Perssons E30 320 Snart klar, 20 bilder sid 10 13/1

Boostrider Försöker iaf
24 september 2008 · 1 998 Inlägg

Japp köpte mig en Bmw 320 billigt. Den hade då bakaxelras och vattnet försvan och de kom bubblor i expansionskärlet och eftersom jag har en komplett 320 reservdelsbil så har ja ju allt ja behöver. Tanken mä detta projekt är att få en fin och fräsch bruksbil som man inte behöver skämmas över. Just nu är den bessiktad men ej påställd. Så fort 740in blivit såld så ska denna ställas på.

Ja började riva den nån vecka efter köpet. Första gången man skruvade i bmw å fy fan va lättskruvat de är. Absolut lika lätt som vilken 240/740 som helst.

Men hur som helst tog av toppen och såg direkt att 6ans cylinder hade ej gått som de andra. Dvs den var mer gulvit alltså hade vattnet kommit in i den. Kollade toppen lite snabbt men hittade inget misstänksamt. Kollade sen packningen å där fans ett lite streck av sot så misstänkte att de var den. Men för att va säker på att de inte va toppen så röntgades den, sen kollade ja så att den inte var skev. Toppen var i bra skick och även fint portad på insugsidan.

Satte sen ihop den igen med nya packningar. På med ny kamrem då den som satt bara hade 1000mil kvar och remmen kostade 175kr så de var ju inget att diskutera. Sen när vi väl fått ihop allt så var de dags att starta den. Först fick den inte bränsle då btr:en inte öppnade men sen sög vi lite i slangen å den hoppade igång. Men den gick inte på alla cylindrar å varvade bara 2000 på fullgas.

Felsökningen började och tänkte att kompen var dålig. Men de var den inte. Testa sen med andra kablar och rotor Då gick den på alla men var svag. Ställde sen tändningen lite å den gick perfekt. Den har gått 28xxx mil men finns inte minsta knackning eller några som helst spår av att den skulle vara sliten.

Nu kommer vi till de roliga också... Eller inte. Eftersom bakaxeln va skrot så tänkte ja att ja öppnar å kollar hur de ser ut. Som ja trodde, ett diffdrev var sprängt. Tog ut de bitarna av drevet ja hittade dock inte alla bitar. Eftersom skruvarna till locket satt löst så tänkte ja att de har redan kollat hur de såg ut.
Fixade 2st 3mm plattjärn och passade in dem så de passa precis mellan diffdreven. Svetsade sedan detta i hopp att inte behöva byta bakaxel riktigt än.

Måste ta en provtur med detta så åker 500meter bort till en vändplan sedan när ja kommit halvvägs hem så smäller de till i bakvagnen och motorn är död. Parerar sladden så gott de går och åker halvt ner i diket och in i en liten bergvägg. Resultatet blev några repor i kofångaren och en buckla i frontplåten. Sen ligga och skruva drivaxlar på vägen å bogsera hem. Bakaxeln blev totalskrot denna gång.

Nog med all denna text. Nu blir de bilder wink

Så här såg de ut när ja bytte packning och rem. Passade även på att byta kupéfläkten.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/469085_17vgdl.jpg
Bytte även ljusen. De till höger hade trasiga fästen + att de andra till vänster satt på reservdelsbilen och var i bättre skick
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/469101_4h83yi.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/469106_35lnu8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/469107_hd9czx.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/469108_wjdmdh.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/469110_8djiul.jpg

Bucklan ner till höger och reporna på kofångaren va de enda som blev när bakaxeln gick. Stör mig på fukten i lamporna. Tips någon?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/469112_e3ir0a.jpg
Den "nya" framskärmen. Satt på 325an så den skärmen blev bucklig när ja rullade med 325an. Dock mycke bättre än den som va.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/469113_p5osuf.jpg
Eller hur wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/469116_dvrdwj.jpg
Nån av de tidigare ägarna hade ju vart och skruvat ner klumpen och satt tebaks den i 1 och en halv bult. detta blir resultatet. De va den enda som var dragen som gjorde hålet och då var den inte rostig yikes
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/469111_sl2ahu.jpg
Rost på framvagnsbalken och fäste till krägningshämmaren sad
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/469114_ip3o2l.jpg
Men de löses med detta. Ska blästras och pulverlackas svart. Nya bussningar blir de såklart
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/469115_ibo2kr.jpg

Vart allt för ida eller inatt wink

Kommer nog uppdatera ofta när vädret är fint. Har ju inget garage än. Men har iaf ett på g.

SE NU TILL ATT KOMMENTERA. All kritik godtages.

//Persson

Senast redigerat av Boostrider (13 januari 2009)

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Boostrider Försöker iaf
24 september 2008 · 1 998 Inlägg

Kom igen nu. Nån kan väl kommentera. Blir de inga kommentarer så struntar ja i tråden

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
eXe
24 september 2008 · 230 Inlägg

detta kommer bli bra persson;) hoppas ja klarar körkorte på tisda så kan ja hjälpa dig;)

Volvo 242 "M50in" (1975)
Gorrilla forklift expert
24 september 2008 · 88 Inlägg

MER e30 TRÅDAR PLXXXXXXXX älskar bmw

Boostrider Försöker iaf
24 september 2008 · 1 998 Inlägg

eXe skrev:
detta kommer bli bra persson;) hoppas ja klarar körkorte på tisda så kan ja hjälpa dig;)

Tackar.

Klart du klarer korte. Vill ju ha chaufför nön hälg så en slipper köre runt på dig jämt wink

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Boostrider Försöker iaf
24 september 2008 · 1 998 Inlägg

Gorrilla skrev:
MER e30 TRÅDAR PLXXXXXXXX älskar bmw

Jodå e30 ä de aldri fel på.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Severin
24 september 2008 · 1 587 Inlägg

Hade detta varit ett turbo projekt så hade du nog varit uppe i 15 sidor med tråden nu tongue

Boostrider Försöker iaf
24 september 2008 · 1 998 Inlägg

Severin skrev:
Hade detta varit ett turbo projekt så hade du nog varit uppe i 15 sidor med tråden nu tongue

Turbo blir de på den sen ja wink Dock bara snik. Men först ska den göras fin å så. Funderar på å byta lager i den när man ändå ska byta framvagnsbalk.

Men när pengar finns blir de turbo smile

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
eXe
24 september 2008 · 230 Inlägg

haha hoppas ja klarar de iaf..wink

Volvo 242 "M50in" (1975)
Boostrider Försöker iaf
29 september 2008 · 1 998 Inlägg

Har tage ner bakaxeln från reservdelsbilen idag och den verka fräsch. Har hållt på att ta bort rost och en massa olja å klet. Har målat den med signalgul mekanlack och funderar på om de kan bli fint med de eller om ja ska spruta på rostskyddsmedel som stelnar och fortfarande är blankt?

Kan de bli fint med gula detaljer under bilen tro?
Ska även lacka centrum på fälgarna svart och behålla fälgkanten i silver. Testade på en fälg o de blev riktigt bra.

Sen har ja även gjort en stor rekond. Dammsugit bilen å polerat upp all vinyl så de ser nytt ut. Sen tvättat bilen å hunnit vaxa halva. Blev dock inte stor skillnad på lacken men blir ju lättare å hålla rent

Även börja på ett fjäderbenstag i rektangulara fyrkantsrör. Ska bara göra ringarna till fjäderbenhållaren eller va man ska kalla de. Dock dröjer de nog ett tag innan ja börjar med de igen. Måste få pengar till svetsgas först.

Ha de //Persson

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Boostrider Försöker iaf
4 oktober 2008 · 1 998 Inlägg

Så lägger upp lite bilder på de som hänt.
Sen har ja fått tillbaka lite grejer från blästring. Krägningshämmarn har rostat bra där busstningen ska sitta.
Något man kan göra åt detta så den kan användas?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/476497_vionr5.jpg
Resten
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/476498_k032tj.jpg

Vinterfälgarna kommer lackas på detta viset vilket ja tycker blir bra. Svart centrum och silver/polerad kant tongue
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/476503_b96z48.jpg

Diffen är lackad. Blir inge fint med gult. Sen dryg färg att torka. Men iaf så är diffen lackad svart och klar för att sättas upp. Dock måste jag kapa bort en bit sen svetsa dit en ny från en annan brygga. De bryggor ja har är rostiga dock inte den som sitter på. Bara de felet att de är lite för stort hål.

Diffen före den svarta färgen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/476501_dsvfy7.jpg
Bild på hur de ska fixas med bryggan
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/476511_t4t094.jpg

Bild efter rekonden. Blev riktigt bra tycker ja. Har polerat vinylen med däckglans vilket funkar bättre än riktiga medle för just detta. Och de håller sig blankt mycket längre. Sen luktar de ju gott tongue
Rutorna är tvättade invändigt med fönsterputs.
Stör mig på att panelen och vissa detaljer ser blå/grå ut. De är svarta igentligen. Bara blixten som gör att de ser så ut.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/476504_ovqqry.jpg

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
eXe
4 oktober 2008 · 230 Inlägg

blir bra detta persson!

Volvo 242 "M50in" (1975)
Team-Adolfsson Gödseldräng
4 oktober 2008 · 4 529 Inlägg

riktigt snygg E30 big_smile
blir nog bra när den e klar smile ska själv åka å hämta en E30 om allt går sår som det ska big_smile
du har ingen länkarm till en 320 liggande ? tongue

Boostrider Försöker iaf
4 oktober 2008 · 1 998 Inlägg

Tackar
Jodå nog ska de bli bra.
Men va trevligt.
Jodå 2 reservdelsbilar så nog ska ja ha en sån wink

Men så fort ja blir frisk (magsjuk) så tror ja att ja tar ner hela bakvagnen. Va mest för handbromswiren som ja inte ville ta ner den då den rostar fast nå så förbannat. Men man kan lossa den vid spaken iställe. Dock mycke mer jobb men då får man ur den hel.

Då blir de kanske byte av bussningar. Lack blir de garanterat iaf

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
_Fredrik
4 oktober 2008 · 2 788 Inlägg

Ser mycket bra ut detta big_smile Det går inte bara att byta ut delen på krängningshämmaren som är dålig? wink Lycka till med projektet tongue

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
Boostrider Försöker iaf
4 oktober 2008 · 1 998 Inlägg

_Fredrik skrev:
Ser mycket bra ut detta big_smile Det går inte bara att byta ut delen på krängningshämmaren som är dålig? wink Lycka till med projektet tongue

Den är väl gjord i fjäderstål annars hade man ju kunnat svetsa lite där de är dåligt å sen  slipa ner så de blir lika stort

Ljudet som kommer i
Iaf framsystem och 6x9
Stereon har tjejen i sin bil just nu tongue

Bild på detta
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/476679_cs3rzt.jpg

Senast redigerat av Boostrider (4 oktober 2008)

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Boostrider Försöker iaf
6 oktober 2008 · 1 998 Inlägg

Har idag orkat greja lite mer med bilen. Ringde även en kompis så fick lite hjälp ida.
Fick ner hela bakvagnen. Silentblocken va ju kassa så tar ner den å målar upp den. Rost fanns de inge förutom ett litet hål som va knaapt 2x0,5 cm. Å alla bromsledningar å wirar lossnade gallant. Inga problem. Allt ska målas upp. Även fjädrarna ska få lite färg

Tog oss ca en timme. Ja hade bara tage bort hjulen och kapat avgassystemet. Resten gick som sagt fort.

Så här ser grisit är de just nu. Kommer bli fint med ny svart mekanlack. Blir nog nya backar. På ena sidan vart de bra men andra har de lega på så vart inte möe kvar neutral

https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/478342_a1liul.jpg

Trummorna är fina men den lilla ytrosten som är ska bort så blir ny lack på dem mä. Men ska ja måla med nån värmebeständig färg eller kan de funka med mekanlack?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/478345_hep7ho.jpg

Skiten nere äntligen. Testade klumpen så de inte va snett. Va bara där bulten gick igenom den va knäckt så svetsar dit en ny bit. Fint kommer de bli iaf


https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/478349_dsr3bv.jpg

Mycket fräscht big_smile Brukar inte va allt för fint under bilarna men här är de bra. Lite ytrost bara. Går iaf inte knacka igenom med vass skruvmejsel å hammare tongue På med färg å tektyl så håller de många år
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/478350_gwlpse.jpg

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Boostrider Försöker iaf
7 oktober 2008 · 1 998 Inlägg

Nån kommentar kanske man skulle kunna få? Vill ju ha lite respons. Annars struntar ja i tråden
Kritik å tips godtages gärna

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
azid Det som inte dödar gör ont
7 oktober 2008 · 2 668 Inlägg

inte sätta skivor bak istället?

Senast redigerat av azid (7 oktober 2008)

2slow
Boostrider Försöker iaf
7 oktober 2008 · 1 998 Inlägg

Funderar på de men har inte så mycke pengar just nu. Fast vore riktigt gött

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang