Saab växellådor

TurbOla Reservdansk
11 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Hammarslag skrev:
Lådorna är väl inte direkt dåliga utan snarare orginal diffen som suger pung.

men däremot nämn nåt annat som är dåligt med saab förutom lådorna smile ?
kan ju jämnföra med tex konkurrenten volvo som inte har smidda kolvar vev utan gjutna, sämre foder, hmm vad var det mer ?
Så volvo ägarna är inte dom som ska ropa allt för mycket varg.

Vissa volvo lådor ja dom håller bättre, (vissa) so ? Är det växellådan som gör en hel bil ?
Vill se den volvo 850 eller S40 eller 740 tex som dom plockar ut 500hk med orginal stakar kolvar o insug med, driftsäkra hästar då.

På Volvos växellådor är det ju också diffen som är den svaga länken - växellådan tål inte att man gör upprepade enhjulsburnouts, det resulterat i att diffdreven uppnår så hög hastighet att de tittar ut genom växellådskåpan.
Vid körning med huvudet klarar växellådan utan problem 500-600hk, bara man har koppling för det.
Vaktkonstapeln kör med 500hk+ i sin T-gul och hans växellåda är från en S70 T5 2,0, utan diffbroms.

Volvos kolvar i vitmotorn hänger med till 500-600hk där med, Turbo-Fredde mappade sin bil till 530hk med originalkolvar, men bränsleledningarna sade ifrån.
Vet inte om Överladdads motor, som satt i den svarta 850n har smidda kolvar, men Lars i NordicR har den motorn nu, och kör med 100hk mer än när den filmen gjordes.

Jag förstår inte varför du hakar upp dig på foderna i Volvos motorer, de sitter ju där de ska, och gör sitt jobb?
När man väl bytt vevstakarna, så är det nästan ingen som rör bottendel eller topp förrän man är över 500hk.
Nu pratar jag om vitmotorerna då. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Hammarslag Inläggskritiker
11 februari 2009 · 990 Inlägg

Blomsterberg skrev:

Hammarslag skrev:

Slave_joe skrev:
det är bara att lägga ner diskutionen, SAABs lådor är kassa, sanningen svider. Fast å andra sidan så beror ju det fortfarande på hur man kör. Banzai starter är det inte många lådor som tål.

Lådorna är väl inte direkt dåliga utan snarare orginal diffen som suger pung.

men däremot nämn nåt annat som är dåligt med saab förutom lådorna smile ?
kan ju jämnföra med tex konkurrenten volvo som inte har smidda kolvar vev utan gjutna, sämre foder, hmm vad var det mer ?
Så volvo ägarna är inte dom som ska ropa allt för mycket varg.

Vet ej om det är en fråga om kvalité, undra på att lådorna rasar när man hänger på 60-100% mer effekt än vad skiten är byggt för, eller håller på o rivstartar sparkar i växlarna missköter oljebyten m.m
Sen så att tänka på så¨är inte växellådor gjorda av finaste metaller utan massproducerat skitmetall i dreven tex. Allt för att spara pengar.

Vissa volvo lådor ja dom håller bättre, (vissa) so ? Är det växellådan som gör en hel bil ?
Vill se den volvo 850 eller S40 eller 740 tex som dom plockar ut 500hk med orginal stakar kolvar o insug med, driftsäkra hästar då.

Det var väl nordic uhr som pressa ur 650hk ur en helt orginalmotor Tronic 5 i bänk, ända dom bytte var spridare IC och en modell jätte stor turbo + programvara.

Det finns ju en orsak till varför dom byter kolvar o stakar redan vid steg 4 på volvo men inte först än steg 7 tex på saab.

ja tyvär är det så med stakarna helst nästan ännu tidigare än 4an ändå i långa loppet när man hare gjort det kan man börja leka där emot.

En volvo ägare som kan erkänna att volvo faktiskt har sina brister dom med, starkt eloge till honom!

Men så är det, ALLA bilar har sina svagheter.
Är det inte rost eller elfel så är det motor eller låda.

Pajjon här på garaget körde med 660hk ++ (nog närmare 700hk i den) i sin 9000 aero och det var med en "förstärkt" orginallåda. Dvs drev och diff var helt orginal, resterande förstärkningar tycker ja gör varken till eller från, spela roll om man svetsar på en 40kg extra på en kedja, den blir ju fortfarande inte starkare än sin svagaste länk.

Senast redigerat av Hammarslag (11 februari 2009)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
11 februari 2009 · 839 Inlägg

Ett bra exempel på att det faktist mest handlar om att man ska köra med skallen och att diffen är det stora problemet i Saabs lådor, det är min bil. Jag har kört hela sommaren med 310-460hk med orginalväxellåda utan problem. Enda modifikationen med lådan = Svetsad differential.
Vad kan man lära sig av det? Jo, att när ett hjul snurrar snabbare än det andra så går diffen sönder, vilket inte resten av växellådan gillar, och då tar hela skiten kollektivt självmord.
Ni kan ju säga; "Ja men du kör ju bara rakt fram...."
Det är just det jag menar! Går man lös på gaspedalen när hjulen inte följer bilens färdriktning går det illa, är marken dessutom ojämn blir problemet ännu värre. Glömde tillägga att jag körde första halva säsongen osvetsat. Men det tycker jag visar min poäng ännu tydligare. För att vara ärlig så skar faktist diffen i piteå när den var osvetsad, med det var ju pågrund av min fruktansvärt gasglada körning. Vet man vad man gör så känner man om det är ETT eller TVÅ hjul som driver, och då är det inga problem.

Blir gärna tillrättavisad av någon som med handen på hjärtat kan säga att han vet vad han snackar om, så snacka inte en massa skit som; "jag hade en Saab, sen sålde jag den, nu mår jag bra.", för du gör dig själv till åtlöje.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
AndreasPlars
11 februari 2009 · 1 062 Inlägg

De rasade Saablådor jag har rasat och även andras som jag har öppnat så har det i 0 fall av 5 varit diffen!

Det har vart låsringar som släppt, växelgafflar/mekaniken som växlar som rasat, muffar/synkar som sett ut som en masaker och drev som rasat och lager som vart totaldöda så att axlarna glappat en hel del.


Sedan nämnde någon att Saab har smidda kolvar orginal och det är helt fel. Men det hindrar de ju inte från att hålla bra ändå. Däremot är alla vevaxlar och vevstakar smidda och bra om vi pratar Saabs egna motorer i 900/9000/9-5 mfl
M.V.H.

Saab 900i (1989)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
11 februari 2009 · 839 Inlägg

AndreasPlars skrev:
De rasade Saablådor jag har rasat och även andras som jag har öppnat så har det i 0 fall av 5 varit diffen!

Det har vart låsringar som släppt, växelgafflar/mekaniken som växlar som rasat, muffar/synkar som sett ut som en masaker och drev som rasat och lager som vart totaldöda så att axlarna glappat en hel del.


Sedan nämnde någon att Saab har smidda kolvar orginal och det är helt fel. Men det hindrar de ju inte från att hålla bra ändå. Däremot är alla vevaxlar och vevstakar smidda och bra om vi pratar Saabs egna motorer i 900/9000/9-5 mfl
M.V.H.

Då låter det ju som att problemet ligger i mjuka motor/växellådskuddar. Man gasar på ordentligt och ska slänga i nästa växel, men då ligger lådan på helt fel ställe än vad växelföraren tror och vipps, det blir brytningar i lådan. Dålig/gammal olja. Man växlar för hårt/sliter i växlarna även fast man känner att det tar stopp.
Bara att ta isär lådan och sätta ihop den igen med rätt moment hjälper ju när bilen gått långt. Finns många saker som spelar in i en helt kallblodigt mördad låda.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Lozinmust "Unloaded"
12 februari 2009 · 1 557 Inlägg

thulle1 skrev:

blacken skrev:
Är det inte samma tillverkare av Saab:s och Volvo:s lådor, ZF?..

det är möjligt, men det kan inte vara samma lådor ivarjefall mellan 850 och 9000 då de hade ett reportage om de bilarna på strippen i de programmet motorjournalen tror jag det var... de sa att det märkliga var att volvons låda höll jämfört med saaben.

M.v.h. Emil

"Det konstiga var inte att saabens växellåda gick sönder, utan att volvons HÖLL!" Något åt det hållet sa de =P Rätt gammalt program, senare hälften av 90-talet? Men ZF.. Samma som gjort 328/M3-lådan i E36? Som är hyffsat oförstörbar? Jag har svårt att se att de som gjorde den växellådan, som är god för massiva vridmoment, skulle skapat samma låda som sitter i 9000? Iofs en FWD-setup vs. RWD. Men finns det någon FWD-bil som har en riktigt hållbar växellåda? Ligger det rent primärt i körstil månne? Är Volvo's M56H(tror den heter så..) en av de? Bortsett från diff då. Massa frågetecken på samma gång smile

"When innovation meets passion!"
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW 318is "Class II" (1994)
AndreasPlars
12 februari 2009 · 1 062 Inlägg

Saabs låda i 9000/9-5/ng900/9-3 är en egen konstruktion som har uppgraderats och förbättrats genom åren. Nästan varje år har någonting ändrats...
Den blev klart bättre växlingsmässigt -94, håller väl bättre från -98 men ska från -01(?) vara riktigt bra.. har jag förstått.
Det som mest verkar vara bekymmer med på de nyare lådorna är trilskande back som det ju finns en uppgraderingssats för. I 9-5 verkar den hålla markant bättre än i 9000 iaf men det kan ju ha sina förklaringar...
Den 6:växlade som också Saab har utvecklat för ng9-3 ska ju vara riktigt stadig! Lite trixig att få dit på en 9000 bara.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
TurbOla Reservdansk
12 februari 2009 · 6 271 Inlägg

thulle1 skrev:

blacken skrev:
Är det inte samma tillverkare av Saab:s och Volvo:s lådor, ZF?..

det är möjligt, men det kan inte vara samma lådor ivarjefall mellan 850 och 9000 då de hade ett reportage om de bilarna på strippen i de programmet motorjournalen tror jag det var... de sa att det märkliga var att volvons låda höll jämfört med saaben.

M.v.h. Emil

Men va faan... ge er. tongue
Automatlådorna kommer från samma tillverkare.
Volvo tillverkar sina manuella växellådor själv, och så gör väl Saab med. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Marlboroman
12 februari 2009 · 8 234 Inlägg

TurbOla skrev:
Volvo tillverkar sina manuella växellådor själv, och så gör väl Saab med. wink

M56:an t.ex tillverkas av Getrag och är en Mitsubishi-konstuktion i grund och botten, "förfadern" till M56:an sitter väl i Galant / Lancer om jag inte missminner mig. AWD-delarna tillverkas av Volvo AWD AB som till 50% ägs av Dana och 50% ägs av Getrag.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Turbo_Boost
12 februari 2009 · 40 Inlägg

Marlboroman skrev:

TurbOla skrev:
Volvo tillverkar sina manuella växellådor själv, och så gör väl Saab med. wink

M56:an t.ex tillverkas av Getrag och är en Mitsubishi-konstuktion i grund och botten, "förfadern" till M56:an sitter väl i Galant / Lancer om jag inte missminner mig. AWD-delarna tillverkas av Volvo AWD AB som till 50% ägs av Dana och 50% ägs av Getrag.

I köping för övrigt så tillverkades 850 lådorna!

Saab 2 axlade lådor tillverkas i gbg f25-f35 osv

Det startas även  monteringsline för 6vx så kallade f40.

Vart inget med detta dock så då låg montering kvar  i tyskland.

Senast redigerat av Aero-eskilstuna (12 februari 2009)

Alla känner varann, alla snackar skit om varann, alla har sex me varann, allas hemligheter blir till nyheter..
Välkommen till Sverige!!
Det du inte vet om dig själv - vet alla andra! :D
Hammarslag Inläggskritiker
12 februari 2009 · 990 Inlägg

AndreasPlars skrev:
De rasade Saablådor jag har rasat och även andras som jag har öppnat så har det i 0 fall av 5 varit diffen!

Det har vart låsringar som släppt, växelgafflar/mekaniken som växlar som rasat, muffar/synkar som sett ut som en masaker och drev som rasat och lager som vart totaldöda så att axlarna glappat en hel del.


Sedan nämnde någon att Saab har smidda kolvar orginal och det är helt fel. Men det hindrar de ju inte från att hålla bra ändå. Däremot är alla vevaxlar och vevstakar smidda och bra om vi pratar Saabs egna motorer i 900/9000/9-5 mfl
M.V.H.

Just ja, kolvarna är inte smidda men stakarna var det.
Så nu framöver måste vi ner på knä och smeka alla på ryggen som har en M56 låda.
Som faktiskt är bättre än saab lådan soo ? finns ju bra mycket mer dom byter på 850n innan dom når sama hästar som tex 9000 gör med org kolvar o stakar.

Alt så gör man som jag Quaife kittar saablådan så håller den 100ggr bättre än volvo lådan smile
Låter Uhr Junior fälla in en kommentar om quaife drevsatsen o diffen, om dess hållbarhet.
Hans bror Robert Uhr har väl kört med quaife lådan i 6-7år nu utan ett ända ras, och den 93an gick väl allt annat än lugnt på bana och 402m roll

Senast redigerat av Hammarslag (12 februari 2009)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
TurbOla Reservdansk
12 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Marlboroman skrev:

TurbOla skrev:
Volvo tillverkar sina manuella växellådor själv, och så gör väl Saab med. wink

M56:an t.ex tillverkas av Getrag och är en Mitsubishi-konstuktion i grund och botten, "förfadern" till M56:an sitter väl i Galant / Lancer om jag inte missminner mig. AWD-delarna tillverkas av Volvo AWD AB som till 50% ägs av Dana och 50% ägs av Getrag.

Jasså?
Jag hade fått uppgifter om att Volvo tillverkade sina växellådor själva efter att de bytt till sig M56an från Mitsubishi med en Remjohan-konstruktion, men då stämmer inte det.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
12 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Hammarslag skrev:
Alt så gör man som jag Quaife kittar saablådan så håller den 100ggr bättre än volvo lådan smile
Låter Uhr Junior fälla in en kommentar om quaife drevsatsen o diffen, om dess hållbarhet.
Hans bror Robert Uhr har väl kört med quaife lådan i 6-7år nu utan ett ända ras, och den 93an gick väl allt annat än lugnt på bana och 402m roll

Men nu kostar ju ditt quaife-kit lite över dryga 30 000, det får man ju mycket godis för till en Volvo. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
12 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Elda skrev:
Men du får mer saab än volvo i inköpspengar.

Det är sant, man skänker ju i princip bort Saabs bilar. tongue
Andrahandsvärde på dom bilarna finns ju inte. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Crozzfire Avstängd
12 februari 2009 · 512 Inlägg

Jo men en Saab håller ju inte ens helt orginal! Dessa lådor byts på orginal gubbkörda bilar! Samt alla dessa turbos som åker, vevhusventilation mm mm, tycker Saab verkar ha grymma problem, men klart som grus, ingen köper heller bilarna! 9-5, tala om kylskåp!..

TurbOla Reservdansk
12 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Elda skrev:

TurbOla skrev:

Elda skrev:
Men du får mer saab än volvo i inköpspengar.

Det är sant, man skänker ju i princip bort Saabs bilar. tongue
Andrahandsvärde på dom bilarna finns ju inte. wink

Personligen ser jag inget negativt i det om man bortser från köp av en splitter ny bil.. Tycker det är udnerbart att man får en hyfsad T16 för samma pris som en halvdan GL.

Det är sant, för en begagnat-köpare är det ju perfekt.
Du får en ganska ny Saab för bara en liten del av inköpspriset.
Sen får man ju pengar över till en quaife-drevsats. tongue

Men vad är det som gör det?
Är man så desperat att bli av med sin nya bil att man nästan skänker bort den? tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Funkiee Saab älskare!
12 februari 2009 · 4 597 Inlägg

Crozzfire skrev:
Jo men en Saab håller ju inte ens helt orginal! Dessa lådor byts på orginal gubbkörda bilar! Samt alla dessa turbos som åker, vevhusventilation mm mm, tycker Saab verkar ha grymma problem, men klart som grus, ingen köper heller bilarna! 9-5, tala om kylskåp!..

Kylskåp?!? kolla på volvon då, kontainer med hjul ungefär..... 9-5 är ju mer rund än volvo kombi! förklara hur du tycker att 9-5 är ett kylskåp, eller tänker du på att acc'n har så bra kylförmåga?? wink

Senast redigerat av Funkiee (12 februari 2009)

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
TurbOla Reservdansk
12 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Elda skrev:
Jag har ingen aning.. men det är ju ganska kul att du tex får en saab 9000 Aero -98 för halva priset av en 850 T5 R som är några år äldre.. pengarna för en drevsats ligger ju emellan så det finns ingen anledning att betala extra för volvon (ur den synpunkten, sen är det ju olika personliga preferenser)

Å andra sidan behöver man inte en quaife-drevsats till M56-lådorna. smile
Volvo 850 är en väldigt populär bil, därför trissas priset upp en hel del.

Kombibilarna är även mycket mer populära än sedanerna, ser väldigt många ungdomar som kör 855 T5 istället för 854 T5 t.ex.

Det finns ju även en guide på Saab-klubbens forum om hur man använder Volvos mitsubishi-aggregat från T5an. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Funkiee Saab älskare!
12 februari 2009 · 4 597 Inlägg

TurbOla skrev:

Elda skrev:
Jag har ingen aning.. men det är ju ganska kul att du tex får en saab 9000 Aero -98 för halva priset av en 850 T5 R som är några år äldre.. pengarna för en drevsats ligger ju emellan så det finns ingen anledning att betala extra för volvon (ur den synpunkten, sen är det ju olika personliga preferenser)

Å andra sidan behöver man inte en quaife-drevsats till M56-lådorna. smile
Volvo 850 är en väldigt populär bil, därför trissas priset upp en hel del.

Kombibilarna är även mycket mer populära än sedanerna, ser väldigt många ungdomar som kör 855 T5 istället för 854 T5 t.ex.

Det finns ju även en guide på Saab-klubbens forum om hur man använder Volvos mitsubishi-aggregat från T5an. tongue

där om turbon så är de inte saab eller volvo som tillverkar sina turbos va? så de har ju inte ett dugg med bilen o göra, kvalitetmässigt. eller hur? tongue

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
12 februari 2009 · 3 404 Inlägg

Crozzfire skrev:
ingen köper heller bilarna! 9-5, tala om kylskåp!..

Haha säger han med en Crossfire lol

Grymma problem säger du? Vevhusventilationen äråtgärdad, växellådorna är inte världens starkaste men som jag nämnt tidigare så har det ALDRIG rasat en saablåda i familjen och då har vi alltid haft Saab och farsan körde som ett svin tills han gick över till päääsråå (fråga mig inte varför men snacka om problemmärke tongue)

Turborasen beror på ägarna eller på T7orna oilsludge, det har i vart fall vi fått bytt på garranti (ny turbo, uppgraderad vevhusventilation samt IC!? än en gång fråga mig inte varför...)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang