Saab växellådor

R0b1n hej
12 februari 2009 · 291 Inlägg

99_turbo skrev:
Beror helt o hållet på hur man kör! Har kört rally med min gröne, inga problem med den. Bara man kopplar helt o ser till att få i växeln riktigt. Har haft hjulspinn 1,2 den håller. Klart när man kommer upp till över 300hk, då är riskten större, men vet om folk som kört med över 300hk i og900 o gamla 99or utan lådras.

Ketchup effekten har inget med att lådorna rasar, Är snarare bättre. Är vridet på låga varv som tar död på lådorna, i alla fall de äldre för de är de jag pratar om just nu.

Volvos lådor är bättre, de är det, inget snack om det. Men kul o åka runt i en container smile

//David

stämmer det david säger. att folk inte har fått in de i skallen bara.

mvh Robin

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
12 februari 2009 · 839 Inlägg

Hammarslag skrev:

AndreasPlars skrev:
De rasade Saablådor jag har rasat och även andras som jag har öppnat så har det i 0 fall av 5 varit diffen!

Det har vart låsringar som släppt, växelgafflar/mekaniken som växlar som rasat, muffar/synkar som sett ut som en masaker och drev som rasat och lager som vart totaldöda så att axlarna glappat en hel del.


Sedan nämnde någon att Saab har smidda kolvar orginal och det är helt fel. Men det hindrar de ju inte från att hålla bra ändå. Däremot är alla vevaxlar och vevstakar smidda och bra om vi pratar Saabs egna motorer i 900/9000/9-5 mfl
M.V.H.

Just ja, kolvarna är inte smidda men stakarna var det.
Så nu framöver måste vi ner på knä och smeka alla på ryggen som har en M56 låda.
Som faktiskt är bättre än saab lådan soo ? finns ju bra mycket mer dom byter på 850n innan dom når sama hästar som tex 9000 gör med org kolvar o stakar.

Alt så gör man som jag Quaife kittar saablådan så håller den 100ggr bättre än volvo lådan smile
Låter Uhr Junior fälla in en kommentar om quaife drevsatsen o diffen, om dess hållbarhet.
Hans bror Robert Uhr har väl kört med quaife lådan i 6-7år nu utan ett ända ras, och den 93an gick väl allt annat än lugnt på bana och 402m roll

Glöm inte heller att samma låda satt i våran racekittade långlopps900 dessutom, som smiskades flitigt på världens alla banor..

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Janneutanb
12 februari 2009 · 7 272 Inlägg

Och den här diskutionen kommer inte leda någonstans wink
Vad har vi konstaterat på 8 sidor?
Dom tidigare saablådorna hade störst problem och därefter blir dom bättre och bättre.
Från 9k och uppåt är det oftast diffen som rasar, men i kombination av inga oljebyten samt kassa motor/växellådskuddar kan även annat i lådan dö.
Den 6? växlade F40 lådan är väl den starkaste som jag har förstått det men krävs en del mods att få dit på äldre bilar.

Däremot F28 lådan ifrån calibran är en vettig uppgradering som inte kräver allt för mycket ändringar för att få dit på ng900 och og9-3an iaf.

Utöver det så har det väl mest blivit en volvo vs saab tråd, som vanligt.
Och som alltid så kommer det folk som inte har en aning om nåt och klankar ner på massa konstiga saker om bägge bilarna.

Något som jag har missat? wink

Janneutanb
12 februari 2009 · 7 272 Inlägg

Elda skrev:
det där med diffen gäller alla lådor. jo visst är lådorna på saab inte bäst. Men det är ju ingen anledning att gå o köpa en volvo istället.. Kostar lika mycket pengar med en skottsäker låda och en saab smile

Ja men nu spelar inte det någon roll.
Tråden kommer inte komma någon vart om man bara gnäller över saab vs volvo, vilka som är bäst på vad osv...

Skriv istället vilka nackdelar saabs lådor har, som tråden faktiskt handlade om, och hur man råder bot på dessa.
Allt annat blir mest onödiga inlägg och en stor tråd som handlar om att alla ska försvara sitt bilmärke.

Jag vet iaf att min diff börjar bli dålig, eller ja difflagret åtminstonde.
Så nu ska den in på renovering och montering av en diffbroms.

Hade en fundering på att sätta dit en F28 låda istället, men det lät som det var massa småpill och annat konstigt som jag ville undvika.

jes
12 februari 2009 · 582 Inlägg

har igentligen inget med saabs växellådor att gör men visste ni att mannen bakom volvo 850 är den föredette saab chefen Peter Augustsson.jag säger då det det ska va killar från saab .synd att saab inte fick växellådan från 850 till cs modellerna i gengäld

hej
TurbOla Reservdansk
12 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Elda skrev:

TurbOla skrev:
Det finns ju även en guide på Saab-klubbens forum om hur man använder Volvos mitsubishi-aggregat från T5an. tongue

Kikar man på "volvogängets" angivelser på hur långt dessa aggregat räcker på effektstegen ser det ut så här:

• TD04-16T max 270-280hk 1,4 bar
• TD04-18T 290-310 hk ca 1,3 bar
• TD04-19T 330-340 hk ca 1,2 bar
...något som har visat sig stämmer dåligt på våra SAAB motorer.
Dessa siffror kan "saltas" ganska duktigt men det måste ju bero på att SAAB bygger bättre motorer smile

• TD04-16T ~310-330hk
• TD04-18T ~330-360 hk
• TD04-19T ~360-380 hk

bara för att mitsubishi gör bra turbos så betyder det inte att volvon dom sitter på är skitbra byggd wink


EDIT: ang kombi och sedan.. Saabarna behöver man inte välja på smile

Jag skulle vilja hävda att Mitsu-snurrorna inte har tillräckligt bra lager original, så man kan inte pressa upp dom i mer än 1,2bar och få dom gå stabilt. tongue
Sen hur aggregaten mår i en Saab-motor, det är väl en annan fråga. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
blacken
12 februari 2009 ·

TurbOla skrev:

blacken skrev:
Är det inte samma tillverkare av Saab:s och Volvo:s lådor, ZF?..

Det är ju Aisins växellådor som både Volvo och Saab använder.

På min 9000 CD -94 så var det en ZF automat i..
Men är det inte samma tillverkare även på manuella lådor till "nyare" Saab och Volvo?

AndreasPlars
12 februari 2009 · 1 062 Inlägg

Elda skrev:
Jag har ingen aning.. men det är ju ganska kul att du tex får en saab 9000 Aero -98 för halva priset av en 850 T5 R som är några år äldre..

Det finns inga 9000 Aero av -98 år modell eller som är tillverkade -98. Årsmodell -97 var den sista.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
TurbOla Reservdansk
12 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Saab 9-3 och S60, V70, XC70 och XC90 använder AWTF-80 från Aisin, t.ex.
http://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC

Och en annan växellåda med 9-3 och S60.
http://en.wikipedia.org/wiki/Aisin_AF33_transmission

Senast redigerat av TurbOla (12 februari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
viktore
12 februari 2009 · 187 Inlägg

Hammarslag skrev:

Slave_joe skrev:
det är bara att lägga ner diskutionen, SAABs lådor är kassa, sanningen svider. Fast å andra sidan så beror ju det fortfarande på hur man kör. Banzai starter är det inte många lådor som tål.

Lådorna är väl inte direkt dåliga utan snarare orginal diffen som suger pung.

men däremot nämn nåt annat som är dåligt med saab förutom lådorna smile ?
kan ju jämnföra med tex konkurrenten volvo som inte har smidda kolvar vev utan gjutna, sämre foder, hmm vad var det mer ?
Så volvo ägarna är inte dom som ska ropa allt för mycket varg.

Vet ej om det är en fråga om kvalité, undra på att lådorna rasar när man hänger på 60-100% mer effekt än vad skiten är byggt för, eller håller på o rivstartar sparkar i växlarna missköter oljebyten m.m
Sen så att tänka på så¨är inte växellådor gjorda av finaste metaller utan massproducerat skitmetall i dreven tex. Allt för att spara pengar.

Vissa volvo lådor ja dom håller bättre, (vissa) so ? Är det växellådan som gör en hel bil ?
Vill se den volvo 850 eller S40 eller 740 tex som dom plockar ut 500hk med orginal stakar kolvar o insug med, driftsäkra hästar då.

Det var väl nordic uhr som pressa ur 650hk ur en helt orginalmotor Tronic 5 i bänk, ända dom bytte var spridare IC och en modell jätte stor turbo + programvara.

Det finns ju en orsak till varför dom byter kolvar o stakar redan vid steg 4 på volvo men inte först än steg 7 tex på saab.

Du om någon verkar ha ett riktigt komplex gentemot Volvo. Säg mig vad det är för tröst för en SAABåkare med dålig vxllåda att killen i Volvon har klena vevstakar?! Det är självklart inte växellådan som gör en "hel bil", men gör vevstakarna det då? Som du själv säger har alla bilar styrkor och svagheter, dock känns det som du tar varje tillfälle i akt att hacka på Volvo - när det är SAAB som diskuteras.

Väx upp!

Funkiee Saab älskare!
12 februari 2009 · 4 597 Inlägg

TurbOla skrev:
Saab 9-3 och S60, V70, XC70 och XC90 använder AWTF-80 från Aisin, t.ex.
http://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC

Och en annan växellåda med 9-3 och S60.
http://en.wikipedia.org/wiki/Aisin_AF33_transmission

men wikipedia.. tongue dom är inte 100% tillförlitliga, de säger dom till o med själv smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Hammarslag Inläggskritiker
12 februari 2009 · 990 Inlägg

TurbOla skrev:

Elda skrev:
Jag har ingen aning.. men det är ju ganska kul att du tex får en saab 9000 Aero -98 för halva priset av en 850 T5 R som är några år äldre.. pengarna för en drevsats ligger ju emellan så det finns ingen anledning att betala extra för volvon (ur den synpunkten, sen är det ju olika personliga preferenser)

Å andra sidan behöver man inte en quaife-drevsats till M56-lådorna. smile
Volvo 850 är en väldigt populär bil, därför trissas priset upp en hel del.

Kombibilarna är även mycket mer populära än sedanerna, ser väldigt många ungdomar som kör 855 T5 istället för 854 T5 t.ex.

Det finns ju även en guide på Saab-klubbens forum om hur man använder Volvos mitsubishi-aggregat från T5an. tongue

Behövs visst en annan drevsats om du ska ha en chans på bana tex eller race, alt om du inte ska satsa på fartrekord med orginallåda.
M56 inte anpassad för bana. Bara sätta väckarklockan och vänta på laddtryck efter varje kurva roll
Du kommer inte inärheten av hållbarheten med en quaife låda mot en m56 punkt slut.

Och ja 30k ? småpengar mot vad trimningen i sig kostar, fattar inte varför folk öser allt på motor men inget på lådor, lådor är som motorer och behöver förbättras de med.
Tråkigt att köra med en låda som är anpassad för landsväg och vardagskörning, (orginallåda både på saab & volvo)

M56 som är allt annat än odödliga men bättre än saab F25 låda tex, gör detta hela bilmärket till en superior "race" ?


http://www.trollhattansaab.net/images/9000/sml1000823.jpg

9000 Aero stolar, VS 850R ?

http://thinkcar.org/images/volvo/volvo_interior.jpg

Vi kan ju diskutera stolar/komfort tex, jämnföra 850R stolarna mot 9000 Aero stolarna, likvärdig komfort ? ?
Ändlös meningslös diskussion, TurboOla avgudar sin volvo och förmodligen sätter på den i garaget på nattetid, precis på samma sätt som jag dissar min urfula flickvän för att dra en 69a med min 14år gamla trötta 9000Aero på nån parkering längst med hamnen.

(här vek jag av rejält, måste vara rohypnolen?)

Hade jag velat haft en volvo hade jag väl köpt en, hade fått 2st ruskigt fina R lågmilar exemplar för pengarna jag lagt på saaben.

Jag gillar 850R men det är INTE bara låda jag tittar efter när jag köper en bil, saabs akilleshäl är just lådan men inget mer, vilka är volvos ? fler just, foder kolvar stakar tex! kvalité brist? nää det tycker jag inte, ingen av bilarna är byggda för att kunna hantera tex 500hk.
Handlar inte om kvalité alls, handlar om vad för syfte bilen hade när den lämna fabriken och inte fan var det att idiot-trimmas av snorungar till dubbeleffekt och burna race´a m.m klar ras är ett faktum.

SAAB lådorna ÄR sämre än volvos, men knappast några guda lådor ala tex Supra lådorna.

VISSA av volvos lådor är bättre än saabens, men 740/940 lådan tex är rent piss, samma skrot som till saabarna rasar ofta.  En kopis rasade 4st av den sk odödliga m90 lådan med 370hk volvo740.

Senast redigerat av Hammarslag (12 februari 2009)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
TurbOla Reservdansk
12 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Hammarslag skrev:
Behövs visst en annan drevsats om du ska ha en chans på bana tex eller race, alt om du inte ska satsa på fartrekord med orginallåda.
M56 inte anpassad för bana. Bara sätta väckarklockan och vänta på laddtryck efter varje kurva roll
Du kommer inte inärheten av hållbarheten med en quaife låda mot en m56 punkt slut.

Det är skillnad på att behöva annan drevsats för att ändra utväxlingen, och för att hållbarheten, dock kommer den ju inte utav enbart dreven, utan även av att M56an är 3-axlad.
Det här är ju samma diskussion som du försökte med Torpis, men han menar på att han har 5000RPM med fullt ladd att leka på, så vad spelar det då för roll med utväxlingen, när man vet på vilka varvtal man kan leka? wink

Hammarslag skrev:
Och ja 30k ? småpengar mot vad trimningen i sig kostar, fattar inte varför folk öser allt på motor men inget på lådor, lådor är som motorer och behöver förbättras de med.
Tråkigt att köra med en låda som är anpassad för landsväg och vardagskörning, (orginallåda både på saab & volvo)

Mja, det beror på hur långt man vill gå med trimningen.
Men runt 100k kostar väl alla grejer, renovering av motor, dyr turbo, grenrör, portning, quaifediff o.s.v. så man landar på 550hk.
Det är på en höft vad Turbo-Fredde här på garaget lagt på sin 855R.
Så din drevsats är ungefär en tredjedel av vad "mycket mos"-trimning kostar. tongue

Hammarslag skrev:
http://www.trollhattansaab.net/images/9 … 000823.jpg

9000 Aero stolar, VS 850R ?

http://thinkcar.org/images/volvo/volvo_interior.jpg
Vi kan ju diskutera stolar/komfort tex, jämnföra 850R stolarna mot 9000 Aero stolarna, likvärdig komfort ? ?

Det är V70R (-98 till -00)stolar. wink

Hammarslag skrev:
Ändlös meningslös diskussion, TurboOla avgudar sin volvo och förmodligen sätter på den i garaget på nattetid, precis på samma sätt som jag dissar min urfula flickvän för att dra en 69a med min 14år gamla trötta 9000Aero på nån parkering längst med hamnen.

(här vek jag av rejält, måste vara rohypnolen?)

Mja, jag har faktiskt inte sett min bil på närmare 3 månader nu, men jag är väl hyfsat blind för mycket annat än Volvo, det kan jag erkänna. tongue

Hammarslag skrev:
Hade jag velat haft en volvo hade jag väl köpt en, hade fått 2st ruskigt fina R lågmilar exemplar för pengarna jag lagt på saaben.

Jag gillar 850R men det är INTE bara låda jag tittar efter när jag köper en bil, saabs akilleshäl är just lådan men inget mer, vilka är volvos ? fler just, foder kolvar stakar tex! kvalité brist? nää det tycker jag inte, ingen av bilarna är byggda för att kunna hantera tex 500hk.
Handlar inte om kvalité alls, handlar om vad för syfte bilen hade när den lämna fabriken och inte fan var det att idiot-trimmas av snorungar till dubbeleffekt och burna race´a m.m klar ras är ett faktum.

SAAB lådorna ÄR sämre än volvos, men knappast några guda lådor ala tex Supra lådorna.

Alltså, du hakar upp dig på Volvos foder, men det förstår jag inte alls.
Pacman tog bort vändkanterna på Turbo-Freddes motor, och honade om cylinderloppen, stoppade i kolvarna igen med nya kolvringar, och sen matade dom på motorn till 530hk där soppaledningarna tog slut.
Vart ligger dom dåliga foderna där?
Stakarna är inte lika bra som Saabs, men om växellådan är Saabs akilleshäl, så är vevstakarna Volvos. wink
Men dom byts ju nästan omgående ändå, för en sjättedel av vad din fina drevsats kostar. tongue
Originalkolvarna hänger ju med till 530hk minst, vad är det som är så kasst med dom?

Hammarslag skrev:
VISSA av volvos lådor är bättre än saabens, men 740/940 lådan tex är rent piss, samma skrot som till saabarna rasar ofta.  En kopis rasade 4st av den sk odödliga m90 lådan med 370hk volvo740.

Dom lådorna är jag inte så bra på, men M46 och de lådorna är inte så bra, nej.
M90 är gjord av Getrag, precis som M56.
Dock är stoppringen på 3ans växel den svaga punkten, och många svetsar den, så det ska hålla.
Men jag skulle ändå inte vilja påstå att M90n är ett särskilt starkt kort.

Senast redigerat av TurbOla (12 februari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
AndreasPlars
13 februari 2009 · 1 062 Inlägg

Jag skulle gissa på att vissa med klena foder menar (trots att motorn inte har foder vad jag vet) att många betongfyller blocket för att stabilisera cylindrarna vid högre effektuttag...?
Jag betvivlar inte att kolvar håller för lika mycket som Saabs turbokolvar, det verkar ju nästan så. Men cylindrar i sig är nog snäppet bättre med hederligt gråjärn. Vändkanter har jag aldrig hört talas om.

Jag skulle inte ha ngt emot en 850 T5R tex! Gillar det mesta med 850 faktist, hela inredningen, stolar, låda, utséende m.m. Nu vart det Saab och det jag gillar mest är motorkaraktären/gången, stolar, instrumenteringen och att de är billiga på bränslet.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Hammarslag Inläggskritiker
13 februari 2009 · 990 Inlägg

TurbOla skrev:

Hammarslag skrev:
Behövs visst en annan drevsats om du ska ha en chans på bana tex eller race, alt om du inte ska satsa på fartrekord med orginallåda.
M56 inte anpassad för bana. Bara sätta väckarklockan och vänta på laddtryck efter varje kurva roll
Du kommer inte inärheten av hållbarheten med en quaife låda mot en m56 punkt slut.

Det är skillnad på att behöva annan drevsats för att ändra utväxlingen, och för att hållbarheten, dock kommer den ju inte utav enbart dreven, utan även av att M56an är 3-axlad.
Det här är ju samma diskussion som du försökte med Torpis, men han menar på att han har 5000RPM med fullt ladd att leka på, så vad spelar det då för roll med utväxlingen, när man vet på vilka varvtal man kan leka? wink

Hammarslag skrev:
Och ja 30k ? småpengar mot vad trimningen i sig kostar, fattar inte varför folk öser allt på motor men inget på lådor, lådor är som motorer och behöver förbättras de med.
Tråkigt att köra med en låda som är anpassad för landsväg och vardagskörning, (orginallåda både på saab & volvo)

Mja, det beror på hur långt man vill gå med trimningen.
Men runt 100k kostar väl alla grejer, renovering av motor, dyr turbo, grenrör, portning, quaifediff o.s.v. så man landar på 550hk.
Det är på en höft vad Turbo-Fredde här på garaget lagt på sin 855R.
Så din drevsats är ungefär en tredjedel av vad "mycket mos"-trimning kostar. tongue

Hammarslag skrev:
http://www.trollhattansaab.net/images/9 … 000823.jpg

9000 Aero stolar, VS 850R ?

http://thinkcar.org/images/volvo/volvo_interior.jpg
Vi kan ju diskutera stolar/komfort tex, jämnföra 850R stolarna mot 9000 Aero stolarna, likvärdig komfort ? ?

Det är V70R (-98 till -00)stolar. wink

Hammarslag skrev:
Ändlös meningslös diskussion, TurboOla avgudar sin volvo och förmodligen sätter på den i garaget på nattetid, precis på samma sätt som jag dissar min urfula flickvän för att dra en 69a med min 14år gamla trötta 9000Aero på nån parkering längst med hamnen.

(här vek jag av rejält, måste vara rohypnolen?)

Mja, jag har faktiskt inte sett min bil på närmare 3 månader nu, men jag är väl hyfsat blind för mycket annat än Volvo, det kan jag erkänna. tongue

Hammarslag skrev:
Hade jag velat haft en volvo hade jag väl köpt en, hade fått 2st ruskigt fina R lågmilar exemplar för pengarna jag lagt på saaben.

Jag gillar 850R men det är INTE bara låda jag tittar efter när jag köper en bil, saabs akilleshäl är just lådan men inget mer, vilka är volvos ? fler just, foder kolvar stakar tex! kvalité brist? nää det tycker jag inte, ingen av bilarna är byggda för att kunna hantera tex 500hk.
Handlar inte om kvalité alls, handlar om vad för syfte bilen hade när den lämna fabriken och inte fan var det att idiot-trimmas av snorungar till dubbeleffekt och burna race´a m.m klar ras är ett faktum.

SAAB lådorna ÄR sämre än volvos, men knappast några guda lådor ala tex Supra lådorna.

Alltså, du hakar upp dig på Volvos foder, men det förstår jag inte alls.
Pacman tog bort vändkanterna på Turbo-Freddes motor, och honade om cylinderloppen, stoppade i kolvarna igen med nya kolvringar, och sen matade dom på motorn till 530hk där soppaledningarna tog slut.
Vart ligger dom dåliga foderna där?
Stakarna är inte lika bra som Saabs, men om växellådan är Saabs akilleshäl, så är vevstakarna Volvos. wink
Men dom byts ju nästan omgående ändå, för en sjättedel av vad din fina drevsats kostar. tongue
Originalkolvarna hänger ju med till 530hk minst, vad är det som är så kasst med dom?

Hammarslag skrev:
VISSA av volvos lådor är bättre än saabens, men 740/940 lådan tex är rent piss, samma skrot som till saabarna rasar ofta.  En kopis rasade 4st av den sk odödliga m90 lådan med 370hk volvo740.

Dom lådorna är jag inte så bra på, men M46 och de lådorna är inte så bra, nej.
M90 är gjord av Getrag, precis som M56.
Dock är stoppringen på 3ans växel den svaga punkten, och många svetsar den, så det ska hålla.
Men jag skulle ändå inte vilja påstå att M90n är ett särskilt starkt kort.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/35427/439786_qpl3l3.jpg

Volvo VS saab stakar.
Så detta måste ju innebära att volvo är totalt värdelöst för dom har svaga stakar och gjuten vev ist för smiddvev som saab har ?
Fattar du poängen, båda bilmärkena har sina brister.

Senast redigerat av Hammarslag (13 februari 2009)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Hammarslag Inläggskritiker
13 februari 2009 · 990 Inlägg

viktore skrev:

Hammarslag skrev:

Slave_joe skrev:
det är bara att lägga ner diskutionen, SAABs lådor är kassa, sanningen svider. Fast å andra sidan så beror ju det fortfarande på hur man kör. Banzai starter är det inte många lådor som tål.

Lådorna är väl inte direkt dåliga utan snarare orginal diffen som suger pung.

men däremot nämn nåt annat som är dåligt med saab förutom lådorna smile ?
kan ju jämnföra med tex konkurrenten volvo som inte har smidda kolvar vev utan gjutna, sämre foder, hmm vad var det mer ?
Så volvo ägarna är inte dom som ska ropa allt för mycket varg.

Vet ej om det är en fråga om kvalité, undra på att lådorna rasar när man hänger på 60-100% mer effekt än vad skiten är byggt för, eller håller på o rivstartar sparkar i växlarna missköter oljebyten m.m
Sen så att tänka på så¨är inte växellådor gjorda av finaste metaller utan massproducerat skitmetall i dreven tex. Allt för att spara pengar.

Vissa volvo lådor ja dom håller bättre, (vissa) so ? Är det växellådan som gör en hel bil ?
Vill se den volvo 850 eller S40 eller 740 tex som dom plockar ut 500hk med orginal stakar kolvar o insug med, driftsäkra hästar då.

Det var väl nordic uhr som pressa ur 650hk ur en helt orginalmotor Tronic 5 i bänk, ända dom bytte var spridare IC och en modell jätte stor turbo + programvara.

Det finns ju en orsak till varför dom byter kolvar o stakar redan vid steg 4 på volvo men inte först än steg 7 tex på saab.

Du om någon verkar ha ett riktigt komplex gentemot Volvo. Säg mig vad det är för tröst för en SAABåkare med dålig vxllåda att killen i Volvon har klena vevstakar?! Det är självklart inte växellådan som gör en "hel bil", men gör vevstakarna det då? Som du själv säger har alla bilar styrkor och svagheter, dock känns det som du tar varje tillfälle i akt att hacka på Volvo - när det är SAAB som diskuteras.

Väx upp!

Ja jag mår dåligt över att jag äger en saab, när jag igentligen vill äga en volvo med m56 låda roll
Växa upp, njaa onödigt ingen som tagit ner mig på jorden ännu av mina 27år, så lär inte vara nån som lyckas med det framöver heller.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
TurbOla Reservdansk
13 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Hammarslag skrev:
Volvo VS saab stakar.
Så detta måste ju innebära att volvo är totalt värdelöst för dom har svaga stakar och gjuten vev ist för smiddvev som saab har ?
Fattar du poängen, båda bilmärkena har sina brister.

So what's the deal?
Då bytar man till H-profilstakar.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/358177_8u0ynp.jpg

Och vevaxeln hänger med i alla effekter, även om den inte är smidd. Och skulle man ändå vara orolig, bytar man till en smidd axel från -01, som dessutom väger 4kg mindre.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/569233_pezozt.jpg

Du har fortfarande inte svarat på vad det är för brister som Volvo har med sina foder som du tjatar så mycket om, eller kolvarna, i en tråd tillägnad Saabs växellådor. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Hammarslag Inläggskritiker
13 februari 2009 · 990 Inlägg

TurbOla skrev:

Hammarslag skrev:
Volvo VS saab stakar.
Så detta måste ju innebära att volvo är totalt värdelöst för dom har svaga stakar och gjuten vev ist för smiddvev som saab har ?
Fattar du poängen, båda bilmärkena har sina brister.

So what's the deal?
Då bytar man till H-profilstakar.
http://www1.garaget.org/gallery/archive … 8u0ynp.jpg

Och vevaxeln hänger med i alla effekter, även om den inte är smidd. Och skulle man ändå vara orolig, bytar man till en smidd axel från -01, som dessutom väger 4kg mindre.
http://www1.garaget.org/gallery/archive … pezozt.jpg

Du har fortfarande inte svarat på vad det är för brister som Volvo har med sina foder som du tjatar så mycket om, eller kolvarna, i en tråd tillägnad Saabs växellådor. tongue

Krånglar lådan så byter man lådan, fattar du poängen?
Du menar på att lådan suger på saab så suger hela biljäveln, saken är att min totalt käkar upp din 855 på alla växlar framåt, så vart vill du komma ?
Anordna dragkamp med kätting och se vems drev som strippas först ?
hade jag velat haft en volvo så hade ja kunnat ägt 3st av den du har.

Moderator lås tråden den har ballat ur.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
TurbOla Reservdansk
13 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Hammarslag skrev:
Krånglar lådan så byter man lådan, fattar du poängen?
Du menar på att lådan suger på saab så suger hela biljäveln, saken är att min totalt käkar upp din 855 på alla växlar framåt, så vart vill du komma ?
Anordna dragkamp med kätting och se vems drev som strippas först ?
hade jag velat haft en volvo så hade ja kunnat ägt 3st av den du har.

Moderator lås tråden den har ballat ur.

Nu spårar du ur totalt.
Jag har inte skrivit att man ska byta från Saab till någon annan bil bara för att lådan är kass.
Det har du själv skrivit, inte jag. tongue
Det må så vara att din låda är starkare än min med din nya fina quaife-sats, men den har kostat lite mer än min motor. tongue
Jag är inte intresserad av att veta hur många Volvos du kunde köpt för det du lagt på Saaben, men du har fortfarande inte svarat på frågan om varför Volvos foder, kolvar, vevaxel är så kassa... de håller ju så vitt jag vet.
Så berätta nu varför de är så kassa, det är det jag vill veta. wink

Att du sen vägrar svara på frågan, blir arg, tappar humöret, det kan jag inte svara för. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
viktore
13 februari 2009 · 187 Inlägg

Hammarslag skrev:

viktore skrev:

Hammarslag skrev:

Lådorna är väl inte direkt dåliga utan snarare orginal diffen som suger pung.

men däremot nämn nåt annat som är dåligt med saab förutom lådorna smile ?
kan ju jämnföra med tex konkurrenten volvo som inte har smidda kolvar vev utan gjutna, sämre foder, hmm vad var det mer ?
Så volvo ägarna är inte dom som ska ropa allt för mycket varg.

Vet ej om det är en fråga om kvalité, undra på att lådorna rasar när man hänger på 60-100% mer effekt än vad skiten är byggt för, eller håller på o rivstartar sparkar i växlarna missköter oljebyten m.m
Sen så att tänka på så¨är inte växellådor gjorda av finaste metaller utan massproducerat skitmetall i dreven tex. Allt för att spara pengar.

Vissa volvo lådor ja dom håller bättre, (vissa) so ? Är det växellådan som gör en hel bil ?
Vill se den volvo 850 eller S40 eller 740 tex som dom plockar ut 500hk med orginal stakar kolvar o insug med, driftsäkra hästar då.

Det var väl nordic uhr som pressa ur 650hk ur en helt orginalmotor Tronic 5 i bänk, ända dom bytte var spridare IC och en modell jätte stor turbo + programvara.

Det finns ju en orsak till varför dom byter kolvar o stakar redan vid steg 4 på volvo men inte först än steg 7 tex på saab.

Du om någon verkar ha ett riktigt komplex gentemot Volvo. Säg mig vad det är för tröst för en SAABåkare med dålig vxllåda att killen i Volvon har klena vevstakar?! Det är självklart inte växellådan som gör en "hel bil", men gör vevstakarna det då? Som du själv säger har alla bilar styrkor och svagheter, dock känns det som du tar varje tillfälle i akt att hacka på Volvo - när det är SAAB som diskuteras.

Väx upp!

Växa upp, njaa onödigt ingen som tagit ner mig på jorden ännu av mina 27år, så lär inte vara nån som lyckas med det framöver heller.

Det var en uppmaning i all välmening. smile I annat fall är det bara att fortsätta göra dig själv till åtlöje genom att allt som oftast komma med påståenden som saknar verklighetsförankring.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang