Det ryker ur Baselementet [BILDERNA ÄR UPPLAGDA]

Jolle87
5 oktober 2008 · 1 585 Inlägg

verkar mycket konstigt det här, Oftast är den blåa sladden på din stereo Elantenn och den oranga är Memory till sereon. Tycker det ser rätt kopplat om man tittar på bilderna. Som nån sa tidigare i tråden ryker det från basarna eller från steget?

Senast redigerat av Jolle87 (5 oktober 2008)

Sqweebz Legitimerad Fåntratt
5 oktober 2008 · 447 Inlägg

Jolle87 skrev:
verkar mycket konstigt det här, Oftast är den blåa sladden på din stereo Elantenn och den oranga är Memory till sereon. Tycker det ser rätt kopplat om man tittar på bilderna. Som nån sa tidigare i tråden ryker det från basarna eller från steget?

Om jag inte minns helt fel:
RÖD: + (Memory)
Gul: + på tändningen.
Svart: Jord

Röd och gul kan jag ha blandat ihop, men du fattar. Orange kan vara mute till telefon eller liknande. Beror på vad man har för stereo och allt.

Ont om hästkrafter är det gott om.
DusanMandick Random Hero
5 oktober 2008 · 4 047 Inlägg

Sqweebz skrev:
Oj men stackare. Ta och bestäm dig nu. Basen eller steget? Luktar det brän elektronik? Lukta på steget och känn om det luktar skumt.

Dina kopplingar ser iaf bra ut. Men gör såhär... Ta en multimeter (ström mätar dosa) och mät strömmen. Ta plus på plus och minus på jorden.. den skall då visa mellan 12V och 14V nånting. Om den INTE visar det, då är inte jorden bra nog. Skit viktigt att den jordar som den ska annars funkar inte steget.

Och det jag sa om svetsning, skit i det. Ville bara säga det. big_smile

Mäter man ström får man ampere inte volt !! ska man hjälpa nån får man skriva rätt så han inte mäter ström i parallellt o pajar multimetern

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Jolle87
5 oktober 2008 · 1 585 Inlägg

Sqweebz skrev:

Jolle87 skrev:
verkar mycket konstigt det här, Oftast är den blåa sladden på din stereo Elantenn och den oranga är Memory till sereon. Tycker det ser rätt kopplat om man tittar på bilderna. Som nån sa tidigare i tråden ryker det från basarna eller från steget?

Om jag inte minns helt fel:
RÖD: + (Memory)
Gul: + på tändningen.
Svart: Jord

Röd och gul kan jag ha blandat ihop, men du fattar. Orange kan vara mute till telefon eller liknande. Beror på vad man har för stereo och allt.

Ja jag blanda nog ihop det lite där jag ocksåtongue Men det kan va lite olika beroende på vilken stereo det är osv.

mrfillefjong
5 oktober 2008 · 70 Inlägg

Gul = minne
Röd = plus
Svart = minus

Du ska få fett med dingdong :)
Volvo 855/V70 T5 "Töööbon" (1994)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
5 oktober 2008 · 2 853 Inlägg

då vet vi va kablarna betyder:P

broos
5 oktober 2008 · 18 Inlägg

Klokare på kablarna än så kan vi inte bli. Jag tror att det är steget det är fel på. Om ja förstog rätt att det rycker från steget ? Hört talat som inbränning ? big_smile

Senast redigerat av LeGeNdArY1 (5 oktober 2008)

Audi-powah
5 oktober 2008 · 497 Inlägg

gör så här för det första byt jord till bälteshållaren direkt!!!!!  tag ur basarna ifrån baslådan och kontrollera så ingenting är bränt du brukar kunna lukta dej till det typiskt symton på en bränd bas är att det luktar bränd arsenik. ser ingen av basarna fel ut och jorden är byt testa det igen med basarna i lådan och strömen på steget med bilen igång ska vara mellan 13.6-14.6! mät nu på utgångarna så steget inte lämnar likström det kan hända att steget lämnar max 0.012v i likström på högtalar kanalerna då är det inte farligt men kontrolera så den ger växeltröm allt mellan 0-106volt det beror på vilket steg demn är men 4kanals steg brukar ge max 45volt eller så kontrolera även amperen på strömkabeln med en ampertångmeter för säkerhets skull så det inte tar mer amp än vad det spekade säkringarna i manualen är.
obs! även om ett steg lyser grönt kan ett steg vara sönder det kan vara fel på andra komponenter som sköter högtalar kanalerna på steget eller något annat det är mycket sällan sånt händer men det finns alltid en risk för att det ska hända.
är inget av dessa mätområden rätt testa ett annat steg och lämna in steget du använde skulle inte basarna bli bättre är det basarna det är fel på.

Senast redigerat av Audi-powah (5 oktober 2008)

Audi S3 "Quattro" (2002)
LuCiiifer DrivmedelsTekniker
5 oktober 2008 · 1 632 Inlägg

Sammanfattning:

Alltså första Gången rykte det från spolarna, andra gången rykte det ytterst lite från steget. det har alltså rykt från båda!

Har testat och köra på både front och back på lågnivå.

Har även testa 3 st olika lågnivåkablar (Mds, Dls, Gas)

Steget lyser som det ska.

Och inga säkringar går när jag slår på det. (om det blir överhettat borde de brännas)

I början brummade basarna bara. (ingenting rykte men steget slog av och på som om de inte fick tillräckligt med ström Laddade då batteriet.)




En fråga till: De där rattarna på steget (som bestämmer Hz) kan de ha nått med saken att göra? om de skickar på för mycket som inte basarna klarar av? kan inte så mycket

Audi-powah
5 oktober 2008 · 497 Inlägg

när en bas brummar framoch tillbaks så är det steget som skickar ut störda singaler till basarna likström med mera inte bra!/  du ska stäla in lowpassfiltret på 75-80hz på basarna inte över helst och har du subsonic så ska det vara ställt på 25hz
det där med säkringar de kan tåla över angät värde i några sekunders tid då snackar vi allt mellan 5-15amp över den norminela gränsen beroende vad det är för säkring

Audi S3 "Quattro" (2002)
vw_performance Greve
5 oktober 2008 · 1 058 Inlägg

om basarna brummar är det ju iaf lite liv i dom.. skulle tippa på att steget är trasigt. prova ett nytt steg.

PoLoud =D
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
5 oktober 2008 · 2 853 Inlägg

LuCiiifer skrev:
Sammanfattning:

Alltså första Gången rykte det från spolarna, andra gången rykte det ytterst lite från steget. det har alltså rykt från båda!

Har testat och köra på både front och back på lågnivå.

Har även testa 3 st olika lågnivåkablar (Mds, Dls, Gas)

Steget lyser som det ska.

Och inga säkringar går när jag slår på det. (om det blir överhettat borde de brännas)

I början brummade basarna bara. (ingenting rykte men steget slog av och på som om de inte fick tillräckligt med ström Laddade då batteriet.)




En fråga till: De där rattarna på steget (som bestämmer Hz) kan de ha nått med saken att göra? om de skickar på för mycket som inte basarna klarar av? kan inte så mycket

ne dom delar bara basarna..spelar ingen roll de..om steget lyser..så funkar ju de..kolla om talspolarna e hela..dom kan ha släppt fr sina limningar..fästen..dvs:)
bakom basen hittar du talspolarna tongue 2 kablar som går till kabelfästet..kolla om dom sitter fast i sj bas pappret big_smile

Senast redigerat av pattilatti2 (5 oktober 2008)

Helvete_racing Arg Snickare
5 oktober 2008 · 875 Inlägg

släng skiten o köp nytt på feltema. [biltema]

eller så spelar du på, det är ju coolt med rök.

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
5 oktober 2008 · 2 853 Inlägg

volvo_r-optik skrev:
släng skiten o köp nytt på feltema. [biltema]

eller så spelar du på, det är ju coolt med rök.

ja det vore nästan lika o köpa nytt  big_smile

Jolle87
5 oktober 2008 · 1 585 Inlägg

Det bästa du kan göra är väll att testa ett annat steg. Eftersom jag misstänker att det är steget det är fel på. Men börja med att testa med att byta jord punkt, och se om det blir bättre. Kan ju även va så att basarna är sönder. Så det hade ju varit bra om du har en till bas eller ett annat steg att prova dig fram med.

Senast redigerat av Jolle87 (5 oktober 2008)

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
5 oktober 2008 · 2 853 Inlägg

kolla talspolarna...tongue

Sqweebz Legitimerad Fåntratt
6 oktober 2008 · 447 Inlägg

DusanMandick skrev:

Sqweebz skrev:
Oj men stackare. Ta och bestäm dig nu. Basen eller steget? Luktar det brän elektronik? Lukta på steget och känn om det luktar skumt.

Dina kopplingar ser iaf bra ut. Men gör såhär... Ta en multimeter (ström mätar dosa) och mät strömmen. Ta plus på plus och minus på jorden.. den skall då visa mellan 12V och 14V nånting. Om den INTE visar det, då är inte jorden bra nog. Skit viktigt att den jordar som den ska annars funkar inte steget.

Och det jag sa om svetsning, skit i det. Ville bara säga det. big_smile

Mäter man ström får man ampere inte volt !! ska man hjälpa nån får man skriva rätt så han inte mäter ström i parallellt o pajar multimetern

Ursäkta mig då. Jag är ingen elektriker, men sist jag kollade så ska ett 12V steg ha allt det där 13V - 14.6V, eller vad det nu var, i IN ström TILL steget. Visst, Ampererna spelar stor roll också natyrlish. MEN, steget måste fortfarande ha rätt IN ström för att det ska funka som det ska och spela.

Jag kopplade in mina stereo saker i bilen, steget lyste grönt men det lyste inte rött innuti (har plast "lock" och i steget finns det röda LEDs som lyser) Visst tänkte jag, det lyser men spelar inget, då är det paj. En polare mätte på PLUS och JORD kabeln, det visade sig att JORDEN inte JORDADE som den skulle vilket inte fick steget att funka som det skulle. Det lyste lite bara för att REMOTEN var inkopplad och den skickar tydligen på lite ström som fick den gröna LEDen på steget att Lysa.

MEn som många säger nu, pröva att byta steg.. och kolla så inte högtelar kablarna ligger emot varandra. Alla vet ju att man inte ska koppla ihop PLUS och MINUS direkt. big_smile

Ont om hästkrafter är det gott om.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang