Kostnad för 400 hk (855 T-5R)

Marlboroman
8 oktober 2008 · 8 234 Inlägg

Tomas_H skrev:

Marlboroman skrev:

torpis skrev:
varför inte en K24 och E85?   t04e är 20 år gammla aggregat, ger onödigt sent spool för bara 400hk.

K24 är bara att glömma. Håller ju inte för nå laddtryck (270-lager) och K24:an är inte flång ny den heller.

Jo, men varför ska om man ladda så mycket? K24orna håller om man ligger under 1,4-1,5.

Med K24 och etanol går det garanterat att plocka 300-350 ärliga. Fast då blir de ju till och mappa. Kostnadsfråga som allt annat smile

Man är så illa tvungen om man ska få nå upp till 400hk, över 350hk för den delen med. Ingen ide att chansa, finns många som försökt, och det har slutat med en hög k24or som rasat. Ett 19T är ett bättre alternativ då den håller. Men det är klart, med ombyggd lagring i k24:an så håller de ju. Allt över 1,2 är ju lotto med K24:an.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
torpis Forummoderator
8 oktober 2008 · 10 576 Inlägg

Marlboroman skrev:

Tomas_H skrev:

Marlboroman skrev:

K24 är bara att glömma. Håller ju inte för nå laddtryck (270-lager) och K24:an är inte flång ny den heller.

Jo, men varför ska om man ladda så mycket? K24orna håller om man ligger under 1,4-1,5.

Med K24 och etanol går det garanterat att plocka 300-350 ärliga. Fast då blir de ju till och mappa. Kostnadsfråga som allt annat smile

Man är så illa tvungen om man ska få nå upp till 400hk, över 350hk för den delen med. Ingen ide att chansa, finns många som försökt, och det har slutat med en hög k24or som rasat. Ett 19T är ett bättre alternativ då den håller. Men det är klart, med ombyggd lagring i k24:an så håller de ju. Allt över 1,2 är ju lotto med K24:an.

Jag körde en V50 med K24, E85 och näääästan 400hk.   600Nm vid 3000rpm. Trevlig stadsbil.

Jag gillar att plocka ur mycket ur prylarna man har, en motor med lastbilsturbo imponerar inte på mig i regel.   visst 19T håller bättre, finns dem som hittar 400hk med 19T och 98oktan, dock kan man ju fråga sig hur länge  hehe  blir varmt :p

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
JonasHalt
8 oktober 2008 · 699 Inlägg

eller så sattsar man på en hx35 billiga å hållbara smile

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
turbodeath
8 oktober 2008 · 2 452 Inlägg

ang du vill komma billigt undan...köp leifs motor på turboperformanceclub.com...där har du en motor som är byggd för ditt ändamål....han vill ha 25000kr för den o den är seriöst byggd med...han hade den som besiktningsmotor bara...sök på hans namn leif v70

döden kommer tillbaka
Gronwalls
8 oktober 2008 · 1 808 Inlägg

JonasHalt skrev:
eller så sattsar man på en hx35 billiga å hållbara smile

Kan köpa mitt big_smile har ett fresch hk35 liggandes med få mil

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
Tomas_H
8 oktober 2008 · 486 Inlägg

Marlboroman skrev:

Tomas_H skrev:

Marlboroman skrev:
K24 är bara att glömma. Håller ju inte för nå laddtryck (270-lager) och K24:an är inte flång ny den heller.

Jo, men varför ska om man ladda så mycket? K24orna håller om man ligger under 1,4-1,5.

Med K24 och etanol går det garanterat att plocka 300-350 ärliga. Fast då blir de ju till och mappa. Kostnadsfråga som allt annat smile

Man är så illa tvungen om man ska få nå upp till 400hk, över 350hk för den delen med. Ingen ide att chansa, finns många som försökt, och det har slutat med en hög k24or som rasat. Ett 19T är ett bättre alternativ då den håller. Men det är klart, med ombyggd lagring i k24:an så håller de ju. Allt över 1,2 är ju lotto med K24:an.

Jag menade iofs som alternativ till ett 16T. Hade det funnits riktiga lager till Volvos K24 så hade dom varit hårdvaluta tror jag. Tyvärr så finns det ju inte sad


torpis skrev:
Jag körde en V50 med K24, E85 och näääästan 400hk.   600Nm vid 3000rpm. Trevlig stadsbil.

Att det aggregatet höll e rätt otroligt med tanke på att han laddade 1,7-1,8 någonting lol
Men som Marlboroman skrev, lotto wink

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
Xuri One Man Clan
9 oktober 2008 · 4 287 Inlägg

Tomas_H skrev:

Marlboroman skrev:

Tomas_H skrev:

Jo, men varför ska om man ladda så mycket? K24orna håller om man ligger under 1,4-1,5.

Med K24 och etanol går det garanterat att plocka 300-350 ärliga. Fast då blir de ju till och mappa. Kostnadsfråga som allt annat smile

Man är så illa tvungen om man ska få nå upp till 400hk, över 350hk för den delen med. Ingen ide att chansa, finns många som försökt, och det har slutat med en hög k24or som rasat. Ett 19T är ett bättre alternativ då den håller. Men det är klart, med ombyggd lagring i k24:an så håller de ju. Allt över 1,2 är ju lotto med K24:an.

Jag menade iofs som alternativ till ett 16T. Hade det funnits riktiga lager till Volvos K24 så hade dom varit hårdvaluta tror jag. Tyvärr så finns det ju inte sad


torpis skrev:
Jag körde en V50 med K24, E85 och näääästan 400hk.   600Nm vid 3000rpm. Trevlig stadsbil.

Att det aggregatet höll e rätt otroligt med tanke på att han laddade 1,7-1,8 någonting lol
Men som Marlboroman skrev, lotto wink

har för mig jag sett 360 lager till k24... lagrena kostar inte möe å en sån snurran får man ju för tack ska du ha...byta lager i en sån å man har en kompetent snurra med fin spool å effekt för en struntsumma...halva priset jämnfört med 19t jue

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
torpis Forummoderator
9 oktober 2008 · 10 576 Inlägg

turbodeath skrev:
ang du vill komma billigt undan...köp leifs motor på turboperformanceclub.com...där har du en motor som är byggd för ditt ändamål....han vill ha 25000kr för den o den är seriöst byggd med...han hade den som besiktningsmotor bara...sök på hans namn leif v70

Hm hm hm... kompisen gjorde typ så, och fick renovera motorn igen... så köpa av Leif behöver inte bli billigt.

(oavsett vem som byggt motorn så skall man skruva isär och titta så det står rätt till)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
TurbOla Reservdansk
9 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

torpis skrev:

turbodeath skrev:
ang du vill komma billigt undan...köp leifs motor på turboperformanceclub.com...där har du en motor som är byggd för ditt ändamål....han vill ha 25000kr för den o den är seriöst byggd med...han hade den som besiktningsmotor bara...sök på hans namn leif v70

Hm hm hm... kompisen gjorde typ så, och fick renovera motorn igen... så köpa av Leif behöver inte bli billigt.
(oavsett vem som byggt motorn så skall man skruva isär och titta så det står rätt till)

"Typ din kompis köpte typ en motor av typ Leif Hermansson, som typ rasade?"

Synd att inte Leif själv får höra det ryktet...
Varför skulle han sälja en rasfärdig motor till någon? Han är motorbyggare, och hans företag har inte råd med några kassa rykten om att sälja dåliga grejer.

Förvisso, det han bygger är hk-starka maskiner, så det är klart att dom slits.

Men Vaktkonstapeln (tror de flesta har sett vaktkonstapelns t-gul på youtube) renoverade sin motor i somras. Efter 7000 mil. Och den motorn har legat i Leifs bil, som i sin tur syns som en svart 850 på youtube, som får hjulspinn i landsvägsfart.

Leif har inte råd att sälja några halvfabrikat, för småpengar, och sätta sitt rykte på spel.

Men jag håller med, det skadar inte att se efter hur lagerna mår, om motorn gått en längre tid sedan renovering, för när man ändå har den nere så är det ju inga större problem.

Senast redigerat av TurbOla (9 oktober 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
torpis Forummoderator
11 oktober 2008 · 10 576 Inlägg

Rasfärdig vet jag inte men om man ber någon renovera motorn så förväntar man sig nya kolvringar och att motorn är tvättad innuti.

kontentan var väl snarare att det inte behöver bli billigare med en renoverad motor även om någon kändis byggt den.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang