Behöver jag en till konding i mitt system?

TT-Avant
19 februari 2006 · 6 851 Inlägg

Phaetoon skrev:
Batterier kan inte ge lika mycket kräm som en kondensator...
Så tävlar man i att spela högt så är en kond ett måste för att få ut max av systemet.
Men det gäller ju att man har en bra generator och ett bra batteri som kan ladda upp konden mellan strömförbrukningstopparna. Tycker helt klart att du ska köra med en kond. Två kanske är overkill, men varför inte?

Dummaste jag hört..!!

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Earons Servicetekniker
19 februari 2006 · 300 Inlägg

Sharky skrev:
Det du skriver nedan är faktiskt definitionen på växelström " dra mer eller mindre ström i olika tidsskeden".

Sedan är det så att det vi hanterar här är s.k "icke-periodiska strömmar" och dessa behandlas endera med Fouriertransform i frekvensanalys eller med Laplacetransform i kurvformsanalys. Hantera dessa matematiska verktyg för att räkna ut vad som händer i detalj är ett satans grisgöra som jag som tur är blev av med, och har saligen glömt, för 20 år sedan.

Normalt behöver man aldrig bry sig om dessa fenomen i en bils likströmssystem men problemet kommer när man har slutsteg med switchade nätdelar (vilket alla slutsteg har).

Jag kan, men orkar inte nu, beskriva hur switchade nätdelar är konstruerade och varför man har dom och vad dom ger upphov till.

/Göran


MR2_Racing skrev:
Okej, jag tvivlar absolut inte på att du kan din grej. Men jag funderade lite på det dära bara. Men är det så att bara för att en sak dra mer eller mindre ström i olika tidsskeden så blir det en växelströmskomponent?  Låter i så fall ganska otroligt.


M.v.h//Erik

Okej. Nu tror jag att jag förstår det hela bättre:) Tack för en fin beskrivning.


M.v.h//Erik

Go hard or Go home!
Toyota MR2 GTI "Nightpatrol" (1991)
fire_wizard Avstängd
19 februari 2006 · 185 Inlägg

Tiaz skrev:

Phaetoon skrev:
Batterier kan inte ge lika mycket kräm som en kondensator...
Så tävlar man i att spela högt så är en kond ett måste för att få ut max av systemet.
Men det gäller ju att man har en bra generator och ett bra batteri som kan ladda upp konden mellan strömförbrukningstopparna. Tycker helt klart att du ska köra med en kond. Två kanske är overkill, men varför inte?

Dummaste jag hört..!!

smartaste jag hört..

142_power
20 februari 2006 · 69 Inlägg

Men är det nån som vet hur jag ska koppla när jag ska ha en kodning till två steg? , måste jag ha lika långa kablar till båda stegen ?

timpan_87
20 februari 2006 · 781 Inlägg

som sakt ett bra batari å en bra generator är att föredra framför en kond eller 2.

tråden hanlade väl ändå om han skulle använda den konden han hade eller om han behövde ha 2? inte vilket som va bäst?

har man en kond liggande så använd den då.. och jo de går att använda den till båda stegen.

montera stegen bredvid varandra kanske och konden under lr nåt så du får så liten kabel till båda stegen.. lika långa behöver dom inte va men dom ska va korta.

sen montera du ju bara båda + kablarna från steget på + på konden.

ska du köpa en kond till eller bättre batari? jo köpt ett batari i så fall som är grymt...

de är mitt förslag iallafall

Finnjävel Verkstadschef
20 februari 2006 · 46 Inlägg

Varesig om du väljer att ha konding eller inte så skulle jag rekommendera att
kolla hur stort spänningsfallet är mellan ganeratorn och batteriet.
It makes the differens...

NiKeMaN Entreprenör
20 februari 2006 · 1 286 Inlägg

Phaetoon skrev:
Batterier kan inte ge lika mycket kräm som en kondensator...
Så tävlar man i att spela högt så är en kond ett måste för att få ut max av systemet.
Men det gäller ju att man har en bra generator och ett bra batteri som kan ladda upp konden mellan strömförbrukningstopparna. Tycker helt klart att du ska köra med en kond. Två kanske är overkill, men varför inte?

Tjena NEWBIE.

Jasså du tävlar i dB-drag eftersom att du verkar kunna det här med kondningar o när dom behövs?

Faktum är att i dB-dragracing så sänker man OFTAST/ALLTID sitt resultat med 0.2-0.8 dB med kondensatorer. Garanterat om du inte har ström så det räcker iallafall! Eftersom att en konding laddas ur BLIXTSNABBT och eftersom att du behöver "buuurpa" ca 1 sekund för att få resultat så hinner kondningen ladda ur sig och tar istället ström för slutsteget...

A och O i ett stabilt bygge är STRÖMFÖRSÖRJNINGEN. Alltså rejäla batterier.

Själv så kör jag med två st DLS A6 monoblock (totalt 2400wrms) och dubbla Tudor Maxxima batterier. Utan kondningar såklart. Jag vann ALLA EMMA SPL deltävlingar i somras.

// Niklas Johansson
Phaetoon
21 februari 2006 · 8 156 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Tjena NEWBIE.

Jasså du tävlar i dB-drag eftersom att du verkar kunna det här med kondningar o när dom behövs?

Faktum är att i dB-dragracing så sänker man OFTAST/ALLTID sitt resultat med 0.2-0.8 dB med kondensatorer. Garanterat om du inte har ström så det räcker iallafall! Eftersom att en konding laddas ur BLIXTSNABBT och eftersom att du behöver "buuurpa" ca 1 sekund för att få resultat så hinner kondningen ladda ur sig och tar istället ström för slutsteget...

A och O i ett stabilt bygge är STRÖMFÖRSÖRJNINGEN. Alltså rejäla batterier.

Själv så kör jag med två st DLS A6 monoblock (totalt 2400wrms) och dubbla Tudor Maxxima batterier. Utan kondningar såklart. Jag vann ALLA EMMA SPL deltävlingar i somras.

Jag gillar inte din nedlåtande attityd. Kan du inte behandla andra människor med respekt?
Du behöver inte bete dig som en diva bara för att du vunnit allt i din klass i somras.

Jag har fått tinnitus, så jag håller mig borta från db-drag.
Tycker att ljudkvalité är mycket viktigare. Tur att man även tävlar i detta.
(Tävlar inte själv)

När jag skrev tävla så menade jag inte först och främst i db-drag på elitnivå, utan mest i att spela högt och tävla mot grannen. Mest skryt alltså. Då gör inte 1dB så mycket och då handlar det väl inte om att spela högt i några sekunder? Dessutom pratade jag allmänt om vanliga bilar med bara ett vanligt gammalt sketet 12V batteri och inte om bilar med dubbla batterier av lite bättre kvalité. Jag antar att varje batteri som du har monterat i din bil har en output på strax över 1000W eller? Konstant då, inte bara dom första sekunderna. Sen ligger dom väl på närmare 14V än på 12?

Jag hade snarare ljudkvalité än volym i tanke när jag skrev mitt inlägg.
Men DLS vinner ju på den sidan också wink

Blinkar lamporna så kan det väl vara bra med kondning, om man har en sådan liggandes?
Men annars håller jag med dig till fullo. Bra batterier är A och O och ska man tävla så ska man ha två eller fler. Har man en god strömförsörjning i bilen så ska man inte behöva kondning.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
fire_wizard Avstängd
21 februari 2006 · 185 Inlägg

NiKeMaN skrev:

Phaetoon skrev:
Batterier kan inte ge lika mycket kräm som en kondensator...
Så tävlar man i att spela högt så är en kond ett måste för att få ut max av systemet.
Men det gäller ju att man har en bra generator och ett bra batteri som kan ladda upp konden mellan strömförbrukningstopparna. Tycker helt klart att du ska köra med en kond. Två kanske är overkill, men varför inte?

Tjena NEWBIE.

Jasså du tävlar i dB-drag eftersom att du verkar kunna det här med kondningar o när dom behövs?

Faktum är att i dB-dragracing så sänker man OFTAST/ALLTID sitt resultat med 0.2-0.8 dB med kondensatorer. Garanterat om du inte har ström så det räcker iallafall! Eftersom att en konding laddas ur BLIXTSNABBT och eftersom att du behöver "buuurpa" ca 1 sekund för att få resultat så hinner kondningen ladda ur sig och tar istället ström för slutsteget...

A och O i ett stabilt bygge är STRÖMFÖRSÖRJNINGEN. Alltså rejäla batterier.

Själv så kör jag med två st DLS A6 monoblock (totalt 2400wrms) och dubbla Tudor Maxxima batterier. Utan kondningar såklart. Jag vann ALLA EMMA SPL deltävlingar i somras.

ASG, i lilleputt klassen??
alla emma spl del? jo då vilken planet är du på då??
SPL är för mesar, återkom när du kan lira finljud istället... kostar mer, är svårare att få bra, o ett helvete o ställa in...

alla emma spl, återigen HA HA HA HA HA HA...
med vilken bil??

Ronnie.L
21 februari 2006 · 914 Inlägg

fire_wizard skrev:
kör med konding, o lyssna inte på oseriösa inlägg...

Så du menar att vi som kör utan konding e oseriösa?

fire_wizard Avstängd
21 februari 2006 · 185 Inlägg

Ronnie.L skrev:

fire_wizard skrev:
kör med konding, o lyssna inte på oseriösa inlägg...

Så du menar att vi som kör utan konding e oseriösa?

sa jag inte.. titta längre upp i tråden så förstår du smile

142_power
21 februari 2006 · 69 Inlägg

Men allså när man har en kodning till två steg, måste kablarna från kodningen till stegen va lika långa eller, gör det något om det skiljer typ 10cm?

fire_wizard Avstängd
21 februari 2006 · 185 Inlägg

nej då... kör med så korta kablar som möjligt..

142_power
21 februari 2006 · 69 Inlägg

jopp ska göra de, men undrar ifall om man "Måste" ha lika långa, om vi säger att det är 12cm kabel till ett av stegen och 10cm kabel till det andra, Kodningen fungerar väll till båda eller fungerar den bara till den med kortast kabel?

fire_wizard Avstängd
21 februari 2006 · 185 Inlägg

funkar med bägge... oroa dig inte, koppla in o se glad ut smile

142_power
21 februari 2006 · 69 Inlägg

fire_wizard skrev:
funkar med bägge... oroa dig inte, koppla in o se glad ut smile

Hehe, okok, det ska jag göra!

NiKeMaN Entreprenör
21 februari 2006 · 1 286 Inlägg

Phaetoon skrev:

NiKeMaN skrev:
Tjena NEWBIE.

Jasså du tävlar i dB-drag eftersom att du verkar kunna det här med kondningar o när dom behövs?

Faktum är att i dB-dragracing så sänker man OFTAST/ALLTID sitt resultat med 0.2-0.8 dB med kondensatorer. Garanterat om du inte har ström så det räcker iallafall! Eftersom att en konding laddas ur BLIXTSNABBT och eftersom att du behöver "buuurpa" ca 1 sekund för att få resultat så hinner kondningen ladda ur sig och tar istället ström för slutsteget...

A och O i ett stabilt bygge är STRÖMFÖRSÖRJNINGEN. Alltså rejäla batterier.

Själv så kör jag med två st DLS A6 monoblock (totalt 2400wrms) och dubbla Tudor Maxxima batterier. Utan kondningar såklart. Jag vann ALLA EMMA SPL deltävlingar i somras.

Jag gillar inte din nedlåtande attityd. Kan du inte behandla andra människor med respekt?
Du behöver inte bete dig som en diva bara för att du vunnit allt i din klass i somras.

Jag har fått tinnitus, så jag håller mig borta från db-drag.
Tycker att ljudkvalité är mycket viktigare. Tur att man även tävlar i detta.
(Tävlar inte själv)

När jag skrev tävla så menade jag inte först och främst i db-drag på elitnivå, utan mest i att spela högt och tävla mot grannen. Mest skryt alltså. Då gör inte 1dB så mycket och då handlar det väl inte om att spela högt i några sekunder? Dessutom pratade jag allmänt om vanliga bilar med bara ett vanligt gammalt sketet 12V batteri och inte om bilar med dubbla batterier av lite bättre kvalité. ?Jag antar att varje batteri som du har monterat i din bil har en output på strax över 1000W eller Konstant då, inte bara dom första sekunderna. Sen ligger dom väl på närmare 14V än på 12?

Jag hade snarare ljudkvalité än volym i tanke när jag skrev mitt inlägg.
Men DLS vinner ju på den sidan också wink

Blinkar lamporna så kan det väl vara bra med kondning, om man har en sådan liggandes?
Men annars håller jag med dig till fullo. Bra batterier är A och O och ska man tävla så ska man ha två eller fler. Har man en god strömförsörjning i bilen så ska man inte behöva kondning.

Tanken var att du skulle lugna dig lite och inte skriva CITAT:" Så tävlar man i att spela högt så är en kond ett måste för att få ut max av systemet." Du nämnde aldrig nått om finljud. Då är det snarare en fördel med kondning, aboslut på framsystems-slutstegen då man kan känna av lite mer dynamik i ljudet.
1 dB skillnad är 1dB både när man tävlar eller inte. Du kan INTE vid ett blindtest "höra" skillnaden om du har kondning eller inte i bilen.
Har man blinkande belysning i bilen så ska man inte börja med att montera kondning. Man ska börja i rätt ände: Kablar och strömförsörjning. Du kan ALDRIG använda en kondning som "ett extra batteri för att jag har så dåliga kablar i bilen"....

"Jag antar att varje batteri som du har monterat i din bil har en output på strax över 1000W" Nja man mäter inte batterier på watt(?) utan snarare Ampere (A) och Amperetimmar (Ah)...

// Niklas Johansson
NiKeMaN Entreprenör
21 februari 2006 · 1 286 Inlägg

fire_wizard skrev:
ASG, i lilleputt klassen??
alla emma spl del? jo då vilken planet är du på då??
SPL är för mesar, återkom när du kan lira finljud istället... kostar mer, är svårare att få bra, o ett helvete o ställa in...

alla emma spl, återigen HA HA HA HA HA HA...
med vilken bil??

EMMA SPL Umlimited Klassen....

Har du byggt ljud någon gång alls? Verkar inte så på dina inlägg.
"kostar mer, är svårare att få bra, o ett helvete o ställa in..." <- Asså ASGARV säger jag bara.
Iofs så har jag tävlat i SASCA (finljud om du inte vet det) i tre år och alltid placerat mig på pallplats när jag tävlat. Nu på senare år så har jag även börjat köra dB / ESPL för att det är roligare sätt att nå ut till folket.

Orkar inte ta en sådan diskution med en kille som tror sig veta allt. Men "finljud" e knappast enklare än att bygga db-bil.... Testa själv så får du se. NEWBIE.

// Niklas Johansson
Earons Servicetekniker
21 februari 2006 · 300 Inlägg

fire_wizard skrev:

NiKeMaN skrev:

Phaetoon skrev:
Batterier kan inte ge lika mycket kräm som en kondensator...
Så tävlar man i att spela högt så är en kond ett måste för att få ut max av systemet.
Men det gäller ju att man har en bra generator och ett bra batteri som kan ladda upp konden mellan strömförbrukningstopparna. Tycker helt klart att du ska köra med en kond. Två kanske är overkill, men varför inte?

Tjena NEWBIE.

Jasså du tävlar i dB-drag eftersom att du verkar kunna det här med kondningar o när dom behövs?

Faktum är att i dB-dragracing så sänker man OFTAST/ALLTID sitt resultat med 0.2-0.8 dB med kondensatorer. Garanterat om du inte har ström så det räcker iallafall! Eftersom att en konding laddas ur BLIXTSNABBT och eftersom att du behöver "buuurpa" ca 1 sekund för att få resultat så hinner kondningen ladda ur sig och tar istället ström för slutsteget...

A och O i ett stabilt bygge är STRÖMFÖRSÖRJNINGEN. Alltså rejäla batterier.

Själv så kör jag med två st DLS A6 monoblock (totalt 2400wrms) och dubbla Tudor Maxxima batterier. Utan kondningar såklart. Jag vann ALLA EMMA SPL deltävlingar i somras.

ASG, i lilleputt klassen??
alla emma spl del? jo då vilken planet är du på då??
SPL är för mesar, återkom när du kan lira finljud istället... kostar mer, är svårare att få bra, o ett helvete o ställa in...

alla emma spl, återigen HA HA HA HA HA HA...
med vilken bil??

Jamen fire_wizard. Få se på ditt/dina extrema byggen då! Eller resultat från diverse tävlingar!

Go hard or Go home!
Toyota MR2 GTI "Nightpatrol" (1991)
Drönirettab
21 februari 2006 · 21 761 Inlägg

Kan ju sticka mellan lite angående kabellängder. I princip vad än man ska dra kabel till så är det alltid bättre att ha så kort kabel som möjligt. Det finns nog tillfällen då det är viktigare att kablarna är lika långa men även så korta som möjligt, tex vid multikoppling av batterier som ska ge höga strömmar. Om kablarna mellan batterierna är olika långa så kan den lilla skillnaden i resistans göra att något eller några batterier dras ur snabbare än andra.

Förresten, ett bilbatteri på 14V har jag inte sett någonstans. Åtminstone inte ett vanligt bly/syra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang