Volvo awd på bilprovningen..bromtest

Evilmonkey
20 oktober 2008 ·

Tänkte kolla om någon vet om det är så att bilprovningen inte ska köra en awdbil i bromsrullarna.
Hört att det är rena morden för awd:n?

Bilen i fråga är en v70 -01

MilleN
20 oktober 2008 · 9 108 Inlägg

Det ska dom inte göra nej.. Dom brukar ta ut den på gatan och testa lite "manuellt" smile

Evilmonkey
20 oktober 2008 ·

MilleN skrev:
Det ska dom inte göra nej.. Dom brukar ta ut den på gatan och testa lite "manuellt" smile

Men om Herr inspektör envisas och kör den i rullarna så blir de ersättninsskyldiga för eventuella skador eller?

Marlboroman
20 oktober 2008 · 8 234 Inlägg

Evilmonkey skrev:

MilleN skrev:
Det ska dom inte göra nej.. Dom brukar ta ut den på gatan och testa lite "manuellt" smile

Men om Herr inspektör envisas och kör den i rullarna så blir de ersättninsskyldiga för eventuella skador eller?

Ja,kd et blir dem, men när de slår in din bil i sin dator så komemr det upp en stor ruta där det stpår att bilen är 4-hjulsdriven och inte får testat på rullarna. MEn det skadar ju aldrig att hålla koll den som besiktar så de inte får nå ideer

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
20 oktober 2008 · 2 203 Inlägg

Mina 4wd bilar har dom kört i bromstestet och det är ingen fara. Det snurrar så sakta.

Aern
20 oktober 2008 · 457 Inlägg

Dom vet om att dom inte ska köra en awd på rullarna!

TurbOla Reservdansk
20 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Har för mig att bilprovningen bara ersätter 50% om de har sönder något...

En gammal klasskamrat till mig köpte en Mazda Pickup Diesel, och dieslarna ska ju göra fullgastest.

Och hans motor rasade då, men bilprovningen ersatte bara hälften, resterande menade de på att det var kundens problem.

Senast redigerat av TurbOla (20 oktober 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
jes
20 oktober 2008 · 582 Inlägg

Rspeter skrev:
Mina 4wd bilar har dom kört i bromstestet och det är ingen fara. Det snurrar så sakta.

din håller för allt du har ju quattro och det det är riktiga grejer det!!!!!

hej
henke_99 Offroad Racing
20 oktober 2008 · 3 122 Inlägg

4wd bilar där framhjulsdrivningen går att koppla ut går att köra i rullarna (även en bil mellandiff som är helt frikopplingsbar). om drivningen mellan fram o bak är fast 50/50 eller på nat annat sätt inte helt frikopplingsbar ska dom inte köras i rullarna, antingen hoppar bilen ur rullarna på ett okontrollerat sätt eller så går nåt sönder i bilen... Dom brukar för att inte ta några risker låta bli att köra 4x4bilar i rullarna

Min blazer går att koppla ut 4wd på, dom frågade om det gick och jag svarade nej. Då försökte dom inte ens kolla upp om det verkligen inte gick utan gjorde bromsprov på väg istället.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Ramneborg Allt i allo
20 oktober 2008 · 358 Inlägg

som henke skriver, det som gör att man inte kan köra awd'n i bromsprovarn är ju för volvos "intelligenta" diff. kommer dock inte riktigt ihåg hur den funka (satt å små sov den lektionen) men det är något med nån gegga å shiit som blir hård bla bla bla. iallafall dom ska inte köra din bil i BP

De é nice !
Koop
20 oktober 2008 · 1 867 Inlägg

Det står i mitt regbevis att bilen ska bromstestas på väg.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Stefan Varberg Supraman
21 oktober 2008 · 2 300 Inlägg

Kan man inte koppla ur det manuellt så e det alternativ test på väg som gäller, om han skulle få för sig något så skrik till dom och om inte det hjälper så slå till nödstoppen på provaren, man kan närsom helst avbryta en besiktning

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
enpatte
22 oktober 2008 · 498 Inlägg

Evilmonkey skrev:
Tänkte kolla om någon vet om det är så att bilprovningen inte ska köra en awdbil i bromsrullarna.
Hört att det är rena morden för awd:n?

Bilen i fråga är en v70 -01

Det är inga som helst problem!
Din volvo har ingen känslig mekanisk 4wd, gäller både viscodiff och haldex.
Bilprovaren kan kolla i sin dator om din bil går att köra på rullarna.

Senast redigerat av enpatte (22 oktober 2008)

Wernering
22 oktober 2008 · 133 Inlägg

dom går att testa, men bara fram. bakhjuls driften ska kopplas ur så fort man bromsar. men om han får för sig att testa bak är de kört.

Volvo 740 tic "Bizze" (1988)
twin_cam Smålänning
22 oktober 2008 · 7 877 Inlägg

Bilar med viscodiff går ju alldeles utmärkt.. Dom driver ju knappt på alla fyra ens när man spinner hejdlöst med drivhjulen, men har man som sagt fast 50/50 med låst mittdiff går det inte. Men det går med öppen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
TurbOla Reservdansk
22 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

twin_cam skrev:
Bilar med viscodiff går ju alldeles utmärkt.. Dom driver ju knappt på alla fyra ens när man spinner hejdlöst med drivhjulen, men har man som sagt fast 50/50 med låst mittdiff går det inte. Men det går med öppen.

Om de inte driver på alla fyra...


...skulle inte den här killen kunna drifta, än mindre göra donuts vid 3:30

och Emils V70R AWD...

....skulle inte driva bak i bromsbänken. wink

Enligt Volvo ska AWDn kunna förflytta upp till 90% av kraften på bakhjulen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
DJ_V8_BMW
22 oktober 2008 · 210 Inlägg

Dom äldre Volvo AWD bilarna (innan -04 tror jag det är) är känsligare för bromstest på rullar. Dom äldre har viskokoppling som tidigare nämts, som automatiskt/mekaniskt gör bilen drivande på alla hjul om en axel går för fort eller sakta.
Dom senare har en elektroniskt styrd inkoppling vilket man kan lättare göra bromstest med. Man kan se på den bakre diffen om den är elektronisk genom att kolla om den har kablar och kontakter. Detta gör att bilen känner av när du verkligen behöver drivning på alla hjul med hjälp av ABS/DSTC systemet. Vill man vara säker kan man slå av tändningen så kommer AWD systemet vara urfunktion, men då är det svårare att se bromsarna fulla kapacitet vid ett test.

RWD forever & ever!
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
TurbOla Reservdansk
22 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

DJ_V8_BMW skrev:
Dom äldre Volvo AWD bilarna (innan -04 tror jag det är) är känsligare för bromstest på rullar. Dom äldre har viskokoppling som tidigare nämts, som automatiskt/mekaniskt gör bilen drivande på alla hjul om en axel går för fort eller sakta.
Dom senare har en elektroniskt styrd inkoppling vilket man kan lättare göra bromstest med. Man kan se på den bakre diffen om den är elektronisk genom att kolla om den har kablar och kontakter. Detta gör att bilen känner av när du verkligen behöver drivning på alla hjul med hjälp av ABS/DSTC systemet. Vill man vara säker kan man slå av tändningen så kommer AWD systemet vara urfunktion, men då är det svårare att se bromsarna fulla kapacitet vid ett test.

Visco-AWDn fanns fram till -03, har sett tidiga V70R (03or) med Haldex nämligen.

Och på tal om Haldex-AWDn, så på V70 sitter det säkringar i bagaget, till bl.a. Haldexen, kopplar du ifrån säkringen driver bilen enbart fram, då den är hydroelektriskt engagerad, och om elektroniken inte startar hydraulpumpen, så aktiveras inte mellandiffen.

Och nej, att köra en visco-awd i bromsbänk tror jag inte fungerar, för när framhjulen spinner och bakhjulen står still, kommer viscon att börja överföra kraft till bakaxeln och driva upp framhjulen ur rullarna.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
NJ_
26 november 2008 · 2 118 Inlägg

på ombesiktningen på min ford sierra 4x4 körde dom bakhjulen i bromstestaren och ingenting hände..

D.i.l.l.i.g.a.f
TurbOla Reservdansk
26 november 2008 · 6 271 Inlägg

Det är ju egentligen bara bilar med urkopplingsbar mellandiff som ska gå att köra i bromstestaren, alla andra bör driva runtom om man försöker stoppa en sån i en bromstest-bänk. tongue

Det är ju så AWD fungerar, spinner 2 hjul ska de andra börja driva.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang