Motortvätt på gatan!?

Ksj
26 oktober 2008 · 1 217 Inlägg

740Fors skrev:
Har man inte råd med att åka till en riktig tvätthall, som avskiljer olja,fett osv så ska man fan inte ha bil heller!

säger han som kör skruvförti och inte har vattenslang hemma..

Saab 900 "2.1an" (1992)
Bossni
26 oktober 2008 · 274 Inlägg

Ksj skrev:

740Fors skrev:
Har man inte råd med att åka till en riktig tvätthall, som avskiljer olja,fett osv så ska man fan inte ha bil heller!

säger han som kör skruvförti och inte har vattenslang hemma..

Verkar som att han har råd att äga sin bil i alla fall. Jag ser inte dig ha nån bil registrerad!

AudiFors
26 oktober 2008 · 906 Inlägg

Ksj skrev:

740Fors skrev:
Har man inte råd med att åka till en riktig tvätthall, som avskiljer olja,fett osv så ska man fan inte ha bil heller!

säger han som kör skruvförti och inte har vattenslang hemma..

Bra argument därsmile

=)
Ksj
26 oktober 2008 · 1 217 Inlägg

Bossni skrev:

Ksj skrev:

740Fors skrev:
Har man inte råd med att åka till en riktig tvätthall, som avskiljer olja,fett osv så ska man fan inte ha bil heller!

säger han som kör skruvförti och inte har vattenslang hemma..

Verkar som att han har råd att äga sin bil i alla fall. Jag ser inte dig ha nån bil registrerad!

Menar du på allvar att du luskat ut mitt personnummer, ringt vägverket och kollat?tongue
Hade du gjort det hade du (förutom att vara värsta stalkern) upptäckt att jag står som ägare till fyra fordon just nu roll

Varför jag inte lägger upp dom här? Vem vill se medelmåttiga fordon som man ändå ser varje dag ute på vägarna? (Känn er träffade ni 10000+ volvoägare här inne) Inte jag iallafall:)

Saab 900 "2.1an" (1992)
Funatic
25 december 2008 · 4 Inlägg

Tycker jag absolut du ska göra. Ni har säkert egen borrad brunn också. De vattnet är nog jättefräscht. Det rinner säkert inte rakt ner i brunnen och går en magisk omväg förbi ett vattenverk där det renas med yttersta noggranhet varefter det -återigen magiskt- förflyttas tillbaks till er brunn.

Förresten, om du får barn, kommer du ha kvar pappas hus eller sälja det till en annan barnfamilj?

Eller ni kanske har kommunalt vatten och då är det ju skit samma. Det är ju bara någon annans småbarn som får dricka giftigt vatten.

Seriöst, jag är absolt ingen miljöaktivist men något kan man väl försöka göra som att tex motortvätta i en hall de 1-2 ggr per år man gör det? Såååå jobbgt och dyrt är det inte.

Tyvärr vet jag många firmor som tvättar bilar och MC och låter vattnet rinna rätt ut i backen. Fördjävligt, där snackar vi mellan 500-1500 fordon per år som tvättas så...

Jag är faktiskt glad att jag hr kommunalt vatten i mitt hus. (ja jag motortvättar på jobbet och vi har avskiljare och riktig tvätthall)


Casy skrev:
Snacka om att överdramatisera alltihop.. jag garvar! hahah
Visst, värna om miljön. Jag känner mig genast välsignad när jag tvättar min bil i en tvätthall? Nej, jag kommer fortsätta tvätta min bil hemma på gården där min far bor.

Germax
25 december 2008 · 12 086 Inlägg

FireTraXX skrev:
Så vattnet som rinner ut på gatan går raka vägen till min kran?
Knappast va?

Ja, lr så är de bara principen hen mena tongue
Orka dementera allt

Navkapsel
25 december 2008 · 4 637 Inlägg

Loffe123 skrev:
Jag hade tänkt köra en motortvätt på bilen, duscha ner motorn med avfettningsmedel och sen spola av.
Får man göra detta ute på gatan, och vattnet som blir över kommer rinna ner i dagvattenbrunnen?

Kom gärna med tips på en särdeles bra motorvättsmedel också, om inte annat så blir det Biltemas avfettning.

Hej!

Tvätta bilen går bra att göra t ex på gräsmattan eller en grusplan, inte på gatan.
Ska man däremot tvätta motorn bör man åka till någon gds-hall.
Jag gissar på att motortvättsmedel av kvalitesmärke är det bästa men har ingen erfarenhet av detta eftersom jag lämnar in min bil på motortvätt.

Senast redigerat av EmilHammarlund (25 december 2008)

KimVsWorld Mästare
26 december 2008 · 2 947 Inlägg

JapMax skrev:

FireTraXX skrev:
Så vattnet som rinner ut på gatan går raka vägen till min kran?
Knappast va?

Ja, lr så är de bara principen hen mena tongue
Orka dementera allt

Ja, det är inte konstigt vi köper flaskvatten. wink lol lol lol tongue

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Crusty69
26 december 2008 ·

viccoA : Jo vattnet kontrolleras flera gånger dagligen, har jobbat på ett vattenverk som drifttekniker. Så det är en jäkla stor process innan vattnet är renat, och självklart så har vattnet gått hela reningsprocessen innan det når kundernas kranar smile

_Jonex_ Byggare Behm
26 december 2008 · 562 Inlägg

Hmm , naturligtvis ska vi vara rädda om grundvattnet, olja och annat skit fastnar
i vassen runt bäckarna som rinner mot sjön = Inte bra för djuren.
Men i Miljö-synpunkt så tycker jag det är rent skitsnack.
Det finns inte en kemisk blandning i detta land som säljs utan att
vara miljögodkänd på ett eller annat vis.
Biologisk nedbrytbar avfettning = Jag tvättar bilarna hemma och låter vattnet rinna ut i skogen.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
LuCiiifer DrivmedelsTekniker
26 december 2008 · 1 632 Inlägg

Joo skrev:

viccoA skrev:
Nja så himla mycket renas det inte och inte testas det febrilt varenda dag heller, men visst jag förstår din point tongue

Jasså? det renas bara lite halvdant? smile

Jag har praktiserat i över 1/2 år på reningsverken i vetlanda kommun, och kan säga att det är STENHÅRT med riktigt rent vatten, dom kör dagliga kontroller manuellt och skriver ner ALLT som händer.. Går något värde över vad det får vara när dom inte är där så larmar det direkt till "huvudkontoret".. Helt enkelt vattnet kommer inte perfekt ut ur dricksvattenreservoaren..

Vad bra då kan man ju åka dit med spilloljan, så behöver man inte oroa sig!

konstigt att det kommer förorenat vatten titt som tätt lite var stans i landet ur kranarna... men det är ju STENHÅRD koll!? konstigt att man missar att  det är förorenat då.

_Jonex_ Byggare Behm
26 december 2008 · 562 Inlägg

LuCiiifer skrev:
konstigt att det kommer förorenat vatten titt som tätt lite var stans i landet ur kranarna... men det är ju STENHÅRD koll!? konstigt att man missar att  det är förorenat då.

Det används olika system i hela landet för att övervaka vattenreningen, vissa är
bra, vissa är mindre bra.
I vattenverket i Ludvika flödar huvudpumpen 15 000 L / minut..
Man måste komma ihåg att det är rejält stora mänger vi diskuterar om.

Senast redigerat av _Jonex_ (26 december 2008)

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Joo
26 december 2008 · 741 Inlägg

LuCiiifer skrev:
Vad bra då kan man ju åka dit med spilloljan, så behöver man inte oroa sig!

konstigt att det kommer förorenat vatten titt som tätt lite var stans i landet ur kranarna... men det är ju STENHÅRD koll!? konstigt att man missar att  det är förorenat då.

Men herregud, antagligen så händer det väl hos dom som har egen brunn? eller så är det så som Jonex säger? jag pratar för kommunen jag bor i iallafall!

var din kommentar "Nja så himla mycket renas det inte" jag reagerade på..

Men som sagt, oljan dödar ju bakterierna som lever i den biologiska reningen! så klart att det inte är bra att hälla ut olja i gatan!

Senast redigerat av Joo (26 december 2008)

TurbOla Reservdansk
26 december 2008 · 6 271 Inlägg

_Jonex_ skrev:

LuCiiifer skrev:
konstigt att det kommer förorenat vatten titt som tätt lite var stans i landet ur kranarna... men det är ju STENHÅRD koll!? konstigt att man missar att  det är förorenat då.

Det används olika system i hela landet för att övervaka vattenreningen, vissa är
bra, vissa är mindre bra.
I vattenverket i Ludvika flödar huvudpumpen 1500 L / minut..
Man måste komma ihåg att det är rejält stora mänger vi diskuterar om.

1500liter per minut?
Det var inte mycket... bor kanske inte mycket folk i Ludvika? tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Mange_volvo SkenLaddRacing
26 december 2008 · 130 Inlägg

Jag tycker vi ska ha paraply på våran bilar så det ej kommer vatten på dom plus nån gummiskrapa som tar bort vattnet från gatan framför så det ej kommer vatten som stänker upp under bilen och drar mer sig olja:( För de är ju olagligt att tvätta bilen hemma nu förtiden men när de rengar eller snöar så drar de ner smusts och massa goa kemikaler rakt ner på gatan när vi kör!?hahahahha.. Men nu till huvudsaken Motor tvätt kör till en hall med oljeavskiljare plus högtryck. Skydda de öppna luft filter om du har nått sånt sen tar du nått väldigt starkt avfettnings medel tjärafetting av nått bra märke kostar mer oftast bättre grejor iwink sen sprutar du jämt ut de över allt där de är tjockt med smuts ta en svamp och skrubba så du får bort det.Lägg på ordenligt med lager avfetting sen låter du det stå till sig i 10 min sen tar du högtrycks spruta och sprutar med huvudet ordenligt sen efter de tar du bil schampo(utan vax) o vatten och tvättar som vanligt med svamp eller en trasa om de är svårt att komma till spolar av,Torkar av,Om du har plast så tar du nån bumpercare autoglyms är mycket bra och smörjer in plasten och torkar av.sen kan du ta vanligt vax och vaxa naken plåt i motorutrymmet och torkar av vips så har du ett motorrum som ser sjukt bra ut och fräsht;) Tips är att köpa kvalitets produkter för det skiljer sig mycket mellan avfettins medlen har provat biltemas kör med den nu över vintern för den är billig(går ju massa:( ) funkar helt okej men vill man verkligen ha nått som biter så kör på hagmans,autoglym,autosmart,meqires eller hur de stavas lycka till;)  resevation för stav fel.

SkenLaddRacing
_Jonex_ Byggare Behm
26 december 2008 · 562 Inlägg

TurbOla skrev:

_Jonex_ skrev:

LuCiiifer skrev:
konstigt att det kommer förorenat vatten titt som tätt lite var stans i landet ur kranarna... men det är ju STENHÅRD koll!? konstigt att man missar att  det är förorenat då.

Det används olika system i hela landet för att övervaka vattenreningen, vissa är
bra, vissa är mindre bra.
I vattenverket i Ludvika flödar huvudpumpen 1500 L / minut..
Man måste komma ihåg att det är rejält stora mänger vi diskuterar om.

1500liter per minut?
Det var inte mycket... bor kanske inte mycket folk i Ludvika? tongue

Ähh , ska f-n gå och lägga mig, det är andra gången idag som jag tänkt
rätt men skrivit fel.. 15 000 L / min ska det vara..
20- 25 000 pers tror jag det bor i Ludvika.. ( inte sett några nya siffror på det senaste året )

Senast redigerat av _Jonex_ (26 december 2008)

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
emil1986
26 december 2008 ·

3 sidor om en så enkel sak som motortvätt? Tänk på miljön och åk till en GDS-hall. Finns nästan överallt, kostar inte mycket att hyra och de är varma och sköna nu på vintern.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang