Renault kangoo -04 1,9dci vägrar starta

Antet
11 maj · 11 Inlägg

Har en Renault kangoo 1,9 dci -04 som funkade på morgon men efter att varit parkerad några timmar så gick den inte att låsa upp på knappen nyckeln,
fick upp dörren med nyckeln i nyckelhålet men den startar inte, den röda lampan blinkar snabbt i tändningsläget och sakta vida avslaget läge,
Bytt batteri i nyckeln och nu funkar låsningen med nyckeln, bytta bilbatteri också men startar ej,
Antar att det har med startspärren eller vad är felet? går det att koppla förbi ? motorkoden är F9Q-790 om det är till hjälp.

Mossan1
12 maj · 2 879 Inlägg

Transpondern i nyckeln strömsätts inte via batteriet i nyckeln, utan induktivt via en ring runt tändningslåset.
Keyless start så skiljer det nog, men det har nog inte den bilen.

Jag vet några som tappat nyckeln hårt i marken så att startspärrchippet gått sönder. 

Finns en nyckel till att testa med?

Går ju också att reboot'a medelst att koppla bort bilbatteriet igen en stund.

Ev om nån säkring är sönder, tex till den antennringen. Har säkert ingen egen, utan ingår nog i annan.

Chansen finns.....

Senast redigerat av Mossan1 (12 maj )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 maj · 17 559 Inlägg

Borde den inte starta för att sedan dö efter 2 sekunder om startspärren är fel?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Antet
12 maj · 11 Inlägg

Mossan1 skrev:
Transpondern i nyckeln strömsätts inte via batteriet i nyckeln, utan induktivt via en ring runt tändningslåset.
Keyless start så skiljer det nog, men det har nog inte den bilen.

Jag vet några som tappat nyckeln hårt i marken så att startspärrchippet gått sönder. 

Finns en nyckel till att testa med?

Går ju också att reboot'a medelst att koppla bort bilbatteriet igen en stund.

Ev om nån säkring är sönder, tex till den antennringen. Har säkert ingen egen, utan ingår nog i annan.

Chansen finns.....

Enda nyckeln som finns, går det att få fram något vettigt med en OBD läsare?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 maj · 17 559 Inlägg

Antet skrev:

Mossan1 skrev:
Transpondern i nyckeln strömsätts inte via batteriet i nyckeln, utan induktivt via en ring runt tändningslåset.
Keyless start så skiljer det nog, men det har nog inte den bilen.

Jag vet några som tappat nyckeln hårt i marken så att startspärrchippet gått sönder. 

Finns en nyckel till att testa med?

Går ju också att reboot'a medelst att koppla bort bilbatteriet igen en stund.

Ev om nån säkring är sönder, tex till den antennringen. Har säkert ingen egen, utan ingår nog i annan.

Chansen finns.....

Enda nyckeln som finns, går det att få fram något vettigt med en OBD läsare?

Det kan det göra. Antennringen har ingen egen säkring.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Antet
12 maj · 11 Inlägg

Mossan1 skrev:
Transpondern i nyckeln strömsätts inte via batteriet i nyckeln, utan induktivt via en ring runt tändningslåset.
Keyless start så skiljer det nog, men det har nog inte den bilen.

Jag vet några som tappat nyckeln hårt i marken så att startspärrchippet gått sönder. 

Finns en nyckel till att testa med?

Går ju också att reboot'a medelst att koppla bort bilbatteriet igen en stund.

Ev om nån säkring är sönder, tex till den antennringen. Har säkert ingen egen, utan ingår nog i annan.

Chansen finns.....

När finns det spänning och hur mycket till antennringen?
Mätte på de 3 stiften i kontakten till den men fanns ingen ström

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang