Glöm inte vrid klockan 1 timme tillbaka 03.00 i natt till 02.00 !! Till vintertid

Android
26 oktober 2008 · 892 Inlägg

HyperSonica skrev:
man måste Förstå varför vi har sommartid för att förklara Vintertiden (Normaltid)

(Från Wikipedia)
Den huvudsakliga fördelen med sommartid är att man utnyttjar dygnets ljusa timmar bättre. Eftersom ytterst få människor är uppstigna på morgonen då solen går upp i juni, "senarelägger" man solens uppgång genom att flytta fram klockan en timme. Däremot är betydligt fler människor vakna på kvällen då solen går ned, och får därmed i och med sommartiden en extra ljus timme under den vakna delen av dygnet.

Att fler människor är vakna under den ljusa delen av dygnet innebär även att man sparar mycket energi, eftersom man inte behöver ha lampor tända i lika stor utsträckning. Sommartid anses även öka den ekonomiska verksamheten i ett land, inte minst i detaljhandeln och restaurangbranschen. Människor stannar helt enkelt längre på restauranger och dylikt när det är ljust länge på kvällen. Dessutom kan man arbeta längre under eftermiddagarna/kvällarna, och ändå komma hem före mörkrets inbrott.

Ok, men varför har vi då "normal" tid? Det blir bara fortare mörkt på kvällen...man borde vrida om hela världen 1 timme frammåt då. lol

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Grundstrom Nismo
26 oktober 2008 · 758 Inlägg

just fan ;D

TMW-Performance Avstängd
26 oktober 2008 · 914 Inlägg

Vinter.. *Spyr* =[

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang