Kuggat uppkörning 3 ggr, senast idag!

ZonaX Svetsare
7 oktober 2008 · 3 150 Inlägg

Var själv pissnervös innan min uppkörning men det avtog nästan helt när vi hälsat på uppkörningsgubben och gått igenom vad han skulle kolla på under körningen.   Blev ännu mindre nervös då min körlärare och uppkörningsgubben (kugg-jörgen) snackade om hur bra hennes nya 9-5 (eller vad det var) var och så.  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
7 oktober 2008 · 1 874 Inlägg

Då är du uppenbarligen inte tillräckligt tränad. Jag kände mig oerhört säker när jag körde upp.
Det gjorde inget att det var en bil som jag aldrig kört tidigare. Det funkade bra ändå. Är man
säker så kan man sin sak. Man måste ta det lugnt och följa alla regler. Sedan är det bättre om
man ligger exakt enligt reglerna och inte "för sakta". Så bara för att du kör "långsamt" behöver
det inte vara bra. Snarare tvärt om....

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
7 oktober 2008 · 1 874 Inlägg

Själv fick jag mitt kort på första uppkörningen. Hade kört asmycket hemma, men bara
ett fåtal gånger på trafikskolan. Fick körkortet för 5 - 7.000kr, i princip. Jag är nöjd.

twin_cam Smålänning
7 oktober 2008 · 7 877 Inlägg

Säger som alla andra...

Kör som folk gör mest... De gjorde jag o fick mitt på första efter 15 lektioner. (13 va gratis o de måste ju utnyttjas wink )

Körde också upp privat, dock i samma stad, men med en helt anna bil. I körskolan körde jag en BMW 180d som va pigg, stark och skifin (skulle kunna tänka mig att ha en sån faktiskt smile ) och så fick jag köra upp i en Volvo V50 1,8F... Som får min 740GL att kännas snabb i jämförelse.. Skulle inte vilja ha en sån om dom kastade den efter mig...

Men det var bara att säga som de va när man fick motorstopp en gång...

Kör lungt bara så går de finfint smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Mortalis VW-nörd?
7 oktober 2008 · 4 332 Inlägg

Ta med lärarn i bilen på uppkörningen då om du blir så nervös. De e ju tillåtet å ha denne i baksätet å fila naglarna under tiden.
Och kör en lektion precis innan uppkörningen, lättade en hel del på nervositeten för min del iaf, även om man kanske inte var SUPERsugen på att träna panikbromsa när man hade hjärtat i halsen

CarpeDiem German Engineering
7 oktober 2008 · 9 083 Inlägg

Jadu, det krävs 1 års körning för att man ska klara av det. Jag klarade uppkörningen på första försöket men har gjort en tabbe, jag blinkade åt höger för tidigt och bilisten framför körde bara rakt ut fast jag skulle fortsätta rakt fram. När jag var klar så frågade inspektören vad jag gjorde för fel och jag förklarade för honom utan problem. Jag fick lappen iallafall smile Jag kallar inte det för tur tongue Men men, lycka till och fortsätt att öva. Måste också säga att jag körde upp som privatist wink

//CarpeDiem wink

Senast redigerat av CarpeDiem (20 oktober 2009)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
te_wik Forummoderator
7 oktober 2008 · 12 813 Inlägg

Som alla säger, det är bara att öva.

Jag tog mitt körkort efter 6st 40min lektioner på körskola, och ca 90mil privatkörning.

Pluggade till teoriprovet, klarade det på första.
Sen halbanan..

Sen så tyckte min körlärare att jag inte var redo för uppkörning efter bara 6 lektioner, att jag åt minstone skulle köra alla 10 som var gratis.

Men jag var stessad och tyckte att det är dags, sommaren var snart slut så jag bokade en tid.

Nervös men självsäker ändå, och det slutade ju med att man fick kortet.

Att köra en annan bil än körskolans bil kan vara en fördel ibland..

Jag tex övningskörde med en Passat Tdi - 03. Men hade uppkörning med en splitterny Volvo V50 som var vägverkets.
Ett kärringstopp fick jag i en korsning, men gubben bredvid sa bara att det är lugnt, att jag känner ju inte bilen efter typ 100m.
"tänk inte på det, inte stressa upp dig pga det lilla.. det händer alla någongång"

Men kan du inte koncentrera dig på körningen pga att du inte kört med bilen innan, betyder att du kört för lite bil.

Övningskör mer, mer mer och helst med olika bilar.
Det är ju samma princip på körningen oavsett märke, modell årsmodell osv.

Sen vill jag avfärda myten att det är så mkt enklare att ta körkort här i norrland än tex Stockholm,
Vi har samma regler här, om än mindre trafik.
Men att det är enklare pga det, har jag mkt svårt att tro.

Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (7 oktober 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
FBR
7 oktober 2008 · 61 Inlägg

Klarar man inte köra olika bilar samt i andra städer då är man inte mogen för körkort.

THEBADGUY Gorgilus addictus
7 oktober 2008 · 4 738 Inlägg

FBR skrev:
Klarar man inte köra olika bilar samt i andra städer då är man inte mogen för körkort.

Det lät ju bara dumt...

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
anvandare_12345
7 oktober 2008 · 654 Inlägg

FBR skrev:
Klarar man inte köra olika bilar samt i andra städer då är man inte mogen för körkort.

Instämmer, det finns alldeles för mycket folk som får körkort utan att kunna köra ordentligt...

KimVsWorld Mästare
7 oktober 2008 · 2 947 Inlägg

danhild skrev:

FBR skrev:
Klarar man inte köra olika bilar samt i andra städer då är man inte mogen för körkort.

Instämmer, det finns alldeles för mycket folk som får körkort utan att kunna köra ordentligt...

word.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Erikkk
7 oktober 2008 · 250 Inlägg

twin_cam skrev:
Säger som alla andra...

Kör som folk gör mest... De gjorde jag o fick mitt på första efter 15 lektioner. (13 va gratis o de måste ju utnyttjas wink )

Körde också upp privat, dock i samma stad, men med en helt anna bil. I körskolan körde jag en BMW 180d som va pigg, stark och skifin (skulle kunna tänka mig att ha en sån faktiskt smile ) och så fick jag köra upp i en Volvo V50 1,8F... Som får min 740GL att kännas snabb i jämförelse.. Skulle inte vilja ha en sån om dom kastade den efter mig...

Men det var bara att säga som de va när man fick motorstopp en gång...

Kör lungt bara så går de finfint smile

Jag säger tvärt om, kör INTE som folk gör mest! Exempelvis ska man på en uppkörning stanna och ha full sikt in på en väg där högerregeln gäller, trots att ingen sjulle få för sig att köra ut därifrån utan att lämna företräde. Man ska även köra så pass sakta att man har full sikt vid plankorsning, även med bommar. Jag ser uppkörningen som ett bevis på att man KAN köra vettigt.

zlaban08 Glidarn
7 oktober 2008 · 408 Inlägg

KimVsWorld skrev:

danhild skrev:

FBR skrev:
Klarar man inte köra olika bilar samt i andra städer då är man inte mogen för körkort.

Instämmer, det finns alldeles för mycket folk som får körkort utan att kunna köra ordentligt...

word.

word

(obrut)
Audi A4 AVANT 1,8T "BULLY" (2001)
Opel astra 1,4 SI "Ambull Car" (1992)
anvandare_12345
7 oktober 2008 · 654 Inlägg

Smedhult skrev:
klara uppkörningen på första. körde 2 lektioner på körskola. 40 minuters. och kanske 20 mil privat. fast då¨hade man kört a-traktor i 1,5 år före. som iof gick som en bil..

lycka till nästa gång;)

Jag tog verkligen varje chans jag kunde till att köra bil vilket jag nästan fortfarande gör...smile
Under de två åren som jag övningskörde avverkades någonstans mellan 700 och 1000 mil privat, det var rena leken att köra upp efter det.

Edit: lycka till förresten...smile

Senast redigerat av danhild (7 oktober 2008)

maximal_boost
7 oktober 2008 · 379 Inlägg

Jag får inte ta mitt körkort än men ett tips är ju att köra med olika typer av bilar, så kanske det inte spelar så stor roll vilken typ av bil du får smile

Själv övningskör jag med Celica -90 tongue <-- seg växellåda, skadar inte att träna lite med, opel astra -97 <-- kombi, volvo v70 -99 <-- större kombi och cadillac bts -07 <-- hur go som helst. Lite variation big_smile

Alla dessa är helt olika att köra, med dragläge, storlek, prestanda. Man lär sig att anpassa sig snabbt vilket nog är bra smile

Germax
7 oktober 2008 · 12 086 Inlägg

Det är ganska enkelt, kuggar man 3 ggr kan man inte köra bil, mao ska man inte ha körkort.
Jag vet av egen erfarenhet och av andras att de är snällare på andra körningen, kuggar man 3 kan man helt enkelt inte köra bil. Gå massa lektioner och lär dig ist, att kugga uppkörningen ett dussin gånger är ju bara pinsamt..

Och som vissa säger ang olika bilar och städer.
Ok, bilen kan jag ha överseende med. Men de är ju inte som att gå över till ett flygplan? Ok, ett käringstopp kan jag tycka är acceptabelt av en rockie tongue och vadå i en annan stad? Sverige är världens mest trafikskyltade land, använd ögonen, det är bara att läsa innantill på skyltarna!

Senast redigerat av JapMax (7 oktober 2008)

båten
7 oktober 2008 · 29 Inlägg

JapMax skrev:
Det är ganska enkelt, kuggar man 3 ggr kan man inte köra bil, mao ska man inte ha körkort.
Jag vet av egen erfarenhet och av andras att de är snällare på andra körningen, kuggar man 3 kan man helt enkelt inte köra bil. Gå massa lektioner och lär dig ist, att kugga uppkörningen ett dussin gånger är ju bara pinsamt..

Och som vissa säger ang olika bilar och städer.
Ok, bilen kan jag ha överseende med. Men de är ju inte som att gå över till ett flygplan? Ok, ett käringstopp kan jag tycka är acceptabelt av en rockie tongue och vadå i en annan stad? Sverige är världens mest trafikskyltade land, använd ögonen, det är bara att läsa innantill på skyltarna!

Skitbra att du kan köra bil, jag antar att du tog flera lektioner efter att du kuggade första gången? Får du skulle du inte ha körkort (Eftersom du inte kunde köra bil) Och ska man verkligen ha körkort om dom är snällare andra gången? Det ska väl bedömas lika varje gång?


Rent spekulativt så antar jag att du kör för fort ibland? Jag hoppas att det bara är slarv som gjort att du inte har skickat in ditt körkort än? För vilken uppkörningsledare tycker att det är OK?

Lätt att vara bitchig när man väl har kortet i handen, hur kaxig kände du dig efter att du hade kuggat första gången?

Saxbo2
7 oktober 2008 · 12 Inlägg

Bor du nära k-stad så boka i olofström, där klarar nästan alla uppkörningen. Det är ett samhälle utan stadsmiljö. Jag körde 10min landsväg, vände och körde tillbaka till körskolan sen hade jag mitt körkort wink
Dock är det nog ganska lång väntetid..

yalouque
7 oktober 2008 · 301 Inlägg

jenijeni skrev:
så sant allt det ni säger smile men min körlärare har sagt vid flera tillfällen inna jag hade min första uppkörning att jag var redo, enligt honom. Jag kände mig redo..men när jag sedan kommer på uppkörningen blir det som en blackout, glömmer allt som jag aldrig glömt när jag övningskör..precis som om nervösitet tar över..det händer ju aldrig när jag övningkör, då kör jag jätte bra enligt min lärare..:S allt sånt här är svårt tycke jag! Jag känner mig redo men när jag sitter där och känner pressen från alla håll, går det bara åt helvete! Men nu ska jag priva få en tid i trellehullan, inna teorin går ut..

Citat från min handledare på uppkörningen: "Den som inte är nervös inför uppkörningen har någon form av drog i kroppen, så oroa inte er". Detta var tydligen ditt problem, nu vet du hur du löser det wink

anna_catharina
7 oktober 2008 ·

jag kuggade mig första gången jag körde upp eftersom jag var sjukt nervös. dom kuggade mig på att jag kollade för mkt i backspegeln och för lite över axeln när jag backade runt trottoarkant. hmm

När jag kom hem åkte jag direkt ut o övningskörde o snart kunde jag backa perfekt runt trottoarkanten. så jag bokade en ny tid o körde varenda dag, och 3 timmar innan själva uppkörningen! det var perfekt. då slapp jag nervositeten, då var jag less på att övningsköra och ville bara ha skiten gjord nån jävla gång. big_smile

Även att jag ställde in mig på att smöra in mig hos uppkörningsmannen denna gång big_smile Och jag sa att jag aldrig kört volvo trots att jag övningskört i det hemma också wink

prova kör de vanligaste bilmärken, dvs wolkswagen, volvo, ford. det finns säkert nån du kan låna av! och som sagt, kör nån timme innan uppkörningen då vill du bara ha det gjort och nervositeten släpper!

och ja självklart klarade jag mig den andra gången wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang