bästa ljud till 240?

Xorcess Ljudfreak
15 oktober 2008 · 148 Inlägg

Då har man sålt epan o köpt sin första bil (: en gammal sur 244 men ändå^^
Iallafall. Kommer sätta mitt ljud i denna!

O eftersom jag aldrig byggt ljud i en riktig bil så att säga, så har jag ingen aning om hur jag ska bygga baslådan till denna,  jag ska självklart ha lådan i bagaget.

Hur ska jag har basarna vända?,
Vilken volym ska jag ha?

Medmera.

Min stup består av:

Dubbla Kicker CVR 15"
Mutant MTXXX1500 steg.
samt kondesator osv,
Kommer använda ett eller 2st 6" basportar.
Så lådan ska va portad.

Tips o råd uppskattas!
MVH/ Sebastian

BJonsson
15 oktober 2008 · 4 074 Inlägg

åh.... en gammal trotjänare som ska vibrera sönder! Härligt... smile
bästa och bästa ljudet..hmm... asså basic är ju att ha basarna mot rygg stödet,alltså kapa ur allt det går av plåt först och spela basarna rakt in i skumgummit i ryggstödet och ha en port framåt i armstödet om det finns nåt? annars drar du upp porten/portarna i hatthyllan. Kom bara ihåg att täta jävligt noga utanpå lådan alltså mot karossen så att du får in mesta möjliga bas i bilen. Är du inte så rädd om bilen/grejorna så kan du ta fogskum och foga fast lådan vilket åxå gör den lite svårare att ta för tjuvar och dylikt. Lådmått och sånt kan du ju vända dig till närmaste billjuds butik och uppge max måtten på lådan och specen på basarna så ska dom nog kunna hjälpa dig... Lycka till!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Lonefox Bad music kills good sound
15 oktober 2008 · 7 241 Inlägg

BJonsson skrev:
åh.... en gammal trotjänare som ska vibrera sönder! Härligt... smile
bästa och bästa ljudet..hmm... asså basic är ju att ha basarna mot rygg stödet,alltså kapa ur allt det går av plåt först och spela basarna rakt in i skumgummit i ryggstödet och ha en port framåt i armstödet om det finns nåt? annars drar du upp porten/portarna i hatthyllan. Kom bara ihåg att täta jävligt noga utanpå lådan alltså mot karossen så att du får in mesta möjliga bas i bilen. Är du inte så rädd om bilen/grejorna så kan du ta fogskum och foga fast lådan vilket åxå gör den lite svårare att ta för tjuvar och dylikt. Lådmått och sånt kan du ju vända dig till närmaste billjuds butik och uppge max måtten på lådan och specen på basarna så ska dom nog kunna hjälpa dig... Lycka till!

Klippa plåten med försvagad kaross som ett brev på posten? NEJ DU!
I övrigt är du inne på rätt spår.

Xorcess> Vll du bara spela högt eller spela snyggt med?

För att få in 2x15" VETTIGT i en 244 går inte...
Man kan ju bygga en låda som går ner nedanför upphöjningen för bakaxeln och rikta basarna bakåt, men det är inte direkt optimalt.

Mät en bas över diametern och mät sedan utrymmet under hatthyllan så märker du rätt fort att de inte får pats där under wink

För lite andra tips och idéer kan du höra av dig på PM då jag har byggt i ett antal 240:s..

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
BJonsson
15 oktober 2008 · 4 074 Inlägg

Lonefox skrev:

BJonsson skrev:
åh.... en gammal trotjänare som ska vibrera sönder! Härligt... smile
bästa och bästa ljudet..hmm... asså basic är ju att ha basarna mot rygg stödet,alltså kapa ur allt det går av plåt först och spela basarna rakt in i skumgummit i ryggstödet och ha en port framåt i armstödet om det finns nåt? annars drar du upp porten/portarna i hatthyllan. Kom bara ihåg att täta jävligt noga utanpå lådan alltså mot karossen så att du får in mesta möjliga bas i bilen. Är du inte så rädd om bilen/grejorna så kan du ta fogskum och foga fast lådan vilket åxå gör den lite svårare att ta för tjuvar och dylikt. Lådmått och sånt kan du ju vända dig till närmaste billjuds butik och uppge max måtten på lådan och specen på basarna så ska dom nog kunna hjälpa dig... Lycka till!

Klippa plåten med försvagad kaross som ett brev på posten? NEJ DU!
I övrigt är du inne på rätt spår.

Xorcess> Vll du bara spela högt eller spela snyggt med?

För att få in 2x15" VETTIGT i en 244 går inte...
Man kan ju bygga en låda som går ner nedanför upphöjningen för bakaxeln och rikta basarna bakåt, men det är inte direkt optimalt.

Mät en bas över diametern och mät sedan utrymmet under hatthyllan så märker du rätt fort att de inte får pats där under wink

För lite andra tips och idéer kan du höra av dig på PM då jag har byggt i ett antal 240:s..

Det går visst! smile med våld,vilja och vaselin går allt! skämt åsido,jag har haft två 15" mot ryggstödet i en 240 förut! tror jag har kort på lådan.... ska leta!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Lonefox Bad music kills good sound
15 oktober 2008 · 7 241 Inlägg

BJonsson skrev:

Lonefox skrev:

BJonsson skrev:
åh.... en gammal trotjänare som ska vibrera sönder! Härligt... smile
bästa och bästa ljudet..hmm... asså basic är ju att ha basarna mot rygg stödet,alltså kapa ur allt det går av plåt först och spela basarna rakt in i skumgummit i ryggstödet och ha en port framåt i armstödet om det finns nåt? annars drar du upp porten/portarna i hatthyllan. Kom bara ihåg att täta jävligt noga utanpå lådan alltså mot karossen så att du får in mesta möjliga bas i bilen. Är du inte så rädd om bilen/grejorna så kan du ta fogskum och foga fast lådan vilket åxå gör den lite svårare att ta för tjuvar och dylikt. Lådmått och sånt kan du ju vända dig till närmaste billjuds butik och uppge max måtten på lådan och specen på basarna så ska dom nog kunna hjälpa dig... Lycka till!

Klippa plåten med försvagad kaross som ett brev på posten? NEJ DU!
I övrigt är du inne på rätt spår.

Xorcess> Vll du bara spela högt eller spela snyggt med?

För att få in 2x15" VETTIGT i en 244 går inte...
Man kan ju bygga en låda som går ner nedanför upphöjningen för bakaxeln och rikta basarna bakåt, men det är inte direkt optimalt.

Mät en bas över diametern och mät sedan utrymmet under hatthyllan så märker du rätt fort att de inte får pats där under wink

För lite andra tips och idéer kan du höra av dig på PM då jag har byggt i ett antal 240:s..

Det går visst! smile med våld,vilja och vaselin går allt! skämt åsido,jag har haft två 15" mot ryggstödet i en 240 förut! tror jag har kort på lådan.... ska leta!

Jodå...men med det "krysstaget" borta så tappar man stabilitet och framförallt krocksäkerhet iom att man gör karossen vekare. Även om man bara tar bort "lite" av det så gör man karossen vekare.

En sak är ju om man lägger ner så mkt arbete att man byter ut kryss-staget helt mot en låda som är stabilare än staget i sig, vilket kräver mkt tankemöda och även hållfasthetsberäkningar om man är riktigt jävla noga. big_smile

Senast redigerat av Lonefox (15 oktober 2008)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Jackack BMW-entusiast
15 oktober 2008 · 362 Inlägg

Har själv precis monterat ljud i min volvo 240. kan fixa bilder någon dag men enligt tips på internet ska basarna vara riktade mot sätet i en bil som volvo 240. Själv centreerade jag min baslåda så att den spelar mot armstödet i bak, fäller man ner detta har du basen in i bilen till och med xD

Volvo V70 (1999)
BMW 320da M-sport E91 "Performance" (2007)
Audi_bass
15 oktober 2008 · 2 Inlägg

Jadu, jag har aldrig byggt ljud i en 240 så jag kan inte hjälpa dej.

Jag lånar tråden lite,
Jag funderar på lika danna basar som dej!
hur högt tror du/ni Kicker cvr spelar igentligen?

_fillan_ med lem
15 oktober 2008 · 1 925 Inlägg

Audi_bass skrev:
Jadu, jag har aldrig byggt ljud i en 240 så jag kan inte hjälpa dej.

Jag lånar tråden lite,
Jag funderar på lika danna basar som dej!
hur högt tror du/ni Kicker cvr spelar igentligen?

tillräckligt för att du ska få ont i öronen,, allt hänger på effekten o lådan

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Audi_bass
15 oktober 2008 · 2 Inlägg

hehe jo de förstår jag. någon som testat dessa? är intresread på hur många DB dessa basar spelar i en korrekt byggd låda samt ett kraftigt steg.

> Xorcess, do borde nog som någon sa dra upp basreflex rören till hatthyllan. för att få mest tryck i bilen!

dbjanoz
15 oktober 2008 · 1 785 Inlägg

Xorcess skrev:
Då har man sålt epan o köpt sin första bil (: en gammal sur 244 men ändå^^
Iallafall. Kommer sätta mitt ljud i denna!

O eftersom jag aldrig byggt ljud i en riktig bil så att säga, så har jag ingen aning om hur jag ska bygga baslådan till denna,  jag ska självklart ha lådan i bagaget.

Hur ska jag har basarna vända?,
Vilken volym ska jag ha?

Medmera.

Min stup består av:

Dubbla Kicker CVR 15"
Mutant MTXXX1500 steg.
samt kondesator osv,
Kommer använda ett eller 2st 6" basportar.
Så lådan ska va portad.

Tips o råd uppskattas!
MVH/ Sebastian

Du får inte plats med varken 15" basarna eller 6" portarna om du ska få en bra installation

2st 10" alternativt 12"

2st 4" portar spelande igenom hathyllans högra och vänstra hål i hatthyllan basarna framåt närmast centrum med skiljevägg i lådan

Om du trots allt vill köra med 15" basar så är Bandpass låda enda alternativet då fortfarande med portarna upp i hatthyllan

Senast redigerat av dbjanoz (15 oktober 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Xorcess Ljudfreak
16 oktober 2008 · 148 Inlägg

Varför 15" ?  jadu... me like stora basar tongue

Har nyss köpt dom o har ingen lust att he iväg dom för att byta tongue

Xorcess Ljudfreak
16 oktober 2008 · 148 Inlägg

dbjanoz skrev:

Xorcess skrev:
Då har man sålt epan o köpt sin första bil (: en gammal sur 244 men ändå^^
Iallafall. Kommer sätta mitt ljud i denna!

O eftersom jag aldrig byggt ljud i en riktig bil så att säga, så har jag ingen aning om hur jag ska bygga baslådan till denna,  jag ska självklart ha lådan i bagaget.

Hur ska jag har basarna vända?,
Vilken volym ska jag ha?

Medmera.

Min stup består av:

Dubbla Kicker CVR 15"
Mutant MTXXX1500 steg.
samt kondesator osv,
Kommer använda ett eller 2st 6" basportar.
Så lådan ska va portad.

Tips o råd uppskattas!
MVH/ Sebastian

Du får inte plats med varken 15" basarna eller 6" portarna om du ska få en bra installation

2st 10" alternativt 12"

2st 4" portar spelande igenom hathyllans högra och vänstra hål i hatthyllan basarna framåt närmast centrum med skiljevägg i lådan

Om du trots allt vill köra med 15" basar så är Bandpass låda enda alternativet då fortfarande med portarna upp i hatthyllan

Hm du menar altså att bygga basarna utåt med portarna upp i hatthyllan bara?
Nån som vet höjden på ett 240 bagage?

Xorcess Ljudfreak
16 oktober 2008 · 148 Inlägg

Audi_bass skrev:
Jadu, jag har aldrig byggt ljud i en 240 så jag kan inte hjälpa dej.

Jag lånar tråden lite,
Jag funderar på lika danna basar som dej!
hur högt tror du/ni Kicker cvr spelar igentligen?

Jadu, de lilla jag har dragit på med mina räcker gott o väl tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang