Varför vinterbil för er med "vanlig bil" ?

niclas_swe bitter besserwisser
20 oktober 2008 · 644 Inlägg

Ellertz skrev:

Hool skrev:
Finbilen i diket = självrisk och meck med försäkringsbolag med mera..

Vinterbilen i diket = Du garvar, sliter upp den ur diket och grovriktar lite med slägga och grävmaskin..  I värsta fall köper man en annan..

Rätt element käre watson

Smart grabb du verkar vara...

Vinterbilen i diket = Räddningstjänsten lyfter ur dej ur bilen, du ligger på sjukhuset 6 månader, du får en fin Whiplash skada. Kan med lite tur börja jobba 50% efter ca 10 år...

Finbilen i diket = Du kryper ut bakom airbagen och pungar ut självrisken, och får bilen lagad till exakt som den var innan.

Svårare än så är de inte..

Det är inga problem, detta är nämligen garaget.org, här kör alla så jävla bra. Ingen krockar eller hamnar i diket. Det är därför det kommer 200 kommentarer som till exempel:
"sopa, klant, kan man inte köra så ska man inte, hatar folk som har pengar och inte kan köra bil, ännu en med för mycket pengar som inte kan köra" osv osv osv.

Sen hur tråden om krokade fordon har hamnat här frågar jag mig fortfarande. För inte är det väl garaget användare som har krockat?

Folk borde förstå att en bil är ett förbrukningsmaterial som faktiskt inte har känslor osv. Sen om man vill ha den så fin som möjligt under tiden är väl en sak men att ha en 740 avställd för att köra en 240 på vinter är inget jag förstår mig på.
Veteranbilar kan jag förstå att man ställer av pga diverse anledningar. bland annat att det är förenat med självmord att smälla med dem.
Fast visserligen hade jag ute mina folkor och lekte med på vintern haha

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
MrLego Volvonörd
20 oktober 2008 · 1 187 Inlägg

FireTraXX skrev:

Hamilton skrev:
Håller med FireTraXX, bilar är till för att användas året runt.
Har man däremot en sällsynt bil (tex Hemi Cuda) eller en cab av äldre modell så kan jag förstå att man inte använder den på vintern. Äldre cabar fungerar inte bra på vintern pga otäta tak, men nyare fungerar alldeles utmärkt.
Att inte köra en +400hk bil på vintern pga att den inte är körbar, ja då har man byggt bilen fel...

Ja, där förstår jag.
Har man en Corvette från 57 som är i absolut nyskick och lite till så hade jag inte heller kört den på vintern.
Men "vanliga" bilar som har fått en bonnasänkning, kjolpaket från polen och en chippning utförd av den skumma mekanikern brevid bageriet så är den faktiskt körduglig året om.

KLOCKRENT!!!! Älskar dina likneser med olika saker!!!!

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391
Volvo V70 2,4D "Evil Pain Garage Taxi" (2008)
LasseMan underordnad allfixare
20 oktober 2008 · 696 Inlägg

tyckte volvon var för låg med att åka med på vintern sen är det bara kul med omväxling och det blir samtidigt roligare att plocka fram bilen till våren

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!
christofferedil Yellow bug!
20 oktober 2008 · 1 640 Inlägg

Läste någonstans något som jag bara MÅSTE kommentera.. hör till tråden också så det är on-topic.



Var något i stil med att man klagar över att det är jobbigt att tvätta bilen ofta på vintern, men man tvättar den ofta på sommaren..

Okej, har själv som argument att det är jobbigt att tvätta bilen ofta på vintern. Och JA, jag tvättar bilen minst 2 gånger i veckan perioden april-november.


MEN, det är för att jag kan stå utanför mitt varmgarage, i lugn och ro med alla prylar närvarande. Vilket man inte kan när det råder väderlek så att de saltar. För vatten fryser, och fryser våran garageuppfart ramlar pensionärer och slår ihjäl sig, samt att vi aldrig kan backa upp med våra bilar..

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Hool
20 oktober 2008 · 1 067 Inlägg

Ellertz skrev:

Hool skrev:
Finbilen i diket = självrisk och meck med försäkringsbolag med mera..

Vinterbilen i diket = Du garvar, sliter upp den ur diket och grovriktar lite med slägga och grävmaskin..  I värsta fall köper man en annan..

Rätt element käre watson

Smart grabb du verkar vara...

Vinterbilen i diket = Räddningstjänsten lyfter ur dej ur bilen, du ligger på sjukhuset 6 månader, du får en fin Whiplash skada. Kan med lite tur börja jobba 50% efter ca 10 år...

Finbilen i diket = Du kryper ut bakom airbagen och pungar ut självrisken, och får bilen lagad till exakt som den var innan.

Svårare än så är de inte..

Jag utgår från att vi kör som folk på allmän väg.. D'uh!

På isen tar jag inte ut någon finbil med tanke på att försäkringen inte gäller och man inte ska belasta bilförsäkringen med "Lek". Plasten går sönder rätt lätt även fast det är pudersnö och sätter man den i plurret lär dem aldrig bli som förr igen med all elektronik o dyl.

Och en airbag är fan ingen garanti. Drar du av oavsett bil lär du gå sönder..  Med vinterbilar så blir det ju del lek på öde parkeringsplatser och på isbanor och dylikt.  Då är inte farten så hög (du har även avåkningszoner) men kopplingar, bakaxlar, motorer mm tar stryk..

De flestas självrisk ligger på 3 - 6k .. En vinterbil ligger på 1500..

Men du kanske är anledningen till att premien är som den är? Eller?

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
sprox
20 oktober 2008 · 425 Inlägg

För man vill kunna köra som ett svin på små snöiga vägar o skita i fall man smäller en stolpe ellrr åker i diket wink

Hur kan ett gott skratt förlänga livet om tiden går fortare när man har roligt ¿-?
Volvo 940 Turbo "Nian" (1995)
Wanegardh Asgammal medlem.
20 oktober 2008 · 2 246 Inlägg

det va ju ett jävla tjat här..fatta att alla är olika..tack gode gud för det

Ellertz Norrlänning
20 oktober 2008 · 1 453 Inlägg

Hool skrev:

Ellertz skrev:

Hool skrev:
Finbilen i diket = självrisk och meck med försäkringsbolag med mera..

Vinterbilen i diket = Du garvar, sliter upp den ur diket och grovriktar lite med slägga och grävmaskin..  I värsta fall köper man en annan..

Rätt element käre watson

Smart grabb du verkar vara...

Vinterbilen i diket = Räddningstjänsten lyfter ur dej ur bilen, du ligger på sjukhuset 6 månader, du får en fin Whiplash skada. Kan med lite tur börja jobba 50% efter ca 10 år...

Finbilen i diket = Du kryper ut bakom airbagen och pungar ut självrisken, och får bilen lagad till exakt som den var innan.

Svårare än så är de inte..

Jag utgår från att vi kör som folk på allmän väg.. D'uh!

På isen tar jag inte ut någon finbil med tanke på att försäkringen inte gäller och man inte ska belasta bilförsäkringen med "Lek". Plasten går sönder rätt lätt även fast det är pudersnö och sätter man den i plurret lär dem aldrig bli som förr igen med all elektronik o dyl.

Och en airbag är fan ingen garanti. Drar du av oavsett bil lär du gå sönder..  Med vinterbilar så blir det ju del lek på öde parkeringsplatser och på isbanor och dylikt.  Då är inte farten så hög (du har även avåkningszoner) men kopplingar, bakaxlar, motorer mm tar stryk..

De flestas självrisk ligger på 3 - 6k .. En vinterbil ligger på 1500..

Men du kanske är anledningen till att premien är som den är? Eller?

Även fast man kör som folk så hander det väl olyckor, eller tror du alla dödsolyckor beror på lek ?
Oj, 6000 i självrisk.. ja betalar gärna 6000 x 100 om ja så vet att jag klarar mig bättre. Jag vet inte, har aldrig krockat, med då kör ja ju quattro också så den går väldigt stadigt på vintern.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Ellertz Norrlänning
20 oktober 2008 · 1 453 Inlägg

sprox skrev:
För man vill kunna köra som ett svin på små snöiga vägar o skita i fall man smäller en stolpe ellrr åker i diket wink

Så vi skattebetalare ska betala din sjukhusräkning efter att du kluvit din bil i ett träd och ligger som ett kolli på sjukhuse ?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Nazty do i look like i sell DRUGS
20 oktober 2008 · 379 Inlägg

Ja ska använda min M3 i vinter för första gången. Får se hur det går.


Bilar är till för att köras med, så varför inte använda den året runt.

//Nazty

// n a z t y l i v e s a w h i t e t r a s h l i f e
jocke_gronberg
21 oktober 2008 · 4 586 Inlägg

Nazty skrev:
Ja ska använda min M3 i vinter för första gången. Får se hur det går.


Bilar är till för att köras med, så varför inte använda den året runt.

//Nazty

oj oj det är halt kan jag lova men du kanske inte har långt avstånd till jobbet

Hool
21 oktober 2008 · 1 067 Inlägg

Ellertz skrev:

sprox skrev:
För man vill kunna köra som ett svin på små snöiga vägar o skita i fall man smäller en stolpe ellrr åker i diket wink

Så vi skattebetalare ska betala din sjukhusräkning efter att du kluvit din bil i ett träd och ligger som ett kolli på sjukhuse ?

Du kanske skulle skaffa dig ett busskort då..   Så du minimerar risken menar jag..

För bilar är ju alldeles för farligt.. 

Om man får tro dig..

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Ellertz Norrlänning
21 oktober 2008 · 1 453 Inlägg

Hool skrev:

Ellertz skrev:

sprox skrev:
För man vill kunna köra som ett svin på små snöiga vägar o skita i fall man smäller en stolpe ellrr åker i diket wink

Så vi skattebetalare ska betala din sjukhusräkning efter att du kluvit din bil i ett träd och ligger som ett kolli på sjukhuse ?

Du kanske skulle skaffa dig ett busskort då..   Så du minimerar risken menar jag..

För bilar är ju alldeles för farligt.. 

Om man får tro dig..

För att ja inte tänker köra som "svin på små snöiga vägar"? Ja är aldrig rädd för att krocka, men mitt liv är alldeles för värdefullt för att leka med riskerna. Speciellt inte i nån gamal sketen volvo...

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Etingelholm
21 oktober 2008 · 979 Inlägg

spelar roll om det är en "vanlig bil". Man kanske gillar sin bil så pass mkt att man inte vill ha den här jävla salten & skit som lätt gör att de rostar. Olyckor händer under vintertid, väldigt ofta. om jag sj så bara hade haft en bil värd 20 000:- så hade ja endå köpt mig en 740 lr liknande för att avreagera mig på.  De e kul med snö, ännu roligare om man inte e rädd om bilen;) Mvh Emil

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
esa vaarala
21 oktober 2008 · 184 Inlägg

För att bilen skulle vara som en plogbil när snön kommer + att man precis lackat den.

Seth
21 oktober 2008 · 3 354 Inlägg

jag hade velat haft en vinterbil om jag hade haft råd. en vill ju kanske avreagera sig på ett sätt som en inte kan göra med sin ordinarie bil

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Navkapsel
21 oktober 2008 · 4 637 Inlägg

En del tvättar bilen flera gånger pår vecka, borde inte för mycket tvättande, även för hand också slita på lacken, framförallt på sommaren?

Försäkringen är inte alltid en hjälp, finns väl de med väldigt påkostade bilar med värdet 25.000 som ändå inte är värda mer än 5.000 enligt försäkringsbolaget? Läste ett annat exempel i en tidning. Och olyckor gör att försäkringen stiger även för oss andra så det är inte bara sig själv man jävlas med i olycka.

Jag har inte pengar till någon bruksbil så den får gå i vinter. P g a det unika skicket ( nästan nyskick) är den mycket mer värd än många som inte är insatta kan gissa till. Men bra dubbdäck, underredsbehandling, nyvaxad, tvätt lite oftare även under hela underredet och försöka låta bilen stå när det är som jävligast gör att jag ändå känner mig rätt trygg. Och jag vågar leka, ibland ordentligt men det ska endast göras där risk för olyckor inte finns eller möjligtvis är jävligt minimal.

Senast redigerat av EmilHammarlund (22 oktober 2008)

Mortalis VW-nörd?
21 oktober 2008 · 4 332 Inlägg

En 240 e inte värd mkt pengar och kommer aldrig att vara...även om den gått 1 mil..tvätta bilen sliter inte på lacken

peter_1976 JDM
21 oktober 2008 · 2 201 Inlägg

vem orkar bry sig på att folk vill ha vinterbil, för att spara in lack o däck o slitage på sin påkostade bil.
låter mer som ren avundsjuka.

men för mig så är det för att jag som sagt itne vill slita på hondan, omlackad, rostlagad. o den är för låg

Senast redigerat av peter_1976 (21 oktober 2008)

MixiL MadLamb Racing
21 oktober 2008 · 210 Inlägg

Vad spelar det roll om folk vill ha en bil dedikerad till att köra på vintern med trots att "sommarbilen" inte är "fin"? Det är väll upp till var och en att bestämma vilka bilar man vill ha/köra och under vilken årstid.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang