Tonkans Toyota Supra mkiv projekt | BPU | såld

Tonkan Vattenkokare, Driftare
2 februari 2010 · 217 Inlägg

beathacker skrev:
Följer också tråden =0)

gött gött. härligt. verkar som det är fler än vad jag trodde då! big_smile verkar som många blir ledsna om jag lägger ner och det vill jag inte ha på mitt samvete. så tråden kommer hållas vid liv wink

Toyota Suprans projekttråd: HÄR
Nissan Silvia S15 projekttråd: HÄR
Nissan Silvia S15 Spec R "L-package" (2002)
Tonkan Vattenkokare, Driftare
19 mars 2010 · 217 Inlägg

jahopp igår tog jag hjälp av far min och städade upp i garaget.
det va fan på tiden. lättaste sättet att ta sig förbi bilen i garaget var nästan att gå över den, och så vill jag inte ha det.
tack vare denna storstädning fick bilen backas ut ur garaget big_smile härlig känsla att få höra henne spinna igen tongue hon ser dock för jävlig ut, helt full av damm stackarn.
tyvärr blev det ingen jungfrufärd denna gången för det hanns inte med, städningen tog ett par timmar.
men nu är det gött om plats runt bilen igen big_smile och det gillar vi ! tongue
tala inte om ätt för nån bare wink

Toyota Suprans projekttråd: HÄR
Nissan Silvia S15 projekttråd: HÄR
Nissan Silvia S15 Spec R "L-package" (2002)
NOOX
19 mars 2010 · 873 Inlägg

här har du ett till fan
älskar lacken på din bil . funderar på att sno den till min bil när det skall lackas (om du inte misstycker) smile smile

mitt nissan 200sx projekttråd www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=177432
BMW E46 touring "Blåbär" (2005)
Woojen
19 mars 2010 · 1 101 Inlägg

Härligt projekt, hoppas allt går som de ska så att du får ut den lagom i tid till 2010 säsongen big_smile

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Subaru Impreza "ost" (2000)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Nitrometanskada Gött mos
19 mars 2010 · 1 096 Inlägg

Bra jobbat, fortsätt så smile

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Tonkan Vattenkokare, Driftare
20 mars 2010 · 217 Inlägg

NOOX skrev:
här har du ett till fan
älskar lacken på din bil . funderar på att sno den till min bil när det skall lackas (om du inte misstycker) smile smile

det får du gärna göra. skicka ett PM bara innan du ska lacka den så ska du få färgkoden

Woojen skrev:
Härligt projekt, hoppas allt går som de ska så att du får ut den lagom i tid till 2010 säsongen big_smile

tack smile ja det hoppas jag med

Nitrometanskada skrev:
Bra jobbat, fortsätt så smile

det kan du lita på!

Toyota Suprans projekttråd: HÄR
Nissan Silvia S15 projekttråd: HÄR
Nissan Silvia S15 Spec R "L-package" (2002)
Tonkan Vattenkokare, Driftare
9 april 2010 · 217 Inlägg

känner att jag behöver skriva av mig lite, och eftersom jag inte är nån bloggmänniska så skriver jag i min projekttråd istället.
i förrgår 7 april tog jag ut supran för första gången 2010 på en riktig tur.
äckligt ovant att köra supran första gången när man hela vintern har kört sin skit-bil (ford sierra).
sierran måste man ju trycka plattan i botten hela tiden för att det ska hända något annars står man ju bara still på samma ställe känns det som.
gas responsen är ju lite annorlunda på supran om man säger så (tack och lov för det)
sen bromsarna på sierran bettar ju ungefär lika bra som bambis hovar mot is, du får ju nästan trycka bromspedalen genom golvet för att stanna.
så är det ju inte riktigt med suprans bromsar tongue
men när man sitter i supran och laddar på ordentligt första gången och trycks tillbaka i sätet då är tårarna inte långt borta, då inser man hur mycket man har saknat det under vintern.

nu håller jag på att samla på mig massa service material, ska byta ut det mesta så allt är tip top inför sommaren:

tändstift
motorolja
oljefilter
växellådsolja
bakdiffsolja
bromsolja
bränslefilter
kamrem + spännrulle
multirem

styrservo oljan byttes förra säsongen så den e nog fortfarande ok.

sen mår hon nog bra skulle jag tro big_smile

Toyota Suprans projekttråd: HÄR
Nissan Silvia S15 projekttråd: HÄR
Nissan Silvia S15 Spec R "L-package" (2002)
Elving_
9 april 2010 · 675 Inlägg

Härligt smile Kan inte tänka mig en härligare känsla än det du just upplevt tongue

Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
Volvo V90 (1998)
DanneJ
9 april 2010 · 642 Inlägg

Haha fick exakt samma känsla när jag drog ur pärlan från garaget 1:a april, när man åkt 90 hästars golf hela vintern är känslan oslagbar när man sitter bakom ratten i Supran.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Arcangelus <3 Japs
9 april 2010 · 680 Inlägg

Najs! smile

OT: Btw, va är det för kylarvätska till Supran nu igen?

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan
Toyota Supra MKIV "Clean and Raw" (1994)
DanneJ
9 april 2010 · 642 Inlägg

Arcangelus skrev:
Najs! smile

OT: Btw, va är det för kylarvätska till Supran nu igen?

Den heter Toyota Red.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Tonkan Vattenkokare, Driftare
25 maj 2010 · 217 Inlägg

jahopp igår installerade jag min BCC lika bra att ta det när det är sket väder ute.
imorgon ska jag göra färdigt monteringen av downpipen och midpipen.

sen vet jag att ni älskar bilder så ni får 2 bilder den här gången:

före:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/73061/937904_as4s51.jpg

efter:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/73061/937905_nfdkd7.jpg

Toyota Suprans projekttråd: HÄR
Nissan Silvia S15 projekttråd: HÄR
Nissan Silvia S15 Spec R "L-package" (2002)
perhermansson
26 maj 2010 · 114 Inlägg

va är BCC för något?

Nissan 200sx S14 "Toohundre" (1995)
Tonkan Vattenkokare, Driftare
26 maj 2010 · 217 Inlägg

perhermansson skrev:
va är BCC för något?

en supra e spärrad från fabrik för inte kunna ladda mer än 0,8 bar. en bcc box (boost cut controller) tar bort den spärren och man hamnar på ett grundladd på 1 bar. sen om man vill ha mer tryck så får man installera en bc (boost controller)

Toyota Suprans projekttråd: HÄR
Nissan Silvia S15 projekttråd: HÄR
Nissan Silvia S15 Spec R "L-package" (2002)
Jlmmy
26 maj 2010 ·

Härligt! wink
Grym Supra annars!

mvh

Tonkan Vattenkokare, Driftare
3 juni 2010 · 217 Inlägg

snackade med Rickard (supramannen) igår och bestämmde mig för att inhandla en boostcontroller utav honom smile
så den bör komma i början på nästa vecka, sen när den är installerad så är bilen vad man brukar kalla "BPU" (basic performance upgrade) vilket betyder att man har dessa grejer på bilen:
* öppet luftfilter
* frontmatad intercooler
* avgassystem
* boost cut controller
* boostcontroller
med hjälp av BC:n kan jag ställa upp laddtrycket till 1,2 bar vilket är max man bör köra på med japspec turbos. den exakta effekten man får ut av detta kan jag inte i huvudet men skulle tippa på att man hamnar runt 400 hp eller något big_smile
bilder kommer när den är installerad !

Senast redigerat av -Tonkan- (3 juni 2010)

Toyota Suprans projekttråd: HÄR
Nissan Silvia S15 projekttråd: HÄR
Nissan Silvia S15 Spec R "L-package" (2002)
DanneJ
3 juni 2010 · 642 Inlägg

Hett tips är att hålla lite koll på soppan, är inte soppapumpen bytt på en massa år har den säkerligen blivit lite klenare och J-specpumpen är inte lika stark som den till US-specen. Finns många bredbandslambdor som visat snålt när man laddat på 1,2 bar och att smälta en kolv i början på sommaren är inte särskilt skojigt tongue Finns walbropumpar för tusenlappen att slänga in i tanken "bult on" istället för org.pumpen.

Jag laddar på 1,1 bar just nu och ska slänga in en walbropump nu i helgen för att sedan ladda på lite mer så slipper man stå där sen med ledsna kolvar smile

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Tonkan Vattenkokare, Driftare
3 juni 2010 · 217 Inlägg

DanneJ skrev:
Hett tips är att hålla lite koll på soppan, är inte soppapumpen bytt på en massa år har den säkerligen blivit lite klenare och J-specpumpen är inte lika stark som den till US-specen. Finns många bredbandslambdor som visat snålt när man laddat på 1,2 bar och att smälta en kolv i början på sommaren är inte särskilt skojigt tongue Finns walbropumpar för tusenlappen att slänga in i tanken "bult on" istället för org.pumpen.

Jag laddar på 1,1 bar just nu och ska slänga in en walbropump nu i helgen för att sedan ladda på lite mer så slipper man stå där sen med ledsna kolvar smile

jag har faktiskt funderat på att installera en bredbands lambda, det är ju en bra grej att ha överhuvudtaget och en billig investering i jämnförelse med vad som kan hända om man ovetande kör med fel blandning. så det lär komma inom det snaraste big_smile men jag får tacka för tipset, alla tips är välkomna smile

Toyota Suprans projekttråd: HÄR
Nissan Silvia S15 projekttråd: HÄR
Nissan Silvia S15 Spec R "L-package" (2002)
Tonkan Vattenkokare, Driftare
30 juli 2010 · 217 Inlägg

tjenare !!

efter att läst igenom installationsmanualen till min boostcontroller kom jag fram till att jag inte vågar installera den själv sad
jag kände att det va lite överkurs för mig så jag bestämmde mig för att anlita hjälp annars hade det antagligen blivit jävligt dyrt.

tog hjälp av axheden garage

hade hört från vänner att ägaren till detta garage är väldigt duktig på det han gör, så jag beslöt mig för att hälsa på personen ifråga.
en glad och trevlig skit som jag verkligen kan rekommendera big_smile
han inte bara hjälpte mig att installera min BC utan tog sig även tid att rätta till mina små nybörjarmisstag och skavanker
sen som grädden på moset installerade han även en turbotimer i bilen HELT GRATIS som en sponsordeal mot att jag ska ha en liten signatur ifrån hans garage under min bakre reggskylt.
jag har absolut inte något emot att ha den signaturen på min bil, för så välbemött har jag aldrig blivit av en verkstad nån gång

Senast redigerat av -Tonkan- (30 juli 2010)

Toyota Suprans projekttråd: HÄR
Nissan Silvia S15 projekttråd: HÄR
Nissan Silvia S15 Spec R "L-package" (2002)
showtech
30 juli 2010 · 448 Inlägg

Riktigt nice supra smile

Audi S4 b5 "Budget gtr" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang