Varför vinterbil för er med "vanlig bil" ?

skjortan Down n`out
23 september 2008 · 514 Inlägg

citroen xantia 2,0 t ;P

Down n`out
VilleV
24 september 2008 · 193 Inlägg

Det spelar absolut ingen roll huruvida man har en gammal, ny, vanlig eller ovanlig bil, det är som jag tror någon skrev tidigare en fråga vad bilen betyder för ägaren.

Ett faktum kvarstår hur försiktig jag än må vara hur ofta jag än må tvätta bilen, ej heller hur bra bilen är lack-, rost-skyddad. för vart än man vänder sig finns det folk som inte bryr sig.

Även om jag håller mig borta från platser där folk vanligtvis leker, tvättar bilen 1 gång i veckan och bara rent allmänt är den bit extra försiktig, så som krävs vid halt väglag, kommer det finnas andra som inte bryr sig vid t ex omkörningar och lägger sig direkt framför vilket skvätter upp salt, sand och slask.

Och nästa fråga är ju än mer intressant; varför bryr ni er? jag kommer att köpa en vinterbil även fast jag har en helt vanlig Volvo V70 den är tom fyrhjulsdriven, jag bryr mig inte.

Till er som inte kan sluta tjata om säkerhet, vad gör en bil säker? är det en krock kudde eller kanske två eller fyra. jag skulle vilja säga att den största säkerheten sitter bakom ratten. Genom att ta de extra försiktighets åtgärder som krävs, tror jag mig kunna köra lika säkert i vinterbilen som i min V70.

Xuri One Man Clan
24 september 2008 · 4 287 Inlägg

Min bil kör jag med ibland på vintern men i år är de väl tänkt den ska stå inne hela vintern i alla fall om de är snö/saltat ute å dels pga av mek ...å de gör jag för att den är livsfarlig på vinter smile jävligt rolig å köra men man vill inte ligga i över 1++ å åka i sidled... sen ni som snackar om att folk kanske inte har byggt/trimmat optimalt så den inte är körbar...mjä jag har då aldrig sett en 4hjulsdriven 940 ni kan ju komma å visa hur man bygger.............

Å till alla andra...mja min vinterbil kostar mer än 940in och är säkrare också men de skiter jag i.... de är mer jobb/pengar i 940in .... kan även tilläga att min vinterbil har sämre rostskydd än min 940.

Övrigt .... lås tråden...trådskaparen är nog avis bara för inte han har garage/pengar till å hyra...

Senast redigerat av Xuri (24 september 2008)

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Hellquist
24 september 2008 · 499 Inlägg

Ja, lite töntigt är det väl att ställa av 850n över vintern...

Jag tycker det är rätt gött att låta bilen stå avställd. Det blir ju lite annan känsla med bilen om man inte kör med den på vintern.. Visst, 850 är byggd för svenska klimatet men å andra sidan finns det inte jättemånga 850 kvar med hyffsat få mil på mätarn...

Ni som retar er på att jag ställer av min ögonsten måste väl ha något bättre att reta er på? Om det är många som retar sig på att jag ställer av min bil så blir det ju ytterliggare en anledning..

Sedan kan man ju inte leka med den på vintern.. Nä, då är det bakhjulsdrift som gäller

Dessutom kan man göra lite större reperationer/byten/trim utan att behöva stressa.

Jag vet inte ens hur pass bra en 850 Turbo är på vintern? Greppet är ju kasst i regn..

Har man dessutom börjat högglanspolera grejer under huven så är ju inte roligt att få salt och skit i motorrummet..

Senast redigerat av Hellquist (24 september 2008)

Hellquist
24 september 2008 · 499 Inlägg

C.Joensson skrev:
Min sexväxlade manuella 540i tillhör inte direkt dom vanliga e34:orna man ser rullandes var dag, en raritet kan man definitivt kalla den. Och inte vet jag många e34:or som håller samma skick som min heller för den delen... Där har ni min anledning till varför jag väljer skolådan när vintern närmar sig. Inte är väl det konstigt på något sätt!?

Jag förstår, resonerar väl lite likadant själv..

bazooka_
24 september 2008 · 406 Inlägg

Vill inte att bilen rostar för jag hade lite andra planer för den. Kanske om dom inte saltade vägarna så in i helvete. Så det blir väl nån volvo eller nått till vintern

:DPlattan i mattan:D
Turbomatte Lackerare/Rekondare
24 september 2008 · 834 Inlägg

Har vinterbil för att inte dra ner värdet på den sprillans nya v70in. den sjunker tillräckligt i pris endå.

_JoCCeV TVT Member
24 september 2008 · 377 Inlägg

Min "pärla" är inte perfekt på något vis... men jag vill ändå inte att saltet ska sätta ännu mer spår på den, jag har andra planer för den än att låta den sluta som en rosthög som man får ge till skroten, den kommer inte gå en vinter i min ägo och så är det bara! Om någon tycker att det är fel att ställa av den så får de göra det helt enkelt, sen så vill jag ändå åka bakhjulsdrivet under vinter"halvåret" big_smile! // mvh

Germax
24 september 2008 · 12 086 Inlägg

Hittills har jag köpt vinterbil av 2 anledningar.

1. Sommarbilen är Fwd, jag vill sladda på vintern.
2. Bilen är inte för fin att köras på vintern, men den är för fin för att sätta i ett dike lr dylika.

Av erfarenhet vet jag att de är högre risk för de på vintern tongue

Sen kan ni ju själva lista ut hur kul/ekonomiskt det är att sladda runt med en 2ton automatväxlad bil med V8a.. det säger sig själv.

I mitt fall handlar de alltså inte alls om att jag inte tror bilen tål salt och slask.
Vi har ju tvätthallar om inte annat.

_Widde_
24 september 2008 · 149 Inlägg

Turbosnorren skrev:
vafan smäller man så smäller man thats it! jag ska ut med min kära polo i vinter iaf:) man krockar nog säkert lika mkt på sommaren med alla djur som man krockar med allt annat på vintern iaf. skitsamma, det är la bara o täckna en försäkring och börja sikta in sig på en ny dörr lr front!

Eller hur, jag vill inte äga en krockad bil med lackskiftningar pga nyare karossdelar! Vissa bryr sig om vissa gör det inte...

Opelåkare. Banåkning och GT bilar är livet!
Losgard
24 september 2008 · 1 688 Inlägg

Har 3 bilar, så varför plåga S2an med salt och småsten på vintern. tongue

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
TRYIT Teddan
24 september 2008 · 2 495 Inlägg

Losgard skrev:
Har 3 bilar, så varför plåga S2an med salt och småsten på vintern. tongue

ja det låter ju förnuftigt att ställa undan den enda 4wd bilen du har när et blir vinter lol

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
Losgard
24 september 2008 · 1 688 Inlägg

r-ted skrev:

Losgard skrev:
Har 3 bilar, så varför plåga S2an med salt och småsten på vintern. tongue

ja det låter ju förnuftigt att ställa undan den enda 4wd bilen du har när et blir vinter lol

Ja, finns inte en begynnelse till rost på bilen. Har gått få mil, lagt massa pengar på den.
Känns onödigt att dra ut den på vintern, 18" fälgar och sommardäck känns ganska fel på vintern. big_smile

Å andra sidan så hade vi inte snö mer än 3 dagar på hela förra vintern, och ingen av dom 3 dagarna så låg snön mer än max 1 dygn innan den var borta.

Då duger rwd och fwd minst lika bra. tongue

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Wee
24 september 2008 · 501 Inlägg

Xuri skrev:
trådskaparen är nog avis bara för inte han har garage/pengar till å hyra...

Tror det är just pengar han har..tongue

Senast redigerat av Wee (24 september 2008)

OBS: Ironi
jocke_gronberg
24 september 2008 · 4 586 Inlägg

_JoCCeV skrev:
Min "pärla" är inte perfekt på något vis... men jag vill ändå inte att saltet ska sätta ännu mer spår på den, jag har andra planer för den än att låta den sluta som en rosthög som man får ge till skroten, den kommer inte gå en vinter i min ägo och så är det bara! Om någon tycker att det är fel att ställa av den så får de göra det helt enkelt, sen så vill jag ändå åka bakhjulsdrivet under vinter"halvåret" big_smile! // mvh

vårda din corrado det är helt rätt fin inte många fina kvar

Senast redigerat av jorre83 (24 september 2008)

Reeplayed Vi lever i en orättvis värld..
24 september 2008 · 560 Inlägg

FireTraXX skrev:
Bilar ska användas.
De är byggda för att användas även på vintern, kör skiten.
Blir den rostig så laga det.
Kanar du av vägen in i en stolpe, då har du väl försäkring som täcker det?

Försäkringen kanske täcker kostnaderna, men tänk om man har lagt ner hela sina själ i den bilen? DET täcker inte försäkringen...

Even fools they say, can find a way out of the dark.
_JoCCeV TVT Member
24 september 2008 · 377 Inlägg

jorre83 skrev:

_JoCCeV skrev:
Min "pärla" är inte perfekt på något vis... men jag vill ändå inte att saltet ska sätta ännu mer spår på den, jag har andra planer för den än att låta den sluta som en rosthög som man får ge till skroten, den kommer inte gå en vinter i min ägo och så är det bara! Om någon tycker att det är fel att ställa av den så får de göra det helt enkelt, sen så vill jag ändå åka bakhjulsdrivet under vinter"halvåret" big_smile! // mvh

vårda din corrado det är helt rätt fin inte många fina kvar

Tackar! Det som är tanken smile Allt handlar inte om pengar, man kan, som Reeplayed sa, ha lagt ner sin själ på en bil, eller helt enkelt så har den bara ett personligt/sentimentalt värde för ägaren smile

M7an oo=00=oo
24 september 2008 · 374 Inlägg

Kör man med insidan av huvudet så spelar det ingen roll om man har fram, bak eller fyhjulsdrift.
Eller har jag fel?

Varje förare med sin bil har vissa förutsättningar. Kör man bara klokt så kvittar det om man har fram, bak eller fyrhjulsdrift. Då klarar man att hålla sin bil på vägen.

Sen kan det ju vara hänt att man måste väja eller stanna för något på vägen. Om man ska väja så kanske det är en fördel med fyrhjulsdrift, men om det är att bromsa inför tex en älg då kvittar det väl vad du har för bil, då är det underlaget och friktionen mot vägen som avgör.


Säker vinterkörning =
¤Använd huvudet
¤Kör inte 90 bara för att det står 90 på skylten (anpassa hastigheten till väglaget)
¤Håll avståndet till framförvarande

Freude am fahren!
BMW 525 (1975)
bjoorniiee
24 september 2008 · 356 Inlägg

ovanligt att det blir massa tjaffs över absolut ingenting på den här sidan..
om folk vill ställa av sina bilar för att de är rädda om dom och köpa en mindre fin bil, låt dom göra det.
om folk vill köra sina bilar året runt, låt dom göra det.

fattar inte varför de ska bli så mycket gnäll över en sån här sak

FireTraXX DFFL
24 september 2008 · 9 020 Inlägg

Reeplayed skrev:

FireTraXX skrev:
Bilar ska användas.
De är byggda för att användas även på vintern, kör skiten.
Blir den rostig så laga det.
Kanar du av vägen in i en stolpe, då har du väl försäkring som täcker det?

Försäkringen kanske täcker kostnaderna, men tänk om man har lagt ner hela sina själ i den bilen? DET täcker inte försäkringen...

Äsch, nån gång ska bilen bort ju.
Tråkigt att köra samma bil de resterande 40-50 åren av sitt liv.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang