Låter som att jag har fått en supercharger under huven - s60 2001 140hk

Blanke
2 april · 331 Inlägg

Började som ett kvittrande, exakt som en fågel. Övergick snabbt till att låta konstant och öka med varvtalen. Låter mer eller mindre exakt som om jag har en kompressor.

Typiskt dödskri av en dålig generator? Kommer antingen från den eller styrservon.

jaka54
2 april · 5 743 Inlägg

Antagligen ett lager!
Lyssna noga så hör du nog var det kommer från , antagligen generator!

trubbelturbo
2 april · 1 460 Inlägg

Har du uteslutit AC-kompressorn?

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Blanke
2 april · 331 Inlägg

jaka54 skrev:
Antagligen ett lager!
Lyssna noga så hör du nog var det kommer från , antagligen generator!

Det som är så jävla svårt när det är så nära! Örat mot metallen med skruvmejseln hjälper inte heller så mycket. Ska dra lös remmen igen och kolla men sist så var det bara styrservon som hade ett mindre glapp i lagret.

Blanke
2 april · 331 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Har du uteslutit AC-kompressorn?

Vilken AC-kompressor big_smile

Tog bort skiten efter att den behövde en service på några tusenlappar.

Blanke
2 april · 331 Inlägg

Blir inte riktigt helt klok på dessa p2or.

Gick ut och tog av drivremmen och inspekterade allting. Styrservopumpen är absolut inte källan till något oljud. Lagret är stumt som det ska vara och fann inget typ av spel.

Generatorn är densamme. Stum och fin i lagret. Inga missljud vid snurr. Stoppade även in en skruvmejsel för att kontrollera frihjulet och det fungerar som det ska. Spännaren är också i ett väldigt fint skick. Även AC-lagret.

Startade bilen utan rem och inget ljud som förväntat. Ett nytt roligt pysljud uppstod däremot, men sprejade med brakeclean och fann ingenting.

Satte på drivremmen igen och till min förvåning så är det INGET ljud längre... Helt knäpptyst. Förutom det vanliga skrammel och knackade från dessa vitmotorer.

Tog fram en förlängare och lyssnade på styrservon och den är knäpptyst. Generatorn med stetoskop verkar avge ett ljud som är liknande till det jag hörde förr. Men utan stetoskop hörs ingenting. Kan inte säga om det är normalt eller onormalt för generatorn att avge ett visst vinande.

Så jag är tillbaka på ruta ett.

Lucif3r
2 april · 2 215 Inlägg

... Det är inte så enkelt att det är remmen som slirar lite?

Hur har du tagit bort ac-kompressorn? Ersättningslöphjul eller kortare rem?

Blanke
2 april · 331 Inlägg

Lucif3r skrev:
... Det är inte så enkelt att det är remmen som slirar lite?

Hur har du tagit bort ac-kompressorn? Ersättningslöphjul eller kortare rem?

Volvo OE fäste för att ta bort AC. Asså jag tänker att det kan ha vart att remmen kanske slirade på något vis? Och nu när jag satte på den igen så fixade det till sig?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 april · 13 746 Inlägg

Börja med att gång av remmen till gen omac och servo så det inte är ett löphjul till kamremmen som skurit inget bra om kamremmen går av 😁 så kör inte förens du är säker att det inte eär på kamrems sidan felet ligger

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Blanke
2 april · 331 Inlägg

Growe skrev:
Börja med att gång av remmen till gen omac och servo så det inte är ett löphjul till kamremmen som skurit inget bra om kamremmen går av 😁 så kör inte förens du är säker att det inte eär på kamrems sidan felet ligger

Det var det första jag gjorde. Spännaren för kamremmen är i bra skick och löprullen är inte heller orsaken. Ny vattenpump så det är inte den heller.

Löprullen hade ksk behövts bytas ut då den snurrade lite väl fritt när jag testade den men inget missljud eller någonting.

Märkte att spännaren också var fast. Bulten i mitten satt för hårt så spännaren kunde inte röra på sig alls. Åtgärdade det här i förrigår efter att jag först lyckades ställa kuggarna lite fel smile

Jesper328
2 april · 2 375 Inlägg

För att kolla löp/spännrullar;
Brytjärn mellan centrumskruven och örat, lägg brytjärnet i spänn mot rampipan.
Trassla inte in dig i remmen. (Valfritt)

Up the RA
Blanke
2 april · 331 Inlägg

Jesper328 skrev:
För att kolla löp/spännrullar;
Brytjärn mellan centrumskruven och örat, lägg brytjärnet i spänn mot rampipan.
Trassla inte in dig i remmen. (Valfritt)

Skär dig inte på kamaxlarnas drev (Nödvändigt ont)

Blanke
15 april · 331 Inlägg

Ljudet är nu tillbaka. Efter 2 veckor av ingenting så är det nu tillbaka och det är högre. Låter som en fågel som kvittrar vid tomgång och vid gas som en kompressor. Eventuellt ett dåligt lager. Jag har ju dubbelkollat allting nu. Genuint det enda som kan vara ett problem är löprullen på kamremmen. Den var liiiiite dålig.

Ljudet verkar dock komma från antingen styrservo, eller generator. Kan generatorn låta så här även om själva lagret där remmen går verkar bra?

Jag funderar på att köpa biltemas generator och byta ut den snabbt på parkeringen bara för att testa om ljudet försvinner. Sedan lämna tillbaka den.

Blanke
15 april · 331 Inlägg

På nätet hittar jag information om dioder som kan vara dåliga och orsaka ljudet. Generator som är på sina sista varv.

Låter detta möjligt?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 april · 17 486 Inlägg

Blanke skrev:
På nätet hittar jag information om dioder som kan vara dåliga och orsaka ljudet. Generator som är på sina sista varv.

Låter detta möjligt?

Känns inte så. Antingen fungerar diodbryggan eller så gör den det inte. Har du en tångamperemeter?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Blanke
15 april · 331 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Blanke skrev:
På nätet hittar jag information om dioder som kan vara dåliga och orsaka ljudet. Generator som är på sina sista varv.

Låter detta möjligt?

Känns inte så. Antingen fungerar diodbryggan eller så gör den det inte. Har du en tångamperemeter?

Nej det har jag inte. Men diodbryggan vad är det? För verkar vara väldigt många forum där folk beskriver att det kan låta just så här, finns videos dessutom på tydliga "dåliga" dioder som låter identiskt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 april · 17 486 Inlägg

Blanke skrev:

Hybrid_ skrev:

Blanke skrev:
På nätet hittar jag information om dioder som kan vara dåliga och orsaka ljudet. Generator som är på sina sista varv.

Låter detta möjligt?

Känns inte så. Antingen fungerar diodbryggan eller så gör den det inte. Har du en tångamperemeter?

Nej det har jag inte. Men diodbryggan vad är det? För verkar vara väldigt många forum där folk beskriver att det kan låta just så här, finns videos dessutom på tydliga "dåliga" dioder som låter identiskt.

Dåliga dioder går att mäta! Att de låter ställer jag mig tveksam till men ok! Så här fungerar det:
Generatorn ger växelspänning. I generatorn sitter det 4 dioder i en fyrkant. Spänningen kan gå två håll men då till samma punkt. Ut kommer en likspänning.

Här finns en bra förklaring:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Diodbrygga

Likspänningen är en smula "oren" och måste tvättas. Detta görs med hjälp av kondensatorer -även de inbyggda i generator- så blir spänningen ok. Sen är den för hög och måste justeras ner. Det görs idag med hjälp av elektronik, vi behöver inte gå in på det. Men om oren spänning går ut går det att mäta som jag påpekade.

En tångampermeter ställs in på AC. Alltså växelspänning! Sen mäter man på kabel ut från generator. Visar då mätaren att det förekommer växelspänning så gör inte dioderna sitt jobb ordentligt. Man får då något som kallas för Rippelström. Den ska vara runt 0 Amperé. Är den <0,2A är det ingen katastrof men ett tecken på att något håller på att gå sönder. Högre: inte bra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Blanke
15 april · 331 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Blanke skrev:

Hybrid_ skrev:

Känns inte så. Antingen fungerar diodbryggan eller så gör den det inte. Har du en tångamperemeter?

Nej det har jag inte. Men diodbryggan vad är det? För verkar vara väldigt många forum där folk beskriver att det kan låta just så här, finns videos dessutom på tydliga "dåliga" dioder som låter identiskt.

Dåliga dioder går att mäta! Att de låter ställer jag mig tveksam till men ok! Så här fungerar det:
Generatorn ger växelspänning. I generatorn sitter det 4 dioder i en fyrkant. Spänningen kan gå två håll men då till samma punkt. Ut kommer en likspänning.

Här finns en bra förklaring:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Diodbrygga

Likspänningen är en smula "oren" och måste tvättas. Detta görs med hjälp av kondensatorer -även de inbyggda i generator- så blir spänningen ok. Sen är den för hög och måste justeras ner. Det görs idag med hjälp av elektronik, vi behöver inte gå in på det. Men om oren spänning går ut går det att mäta som jag påpekade.

En tångampermeter ställs in på AC. Alltså växelspänning! Sen mäter man på kabel ut från generator. Visar då mätaren att det förekommer växelspänning så gör inte dioderna sitt jobb ordentligt. Man får då något som kallas för Rippelström. Den ska vara runt 0 Amperé. Är den <0,2A är det ingen katastrof men ett tecken på att något håller på att gå sönder. Högre: inte bra.

Det står på https://www.avweb.com/ownership/licking … tor-whine/ att om det sker det du beskriver så kan rippelströmmen alstra ett "vinande" ljud. Tackar för beskrivningen förresten, nu när du pratar om det så inser jag att jag faktiskt kunde lite av det här innan. Betoning på *lite*

Blanke
21 april · 331 Inlägg

Jag har beställt en ny bosch generator och en styrservopump från Skruvat. Tänker jag byter ut generatorn och testar ifall det slutar låta, om inte så prövar jag med styrservon.

Blev inte så dyrt med original denna gång. 4500kr allt oem.

Blanke
för 22 timmar sedan · 331 Inlägg

Uppdatering:

Ljudet kommer från grenröret då topplocket har spruckit. Går det att tig-svetsa och att det ska hålla eller bör jag bara byta ut topplocket?

Osäker varför det har spruckit, men det läcker iaf inte kylarvätska/olja och avgasläckaget sker bara när bilen är kall smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang