Fel färg på motoroljan

850projekt
26 september 2008 · 15 Inlägg

Hej, jag köpte en saab 9-5 2,3 turbo igår. Ägarn innan hade bara ställt den vid sidan om i mindre än ett år. Och jag åkte hem med den i ungefär 100 mil. Nu när jag kom fram kollade jag oljan (dumt) och längst upp på oljestickan och oljeröret in till motorn var det ljusbrun olja, eller klumpar, tjocka klumpar, men annars var oljan vanlig längst ner på oljan. vad kan det vara? bilen tog inget vatten eller så. Han sa också att det var dags för service.
OOOOOOBBSS!!! HUR FAN VET MAN HUR MYCKET OLJA MAN HAR PÅ SAABS OLJESTICKA????!!!

DoT Häst
26 september 2008 · 1 099 Inlägg

Serva. Byt olja och filter. smile

850projekt skrev:
OOOOOOBBSS!!! HUR FAN VET MAN HUR MYCKET OLJA MAN HAR PÅ SAABS OLJESTICKA????!!!

Jadu, där är markeringar på stickan.. Upp till vilken markering på stickan det ska vara olja står det i instruktionsboken.

Än är inte den sista idioten född..
te_wik Forummoderator
26 september 2008 · 12 813 Inlägg

Kan bara vara kondens... Har du otur så e det värre.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Severin
26 september 2008 · 1 587 Inlägg

De är nog ingen fara tror ja inte.. Testa byt olja o filter.. Se hur det blir sen.. Blir det samma sak fort så kan du börja misstänka på att den drar vatten kanske eller är ja helt ute o cyklar ??

Valkyra
26 september 2008 · 5 Inlägg

Prova med att tappa ur oljan. fyll på ny och låt bilen stå igång till motorn blivit varm. Tappa ur igen och byt till ny olja/filter. På så sätt får du bort alla eventuella oljeklumpar, som kan vara kvar i motorn.
Skulle tro att det var ett tag sen oljan byttes. Kan bli klumpar när bilen stått länge och oljan ej bytts regelbundet.
Lycka till

Chevrolet Corvette "C4" (1985)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
26 september 2008 · 3 404 Inlägg

Om den läcker in vatten så ska oljan se ut som grädde ungefär...

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Petrol_Junkie
26 september 2008 · 13 Inlägg

Bilen har bara gått korta sträckor antagligen.... hinner inte bli riktigt varm. Samma sak på min fars 95:a. Blir så på alla bilar. Så länge oljan nere på stickan är ok i färgen så behöver du inte oroa dig. Orsaken är att de sätter sig kondensi olje-filmen på röret. Torka bort de bara, räcker gott och väl.

Senast redigerat av Petrol_Junkie (26 september 2008)

Datsun 280zx "Red Sun Riding" (1981)
Markus_MR2
26 september 2008 · 761 Inlägg

850projekt skrev:
Hej, jag köpte en saab 9-5 2,3 turbo igår. Ägarn innan hade bara ställt den vid sidan om i mindre än ett år. Och jag åkte hem med den i ungefär 100 mil. Nu när jag kom fram kollade jag oljan (dumt) och längst upp på oljestickan och oljeröret in till motorn var det ljusbrun olja, eller klumpar, tjocka klumpar, men annars var oljan vanlig längst ner på oljan. vad kan det vara? bilen tog inget vatten eller så. Han sa också att det var dags för service.
OOOOOOBBSS!!! HUR FAN VET MAN HUR MYCKET OLJA MAN HAR PÅ SAABS OLJESTICKA????!!!

Menar du att svart inte är ideal färg på en oljestika wink Finns en "ny" med gul mätdel om du vill bekosta den: smile

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Karlsson_1988 Lågt, snabbt och brett
26 september 2008 · 167 Inlägg

ser många sånna på jobbet å de e kondens som blir där.. så länge oljan nere på stickan har vanlig färg ska de inte va nån fara.. ett oljebyte skadar ju inte motorn..

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!
Volvo 240 "Supra MKIV" (1975)
850projekt
26 september 2008 · 15 Inlägg

TACK ALLA:Dbig_smile JÄTTESNÄLLT, ska byta olja o filter och allt.

berra_99
26 september 2008 · 72 Inlägg

Petrol_Junkie skrev:
Bilen har bara gått korta sträckor antagligen.... hinner inte bli riktigt varm. Samma sak på min fars 95:a. Blir så på alla bilar. Så länge oljan nere på stickan är ok i färgen så behöver du inte oroa dig. Orsaken är att de sätter sig kondensi olje-filmen på röret. Torka bort de bara, räcker gott och väl.

Säger de samma, de är de för ja bytt oja på min fars V70 o sen efter bara några mil runt 50-60 så fick han samma problem men då var det kondens i röret ner wink de är inget farligt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang