Motorrenovering Volvo 855 T5 [Montering]

Mccoy
26 maj 2009 · 143 Inlägg

Har lackat lite detaljer till motorn samt lämnat in insuget för tvätt/blästring.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/668764_h2e41x.jpg
Detaljer på tork

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/668767_py2pog.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/668769_01x3pm.jpg
Före

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/668789_fl2hg3.jpg
Efter, ej målat

Hur ska man göra för att få rent AC kompressorn? Är ju inte så kul att montera en skitig detalj när allt annat är rent.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/668772_0av97w.jpg

Ja, såhär långt har jag kommit i dagsläget. Och nu kommer jag nog antagligen riva för att kontrollera stakarna.. Faen också, men hellre ett par timmar extra än ett par (säkert många) tusenlappar extra om den rasar. Funderar även på att byta kolvarna och kammarna i samma veva..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/668780_m7vpmo.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/668783_yaj5nx.jpg

Provade att montera isär generatorn för rengöring. Den hade överlevt om inte ett av lagren satt fast (sopslut bådatvå), samt en skruv behöver bytas. Det krävs lödning för att montera ihop den. (spolens anslutningar)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/668799_1aeamy.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/668793_s4iz79.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/668796_cdym4h.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/668797_2q97j3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/668800_66ncke.jpg
Hade inte det här lagret suttit fast så hade den klarat sig.. hmm


Men iaf.. nu är jag tillbaka på ruta ett och kommer börja skruva isär motorn igen imorgon. Ska rulla ut bilen för att få plats med fler bord inne i garaget så jag slipper märka upp påsar för alla delar. Borde inte ta så lång tid... Over and out för den här gången.

Kia Ceed 1,6 CRDI "ECO" (2009)
ESTRANDBERG88 Hojmek
26 maj 2009 · 748 Inlägg

Mccoy skrev:
Har lackat lite detaljer till motorn samt lämnat in insuget för tvätt/blästring.

http://www1.garaget.org/gallery/archive … h2e41x.jpg
Detaljer på tork

http://www1.garaget.org/gallery/archive … py2pog.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive … 01x3pm.jpg
Före

http://www1.garaget.org/gallery/archive … fl2hg3.jpg
Efter, ej målat

Hur ska man göra för att få rent AC kompressorn? Är ju inte så kul att montera en skitig detalj när allt annat är rent.

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 0av97w.jpg

Ja, såhär långt har jag kommit i dagsläget. Och nu kommer jag nog antagligen riva för att kontrollera stakarna.. Faen också, men hellre ett par timmar extra än ett par (säkert många) tusenlappar extra om den rasar. Funderar även på att byta kolvarna och kammarna i samma veva..

http://www1.garaget.org/gallery/archive … m7vpmo.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive … yaj5nx.jpg

Provade att montera isär generatorn för rengöring. Den hade överlevt om inte ett av lagren satt fast (sopslut bådatvå), samt en skruv behöver bytas. Det krävs lödning för att montera ihop den. (spolens anslutningar)

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 1aeamy.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive … s4iz79.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive … cdym4h.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 2q97j3.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 66ncke.jpg
Hade inte det här lagret suttit fast så hade den klarat sig.. hmm


Men iaf.. nu är jag tillbaka på ruta ett och kommer börja skruva isär motorn igen imorgon. Ska rulla ut bilen för att få plats med fler bord inne i garaget så jag slipper märka upp påsar för alla delar. Borde inte ta så lång tid... Over and out för den här gången.

Varför riva? Läste ovan att du ska kontrollera stakarna? Men vad jag förstår så har du inte haft några problem med dom innan du rev motorn?

Mccoy
26 maj 2009 · 143 Inlägg

Nä, men nu är det nya H-profils från LG-speed och tydligen har flera fått stakar med oval storända/lillända. Likabra att lämna in dom för kontrollmätning/honing.

Kia Ceed 1,6 CRDI "ECO" (2009)
Mccoy
26 maj 2009 · 143 Inlägg

Har skruvat ner motorn igen. Tog ca 30-40 min. Känns bra nu när man har ställt in sig på att fixa allt "rätt från början" utan massa huvudbry om den kommer hålla sen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/668886_b3ysav.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/668887_1hhqxr.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/668888_v2om5o.jpg
Snabbskruvning hehe

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/668889_jhemzy.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/668890_qc96zl.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/668891_ko9kzd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/668892_waytez.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/668893_51ncon.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/668894_4lm8l6.jpg
Återigen massa delar på bänkarna, men den här gången rena och färdigmålade kan man ju trösta sig
med


Plockar ur resten imorn.

Kia Ceed 1,6 CRDI "ECO" (2009)
Mccoy
28 maj 2009 · 143 Inlägg

Funderar över om jag ska skaffa smidda kolvar nu när grejerna ändå är urplockade... Hittade smidda Mahlekolvar, coatade modellen med orginaldim. för 4500:-/5 st  Ska man slå till?

Kia Ceed 1,6 CRDI "ECO" (2009)
TurbOla Reservdansk
28 maj 2009 · 6 271 Inlägg

Det var inget farligt pris tycker jag. tongue
Men behövs dom?

Originalkolvarna hänger med till 500-550hk om du ska trimma... wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Mccoy
28 maj 2009 · 143 Inlägg

Mja, jag vet.. Men nu när man hittat så blir man ju sugen.. SPM tar ju 9700:- för 5 smidda, har inte hittat billigare.. Men å andra sidan, köper jag smidda kolvar lär jag förstärka blocket, porta toppen, köpa........ blir massa sidokostnader som drar iväg. Är nog enklast att bygga en maskin som håller för det jag tänkte från början, 350-400 hk. Hur mycket klarar blocket egentligen?

Såg när jag monterade ner vevstakarna att det är små märken på 4 ställen på varje lageruppsättning per vevstake, ca 5 mm under delningen på båda sidorna. (kort kommer) kanske har att göra med att storändan är oval?

Kia Ceed 1,6 CRDI "ECO" (2009)
Mccoy
28 maj 2009 · 143 Inlägg

Hur mycket glapp får det vara mellan kolv/cylinder? Enligt handboken så är maxvärdet 0.04 mm (tror jag, har inte boken inne), och de jag har är glappet 0.08? För slitna? Motorrenoveringsfirman som kollade upp det sa att det inte ska vara några problem men om man ska upp i effekt? Kanske dum fråga men nån vet säkert..

Kia Ceed 1,6 CRDI "ECO" (2009)
Mccoy
28 maj 2009 · 143 Inlägg

Det senaste som hänt i garaget är att motorn är nu iaf helt nermonterad igen. Har beställt GLT kammar som borde komma med bussgods i nästa vecka.

Är så fruktansvärt tråkigt med rengöring, men men..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/670651_9e7hbr.jpg
Skrapa packning kommer man nog va en jäkel på när den här motorn är klar..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/670654_9ueug2.jpg
Rengjort en packningsyta på blocket, sakta men säkert

Kia Ceed 1,6 CRDI "ECO" (2009)
ESTRANDBERG88 Hojmek
29 maj 2009 · 748 Inlägg

Mccoy skrev:
Det senaste som hänt i garaget är att motorn är nu iaf helt nermonterad igen. Har beställt GLT kammar som borde komma med bussgods i nästa vecka.

Är så fruktansvärt tråkigt med rengöring, men men..

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 9e7hbr.jpg
Skrapa packning kommer man nog va en jäkel på när den här motorn är klar..

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 9ueug2.jpg
Rengjort en packningsyta på blocket, sakta men säkert

jaha du har bytt stakar då förstår jag smile Haha fyfan för att skrapa packningslim, det är ju dte värsta med allting tycker ja tongue Lycka till i fortsättningen smile

Mccoy
30 maj 2009 · 143 Inlägg

Bodegan skrev:

Mccoy skrev:
Det senaste som hänt i garaget är att motorn är nu iaf helt nermonterad igen. Har beställt GLT kammar som borde komma med bussgods i nästa vecka.

Är så fruktansvärt tråkigt med rengöring, men men..

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 9e7hbr.jpg
Skrapa packning kommer man nog va en jäkel på när den här motorn är klar..

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 9ueug2.jpg
Rengjort en packningsyta på blocket, sakta men säkert

jaha du har bytt stakar då förstår jag smile Haha fyfan för att skrapa packningslim, det är ju dte värsta med allting tycker ja tongue Lycka till i fortsättningen smile

Tackar big_smile Ja, rengöring är fan ett nödvändigt ont...

Kia Ceed 1,6 CRDI "ECO" (2009)
Mccoy
2 juni 2009 · 143 Inlägg

Har känt att jag måste ha lite omväxling i motorbygget nu när jag har fått ett mindre bakslag med stakarna. Så.. igår så rev jag framvagnen istället big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/675993_s07l8p.jpg
Rostig bult till stabilisatorstag.. Askul att få bort... mm..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/675995_is622l.jpg
Lite våld löste problemet.. Borrade ur bulten och slog bort den med hammaren.. Ska ändå dit nya grejer

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/675997_zkkp7g.jpg
Subframe påväg ur..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/675998_f5bd1e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/676000_eb52hf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/676003_bto0u6.jpg
Isärplockat bromsok, nästan färdigt för blästring

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/676005_tffc4n.jpg
Ett par timmar senare

Har ett par timmars blästring kvar, måste byta ut blästersanden, är bara damm kvar snart. Tar lite extra tid hmm Dammar så inihelvete då jag inte har nån frånluft från blästerboxen, men resultatet är värt det.

Kia Ceed 1,6 CRDI "ECO" (2009)
TurbOla Reservdansk
3 juni 2009 · 6 271 Inlägg

Mccoy skrev:
håller för det jag tänkte från början, 350-400 hk. Hur mycket klarar blocket egentligen?

550hk vet jag är provat i bänk med nyrenoverad motor (ej förstärkt) och originalkolvar. smile
Den motorn är byggd av samma kille som byggt min.

Mccoy skrev:
Såg när jag monterade ner vevstakarna att det är små märken på 4 ställen på varje lageruppsättning per vevstake, ca 5 mm under delningen på båda sidorna. (kort kommer) kanske har att göra med att storändan är oval?

Lägg upp bild så får vi se.
Isåfall är stakarna kraftigt ovala. yikes

Senast redigerat av TurbOla (3 juni 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Mccoy
3 juni 2009 · 143 Inlägg

Just ja, glömt bort att ta de kortet. Kommer under dagen..

Kia Ceed 1,6 CRDI "ECO" (2009)
Mccoy
3 juni 2009 · 143 Inlägg

Såhär ser vevlagren ut. Är som en polerad metallisk blank yta på nästan varje lagerhalva, ca 5 mm ner från delningen i kanten av lagret.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/676643_tx8iu0.jpg
Inte bästa bilden, men det syns iaf vad jag menar.

Det blir iaf en inlämning för kontroll av lill- och storände. Är grymt sugen på att ta det där budet på smidda kolvar, får dom för 4000:- men finns egentligen behovet? Är ju nästan samma kostnad som att köpa org. kolvar.

Senast redigerat av Mccoy (3 juni 2009)

Kia Ceed 1,6 CRDI "ECO" (2009)
Mccoy
18 oktober 2009 · 143 Inlägg

Då var de dags igen o göra ett "ryck" i garaget big_smile Har stått stilla över sommaren, har haft fullt upp med annat.

Det som har hänt från senast är att vevpartiet har blivit kontrollmätt av en firma i Uppsala, vev, stake, kolvbult, så det inte uppstår obehagliga överraskningar. Har även gått på framvagnsdetaljer o börjat måla/rostskydda.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/large/784876_ez8kc5.jpg
Målning efter blästring, har inte målat bromsoken så dom har en naturligt röd färg igen. Måste blästras om

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/784878_bzmr6q.jpg
Blocket rengjort med ilagda ramlager

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81084/784881_y5f6oj.jpg
Min gamla trotjänare till diskmaskin tyckte tydligen inte om semester i ett par månader. Viss övertalning innan det gick att diska underfallet behövdes tongue

Kia Ceed 1,6 CRDI "ECO" (2009)
ander3on
18 oktober 2009 · 255 Inlägg

Suttit och läst igenom allt nu och jag är riktigt imponerad av ditt arbete!
Fortsätt så smile

GTIEXTREME
18 oktober 2009 · 363 Inlägg

Vad fick du betala för att få delarna glasblästrade? Jag gillar din noggrannhet och sen blir din motor riktigt snygg med.

TurbOla Reservdansk
18 oktober 2009 · 6 271 Inlägg

Hur var stor och lilländorna på vevstakarna då? Ok? smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Mccoy
20 oktober 2009 · 143 Inlägg

ander3on skrev:
Suttit och läst igenom allt nu och jag är riktigt imponerad av ditt arbete!
Fortsätt så smile

Tackar big_smile Det tar sin tid, har haft en paus igen på ca 3-4 mån (sommar sol o wakeboard mm wink men nu börjar de klia i fingrarna igen.

Kia Ceed 1,6 CRDI "ECO" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang