Dricker min bil olja?

Murdock_1980
10 oktober 2008 · 26 Inlägg

Om du fyller på 1 liter var 300de mil så är det inget specielt alls, man kan tycka att det är jätte märkligt och underligt men faktum är att om du åker ner till din bmw försäljare eller någon bilverkstad så kommer dom säga att 1 liter olja per 100 mil annses vara normalt!? detta gäller samtliga bilar och inte bara bmw. Är själv biltekniker sedan 11 år tillbaka och konstigt som det låter så säger man att 1L olja till 100 mil är normalt, fast ändå onormalt i lekmans öra.

Ett bra sätt att kolla detta kan vara din vevhus ventilation som satt igen sig. Det som händer om motorn inte andas ordentligt är att trycket i motorn ökar något som i sin tur får oljan att leta nya vägar för att cirkulera som den ska. I första hand kommer den in i cylindrarna och förbränns, ett tipps kan vara att när du kommer ut på morgonen för att starta bilen, titta bakåt .. kommer det blå rök? eller blå rycker den vid normal körning eller vid gas på drag? om det vid något tillfälle puffar till lite blå rök så berättar motorn direkt att han förbränner olja i cylindrarna. Detta är oftast vanligt tecken om man har dåliga ventiltätningar men så mycket olja brukar sällan kommer förbi ventiltätningarna för då skulle du fylla parkeringen din med London dimma.

Du kan i alla fall börja titta på detta, men ska ALDRIG utesluta något men titta överallt.

Hoppas du får ordning på det hela, hör av dig om du behöver mer hjälp och funderingar!

P.S. Ang LongLife oljorna. Är utbildad på castrol och kan enkelt bara tillägga att även om du kör LongLife olja i din bil eller inte så ska du ALLTID byta olja vid de mil antal som återförsäljaren säger. Exempel så kan du inte köra LongLife olja i din bil som ska servas var 1500mil. Oljan klarar ca 3000mil men motorn är enbart gjort för 1500mil. Man kan enkelt säga att motorn vet inte vad LongLife olja är och vill därför ha ny olja varje 1500mil. Annars kan det sluta med att oljan kagulerar i motorn och blir som sten!

Senast redigerat av Murdock_1980 (10 oktober 2008)

kolvas
10 oktober 2008 · 4 001 Inlägg

Murdock_1980 skrev:
Om du fyller på 1 liter var 300de mil så är det inget specielt alls, man kan tycka att det är jätte märkligt och underligt men faktum är att om du åker ner till din bmw försäljare eller någon bilverkstad så kommer dom säga att 1 liter olja per 100 mil annses vara normalt!? detta gäller samtliga bilar och inte bara bmw. Är själv biltekniker sedan 11 år tillbaka och konstigt som det låter så säger man att 1L olja till 100 mil är normalt, fast ändå onormalt i lekmans öra.

Ett bra sätt att kolla detta kan vara din vevhus ventilation som satt igen sig. Det som händer om motorn inte andas ordentligt är att trycket i motorn ökar något som i sin tur får oljan att leta nya vägar för att cirkulera som den ska. I första hand kommer den in i cylindrarna och förbränns, ett tipps kan vara att när du kommer ut på morgonen för att starta bilen, titta bakåt .. kommer det blå rök? eller blå rycker den vid normal körning eller vid gas på drag? om det vid något tillfälle puffar till lite blå rök så berättar motorn direkt att han förbränner olja i cylindrarna. Detta är oftast vanligt tecken om man har dåliga ventiltätningar men så mycket olja brukar sällan kommer förbi ventiltätningarna för då skulle du fylla parkeringen din med London dimma.

Du kan i alla fall börja titta på detta, men ska ALDRIG utesluta något men titta överallt.

Hoppas du får ordning på det hela, hör av dig om du behöver mer hjälp och funderingar!

P.S. Ang LongLife oljorna. Är utbildad på castrol och kan enkelt bara tillägga att även om du kör LongLife olja i din bil eller inte så ska du ALLTID byta olja vid de mil antal som återförsäljaren säger. Exempel så kan du inte köra LongLife olja i din bil som ska servas var 1500mil. Oljan klarar ca 3000mil men motorn är enbart gjort för 1500mil. Man kan enkelt säga att motorn vet inte vad LongLife olja är och vill därför ha ny olja varje 1500mil. Annars kan det sluta med att oljan kagulerar i motorn och blir som sten!

Varför har det blivit "normalt" med en sådan oljeförbrukning?
hur kan det vara så att en motor tar 1l/1000mil och en annan exakt likadan tar 1l/500mil? likadant körda naturligtvis, är det inte så att biltillverkare bara säger att det är normalt?
Var det även "normalt" att framvagnarna på VAG-bilar blev tvärslut efter 1500mil? i så fall varför ändrades konstruktionen?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
jocke_gronberg
10 oktober 2008 · 4 586 Inlägg

kolvas skrev:

Murdock_1980 skrev:
Om du fyller på 1 liter var 300de mil så är det inget specielt alls, man kan tycka att det är jätte märkligt och underligt men faktum är att om du åker ner till din bmw försäljare eller någon bilverkstad så kommer dom säga att 1 liter olja per 100 mil annses vara normalt!? detta gäller samtliga bilar och inte bara bmw. Är själv biltekniker sedan 11 år tillbaka och konstigt som det låter så säger man att 1L olja till 100 mil är normalt, fast ändå onormalt i lekmans öra.

Ett bra sätt att kolla detta kan vara din vevhus ventilation som satt igen sig. Det som händer om motorn inte andas ordentligt är att trycket i motorn ökar något som i sin tur får oljan att leta nya vägar för att cirkulera som den ska. I första hand kommer den in i cylindrarna och förbränns, ett tipps kan vara att när du kommer ut på morgonen för att starta bilen, titta bakåt .. kommer det blå rök? eller blå rycker den vid normal körning eller vid gas på drag? om det vid något tillfälle puffar till lite blå rök så berättar motorn direkt att han förbränner olja i cylindrarna. Detta är oftast vanligt tecken om man har dåliga ventiltätningar men så mycket olja brukar sällan kommer förbi ventiltätningarna för då skulle du fylla parkeringen din med London dimma.

Du kan i alla fall börja titta på detta, men ska ALDRIG utesluta något men titta överallt.

Hoppas du får ordning på det hela, hör av dig om du behöver mer hjälp och funderingar!

P.S. Ang LongLife oljorna. Är utbildad på castrol och kan enkelt bara tillägga att även om du kör LongLife olja i din bil eller inte så ska du ALLTID byta olja vid de mil antal som återförsäljaren säger. Exempel så kan du inte köra LongLife olja i din bil som ska servas var 1500mil. Oljan klarar ca 3000mil men motorn är enbart gjort för 1500mil. Man kan enkelt säga att motorn vet inte vad LongLife olja är och vill därför ha ny olja varje 1500mil. Annars kan det sluta med att oljan kagulerar i motorn och blir som sten!

Varför har det blivit "normalt" med en sådan oljeförbrukning?
hur kan det vara så att en motor tar 1l/1000mil och en annan exakt likadan tar 1l/500mil? likadant körda naturligtvis, är det inte så att biltillverkare bara säger att det är normalt?
Var det även "normalt" att framvagnarna på VAG-bilar blev tvärslut efter 1500mil? i så fall varför ändrades konstruktionen?

tvärslut efter 1500 mil är väll att ta i min bil har snart gått 9000 med inte en enda bytt del i framvagnen bilen är ifrån 2004

Senast redigerat av jorre83 (10 oktober 2008)

kolvas
10 oktober 2008 · 4 001 Inlägg

jorre83 skrev:

kolvas skrev:

Murdock_1980 skrev:
Om du fyller på 1 liter var 300de mil så är det inget specielt alls, man kan tycka att det är jätte märkligt och underligt men faktum är att om du åker ner till din bmw försäljare eller någon bilverkstad så kommer dom säga att 1 liter olja per 100 mil annses vara normalt!? detta gäller samtliga bilar och inte bara bmw. Är själv biltekniker sedan 11 år tillbaka och konstigt som det låter så säger man att 1L olja till 100 mil är normalt, fast ändå onormalt i lekmans öra.

Ett bra sätt att kolla detta kan vara din vevhus ventilation som satt igen sig. Det som händer om motorn inte andas ordentligt är att trycket i motorn ökar något som i sin tur får oljan att leta nya vägar för att cirkulera som den ska. I första hand kommer den in i cylindrarna och förbränns, ett tipps kan vara att när du kommer ut på morgonen för att starta bilen, titta bakåt .. kommer det blå rök? eller blå rycker den vid normal körning eller vid gas på drag? om det vid något tillfälle puffar till lite blå rök så berättar motorn direkt att han förbränner olja i cylindrarna. Detta är oftast vanligt tecken om man har dåliga ventiltätningar men så mycket olja brukar sällan kommer förbi ventiltätningarna för då skulle du fylla parkeringen din med London dimma.

Du kan i alla fall börja titta på detta, men ska ALDRIG utesluta något men titta överallt.

Hoppas du får ordning på det hela, hör av dig om du behöver mer hjälp och funderingar!

P.S. Ang LongLife oljorna. Är utbildad på castrol och kan enkelt bara tillägga att även om du kör LongLife olja i din bil eller inte så ska du ALLTID byta olja vid de mil antal som återförsäljaren säger. Exempel så kan du inte köra LongLife olja i din bil som ska servas var 1500mil. Oljan klarar ca 3000mil men motorn är enbart gjort för 1500mil. Man kan enkelt säga att motorn vet inte vad LongLife olja är och vill därför ha ny olja varje 1500mil. Annars kan det sluta med att oljan kagulerar i motorn och blir som sten!

Varför har det blivit "normalt" med en sådan oljeförbrukning?
hur kan det vara så att en motor tar 1l/1000mil och en annan exakt likadan tar 1l/500mil? likadant körda naturligtvis, är det inte så att biltillverkare bara säger att det är normalt?
Var det även "normalt" att framvagnarna på VAG-bilar blev tvärslut efter 1500mil? i så fall varför ändrades konstruktionen?

tvärslut efter 1500 mil är väll att ta i min bil har snart gått 9000 med inte en enda bytt del i framvagnen bilen är ifrån 2004

2004 var väl problemet åtgärdat? det stora problemen var väl 96-99 på Audi har jag för mig.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Murdock_1980
10 oktober 2008 · 26 Inlägg

Som jag sa så tycker återförsäljaren och bil tillverkaren att detta är normalt och säkert många andra åxå vad vet jag? Som fackman så säger man att det är normalt. Men jag skulle själv inte acceptera om det var min egen bil utan självklart försöka ta reda på vad som gör att den dricker så mycket olja som den gör?

Men som sagt, kolla vevhusventilationen, andra olje läckage som kan vara synliga. Tändstiften kanske är svarta? kolla HC/CO halten etc etc.. man måste börja någonstans som sagt.

Senast redigerat av Murdock_1980 (10 oktober 2008)

pirre87
10 oktober 2008 · 21 Inlägg

Har nu pratat med X antal mekaniker. Skrivit i flertalet forum. Svaren varierar.
Vissa säger att det är helt normalt. Vissa säger att det kan vara något fel...

Ringde en bilverkstad imorse och frågade om de tyckte att ett komp.prov var lönt att göra, han sa nej direkt.

Själv tror jag inte att det är något fel, det bara är så... Ser inga läckage någonstans. En mer undersökning får jag göra när jag har tillgång till lift.

NY FRÅGA:
Ser att många gör oljeservice var 1000 - 1500:e mil. Nu blev jag rekommenderad att göra oljebyte var 2500:e mil. Vad anser ni är rimligt?

>>Murdock_1980: Ska kontrollera det du säger. Återkommer med resultat.

BMW 120iM (2007)
jocke_gronberg
10 oktober 2008 · 4 586 Inlägg

pirre87 skrev:
Har nu pratat med X antal mekaniker. Skrivit i flertalet forum. Svaren varierar.
Vissa säger att det är helt normalt. Vissa säger att det kan vara något fel...

Ringde en bilverkstad imorse och frågade om de tyckte att ett komp.prov var lönt att göra, han sa nej direkt.

Själv tror jag inte att det är något fel, det bara är så... Ser inga läckage någonstans. En mer undersökning får jag göra när jag har tillgång till lift.

NY FRÅGA:
Ser att många gör oljeservice var 1000 - 1500:e mil. Nu blev jag rekommenderad att göra oljebyte var 2500:e mil. Vad anser ni är rimligt?

>>Murdock_1980: Ska kontrollera det du säger. Återkommer med resultat.

olje byte vid 1 gång per år eller vid 2500 mil ska nog vara lungt ifall man pendlar mycket samt har motorvärmare på vintern

Senast redigerat av jorre83 (10 oktober 2008)

Murdock_1980
10 oktober 2008 · 26 Inlägg

Du ska enbart göra oljebyte/service vid de mil/datum som din bmw återförsäljare säger (se service häfte) så att inte dina service planer kommer i otakt med varandra. Mycket nogrant sådant samt om du skulle få motorskadda etc etc är det nogrant att allt är följt vid exakta mil och datum för försäkringsbolagen.

Have a happy weekend, time to race!!!

Topper Gillar stora förgasare
10 oktober 2008 · 342 Inlägg

1 liter på 100 mil är INTE NORMALT. End of story.
Det innebär att man kan fylla på 20 liter mellan en service.
20*200kr/l är ju en extra kostnad på 4000kr. Nej inte normalt.
Att man får fylla på vid 700-800 mil mil ok.
Förutom 2.4 den drar ca 1l/500 mil

Man kan köra 1500 mil på longlifen. Det som är viktigt är att följa specifikationerna som står i handboken annars kan skiten skära. Vi hade en som hade servat sin Audi TT med någon vanlig olja hela motorn skar för det blev fel. Försäkringsbolaget täckte inte pga han inte följt specen!

Senast redigerat av Topper (10 oktober 2008)

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
pirre87
10 oktober 2008 · 21 Inlägg

Murdock_1980 skrev:
Du ska enbart göra oljebyte/service vid de mil/datum som din bmw återförsäljare säger (se service häfte) så att inte dina service planer kommer i otakt med varandra. Mycket nogrant sådant samt om du skulle få motorskadda etc etc är det nogrant att allt är följt vid exakta mil och datum för försäkringsbolagen.

Have a happy weekend, time to race!!!

Då väntar jag snällt de 690 milen som är kvar till nästa service.
Ni som kan oljor, vilken ska vara i min bil? Tror att någon sa Castrol SLX (tror jag den hette).

Ha en trevlig helg! Blir en egen helrekond ihelgen om jag hinner med två bilar... Svettigt...

BMW 120iM (2007)
Go_Patrik
10 oktober 2008 · 252 Inlägg

Gör som jag, byt olja var 500:e mil. Då är man på säkra sidan att oljan är bra. smile

Kornz Solfilmsmontör
10 oktober 2008 · 947 Inlägg

Om bilen nu verkligen drar så mycket olja så låter det nästan som om skrapringarna på kolvarna skulle vara väldigt slitna. Alla bilar drar olja, detta är normal. Men en liter på 300 mil.... Det drar väll inte ens råtrimmad bil med turbo modell väldigt stor.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
BeNnaN
11 oktober 2008 · 155 Inlägg

Kan tala om för dig att väldigt många m5:or dricker 1 liter/300 mil
Bmw bilar dricker olja, min kompis har en saab 9-5 aero han dricker också mkt olja, men själklart inte vid 300 mils körning utan mer på 500 mil. Men att en vanlig 3 serie dricker så mkt, låter skumt tycker jag också. En sportbil kan jag förstå..

BMW 120i "DotZ" (2019)
Ellertz Norrlänning
11 oktober 2008 · 1 453 Inlägg

Enligt min instruktionsbok till min audi står det att bilen kan förlora upp till 1L på 100 Mil fullt normalt. och kollar man på hur vevhusventen är konstruerad så är det inte så konstigt.  Sedan vet ja att nyare BMW ska dra olja, motorn är byggd så helt enkelt, just för att man hela tiden ska få in lite fräsch olja mellan serviceintervallen. Därav serviceintervall på 3000mil. Som nån skriver som har en gammal 740 som inte ens drar så mycket är väl att den inte är byggd så. ja antar att BMWs ingenjörer är smartare nu än vad volvos var för 20 år sen.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
N_W V8 de bästa som finns!
11 oktober 2008 · 1 092 Inlägg

Tycker det låter onormalt för en BMW att ta så mycket, har själv haft 5st BMW och kompisen har haft 10st och vi har aldrig kommit i närheten av den oljeförbrukningen. Jag har fyllt min med en halvliter efter 1400mil.
Byt olja efter BMW:s oljelampor alternativt en gång per år vilket nu som kommer först.

Senast redigerat av Niklasw (11 oktober 2008)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Ejan
11 oktober 2008 · 648 Inlägg

Låter rätt normalt om man kör hårt tycker jag ...min Integra drar i sig en heldel olja utan att nåt är fel..efter ett banpass får man med lätthet fylla på en 0.5L olja  och det blir väl en 20mil....men då gör jag oljebyte var 500mil också..det är det värt.

tobee
14 oktober 2008 · 735 Inlägg

pirre87 skrev:
Ni som kan oljor, vilken ska vara i min bil? Tror att någon sa Castrol SLX (tror jag den hette).

Det ska minst vara En LL-98 godkänd olja i M54 fram till och med augusti 2001 därefter LL-01 klassad olja. Alla är helsynteter. Castrol SLX är LL-01 klassad så den är garanterat rätt för din motor!

Vad gäller serviceintervall så har du väl en indikation i display varje gång du startar bilen!? Följ den! Är ju helt beroende på hur man kör. Exempelvis: När jag köpte min 330 av en äldre man som kört bilen lugnt stod det 2200 mil kvar till service. Efter 1000 mil i min ägo stod det 800 mil kvar till service;)

Senast redigerat av tobee (14 oktober 2008)

pirre87
8 januari 2009 · 21 Inlägg

Nu är iaf en service gjord och jag bestämde mig för att ta TWS olja (10W-60 tror jag det var).
Det är vad min BMW-verkstad rekommenderade om jag tyckte att bilen drack för mkt.
Just den oljan va till M3 och M5 motorerna tydligen.
Än så länge fungerar den fint, låter bättre också (kanske psykiskt) smile

BMW 120iM (2007)
MrTobias
8 januari 2009 · 1 297 Inlägg

Kanske inte ska klaga då, fyllt på ca 2 liter på 1½år, ca 2300mil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang