Rasist mot rasister..

blacken
25 september 2008 ·

jonesono skrev:

blacken skrev:

alltså inte i grunden genetiskt.

Men frågeställningen är "är det möjligt att det kan inträffa", att det blir ett "genetiskt drag" hos dom individerna, dvs att deras "färdigheter" "cementeras" i deras gener..?

Mycket möjligt att det kan inträffa i de mest inslutna stammar, helt isolerade från omvärlden. Om det är möjligt så borde det ta lång tid innan det bokstavligt talat sitter i "ryggmärgen". Även om den största delen av befolkningen idag är någorlunda "globaliserad" så visst finns det totalt isolerade individer.
Man kan nog inte utesluta det, men heller inte se det som uteslutande.

Det är nog inte bara i "isolerade stammar" som det kan inträffa, se på oss här i Norden, Vi "producerar" till te:x grymt skickliga och kompetenta soldater trots att vi har blivit matade av dom "styrande"med hur värdelösa vi är. Inom teknik verkstads kompetens är vi väldigt långt framme i vissa fall världsledande spetskunnande, osv,osv. Och det har en förklaring här, i norden så var det väldans glest mellan människorna och det tvingade fram påhittiga och smarta individer som blev tvungna att kunna mycket mer för att kunna klara sig själva och sina familjer, i motsats till Europa som var avsevärt mer tätbefolkat och hade det lättare att få tag i "samhällsnära tjänster" mao man behövde inte vara kunnig och påhittig för att överleva..

jonesono Personal- och beteendevetare
25 september 2008 · 1 082 Inlägg

blacken skrev:

jonesono skrev:

blacken skrev:

Men frågeställningen är "är det möjligt att det kan inträffa", att det blir ett "genetiskt drag" hos dom individerna, dvs att deras "färdigheter" "cementeras" i deras gener..?

Mycket möjligt att det kan inträffa i de mest inslutna stammar, helt isolerade från omvärlden. Om det är möjligt så borde det ta lång tid innan det bokstavligt talat sitter i "ryggmärgen". Även om den största delen av befolkningen idag är någorlunda "globaliserad" så visst finns det totalt isolerade individer.
Man kan nog inte utesluta det, men heller inte se det som uteslutande.

Det är nog inte bara i "isolerade stammar" som det kan inträffa, se på oss här i Norden, Vi "producerar" till te:x grymt skickliga och kompetenta soldater trots att vi har blivit matade av dom "styrande"med hur värdelösa vi är. Inom teknik verkstads kompetens är vi väldigt långt framme i vissa fall världsledande spetskunnande, osv,osv. Och det har en förklaring här, i norden så var det väldans glest mellan människorna och det tvingade fram påhittiga och smarta individer som blev tvungna att kunna mycket mer för att kunna klara sig själva och sina familjer, i motsats till Europa som var avsevärt mer tätbefolkat och hade det lättare att få tag i "samhällsnära tjänster" mao man behövde inte vara kunnig och påhittig för att överleva..

Att det enbart skulle röra sig om genetiskt drag har jag riktigt svårt att tro på. Jag menar, befäl osv är väldigt duktiga på att premiera sina soldater oavsett samhällsnormen/opinionen. Går man in i sin roll som soldat så pass som man ändå bör göra för att bli en bra soldat, då blir nog ord från "styrande" mindre betydande.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
BBAD Utbildad hobbymekare
25 september 2008 · 1 125 Inlägg

säger inget får då har jag inget illa sagt

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
blacken
25 september 2008 ·

jonesono skrev:

blacken skrev:

jonesono skrev:

Mycket möjligt att det kan inträffa i de mest inslutna stammar, helt isolerade från omvärlden. Om det är möjligt så borde det ta lång tid innan det bokstavligt talat sitter i "ryggmärgen". Även om den största delen av befolkningen idag är någorlunda "globaliserad" så visst finns det totalt isolerade individer.
Man kan nog inte utesluta det, men heller inte se det som uteslutande.

Det är nog inte bara i "isolerade stammar" som det kan inträffa, se på oss här i Norden, Vi "producerar" till te:x grymt skickliga och kompetenta soldater trots att vi har blivit matade av dom "styrande"med hur värdelösa vi är. Inom teknik verkstads kompetens är vi väldigt långt framme i vissa fall världsledande spetskunnande, osv,osv. Och det har en förklaring här, i norden så var det väldans glest mellan människorna och det tvingade fram påhittiga och smarta individer som blev tvungna att kunna mycket mer för att kunna klara sig själva och sina familjer, i motsats till Europa som var avsevärt mer tätbefolkat och hade det lättare att få tag i "samhällsnära tjänster" mao man behövde inte vara kunnig och påhittig för att överleva..

Att det enbart skulle röra sig om genetiskt drag har jag riktigt svårt att tro på. Jag menar, befäl osv är väldigt duktiga på att premiera sina soldater oavsett samhällsnormen/opinionen. Går man in i sin roll som soldat så pass som man ändå bör göra för att bli en bra soldat, då blir nog ord från "styrande" mindre betydande.

Det var bara ett exempel som jag tog men det är förvånansvärt att just oss i Skandinavien är så väldigt lämpade på att slåss och att ta fram duktiga militärer med tanke på att dom styrande har gjort allt för att förvandla oss till ena källsorterande trädkramande fi"""ar.  Det finns även  sådana påtagliga begrepp som "djävlar anamma och sisu" och dom har inget motstycke någon annanstans i världen.  Sett ifrån den synvinkeln så är det väldigt lätt att misstänka att våran historia och levnadsvillkor har helt enkelt gjort ett genetisk betingat och nedärvt "avtryck" i våra folksjälar och karaktärer..

Brandis Diktator
25 september 2008 · 968 Inlägg

pampers138 skrev:

Brandis skrev:
dom kanske inte direkt menar att rasister har små snoppar, utan syftar på att dom är omanliga och töntiga?


det töntigaste med rasism är att det enda som skiljer oss åt, är en landsgräns, som kan flyttas fram och tillbaka huller om buller, eftersom den bara är påhittat på kartan...

fortfarande provocerande..

btw inte bara en "landsgräns" som skiljer. LÄS GENETIK!!

precis som nazister och rasister är? provocerar ju fram hat mot andra grupper av folk med annan hudfärg med deras korkade argument om att dom är överlägsna mot andra människor...

är genetiskt? shit, så fort någon är från en annan familj så har den en annan genetisk uppbyggnad... du kan bara ärva sånt från dina föreldrar.... en människa ska dömmas av sina handlingar, precis som det står i bibeln, och inte av sitt utseende

Rickard666
25 september 2008 · 14 Inlägg

Antar dom som gjort låten syftar på dom gamla fina (roliga) 90-tals skinskallarna med hela skinskalle munderingen som söp ner sig, lyssnade på ultima thule och varnligtvis brukade stå och gapa -Klar XII!! 
Finns iofs ett fåtal kvar än idag.
Sen att en kristdemokrat och en bög håller med dom är ju ingen direkt överraskning..

smiler
25 september 2008 · 672 Inlägg

"Rasister" är vi nog mer el mindre allihopa... va nu en rasist är smile

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.
vild
25 september 2008 · 208 Inlägg

kan bara tillägga att under mina år i landskrona (skåne) kan jag konstatera att rasismen var långt mycket mer utbredd hos invandrarna än svenskarna (1a 2a generationens inv. typ) Där var det invandrarna som var rasistiska mot svenskarna i betydligt högre grad.

If you can't convince them, confuse them!
blacken
26 september 2008 ·

vild skrev:
kan bara tillägga att under mina år i landskrona (skåne) kan jag konstatera att rasismen var långt mycket mer utbredd hos invandrarna än svenskarna (1a 2a generationens inv. typ) Där var det invandrarna som var rasistiska mot svenskarna i betydligt högre grad.

Där har du så rätt så, dom "riktiga" rasisterna hittar man hos invandrare..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang