Var Nissans GTR så snabb på ringen eller...?

Mr_Gear Biltokig
25 november 2008 · 870 Inlägg

... Eller så avslutar vi denna diskussionen med att jag berättar att GTR har en drag-koefficient på 0.27
Och 997 Turbo på 0.31... cool

Senast redigerat av Mr_Gear (25 november 2008)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
Rinnegan Malleus Malificarum
25 november 2008 · 2 401 Inlägg

Mr_Gear skrev:
... Eller så avslutar vi denna diskussionen med att jag berättar att GTR har en drag-koefficient på 0.27
Och 997 Turbo på 0.31... cool

WTB källa först innan jag tror på det.

Och nej, inte t.ex "nissanfreaksunited.com". En neutral källa.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Rushman Evolution Garage
25 november 2008 · 1 299 Inlägg

Siarnaq skrev:

prodrive skrev:
Vad har du för källa på att Nissan inte har klarat av att göra bilen aerodynamisk då, förutom ditt öga? Det lär ju inte vara så att Nissan har haft tillgång till en vindtunnel (ironi för dåren som inte fattar det), eller att dom har designat bilen för att även ge marktryck och inte bara lågt motstånd rakt fram...

Ge nu farbror prodrive en källa som säger att GTR är helt feldesignad ur aerodynamiskt synvinkel och bara ritad för utseendet så ska herr prodrive starta en tråd om hur retarded han egentligen är! roll

Dessutom skrev jag aldrig att den var mer aerodynamisk än någon Porsche, men det är mycket möjligt att den är det. Fast det tycker jag vi ska låta något tyskt punktligt testinstitut slå fast innan amatörer sitter och gissar på ett forum.. tongue

Säg mig först vars jag sa att den var feldesignad. Lycka till att försöka lägga ord i munnen på mig, men visst, alla är väl inte födda med logiskt tänkande eller ens intelligens så varför diskuterar jag ens med dig?

LOGIK, Den är inte aerodynamiskt nog för att sätta den tiden dom har nu påstått, och utan R-däck. Ska jag ta det i capslock också så du kanske fattar?

Varför bli aggressiv? Liten snopp?

Sky´s the limit...
Mr_Gear Biltokig
25 november 2008 · 870 Inlägg

Siarnaq skrev:

Mr_Gear skrev:
... Eller så avslutar vi denna diskussionen med att jag berättar att GTR har en drag-koefficient på 0.27
Och 997 Turbo på 0.31... cool

WTB källa först innan jag tror på det.

Och nej, inte t.ex "nissanfreaksunited.com". En neutral källa.

http://super-auto.blogspot.com/2008/03/ … r-new.html
Ska vara officiell uppgift från nissan själva...

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
prodrive Avstängd
25 november 2008 · 962 Inlägg

Siarnaq skrev:
Säg mig först vars jag sa att den var feldesignad. Lycka till att försöka lägga ord i munnen på mig, men visst, alla är väl inte födda med logiskt tänkande eller ens intelligens så varför diskuterar jag ens med dig?

LOGIK, Den är inte aerodynamiskt nog för att sätta den tiden dom har nu påstått, och utan R-däck. Ska jag ta det i capslock också så du kanske fattar?

Du skrev aldrig det, men det verkar ju på vissa (eller dig) här som om det vore så... Dessutom har dom väll kört testerna på R-däck, både på Porscharna och GTRen...?

Senast redigerat av prodrive (25 november 2008)

Anubis
25 november 2008 · 1 255 Inlägg

Rushman skrev:

Siarnaq skrev:

prodrive skrev:
Vad har du för källa på att Nissan inte har klarat av att göra bilen aerodynamisk då, förutom ditt öga? Det lär ju inte vara så att Nissan har haft tillgång till en vindtunnel (ironi för dåren som inte fattar det), eller att dom har designat bilen för att även ge marktryck och inte bara lågt motstånd rakt fram...

Ge nu farbror prodrive en källa som säger att GTR är helt feldesignad ur aerodynamiskt synvinkel och bara ritad för utseendet så ska herr prodrive starta en tråd om hur retarded han egentligen är! roll

Dessutom skrev jag aldrig att den var mer aerodynamisk än någon Porsche, men det är mycket möjligt att den är det. Fast det tycker jag vi ska låta något tyskt punktligt testinstitut slå fast innan amatörer sitter och gissar på ett forum.. tongue

Säg mig först vars jag sa att den var feldesignad. Lycka till att försöka lägga ord i munnen på mig, men visst, alla är väl inte födda med logiskt tänkande eller ens intelligens så varför diskuterar jag ens med dig?

LOGIK, Den är inte aerodynamiskt nog för att sätta den tiden dom har nu påstått, och utan R-däck. Ska jag ta det i capslock också så du kanske fattar?

Varför bli aggressiv? Liten snopp?

Hahaha tongue

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
Rinnegan Malleus Malificarum
25 november 2008 · 2 401 Inlägg

Mr_Gear skrev:
http://super-auto.blogspot.com/2008/03/nissan-gt-r-new.html
Ska vara officiell uppgift från nissan själva...

I rest my case.

@ Rushman. Fan det sämsta jag har hört på ett bra tag, minst 5 år iaf. Tog det dig så lång tid att komma på något som en 6 åring skulle ha briljerat över dig med? Congratulations.


Prodrive, har då inte sett hittills att dom har gjort något test med R-däck alls, inte enligt Nissan iaf. Dock så undrar man ju vad dom håller på med egentligen, om dom säger att det är gjort med R-däck så kan det KANSKE gå. Men det dom påstår just nu är ju ungefär lika troligt som att en 740 ska brassa ifrån en M3'a. Det funkar bara inte så, den är inte aerodynamisk eller motorstark nog att göra en sån tid utan R-däck eller något annat hjälpmedel.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Aerodynamik ...
25 november 2008 · 7 120 Inlägg

Siarnaq skrev:

Mr_Gear skrev:
http://super-auto.blogspot.com/2008/03/nissan-gt-r-new.html
Ska vara officiell uppgift från nissan själva...

I rest my case.

@ Rushman. Fan det sämsta jag har hört på ett bra tag, minst 5 år iaf. Tog det dig så lång tid att komma på något som en 6 åring skulle ha briljerat över dig med? Congratulations.

När du är så dryg som du är får du ju förvänta dig skit tillbaka.

prodrive Avstängd
25 november 2008 · 962 Inlägg

Siarnaq skrev:
Prodrive, har då inte sett hittills att dom har gjort något test med R-däck alls, inte enligt Nissan iaf. Dock så undrar man ju vad dom håller på med egentligen, om dom säger att det är gjort med R-däck så kan det KANSKE gå. Men det dom påstår just nu är ju ungefär lika troligt som att en 740 ska brassa ifrån en M3'a. Det funkar bara inte så, den är inte aerodynamisk eller motorstark nog att göra en sån tid utan R-däck eller något annat hjälpmedel.

Det var ett tag sen jag läste artiklarna, men om jag minns rätt levereras GTRen i europa och asien med R-däck och ekonomidäck i USA, det var USA varianten Porsche hade provat och alltså kört med ruttna skitdäck, rätta mig om jag har fel?

Mr_Gear Biltokig
25 november 2008 · 870 Inlägg

Siarnaq skrev:

Mr_Gear skrev:
http://super-auto.blogspot.com/2008/03/nissan-gt-r-new.html
Ska vara officiell uppgift från nissan själva...

den är inte aerodynamisk eller motorstark nog att göra en sån tid utan R-däck eller något annat hjälpmedel.

Nu skiter jag ju fullständigt i vilken som är snabbast utav dessa två bilarna - jag är mest kåt på 997 turbon, men GTRén är läcker också. I bring the facts helt enkelt.

Men har du inte just fått uppgifter om att GTRén har mindre luftmotstånd än en 997 turbo? för det verkar vara det du menar med "aerodynamisk"?

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
chrno RE-雨宮
25 november 2008 · 481 Inlägg

http://www.edmunds.com/insideline/do/Ne … eId=133467

http://www.gtrnissan.com/img/gallery/nissan-gtr-image-gallery-exterior-5.Wallpaper_1280x1024.jpg

Från ett av nissans pressmeddelanden:
"The all-new GT-R's body is created with a combination of steel, carbon fiber and aluminum, providing a unique combination of stiffness and lightness. The Nissan GT-R features a low coefficient of drag of 0.27, with high front and rear downforce, which provides the GT-R with enhanced grip in all weather situations, while also enhancing fuel efficiency.

The front fenders express power and stability, while the "aero-blades" on the fenders' leading edges provide optimum airflow around the tires and along the body. The scoop in the fenders' trailing edges assists in providing front downforce and optimization of side airflow. The aggressive front end, with a large hood budge and single air intake, provides a sophisticated style as well as undisturbed airflow for power and cooling. New "super wide beam" headlights feature three additional sub-reflectors (compared to conventional lights) to give a wider spread to the illumination area.

The Nissan GT-R's large, four-passenger cabin features a sloping "aero blade canopy" roofline and curved C-pillar "sword edge," which expresses the distinctive GT-R identity, as well as facilitating air flow around the rear of the vehicle. The GT-R's hallmark four-ring taillights, efficient rear spoiler and large, integrated φ120 exhaust tips, provides the signature rear view of the GT-R, as well as optimizing airflow along the top and under the vehicle."

RE-Amemiya Kitted FD3S
Rinnegan Malleus Malificarum
25 november 2008 · 2 401 Inlägg

Mr_Gear skrev:
Nu skiter jag ju fullständigt i vilken som är snabbast utav dessa två bilarna - jag är mest kåt på 997 turbon, men GTRén är läcker också. I bring the facts helt enkelt.

Men har du inte just fått uppgifter om att GTRén har mindre luftmotstånd än en 997 turbo? för det verkar vara det du menar med "aerodynamisk"?

Men nu är det just det att dom flesta bolag lägger gärna lite "extra creds" på sina bilar, just för att höja försäljningen och bilens status. Det är därför jag vill gärna se t.ex en professionell tidning göra en undersökning om det istället för att bara böja mig ner och tro på vad Nissan säger om sin egen bil, förstår du hur jag menar?


Jag tror inte att Nissan skulle tillåta att bilen provas utan R-däck, det är just därför den här tiden är tveksam, det kan inte ha varit på vanliga street tires så att säga.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Levinsson Brap Brap Brap
25 november 2008 · 149 Inlägg

Att man kan bli så grinig för så lite... yikes

Senast redigerat av Levinsson (25 november 2008)

Fredrik.Gustavsson
25 november 2008 · 2 123 Inlägg

Tycker allt det är lite småroligt att ni sitter och tjafsar om vilken bil som har stört respektive minskt luftmotstånd och benämner det som aerodynamik. Aerodynamik är ett väldigt stort ämne där inte bara luftmotstånds ingår, vilken bil har bäst downforce ? Vilken bil har störst friktionsmotstånd ? Vilken bil har bäst viktfördelning osv.

Förövrigt känns det sandlåde nivå och hade jag vart moderator hade åtminstone 2 fått varningar, för det är inte förstå tråden man ser dom tjafsar.

Dessutom har vi nu fått tillförlitliga siffror på att Nissan har lägre luftmotstånd så vad grundar du Siarnaq ditt påstående om att den har luftmotstånd som en missbildad tjur och betydligt högre än Porschen ?

Rinnegan Malleus Malificarum
25 november 2008 · 2 401 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:
Tycker allt det är lite småroligt att ni sitter och tjafsar om vilken bil som har stört respektive minskt luftmotstånd och benämner det som aerodynamik. Aerodynamik är ett väldigt stort ämne där inte bara luftmotstånds ingår, vilken bil har bäst downforce ? Vilken bil har störst friktionsmotstånd ? Vilken bil har bäst viktfördelning osv.

Förövrigt känns det sandlåde nivå och hade jag vart moderator hade åtminstone 2 fått varningar, för det är inte förstå tråden man ser dom tjafsar.

Dessutom har vi nu fått tillförlitliga siffror på att Nissan har lägre luftmotstånd så vad grundar du Siarnaq ditt påstående om att den har luftmotstånd som en missbildad tjur och betydligt högre än Porschen ?

Har jag sagt det?
Nej, så försök inte vinkla det så heller.

Jag sa helt enkelt att bilen kunde omöjligt, FYSISKT omöjligt gjort dom tiderna med gatdäck. När man kollar på bilens aerodynamik, motorkraft och vikt. Sen var det alla andra som drog in irrelevanta argument pga dom inte förstod min poäng från första början.

Sen att en källa direkt från Nissan att just GT-R är otroligt bra, ja bättre än Porsche och Ferarri t.ex är ju otroligt opartiskt. Säger inte att dom har påstått det heller, men det börjar fan verka så. Även Nissan borde veta att det går inte att sätta en sådan tid med en sån bil på gatdäck, om dom hade sagt att det var med R-däck så är det ju en annan sak.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
V10
25 november 2008 ·

Siarnaq skrev:

prodrive skrev:
Skitsnack deluxe, är det något GTR är så är det väll aerodynamisk... Och avancerad smile

Men det är ju inte så konstigt att vissa inte förstår hur tekniskt avancerad bilfan är, det är ju bara att kolla offtopic avdelningen där folk frågar hur man stänger av en dator i princip.... lol

R-tard istället för r-däck här då.

Så du påpekar att den är mer aerodynamisk än en Porsche?

Tror du på tomten också eller?


Och V10 då borde du veta att det är ren och skär lögn det dom har mätt upp iaf, när den är någon sekund segare än Ägget vad jag vill minnas iaf.

Jag är en av få verkar det som som INTE tror att GT-R klarade av den tiden som en originalbil, jag ser inte hur den skulle klara av den tiden, även om den är väldigt lättkörd och har grymt bra fäste.

Men däremot skulle jag föreslå att du taggar ner lite med att bestämt hävda si och så. Nissan GT-R ÄR en bättre bil än en 997 Turbo, dock inte så mycket snabbare som tiden säger.

Att den har bättre aerodynamik är inget konstigt, se bara över konstruktionen över hela bilen så ser du snabbt det är mer eller mindre en racebil i grunden, den har en helt egen plattform som den vilar på och är byggd ifrån början till slut med bara dom värsta delarna med alla möjliga avancerade funktioner, en rullande dator.

Samtidigt så är Koenigsegg inte en lättkörd bil, bara för att den har 806 hk och väger ca 1400 kg säger inte att den kan dra fullt överallt som en GT-R kan, tänk på det wink

Jag tvivlar på Nissans tid, men föraren som körde är den som utvecklat GT-R:s vägegenskaper, han kan bilen som ingen annan.

En sak till, R-Däck på en Rwd bil runt Ringen gör en skillnad på ca 10 sek, det är testat. En awd kan inte tjäna in så mycket tid!

Senast redigerat av V10 (25 november 2008)

Aldin AT Däck
25 november 2008 · 501 Inlägg

dessutom har den "nya gtr bilen" klockats 07.25 på ringen av fotografer o den är inte ens färdig big_smile

R Däck och gatdäck Till Sveriges Lägsta Priser
AT Däck
www.atdack.se
Rinnegan Malleus Malificarum
25 november 2008 · 2 401 Inlägg

V10 skrev:
Jag är en av få verkar det som som INTE tror att GT-R klarade av den tiden som en originalbil, jag ser inte hur den skulle klara av den tiden, även om den är väldigt lättkörd och har grymt bra fäste.

Men däremot skulle jag föreslå att du taggar ner lite med att bestämt hävda si och så. Nissan GT-R ÄR en bättre bil än en 997 Turbo, dock inte så mycket snabbare som tiden säger.

Att den har bättre aerodynamik är inget konstigt, se bara över konstruktionen över hela bilen så ser du snabbt det är mer eller mindre en racebil i grunden, den har en helt egen plattform som den vilar på och är byggd ifrån början till slut med bara dom värsta delarna med alla möjliga avancerade funktioner, en rullande dator.

Samtidigt så är Koenigsegg inte en lättkörd bil, bara för att den har 806 hk och väger ca 1400 kg säger inte att den kan dra fullt överallt som en GT-R kan, tänk på det wink

Jag tvivlar på Nissans tid, men föraren som körde är den som utvecklat GT-R:s vägegenskaper, han kan bilen som ingen annan.

En sak till, R-Däck på en Rwd bil runt Ringen gör en skillnad på ca 10 sek, det är testat. En awd kan inte tjäna in så mycket tid!

Ja sa aldrig att 997 var bättre, jag snackade aldrig ens om 997. wink

Och ja, jag är medveten om hur mycket en RWD bil tjänar på R-däck gentemot AWD.
Dock så balanserar Koenigsegg upp allting på raksträckor/svepande kurvor. Man behöver inte ens ta till halvgas förrän man ligger på samma nivå som GT-R. Men ja, tack att någon delar min åsikt iaf.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Rinnegan Malleus Malificarum
25 november 2008 · 2 401 Inlägg

Aerodynamik skrev:
När du är så dryg som du är får du ju förvänta dig skit tillbaka.

Nejmen hoppsan, det kommer från rätt person. Sist var det du som satt och gnällde över hur alla hoppade på dig och bla bla bla. Jag kan åtminstode försvara mig själv som du förmodligen har märkt?



Förresten, Aldin, hur kan en fotograf klocka en bil på Ringen?
Vet inte om jag missförstod det där men det låter lite finurligt.


Edit: Sorry för dubbelposten, inte för att jag bryr mig så mycket om det men ändå.

Senast redigerat av Siarnaq (25 november 2008)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Aldin AT Däck
25 november 2008 · 501 Inlägg

Siarnaq skrev:

Aerodynamik skrev:
När du är så dryg som du är får du ju förvänta dig skit tillbaka.

Nejmen hoppsan, det kommer från rätt person. Sist var det du som satt och gnällde över hur alla hoppade på dig och bla bla bla. Jag kan åtminstode försvara mig själv som du förmodligen har märkt?



Förresten, Aldin, hur kan en fotograf klocka en bil på Ringen?
Vet inte om jag missförstod det där men det låter lite finurligt.


Edit: Sorry för dubbelposten, inte för att jag bryr mig så mycket om det men ändå.

jag vet inte läste det i teknikens värld bara det är min enda källa tongue

R Däck och gatdäck Till Sveriges Lägsta Priser
AT Däck
www.atdack.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang