Renovera samt passa på att trimma en cheva 350 TIPS MOTTAGES GÄRNA

badboysftp
24 september 2008 · 5 Inlägg

Hej alla

Nu e det ju så att jag ska renovera min cheva 350 motor som jag ska ha i en Silverado pickis.
Jag är långt ifrån bekant med dessa motorer så jag undrar nu om det är nån som vill tipsa vad jag ska göra samtvad jag kan hitta på för lite bond trimm såsom kamm, toppar, insug, det är väl dom grejerna som jag tänkte manipulera lite, jag har inte tänkt att lägga ner en förmögenhet på detta men typ 5-8000kr eller liknande.
Så kom gärna med konkreta tips på grejer  o gärna länkar till dem, gärna i usa eller beggagnat anonnser...smile

Hamilton
24 september 2008 · 8 865 Inlägg

Börja med att köpa en bok om Chevas motorer, finns en uppsjö av bra böcker dock på Engelska.
Hansen Racing är ett säkert kort för reservdelar m.m finns säkert flera.
Med en budget på 5-8000kr så kommer man tyvärr inte så långt men är givetvis en bra början.
Kammar,insug,förgasare m.m år ju inte direkt billiga saker.
http://www.hansen-racing.com/

Senast redigerat av Hamilton (24 september 2008)

Fotograf på tierpidag.se
Habobo
24 september 2008 · 198 Inlägg

Bra headers och sedan är pengarna slut, nästan. wink

1332 - Överjävlig
TurbOla Reservdansk
24 september 2008 · 6 271 Inlägg

Svaret blir då alltså: Det är inte billigt att trimma en cheva 350. smile

Kostar att ligga på topp, som farsan brukar säga. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
andreasgustavsson
24 september 2008 · 819 Inlägg

vad jag har hört kostar det inga stora summor för att plocka ut lite hk ur en cheva 350? :S

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533
Moparboy440
24 september 2008 · 4 682 Inlägg

du får ett nytt trimningset(toppar,kamm,lyftare m.m) för övre delen av motorn för under 6000 kr, sen köper du ett chip(försök hitta begangnat) å ett sportluftfilter för resten av pengarna. satsar du lite till får du ännu ett par headears. då e du redan upp i 300 + hk på bakhjulen.
EDIT: läste felm tyckte de stod "trimma en cheva 350 tpi" , alltså blir de att köpa ny förgasare å då blir de mindre pengar över för annat trimm.

Senast redigerat av Moparboy440 (24 september 2008)

TurbOla Reservdansk
24 september 2008 · 6 271 Inlägg

Moparboy440 skrev:
du får ett nytt trimningset(toppar,kamm,lyftare m.m) för övre delen av motorn för under 6000 kr, sen köper du ett chip(försök hitta begangnat) å ett sportluftfilter för resten av pengarna. satsar du lite till får du ännu ett par headears. då e du redan upp i 300 + hk på bakhjulen.

Då tycker jag att du ska lägga upp en länk åt honom. smile
Och så att vi andra också får se att det är som du säger.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Moparboy440
24 september 2008 · 4 682 Inlägg

TurbOla skrev:

Moparboy440 skrev:
du får ett nytt trimningset(toppar,kamm,lyftare m.m) för övre delen av motorn för under 6000 kr, sen köper du ett chip(försök hitta begangnat) å ett sportluftfilter för resten av pengarna. satsar du lite till får du ännu ett par headears. då e du redan upp i 300 + hk på bakhjulen.

Då tycker jag att du ska lägga upp en länk åt honom. smile
Och så att vi andra också får se att det är som du säger.

har ingen länk,men kittet säljs av antti kivinummi racing. han har ingen hemsida men om ni e intresserade så kan ja scanna in en bild på en annons i som han hade i v8:a magazine.

Hamilton
24 september 2008 · 8 865 Inlägg

Moparboy440 skrev:
du får ett nytt trimningset(toppar,kamm,lyftare m.m) för övre delen av motorn för under 6000 kr, sen köper du ett chip(försök hitta begangnat) å ett sportluftfilter för resten av pengarna. satsar du lite till får du ännu ett par headears. då e du redan upp i 300 + hk på bakhjulen.

Har mycket svårt att tro det du skriver med tanke på att en 600 CFM förgasare kostar från 3000kr bara den, men är det begagnade delar så kan man mycket väl hitta till dom priserna.

Men det är onekerligen billigare att trimma gamla V8or än nyare motorer.
Man får en 502 med +600hk för ca 95 000 och då pratar vi fabriks ny motor.

Fotograf på tierpidag.se
Moparboy440
24 september 2008 · 4 682 Inlägg

Hamilton skrev:

Moparboy440 skrev:
du får ett nytt trimningset(toppar,kamm,lyftare m.m) för övre delen av motorn för under 6000 kr, sen köper du ett chip(försök hitta begangnat) å ett sportluftfilter för resten av pengarna. satsar du lite till får du ännu ett par headears. då e du redan upp i 300 + hk på bakhjulen.

Har mycket svårt att tro det du skriver med tanke på att en 600 CFM förgasare kostar från 3000kr bara den, men är det begagnade delar så kan man mycket väl hitta till dom priserna.

Men det är onekerligen billigare att trimma gamla V8or än nyare motorer.
Man får en 502 med +600hk för ca 95 000 och då pratar vi fabriks ny motor.

i paketet ingick INTE förgasare+ insug, utan bara övre delen av motorn(toppar,kamm,stötstänger,ventilfjädrar,lyftare,ventilkåpor, vipparmar,kammdrev och packningar )
EDIT: hittade telefonnummret till antti kivinummis speedshop : 0400-621057(ligger i finland så de blir +358)

Senast redigerat av Moparboy440 (24 september 2008)

Rinnegan Malleus Malificarum
24 september 2008 · 2 401 Inlägg

Alltså, det är inte dyrt, eller svårt alls att trimma en smallblock om man vet vad man pratar om. För 20 - 25k kan man komma upp i runt 600hk om man har t.ex toppar liggandes redan.


Om du ska ta ut effekt, så kommer toppar/insug/kam att punga mest, pga om man ska ha effekt och mindre vikt så måste man köpa aluminium. Dom flesta alu topparna ligger runt 30k här i sverige, insug ligger vid 20k, men i USA kostar dom inte ens hälften. Det gäller att handla smart.. Dock så vänd dig föfan inte till Hansen, dom är så otroligt sjukt idiotiska så det går inte dit en till.

Ta kontakt med någon som kan V8'or och vet vars man kan få tag i sakerna från staterna. Då kan du spara uppåt 20k.

Senast redigerat av Siarnaq (24 september 2008)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
luunggan
24 september 2008 · 956 Inlägg

Ska du ha packningar och dyl för dom pengarna, isåfall blir det inte mycket till trimm.
Jag skulle ha gjort lite småsaker, bytta till elfläkt, elvattenpump, skvalpplåt i tråget.
Sen toppa det med headers och större avgas, beg edelbrock rpm insug och annan förgasare till det.
Får du utt några till hästar och har du tur ligger soppaförbrukningen kvar där den är nu.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
rough_boy
24 september 2008 · 811 Inlägg

släng i en 455 rocket istället

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.
Rinnegan Malleus Malificarum
24 september 2008 · 2 401 Inlägg

rough_boy skrev:
släng i en 455 rocket istället

Väger ju bly.

Hellre en Buick 455, med alu toppar så väger den lika mycket som en Cheva 350.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
badboysftp
24 september 2008 · 5 Inlägg

Headers har jag redan, och 5-8k är för grejerna tänkte jag utan packningarna så att säga...

länka gärna till mer tips o info o jag tackar alla såhär långt för tipsen....

Ps. Och är dedt nån som har eller vet nån som har grejjer till salu här såsäg gärna till.
Nu vet jag ju att detfinns en köp o säljh avd, men jag menar om det är nån som läser o kommer på typ: fan jag har ju en kamm liggandes, hmm g kan nog släppa den... hehehe

Senast redigerat av badboysftp (24 september 2008)

TurbOla Reservdansk
24 september 2008 · 6 271 Inlägg

alseryd skrev:
Bara renovering kostar mer än 5-8000 tusen!
Du måste prioritera! Först renovering och sedan trim!
Mvh Eva.

Håller med där.
Annars har man typ kastat pengarna i sjön när det sen rasar. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Rinnegan Malleus Malificarum
24 september 2008 · 2 401 Inlägg

badboysftp skrev:
Headers har jag redan, och 5-8k är för grejerna tänkte jag utan packningarna så att säga...

länka gärna till mer tips o info o jag tackar alla såhär långt för tipsen....

http://www.sfxperformance.com/parts/PRP52030.htm + 800cfm förgasare + MSD Tändningssystem. Blir runt 8k om man hittar rätt.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
badboysftp
24 september 2008 · 5 Inlägg

TurbOla skrev:

alseryd skrev:
Bara renovering kostar mer än 5-8000 tusen!
Du måste prioritera! Först renovering och sedan trim!
Mvh Eva.

Håller med där.
Annars har man typ kastat pengarna i sjön när det sen rasar. smile

Mjo, men jag menar alltså att passa på medans motorfan e isär liksom, vill inte renovera o sen komma på att den går ju bra ju, nu lyfter vi ur den igen o trimmar den, jag kanske var otydlig men jag söker trimm för 5-8k....

TurbOla Reservdansk
24 september 2008 · 6 271 Inlägg

badboysftp skrev:

TurbOla skrev:

alseryd skrev:
Bara renovering kostar mer än 5-8000 tusen!
Du måste prioritera! Först renovering och sedan trim!
Mvh Eva.

Håller med där.
Annars har man typ kastat pengarna i sjön när det sen rasar. smile

Mjo, men jag menar alltså att passa på medans motorfan e isär liksom, vill inte renovera o sen komma på att den går ju bra ju, nu lyfter vi ur den igen o trimmar den, jag kanske var otydlig men jag söker trimm för 5-8k....

Eller så ser du till att du har pengar till både renovering och trim så gör du allt på en gång. wink

Annars får du lyfta ur motorn senare pga att allting där inne har gått runt som jag efter en helkväll på krogen. big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
luunggan
24 september 2008 · 956 Inlägg

Här skulle jag leta delar http://www.nitroz.se/

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang