Hur mycket jobb att ta ut motor på en Volvo 855.a

bengan87
16 september 2008 · 583 Inlägg

tjenare. är det ett jävla jobb och ta ur motorn på en 855.a?
har olje problem kommer olja mellan motorn och Vx lådan och måste fixa det.
och också mer problem under bilen och funderar därför på ta ut den. är ingen kung ang bilder. :p

https://www1.garaget.org/gallery/archive/78695/462673_b3wn18.jpg

vissa säger att AC kan gå ut helvete om man tar ur motorn.

Senast redigerat av bengan87 (16 september 2008)

Sokrates Eliminator
16 september 2008 · 1 441 Inlägg

Kostar ca 12000 på verkstad så helt lätt är det inte,,,,

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
bengan87
16 september 2008 · 583 Inlägg

Jo dom sa så. men då kunde dom inte lova att AC skulle klara sig.sad

DusanMandick Random Hero
17 september 2008 · 4 047 Inlägg

vfr skulle den gå sönder ? AC:n på 850 e inte den bästa som gjorts, den kyler bra o så, men för oss som reparerar ac o jobbar lite me de så är de riktig skit, torkfiltret sitter ju i fram nu ist för vid torpedväggen som på 740/940 o rören går vid skärmen så de ska klara sej om dom lossar rören till ac kompressorn o kondensorn o e försiktiga med det sen.

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
bengan87
17 september 2008 · 583 Inlägg

okej. ne jag fattar inte varför dom svara så en då jobbar dom mycket med volvo bilar och 850/855.
är inte så jävla kul om dom säger 12000 och sen är AC.n åt helvete tycker jag att dom borde kunna gå ner om dom inte är säker på jobbet dom gör.
skulle varit fint om man kunde få ut motorn och fixa det och under tiden varit iväg till lackeren och fått den i laserblå. smile

TurbOla Reservdansk
17 september 2008 · 6 271 Inlägg

Det tar väl ca 3 timmar att lossa allt, och kanske 15-20 min att lyfta ur motorn...
Första gången är ju svårast, får då vet man ju inte riktigt hur man ska gå tillväga. wink

Turbo-Fredde på Nordic R har tagit tiden det tar från det att bilen rullar in i garaget tills dess motorn står på ett motorstativ, och det är ganska exakt tre timmar.
Men så har han gjort det ett par gånger...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
bengan87
17 september 2008 · 583 Inlägg

är ingen inne här som är bra på lackering? :p runt om göteborg?

Marlboroman
17 september 2008 · 8 234 Inlägg

Ac åt skogen om man plockar ur maskin..? I såna fall har man nog ingen koll på vad man gör. Lossa kompressorn från motorn och låt den ligga kvar i bilen när du lyfter ur motorn (samma sak med servopumpen)

Så jäkla blodigt att plocka ur maskin ur en 850 är det inte. Har man bara skruvat lite förr och märker upp kontakter och så är det ingen fara alls.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
bengan87
17 september 2008 · 583 Inlägg

okej. så det är bara jävla skit snack?
tycker det mer låtar som att killarna inte kan så jävla mycket där nere.
vilket är det jävligaste när man tar ut motorn på en 855.a?
har mer lust och göra det själv efter som jag tänkte snygga till motor lite.

någon som vet vart man kan få tag på motorstativ? och något bra får få upp motorn. har jävla B garage. sätta något i taket? va skit samma för mig om hela taket åker ner tongue

bengan87
17 september 2008 · 583 Inlägg

Marlboroman. kan skicka upp bilen till dig. :p säg ett pris bara tongue och hur länge de tar.
har släkt där som jag kan hälsa på under tiden. :p

TurbOla Reservdansk
17 september 2008 · 6 271 Inlägg

Biltema säljer ju motorstativ för typ en femhundring.
Motorn väger nånstans runt 150-200kg, du bör ju använda en motorlyft. Själv använder jag en CaseIH 5140 -95 års modell med 110 turbomatade dieselhästar, med lastare. smile

Det jävligaste är väl vinkeln, motorn måste vinklas med kamremssidan uppåt, om du inte känner för att plocka loss ABS-pump och bromsklocka... Men det ger sig när du lyfter.
Kablarna vill gärna "ligga på plats" eftersom de är så gamla, så skulle du glömma märka upp någon, så ger det sig självt. Vi märkte inte upp några kablar, dom föll naturligt på plats, så att säga. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
bengan87
17 september 2008 · 583 Inlägg

okej. så det går inte och ta ur motorn underfrån? Volvo sa att man kunde ta bort något under och ta ut den. för samma sak du sa jävlas med ABS-pumpen och så.

TurbOla Reservdansk
17 september 2008 · 6 271 Inlägg

Jo, det ska gå också, man lossar subframen som motorn ligger på, och hissar bilen. smile
Då kan du passa på att byta bussningar i subframen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Marlboroman
17 september 2008 · 8 234 Inlägg

bengan87 skrev:
okej. så det går inte och ta ur motorn underfrån? Volvo sa att man kunde ta bort något under och ta ut den. för samma sak du sa jävlas med ABS-pumpen och så.

Har man nåt som orkar lyfta karossen så högt så kan det va ide, men annars så är det enklare att lyfta ur motor / låda i ett stycke. Gäller bara att vinkla ner den lite på växellådssidan så är det inga som helst bekymmer att lyfta ur den.

Svåraste med att lyfta ur motorn... Mja, det är väl ingenting som är svårt egentligen, handlar bara om att det tar lite tid om man aldrig gjort det innan.

Har inte plats för nån mer bil i garaget, så det går inte.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Ramrod
17 september 2008 · 674 Inlägg

bengan87 skrev:
okej. så det är bara jävla skit snack?
tycker det mer låtar som att killarna inte kan så jävla mycket där nere.
vilket är det jävligaste när man tar ut motorn på en 855.a?
har mer lust och göra det själv efter som jag tänkte snygga till motor lite.

någon som vet vart man kan få tag på motorstativ? och något bra får få upp motorn. har jävla B garage. sätta något i taket? va skit samma för mig om hela taket åker ner tongue

Det är mycket skitsnack!

Jag gjorde det på 2 timmar med min T5:a

Min XC ville jag byta ett lager som sitter på axeln till viskokopplingen.    Fick höra att det var ett press lager & gick inte att byta så lätt utan att ha en hydraul press & rätt verktyg.   Fick höra samma sak på olika REJMES verkstäder..  Börja iallafall & upptäcker att det är ett enkelt lager som bara knackas på plats, jätte enkelt! Sen bara plocka i hop viskon i lagerhuset igen & smacka tillbacka allt under bilen igen.  Tog inte mer än 3h totalt, då har jag alldrig gjort det förr.  Hade först räknat med att bilen skulle stå ett tag tills jag kunde lämna bort viskon för att på nån verksta låta pressa i lagret & montera tillbaka..  Trött man blir på allt bullshit!      Men glad vart jag!

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
bengan87
17 september 2008 · 583 Inlägg

vad är typ normalt att man får ta ur för att få ur motorn kyllare? m.m?

är inte så mycket te plats i motorn på en 855.a när man vill göra något.
glad att jag inte har nyare bil :p

Senast redigerat av bengan87 (17 september 2008)

TurbOla Reservdansk
17 september 2008 · 6 271 Inlägg

Jag lyfte ur motorn ur min bil ikväll!

Vi tog bort fläkten för lite säkerhetsmarginal. wink
Lossade AC-pump och servopump.
För att lossa servopumpen fick vi ta bort överdelen av lådan med styrboxen i, 3 klämmor och en skruv.
Batteri, batteriplatta, expansionskärl, luftfilterboxen.

Det är väl vad vi tog bort för att kunna lyfta ur motorn, och nu bortser jag från självklara saker som övre motorfästet och sånt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/463539_260vux.jpg
Motorurtagning 17e september 2008
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/463543_x6qiq0.jpg
Motorn ur, 17e september 2008.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
bengan87
17 september 2008 · 583 Inlägg

okej. va ju jävligt synd att man inte hade en hel traktor hemma :p
hur är det med Växellådan? från motor te fram däcken? kan det bli problem med framvagnen?
får man fråga varför du tog ur motorn i din? smile

TurbOla Reservdansk
17 september 2008 · 6 271 Inlägg

bengan87 skrev:
okej. va ju jävligt synd att man inte hade en hel traktor hemma :p
hur är det med Växellådan? från motor te fram däcken? kan det bli problem med framvagnen?
får man fråga varför du tog ur motorn i din? smile

Jag har fem stycken att tillgå vid behov. wink Manligt med 5 tons motorlyft, dieselknackare. big_smile

Däcken sitter givetvis inte på bilen, lossade stötdämparna från spindellederna och styrlederna för att kunna vinkla ut drivaxlarna.
Men du kommer aldrig åt däck eller fälg med växellåda, då får du först slå dig igenom karossen. tongue
Man lyfter kamremssidan först, du ser vilken vinkel jag har på motorn.
Annars tar växellådan i ABS-pump och servoklocka, och så lyfter man hela paketet lite vinklat så, och sen backade jag bara tillbaka så motorn kom mot fronten, och min hjälpreda puttade motorn från ABS-pumpen och så gick det fritt.
Tog nog totalt 10-15 minuter.smile

Varför jag lyfte ur? För det är så jävla roligt! lol
Nej, det var något som inte blev rätt vid renoveringen innan i somras, så jag får rätta till det nu, problem med vevhusventilationen, och vattenpumpen som jag var dum nog att inte byta bland annat. roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
bengan87
18 september 2008 · 583 Inlägg

okej. så det är inget som måste ur Växellådan? tänkte ge mig på bilen te helgen så mycket info som möjligt tongue är bäst så man inte står där sen och inte vet ett skit vad man ska göra eller är skit nördig hur fan man ska få tebaka allt så man inte slutar på någon skit verkstad en då:p

när man drar ut drivaxlarna är det inge noga att man kommer tebaka på samma plats? va en snubbe på varkstaden som snacka om det att dom måste sitta som man tog ur dom

men är jävlig tacksam för alla svar jag har fått smile kommer att komma te stor nytta big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang