Innan ja då gjorde detta så har bilen gått problemfritt värme har funkat osv.
bytte vattenpump igår men de hjälpte inte, så ja funderar på om de har nått me givaren som sitter på kylet o göra sitter en te höger från förarsidan sett det går in 3st kablar där om jag har satt dom fel eller nått? sen även om de kan bero på den elektriska vattenpumpen som kanske gett upp? eller om den givarn på kylet har nått me den E vattenpumpen o göra ?

Om de änån som läser de här som har en 525 o har den givaren på kylet så vore ja tacksam om ni kunde kolla hur dom 3 kablarna sitter dom ä färgade så vilken ordning dom ska sitta i.

ekkin Skogenracing.com
16 september 2008 · 309 Inlägg

Det mest troliga är att du inte luftat ordentligt.
Ungefär hur mycket vatten har du fått i? Har du bara hällt i kylaren eller har du lossat alla slangar och fyllt upp de ordentligt?
Du vet väll att du ska lufta på både kylaren och termostathuset? Och med full värme på.
Vet att dom kan vara väldigt svårluftade av egen erfarenhet wink

------> www.skogenracing.com <------
BMW 1602 Turbo "1.8L" (1972)
Casy vinnarskalle!
16 september 2008 · 907 Inlägg

det kan ta 1 timme att lufta.. precis som ekkin säger.

BMW 1600-2 "Polaris" (1968)
BMW M3 "Crisis" (2002)
ff1984
16 september 2008 · 49 Inlägg

ja ja har lossat alla slangar o hällt i vatten där me ja har luftat termostat huset me ja men sen när den väl börjar koka ä de ingen ide o lufta mer då ångar de ju bara ja o nån värme får ja inte

Seizure
1 november 2008 · 9 Inlägg

Har samma problem men hittar inte någon luftskruv på termostat huset. Var sitter den? Har en bmw 320i -92

Team-Adolfsson Gödseldräng
1 november 2008 · 4 529 Inlägg

alla säger att BMW sexorna e så svårtluftade ? :S
bytte vatten i min 325a igår inga problem där luftade inte ens går klockrent vid hård gasning och börning blir inte varm ändå  yikes

edit
satt alla slangar rätt ?
sen får du räkna me att topppacknigen e gången när den kokat så bara börja riva smile

Boostrider Försöker iaf
1 november 2008 · 1 998 Inlägg

Luftade min i några minuter m20b20. Sen vart de klart. INge svårt. Värme har ja i kupen osv

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Seizure
2 november 2008 · 9 Inlägg

Hur gjorde du när du luftade den då?

Senast redigerat av Seizure (2 november 2008)

DusanMandick Random Hero
2 november 2008 · 4 047 Inlägg

va de en ny vattenpump eller en från en annan bil ? såg impellrarna likadana ut?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Seizure
2 november 2008 · 9 Inlägg

DusanMandick skrev:
va de en ny vattenpump eller en från en annan bil ? såg impellrarna likadana ut?

det var en ny vattenpump och impeellrarna var likadana.

jocke_gronberg
2 november 2008 · 4 586 Inlägg

ifall du har luft i systemet så ser du det lättast genom att klämma ihop en kylarslang med handen till max. Sedan kolla under locket det ska inte komma några bubblor då

Starta sedan bilen kall med full värme på pumpa sedan på slangarna tills alla bubblor är borta

ha gärna med en vän som kan kolla tempen på motorn så den inte går för varm samt kan stänga av snabbt

Seizure
2 november 2008 · 9 Inlägg

Jag tror inte att det är någon luft i systemet utan ja tror det är skit i systemet och att vattnet inte orkar pumpas runt av vattenpumpen för att det är skit i systemet.. Jag har testat att trycka i tryckluft i expansionskärlet och då går vattnet runt och det kommer vatten ut från luftningsnippeln. Men det går inte runt automasiskt. Har bytt vattenpump och termostat.

jocke_gronberg
3 november 2008 · 4 586 Inlägg

låter som att din vattenpump inte är igång överhuvudtaget

när du spolar rent systemet så bör du andvända kylarrengörningsmedel

Ta en nogrannare till på din pump så verkligen fått rätt

Team-Adolfsson Gödseldräng
3 november 2008 · 4 529 Inlägg

du skrev att den har kokat
så lika bra att riva skiten och byta topppackning på den
bara inse sanigen BMW håller inte för kockning
håller på att byta på min 535a efter kok smile

pettersson86
3 november 2008 · 9 Inlägg

Shenna.

Hissa upp bilen fram så kylaren blir högsta punkten sen har du kanske en luftnippel på kylaren?:S sen har du en för värme paketet oxåwink prova det innan du river en massa:P

ff1984
3 november 2008 · 49 Inlägg

vart sitter den för värme paketet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang